PDA

View Full Version : Nu jcm 900: mesa boogie triple rec. of Hughes & Kettner triamp?



wormke
13 mei 2014, 16:37
Hey guys,
Nu speel ik live op een (oude) jcm 900 die eigenlijk best wel goed klinkt. Altijd tevreden van geweest eigenlijk. Maar heb hier al eens paar nummers van ons gepost... die stijl houden we aan, ideaal voor de jcm, maar de nieuwere nummers lopen al meer richting 'metal' aan. Ik denk aan stijlen van metallica tot tool etc...
Ik twijfel enorm tussen de mesa boogie en de hughes & kettner, heeft iemand ervaringen met deze?

Greetz

Jasper.
13 mei 2014, 18:58
Ik ben van een 900 naar een Mesa Dual Rect. overgestapt begin dit jaar. Heel ander beestje maar vind hem heel erg lekker. Geen ervaring met de H&K maar de Mesa is een heel veelzijdige amp. Kan Tool en Metallica met gemak aan maar doet ook het rustige werk goed imo.

D3nnis
17 mei 2014, 15:39
Dat is nogal een verschil, een triamp of een rectifier!

Heb zelf een triamp mk2 gehad.
Leuke versterker, veelzijdig, maar clean wel wat vlak.
Strakke distortion geluiden, maar blijft wel altijd "netjes".

De fx loop van de triamp is ook wel kieskeurig, een g major bijvoorbeeld, was geen goede combi, de g major klonk gewoon niet op zijn best.

De triple rectifier ken ik niet zo, maar gebruik nu oa een dual rectifier roadster. Mooiere clean dan de triamp. Distortion wel veel minder strak, maar lomper dan die van de triamp.

Het is dus maar net wat voor geluid je zelf wilt hebben.
Een mesa klinkt als een mesa. De triamp klinkt een beetje als een marshall (kanaal 2), en een beetje als een "duitse metal versterker" (kanaal 3).
Als je veel net-wat-meer-drive-dan-clean speelt, is de triamp de winnaar op zeker.
In andere gevallen ligt het er aan wat je wilt, je zou ook nog in overweging kunnen nemen wat voor versterker een evt andere gitarist in je band heeft.

Maar als je tevreden bent over je marshall, waarom dan niet een drive pedaal ervoor voor als het echt stevig moet?

HaroldA
17 mei 2014, 15:53
Maar als je tevreden bent over je marshall, waarom dan niet een drive pedaal ervoor voor als het echt stevig moet?

Precies mijn mening! En als je een stapje hoger wil in hetzelfde geluid: JCM 800 2203/2204 met een boostertje. Van AC/DC crunch tot TANK86 sludge en alles er tussenin! :ok:

wormke
17 mei 2014, 23:18
Jcm 800 heb ik getest en deed me niets... :-)
Speel ook redelijk veel clean, en dat is op de 900 wel erg knap. Heb al geprobeerd met pedalen, maar krijg er echt niet uit wat ik wil. Een mooie volle zware klank. Nu klinkt het niet slecht voor de nummers waar wel "zwaardere" stukken inzitten, maar de nieuwere nummers hebben geregeld zware lage tonen nodig en ook heldere hoge tonen, en snelheid, daar ontbreekt het de 900 wat aan...

YannickH
18 mei 2014, 00:06
ik speel nu 2 en half jaar op een mesa dual rectifier. beste amp die ik al bespeeld heb.
nu een triple recto is overkill... ik speel in een luide metalband en ik kan het volume maar op 11 uur zetten (dus nog net niet half open). ik heb mijn recto op de 50 watt stand staan dus 150 watt is echt teveel denk ik :p

tip: mxr zakk wylde overdrive! ik gebruikte deze ook bij een marshall en dat ding heeft echt ballen!
wat voor cabinet gebruik je en welke speakers zitten er in?

D3nnis
18 mei 2014, 07:01
de nieuwere nummers hebben geregeld zware lage tonen nodig en ook heldere hoge tonen, en snelheid, daar ontbreekt het de 900 wat aan...

Hmm, ik associeer de rectifier vooral met zwaar, dik, ietwat zompig (anders gezegd, ik snap niet waarom sommige mensen een rectifier gebruiken in combinatie met een les paul).
Helder, strak, snel is meer de richting van de triamp.


ik heb mijn recto op de 50 watt stand staan dus 150 watt is echt teveel denk ik :p


Typisch, ik vind het geluid van mijn Roadster op alle kanalen het mooist op de 100W stand. Smaken verschillen blijkbaar.
Ik ken de triple rectifier niet zo goed, maar alhoewel 150W overkill lijkt kan het wel voor een enorm geluid zorgen (Diezel Herbert).

