PDA

View Full Version : Gecraquleerd bovenblad



Faith
14 mei 2014, 15:49
Wat is de beste werkwijze of methode om kleine scheurtjes (craquelatie) in het bovenblad van een acoustische gitaar (steelstring) te herstellen.
Is het wel te behandelen ?
Het is haast niet zichtbaar maar ik ben bang dat het verder gaat.
Of is het beter om het bovenblad kaal te schuren en opnieuw te lakken.
Alsvast bedankt.

01danny10
14 mei 2014, 15:57
Ik heb er zelf eerlijk gezegd geen ervaring mee maar het lijkt mij een lastig verhaal om het onzichtbaar te maken. aangezien de lak gecraqueleerd is lijkt het me dat de lak er al een behoorlijke tijd op zit. Dus ook al heb je dezelfde lak, dan zul je toch kleurverschil zien. Mij lijkt opschuren en overspuiten de beste optie maar misschien is er hier iemand anders met meer ervaring met jou issue?

Rizz
14 mei 2014, 16:48
Niets aan doen. Craquelé of weather checking is iets wat gebeurt met je (nitro) lak, niet met je top. Een refinish is een kostbare zaak, je moet je afvragen of je gitaar dat waard is. Ik zit maar te wachten totdat mijn gitaar dat krijgt, vind het persoonlijk erg mooi en geeft karakter aan de gitaar.

Je top scheurt alleen onder extreme luchtvochtigheidswisselingen, als het al gebeurt.

Dat noemen ze nou vintage! :D Of iig de eerste tekenen van. Als een Gibson L00 uit 1933 dat al die tijd overleeft, moet dat met die van jou ook wel lukken..

Wat is het voor gitaar? Kan je het op de foto krijgen?

Edit: een aanvulling:

Als je het wil voorkomen, of in ieder geval wil minimaliseren, is het zaak dat je je gitaar onder zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden bewaart. Dwz, temperatuur en luchtvochtigheid. In je koffer bijvoorbeeld met een hygrometer en evt. een systeem om de luchtvochtigheid te regelen.. Kan ook kostbaar worden, maar werkt wel!

Faith
14 mei 2014, 17:13
De gitaar met dit euvel is niet in mijn bezit maar ik kan hem overnemen.
Het is een Gibson J100 uit 1993.
Voor een eventuele aankoop leek het mij verstandig om de mening en/of advies
van anderen te vragen.
Als het een te kostbare reparatie is dan spaar ik liever nog even door.

Rizz
14 mei 2014, 17:18
De gitaar met dit euvel is niet in mijn bezit maar ik kan hem overnemen.
Het is een Gibson J100 uit 1993.
Voor een eventuele aankoop leek het mij verstandig om de mening en/of advies
van anderen te vragen.
Als het een te kostbare reparatie is dan spaar ik liever nog even door.

Mooie gitaar, maar nogmaals: Je angst is ongegrond, de gitaar is niet in gevaar en behoeft geen reparatie. Natuurlijk, er zijn extreme gevallen, maar als je het nauwelijks kan zien.. Dat je het niet mooi vindt, is het wat anders.

Faith
14 mei 2014, 20:11
Rizz, bedankt voor je advies. Het is voor mij dan toch de moeite waard om de gitaar nog
eens goed te bekijken.
Mocht ik tot aanschaf over gaan dat laat ik je het weten.

barno
14 mei 2014, 20:18
een gitaar met craquele lak "herstellen" equals botox en plastieke tetten. geef mij maar puur natuur. niks zo schoon als een gitaar zonder complexen.