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou ook de mesa road king kunnen overwegen. Per kanaal in te stellen op 2x6L6, 2xEL34, 4x6L6, of 4x6L6+2xEL34.
Blijft een mesa, maar stelt je in staat om ietwat meer richting een marshall crunch te gaan met de EL34 buizen.

En zoals al gezegd, vlak je speakercabinet niet uit.

Misery Signals
18 mei 2014, 09:09
Als je strak speelt is een LP op een Mesa perfect hoor.

De Triamp is een heel goede amp. De MK1 zou net nog iets beter zijn. Ben ze al voor 750 tegen gekomen.

Een Mesa moet je al strakker spelen of een TS ervoor zetten. Een dual is goed voor wat jij wil. Op gearspot staat er een te koop voor 1000 dacht ik.

Roadking is natuurlijk het summum maar de vraagprijs is dan ook een rib uit je lijf. Al staat er op gitaarmarkt eentje met cab voor 2500, heel goede prijs...

MS

D3nnis
18 mei 2014, 09:13
Als je strak speelt is een LP op een Mesa perfect hoor.

Misschien heb ik vooroordelen door mijn eigen gebrek aan vakmanschap :-)
Als enige gitarist in een band vind ik het nog wel gaan, maar zie ook weleens bands met 2 gitaristen, beide met les paul en rectifier, toch wel wat veel van het goede imo

Misery Signals
18 mei 2014, 09:21
Meestal is het dan ook een combi met Mesa en 5150 bij heavy bands

MS

Jasper.
18 mei 2014, 09:32
Rectifier + tubescreamer is heel strak imo. Ik gebruik ook een les paul in B standard. En dat kan ook heel strak. Probeer ook eens met de vintage mode te spelen. Ik ben er een paar weken geleden achter hoe goed die mode kan klinken. Modern word wat sneller zompig imo.

Maar ik had ook problemen om een goed pedaal bij de 900 te vinden. Er was geen pedaal waar ik lang tevreden mee was. De boss bd2 deed het nog het langst maar dat was het uiteindrlijk ook niet voor mij.

kirito
18 mei 2014, 11:14
vreemd, ik dacht dat marshalls jcm serie wel genoeg gain had voor metal. of je moet echt van death metal houden, dan is het inderdaad niet genoeg. ik denk wel dat als je de jcm 900 goed vindt dat hun jvm je ook wel kan bekoren. die kunnen zeker genoeg gain leveren. ik heb wel geen idee hoe strak die juist is

HaroldA
18 mei 2014, 13:00
Jcm 800 heb ik getest en deed me niets... :-)
Speel ook redelijk veel clean, en dat is op de 900 wel erg knap. Heb al geprobeerd met pedalen, maar krijg er echt niet uit wat ik wil. Een mooie volle zware klank. Nu klinkt het niet slecht voor de nummers waar wel "zwaardere" stukken inzitten, maar de nieuwere nummers hebben geregeld zware lage tonen nodig en ook heldere hoge tonen, en snelheid, daar ontbreekt het de 900 wat aan...

Daar lees ik toch echt 2203 of 2204 ...

Wat mij trouwens ieder jaar weer opvalt op Graspop/Nerotic Death Fest/etc:
* Meestgebruikte amp is de TSL100
* Bands met Marshalls hebben definitie
* Bands met Mesa/Boogie klinken ruk; geen definitie
* De JCM800 2203 wordt ingezet van punk tot de ranzigste metal

Misery Signals
18 mei 2014, 14:11
Flauwekul. Dan kan je een Rectifier niet afstellen. Zompig? Draai wat bass weg he. Maar ja veel live bands kunnen het niet aan als er weinig bass of gain op hun amp moet ingedraaid worden, hebben ze schrik om als watjes te klinken. Dat knettert tussen de oren.

Voila Mesa all the way. De mics staan op beide halfstacks aan de buitenkant. Ik heb al Marshalls super weten klinken voor metal, maar Mesa wordt vaak onterecht afgekraakt. Door mensen die vaak enkel het derde kanaal op modern modus kennen. Tweede kanaal en/of vintage/raw modus maken van die amp een wereldbak.


http://www.youtube.com/watch?v=bN78B1wigCE

MS

tommus42
18 mei 2014, 14:41
Het zou vreemd zijn als je er geen goed geluid uit kunt halen. Raar is alleen dat de meesten er zo'n achterlijke, 'scooped-mids', metalsound a la Metallica uit laten komen, zonde van dergelijke goed gebouwde bakken.

HaroldA
18 mei 2014, 14:55
Flauwekul. Dan kan je een Rectifier niet afstellen. Zompig? Draai wat bass weg he. Maar ja veel live bands kunnen het niet aan als er weinig bass of gain op hun amp moet ingedraaid worden, hebben ze schrik om als watjes te klinken. Dat knettert tussen de oren.

... dus geen flauwekul: het gebeurt.


Voila Mesa all the way. De mics staan op beide halfstacks aan de buitenkant. Ik heb al Marshalls super weten klinken voor metal, maar Mesa wordt vaak onterecht afgekraakt. Door mensen die vaak enkel het derde kanaal op modern modus kennen. Tweede kanaal en/of vintage/raw modus maken van die amp een wereldbak.


http://www.youtube.com/watch?v=bN78B1wigCE

MS

... en je bewijst het door een enorm overgeproduceerde video te posten die in de studio volledig opgepoetst is, en grote kans zelfs ge-re-amped.



Het zou vreemd zijn als je er geen goed geluid uit kunt halen. Raar is alleen dat de meesten er zo'n achterlijke, 'scooped-mids', metalsound a la Metallica uit laten komen, zonde van dergelijke goed gebouwde bakken.

Dat ze goed kunnen klinken wil ik wel geloven, feit is dat er maar weinig zijn die het ook lukt. Zeker op festivals vallen ze erg vaak door de mand.

HaroldA
18 mei 2014, 15:06
Over Gary Holt gesproken:


https://www.youtube.com/watch?v=rCmSLU1YqhA

"Engl's are actually usable; better mids"

muziekschuur
18 mei 2014, 15:26
Ben je bekend met andere stemmingen?

HaroldA
18 mei 2014, 15:43
Ben je bekend met andere stemmingen?

Wie is "je"?

Misery Signals
18 mei 2014, 19:00
Ik heb Exodus eerder al live gezien, super geluid, ook buiten de studio. Devin Townsend hetzelfde. Every Time I die,...

In een Mesa zit even veel definitie. Maar ook meer laag.

Bij een Marshall zit er veel minder laag. Dat maakt het voor een doorsnee geluidsman gemakkelijker om in band te mixen. Een Mesa is wat moeilijker af te mixen. Een mindere geluidsman gaat daar dus mee de mist in, en zo staan er helaas wel wat op festivals. Moet alles sneller gaan, vaste geluidsmannen vs bands met eigen geluidsman...

Maar al bands genoeg gezien met Mesa's met een super goed geluid. Jarenlang met Marshalls gespeeld van JCM 800-900-JMP-DSL-JVM, zit nu aan mijn 5de Mesa Rectifier (RK II). Heb er zelf genoeg ervaring mee bij studio gebruik en optredens.

En wat boeit het dat er mensen met Engl spelen, je hebt nog Bogner, Diezel, Laboga enz. Het gaat om de metaltone in een Mesa.

MS

D3nnis
18 mei 2014, 19:31
Dat ze goed kunnen klinken wil ik wel geloven, feit is dat er maar weinig zijn die het ook lukt. Zeker op festivals vallen ze erg vaak door de mand.

Goed klinken is een smaak kwestie, maar ik heb met mijn Roadster nooit moeite gehad om (duidelijk) hoorbaar te zijn in band verband.
Voor wat betreft goed klinken, ik heb op live opnames nog nooit mijn gitaargeluid zo terug gehoord waarbij ik vond dat het klonk zoals ik het geluid uit mijn speakerkast hoor, meestal met dank aan de shure sm57.

Orpheo
20 mei 2014, 14:48
ik heb meerdere recto's gehad maar allemaal heb ik ze de deur uit gedaan. ik kreeg er geen goeie sound uit. te zompig? moah. Nee, het hoog was te fizzy. te gruizig. het was veel te snotterig: de marshalls die ik nu gebruik braken de sound eruit, en de mesa's minder. weet niet precies wat het is. Jammer.

TimoSomers
20 mei 2014, 15:45
Rectifier met iets meer marshall voicing (oftewel: heel dik laag maar minder zompig/strakker, meer dan genoeg gain, sizzle in de mix, marshall achtige overtones, heel mooi clean): Koch Powertone III. Ik ben de grootste recto fan ever maar ben toch overgestapt op de Powertone III, iets dynamischer, romiger en ietssssssss meer marshallig midden.

wormke
26 mei 2014, 16:34
Thx voor de antwoorden guys... Hier zijn een paar voorbeelden van onze songs;
https://soundcloud.com/gerrit-holsbeek/p45-jesus-lives
https://soundcloud.com/gerrit-holsbeek/p45-why-we-believe

klinkt zeker niet slecht om puur uit de 900 te komen, maar zoals ik al zei, ik mis bij de nieuwe snelle nummers echt iets... Heb gewoon enorm schrik om het fantastische karakter van deze top te verliezen...

Ohja, ik speel eigenlijk altijd op Ibanez, verschillende JEM modellen...
Cabinet is een 1960 Lead

rufus
29 mei 2014, 00:53
Ik kan geen bijdrage geven in de discussie, maar vind het wel lekker klinken.
Ik lees toch veel dat een 900 niet klinkt maar vind dit wel een mooie klank.

wormke
31 mei 2014, 20:30
dank u! is idd wel zo... als er een nieuwe komt denk ik toch dat ik voor de triamp ga gaan...

pasqual
31 mei 2014, 21:17
Niets mis met die opnames Gerrit! Je wilt gewoon weer eens iets nieuws!:)

muziekschuur
31 mei 2014, 22:02
Al een (grafisch) eq pedaaltje geprobeerd? Heb je extra gain en een andere voicing onder de knop.... En toch je vertrouwde sound...

Bilske
2 juni 2014, 01:23
Daar lees ik toch echt 2203 of 2204 ...

Wat mij trouwens ieder jaar weer opvalt op Graspop/Nerotic Death Fest/etc:
* Meestgebruikte amp is de TSL100
* Bands met Marshalls hebben definitie
* Bands met Mesa/Boogie klinken ruk; geen definitie
* De JCM800 2203 wordt ingezet van punk tot de ranzigste metal

Even m'n login moeten zoeken om op jouw posts te reageren HaroldA. Al jaren niet nodig gehad om dat ik normaal enkel lees op dit forum, maar na zoveel opeenvolgende nonsens/kort-door-de-bocht stellingen/meningen voorgesteld als feiten te zien staan moet ik toch één en ander kwijt.

Eerst en vooral denk ik dat je de TSL verward met de JVM ofzo, en dan nog ver van meest gebruikt. De laatste keer dat ik op dergelijke metal en hardcore festivals nog een TSL100 heb gezien was op Groezrock 2010 bij Hatebreed. Ben namelijk ook een jaarlijkse bezoeker van genoemde festivals en Wacken etc, die quasi altijd naar de gebruikte gear kijkt indien zichtbaar on-stage. Of deze claim was uit de lucht/je achterste geplukt, dat kan natuurlijk ook.

Puntje 2 & 3 maak ik nog geen worden aan vuil, extreem subjectief en dan nog is extreem zwart/wit. JCM800 is inderdaad een beest van een amp die (soms met de juiste pedaal) in quasi elk genre ingezet kan worden, daar zijn we het over eens. Tot ik dit puntje las dacht ik dat je aan het trollen was.

Die comment op de Exodus vid van MS: Da's toch gewoon een proshot optreden en niks anders? Professioneel geschoten beeld met daarop gemixte front of house audio. Zelfde sound en kwaliteit die je zou horen als je een livestream van Exodus of een andere band met deftige technieker (dikwijls die van de band zelf) achter de mengtafel zou hebben bekeken, vanop bv. Wacken of Graspop. Dat je die claims maakt van post-productie en re-ampen om jouw standpunt aan te sterken en MS's argument in discrediet te brengen, mja, ik laat de woorden aan de verbeelding over.

Dan kan ik ook nog een claim van MS aansterken. Zelf eigenaar geweest van een 3-kanaals rectifier (en momenteel op de uitkijk naar een oude revisie 2-kanaals) en een JCM900 SLX, JCM800 2204 en JCM2000 DSL100. De rectifier is een heel ander (moeilijk!) beest om in te stellen, daar zouden ze bij wijze van spreken bijna een semester les over kunnen geven aan de unief. En veel mensen hebben die kunst nog niet volledig onder de knie, mezelf inclusief. Met de Marshalls kon ik quasi niets verkeerd doen, rechtoe-rechtaan en veel minder toeters en bellen (variac/gelijkrichters/etc).

Maar anyways, sorry voor de hijack Wormke, nu ff on-topic: Het zijn volgens mij an-sich twee heel verschillende amps. De recto is zoals gezegd nogal bruut/lomp, en zonder front-end boost a la tubescreamer om de preamp op z'n kloten te geven niet echt strak, maar dat is ook weer voor persoonlijke interpretatie vatbaar. Zal in ieder geval relatief gezien een pakje minder strak zijn dan de H&K. Die is meer Duits gevoiced is, maar denk nu niet direct dat hij klinkt zoals een ENGL of Diezel.

Zelf heb ik hier nog een H&K Tube100 staan (voor een €200 op de kop getikt, gaat niet meer weg), Deze zou een voorloper van de Triamp mk1 zijn, die ik voor shows met m'n hardcore band gebruik samen met een 80's 1960A. In mijn persoonlijke inderdaad een pak strakker en aanweziger in de mids dan de recto, maar daar tegenover mist hij dat extreme low end en die speciale herkenbare growl. Elk goede amps, en geschikt voor de genoemde genres/bands. Het zal in mijn ogen meer een kwestie van smaak/beschikbaarheid zijn.

/wall of text

HaroldA
2 juni 2014, 13:18
Even m'n login moeten zoeken om op jouw posts te reageren HaroldA. Al jaren niet nodig gehad om dat ik normaal enkel lees op dit forum, maar na zoveel opeenvolgende nonsens/kort-door-de-bocht stellingen/meningen voorgesteld als feiten te zien staan moet ik toch één en ander kwijt.

Graag! Een forum bestaat uit mensen die hun eigen mening spouwen, en des te meer des te beter ;)


Eerst en vooral denk ik dat je de TSL verward met de JVM ofzo, en dan nog ver van meest gebruikt. De laatste keer dat ik op dergelijke metal en hardcore festivals nog een TSL100 heb gezien was op Groezrock 2010 bij Hatebreed. Ben namelijk ook een jaarlijkse bezoeker van genoemde festivals en Wacken etc, die quasi altijd naar de gebruikte gear kijkt indien zichtbaar on-stage.

Mijn kennis van JVM's is ondermaats, ik heb zelf jaren over een TSL100 gespeeld.

Zijn er JVM's met deze configuratie (geweest)?

http://profile.ultimate-guitar.com/profile_mojo_data/4/1/9/7/419752/pics/_c603295_image_0.jpg



Of deze claim was uit de lucht/je achterste geplukt, dat kan natuurlijk ook.

Oei ... ik wil me best "verdedigen" maar hier valt weinig mee te doen. Of moet ik terug gaan schelden?



Puntje 2 & 3 maak ik nog geen worden aan vuil, extreem subjectief en dan nog is extreem zwart/wit.

Volgens mij is dat jouw mening, net als dat ik mijn mening gaf ;)



JCM800 is inderdaad een beest van een amp die (soms met de juiste pedaal) in quasi elk genre ingezet kan worden, daar zijn we het over eens. Tot ik dit puntje las dacht ik dat je aan het trollen was.

Ok, dat kan ... overkomt de beste! ;)



Die comment op de Exodus vid van MS: Da's toch gewoon een proshot optreden en niks anders? Professioneel geschoten beeld met daarop gemixte front of house audio. Zelfde sound en kwaliteit die je zou horen als je een livestream van Exodus of een andere band met deftige technieker (dikwijls die van de band zelf) achter de mengtafel zou hebben bekeken, vanop bv. Wacken of Graspop. \

Zoek de verschillen:


https://www.youtube.com/watch?v=bN78B1wigCE


https://www.youtube.com/watch?v=sXck0vU53Bo



Dat je die claims maakt van post-productie en re-ampen om jouw standpunt aan te sterken en MS's argument in discrediet te brengen, mja, ik laat de woorden aan de verbeelding over.

Dat mag, maar je mag ook gewoon zeggen wat je bedoeld. Is een stuk makkelijker.

Bilske
2 juni 2014, 16:01
.....

De JVM 50watter heeft een vergelijkbare configuratie, wel gespiegeld op de head. En schelden? Was voor mij een effectieve optie/mogelijke verklaring zonder bijbedoeling, maarja ieder z'n interpretatie dan maar. Qua mening geven, des te liever, maar dan liever in de vorm van 'imo is, ik vind dat' ipv 'dit is kut', maakt het lekker makkelijk om misverstanden te vermijden dat iemand zijn mening als aangenomen feit bekijkt.

En die Exodus show, er zal wss wel een reden zijn waarom ze die eerste show releasen ipv een andere. De mix op de 2de is totaal ruk, maar het spel an sich is gewoon goed. Sja dat gebeurd op elk groot festival, zul je als veelvuldig bezoeker zelf al wel genoeg gezien hebben. Desalniettemin is niet elke show is het toppunt van performance, dat zul je als zelf muzikant zijnde ook wel weten/snappen. Plus een extra puntje voor mij, dit is een show uit de ENGL Savage periode van Holt en vriendjes, verre van hoe Exodus voor mij zou moeten klinken. Heeft geen invloed op mijn voorafgaande puntjes maar als zoiets kan vermelden doe ik het toch even.

Als je de proshot van op Ressurection Fest bekijkt, 9 dagen voor die andere die jij aanhaalde gefilmd, is het wel weer goed. Nu ja, zonder grote sample size ga je altijd wel uitschieters hebben naar beide kanten op, en die als argument/bewijs aanhalen om iets te ontkrachten noemt cherry picking geloof ik. Nu zeg ik ook niet dat bands voor een DVD release hun recording niet wat polishen, maar zoals de eerste vid klonk Exodus naar mijn gehoor gewoon in die periode. De vids en bootlegs die ik bekeek/beluisterde om zeker te zijn dat ik hier niet uit men nek stond te lullen bevestigen dat voor mij.

HaroldA
2 juni 2014, 16:08
De JVM 50watter heeft een vergelijkbare configuratie, wel gespiegeld op de head.

Dan waren het TSL's en dus niet uit mijn achterste getrokken.



En die Exodus show, er zal wss wel een reden zijn waarom ze die eerste show releasen ipv een andere.

Ik vermoed dat ze van tevoren wisten dat ze die show op DVD gingen zetten en daardoor alle sporen opgenomen hebben zodat ze later kondern re-ampen en de drums volledig konden triggeren. Lang leve de studio! :ok:

Tot zover mijn mening -vs- jouw mening. Vriendjes?

Bilske
2 juni 2014, 16:53
Dan waren het TSL's en dus niet uit mijn achterste getrokken.




Ik vermoed dat ze van tevoren wisten dat ze die show op DVD gingen zetten en daardoor alle sporen opgenomen hebben zodat ze later kondern re-ampen en de drums volledig konden triggeren. Lang leve de studio! :ok:

Tot zover mijn mening -vs- jouw mening. Vriendjes?

Dan blijft het vreemd dat jij zegt dat het de meestgebruikte amp is en dat ik hem sinds een enkele keer in 2010 niet meer zag. Maar goed, ik ben er wel klaar mee. Met grotendeels passive-agressive replieken op uitgeselecteerde delen van mijn posts ben ik niets. maarja ik kon proberen. Over 'n out.

YannickH
3 juni 2014, 00:23
Ga er niet op in man! Harold heeft er een missie van gemaakt rectifiers af te kraken.
trouwens de marshall tsl100 is de meest voorkomende rampenbak bij mijn amp dokter... de dsl100 was dan weer wel een goeie bak!

HaroldA
3 juni 2014, 11:32
Ga er niet op in man! Harold heeft er een missie van gemaakt rectifiers af te kraken.

Jep, voornamelijk om dit soort dingen:


Zelf eigenaar geweest van een 3-kanaals rectifier (en momenteel op de uitkijk naar een oude revisie 2-kanaals) en een JCM900 SLX, JCM800 2204 en JCM2000 DSL100. De rectifier is een heel ander (moeilijk!) beest om in te stellen, daar zouden ze bij wijze van spreken bijna een semester les over kunnen geven aan de unief. En veel mensen hebben die kunst nog niet volledig onder de knie, mezelf inclusief. Met de Marshalls kon ik quasi niets verkeerd doen, rechtoe-rechtaan en veel minder toeters en bellen (variac/gelijkrichters/etc).t



trouwens de marshall tsl100 is de meest voorkomende rampenbak bij mijn amp dokter... de dsl100 was dan weer wel een goeie bak!

Ik ken 2 TSL's en die draaien al jaaaaren zonder problemen meer dan 20 uur per week (repetitiehok-amps).

Nou is er wel een serie geweest die 2 weerstanden hadden van een te lage wattage wat later gefixt is. (of zoiets)

Misery Signals
3 juni 2014, 20:29
Man echt WHATEVER.

Als jij zo'n Marshall beter vindt perfect, verzamel ze allemaal. Er zijn er die WEL goed met Rectifiers kunnen klinken. In zoverre dat ze geld hebben om 3 van die Marshalls te kopen maar toch een Rectifier hebben. Er zal wel een reden zijn zeker?

Het gaat hier om Mesa vs H&K Triamp II. Triamp II heeft al EL34 geloof ik... Ik zou echter de Mesa Rectifier nemen en er EL34 in laten steken. Fijne aanvulling op het 5881 lampengeluid van je JCM900. En neem je tijd om hem in te stellen en al die fijne sounds te ontdekken. En met een TS heb je hem zo retestrak.

MS

YannickH
4 juni 2014, 12:54
ik zou ook graag eens een rectifier horen op el34 lampen.
devin townsend had ze er altijd inzitten.

en harold, jouw mening is en blijft jouw mening en is niet de wet! heb je toch moeite mee he...

tommus42
4 juni 2014, 13:13
Rectifiers zijn voor mietjes:rockon:.
Een gotspe dat Mesa die dingen ooit op de markt heeft gebracht:D, ze kunnen het namelijk wel, versterkers bouwen.
Zal wel met dat achterlijke Metallica te maken hebben (hoewel een mk2b toch, die die ranzige jager/wapenliefhebber heeft?).

Philippe
4 juni 2014, 23:26
Hij speelde altijd over een Mark IIC+... zo'n beetje de heilige graal onder de Boogie's

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

YannickH
5 juni 2014, 12:49
Rectifiers zijn voor mietjes:rockon:.
Een gotspe dat Mesa die dingen ooit op de markt heeft gebracht:D, ze kunnen het namelijk wel, versterkers bouwen.
Zal wel met dat achterlijke Metallica te maken hebben (hoewel een mk2b toch, die die ranzige jager/wapenliefhebber heeft?).

goeie argumenten heb je. kortzichtige idioot

tommus42
7 juni 2014, 15:19
goeie argumenten heb je. kortzichtige idioot
:D, een beetje gelijk heb je, maarja heb iets tegen plezierjacht, vind ik een dino-activiteit:D.

HaroldA
18 juni 2014, 10:47
Zag net dat Gary Holt terug is bij Marshall, dit keer op een DSL100H.

tommus42
18 juni 2014, 11:34
Over DSL100 gesproken, vind deze niet te duur:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m819793864-marshall-jcm-2000-dsl.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Misery Signals
18 juni 2014, 11:46
Serieus... Wie gelooft er nu wat die mannen als Gary Holt zeggen.

Super gitarist maar endorsee lulleman. Heb hem al op Mesa zien spelen, Engl en Peavey xxx zien aanprijzen, nu Marshall... Wss moet ie dat omdat Slayer into Marshall amps is.

Gewoon kijken en zelf horen of het klinkt. Nooit luisteren naar endorsee zever.

MS

Marc Oblivian
18 juni 2014, 13:07
:D, een beetje gelijk heb je, maarja heb iets tegen plezierjacht, vind ik een dino-activiteit:D.

Mwaah....niks tegen plezierjacht. Vooral op mooie zomerdagen is het best leuk om een beetje te rond te dobberen op zo'n ding. Alleen het onderhoud he....
:-)

Bilske
18 juni 2014, 21:14
Zag net dat Gary Holt terug is bij Marshall, dit keer op een DSL100H.

Leuk dat je daarvoor de thread opnieuw leven geeft. Holt speelt nu (al ff) idd op een DSL bij Slayer. Zoals ik het begreep in een gear interview gewoon omdat Slayer op Marshall speelt, zelfs bass. Toen hij Hanneman verving speelde hij gewoon op Hanneman's rig, na zijn overlijden zal dit niet meer de ideale oplossing geweest zijn ofzo, weet ik veel.

Malle Eppie
18 juni 2014, 22:01
vreemd, ik dacht dat marshalls jcm serie wel genoeg gain had voor metal. of je moet echt van death metal houden, dan is het inderdaad niet genoeg.

Ik heb jaren op een JCM800 Lead gespeeld. Setup was de 800 met een 1960 cabinet en een BOSS DS-2 Turbo Distortion. De gain op de BOSS bijna dicht en het volume helemaal open. Voor mijn stijl en genre perfect. Speelde metal tot death metal/grind core. Amp is tussendoor nog gereviseerd door Peter van Weelden. Echt super. Kon geen JCM900 bij in de buurt komen qua geluid.

Een maal op een geleende, oude 5150 gespeeld. Die klonk nog beter. Kon alleen zelf geen goed klinkende vinden anders was ik geswitched.

guhlenn
19 juni 2014, 09:05
Persoonlijk vind ik een dual recto heerlijk. vintage channel, rectifier aan, gain niet verder dan de helft, mids erin. Man man wat een heerlijk geluid. JCM800's zijn wat mij betreft overgewaardeerd. ik wil een amp die op zichzelf beukt, niet een die hulp nodig heeft om te kunnen knallen. :) En dat hoog, bah.

EN Devin speelt op een mesa trident, dat is een verkapte marshall heren.

Brum
19 juni 2014, 10:00
Persoonlijk kan het me geen reet schelen wie welke versterker nou het beste vindt, maar waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben; welke JCM800? Er zijn er zoveel... Als ik denk aan het geluid van bijvoorbeeld Tom Morello, dan is nou niet het eerste wat in me opkomt; 'He bah, dat hoog'.

Ach ja, fora en smaak, het blijft een beetje wie heeft de grootste piemelwerk en oh oh als je toch iemand z'n bezit aanvalt.

guhlenn
19 juni 2014, 11:06
Persoonlijk kan het me geen reet schelen wie welke versterker nou het beste vindt, maar waar ik dan wel weer nieuwsgierig naar ben; welke JCM800? Er zijn er zoveel... Als ik denk aan het geluid van bijvoorbeeld Tom Morello, dan is nou niet het eerste wat in me opkomt; 'He bah, dat hoog'.

Nee, zeker niet :). Smaak verschilt en spel, gitaar, cabinet en effecten maken een groot verschil. Blijkbaar was Tom ook niet echt tevreden over die Marshall trouwens:

http://www.musicradar.com/news/guitars/all-star-gear-tom-morellos-arm-the-homeless-guitar-and-marshall-jcm800-amp-537090/

Maar goed, smaak he.

Brum
19 juni 2014, 13:43
Absoluut een kwestie van smaak, maar als ik zie hoe sommigen hier in de verdediging schieten...

Morello zegt één heel raak ding in het interview wat mij betreft. Hij zegt zoiets als; 'Het was misschien niet wat ik wilde, maar wel wat ik nodig had'. En zo denk ik tegenwoordig ook over m'n setup en ben op een versterker uitgekomen die ik nooit echt je-van-het vond, maar nu immens gelukkig mee ben. Gewoon de smaakjes bij elkaar gooien tot je het juiste recept hebt in bandverband, de rest doet er niet toe wat mij betreft. En dan nog blijf je zoeken naar de heilige graal hoor, ik beken meteen schuld, maar als je dan weer even relativeert, dan heb je het gros eigenlijk niet echt nodig als het puzzelstukje klopt. Voor de versterker die ik nu heb, had ik een versterker met een veel vettere tone, toch zeker stand-alone. Maar ik kwam er gaandeweg achter dat het niet klopte icm de versterker van m'n bandmaat, de boel smeerde dicht. Andere versterker aangeschaft, uiteindelijk de oh zo vette boutique versterker weggedaan en er geen seconde spijt van gekregen. De vraag of een versterker wel of niet goed is en zelfs de smaakkwestie van een ander boeit mij niet meer zo. Er gaat een wereld voor je open als je anders naar dat soort dingen gaat kijken. Wat mij betreft de tip voor de topicstarter.

De rest boeit me sowieso niet, ik heb toch de langste piemel. Weescht er maar trots op zou je denken, maar zo makkelijk is dat helemaal niet.:confused:

guhlenn
19 juni 2014, 14:52
Absoluut een kwestie van smaak, maar als ik zie hoe sommigen hier in de verdediging schieten...

Morello zegt één heel raak ding in het interview wat mij betreft. Hij zegt zoiets als; 'Het was misschien niet wat ik wilde, maar wel wat ik nodig had'. En zo denk ik tegenwoordig ook over m'n setup en ben op een versterker uitgekomen die ik nooit echt je-van-het vond, maar nu immens gelukkig mee ben. Gewoon de smaakjes bij elkaar gooien tot je het juiste recept hebt in bandverband, de rest doet er niet toe wat mij betreft. En dan nog blijf je zoeken naar de heilige graal hoor, ik beken meteen schuld, maar als je dan weer even relativeert, dan heb je het gros eigenlijk niet echt nodig als het puzzelstukje klopt. Voor de versterker die ik nu heb, had ik een versterker met een veel vettere tone, toch zeker stand-alone. Maar ik kwam er gaandeweg achter dat het niet klopte icm de versterker van m'n bandmaat, de boel smeerde dicht. Andere versterker aangeschaft, uiteindelijk de oh zo vette boutique versterker weggedaan en er geen seconde spijt van gekregen. De vraag of een versterker wel of niet goed is en zelfs de smaakkwestie van een ander boeit mij niet meer zo. Er gaat een wereld voor je open als je anders naar dat soort dingen gaat kijken. Wat mij betreft de tip voor de topicstarter.

De rest boeit me sowieso niet, ik heb toch de langste piemel. Weescht er maar trots op zou je denken, maar zo makkelijk is dat helemaal niet.:confused:


Pics or it didn;t happen. Inclusief uw id, geen ron jeremy knip en plak werk! :D

Live speel ik het liefst met wat de origanisator neerzet, scheelt me een hoop sleep werk ;). Kortom, ik ben het helemaal met je eens. Maar he, dit is gitaarnet. U MOET een mening hebben. EN die met vuur en zwaard verdedigen. Of speel je soms op een Fender? ;)