PDA

View Full Version : Lengte fretboard??



Rikkert
12 mei 2014, 21:57
Hallo allemaal,

Ik kom er even niet uit hoe lang de totale lengte van het fretboard nu moet zijn als ik een 22 frets toets wil maken.
Fender gebruikt een 25.5" scale alleen dit is natuurlijk gemeten van nut tot bridge.
Maar nergens kan ik vinden hoe lang ik mijn fretboard nu moet maken.
Wat ik wel heb gevonden via de stewmac site is dat ik de lengte op de toets van de 22e fret kan lokaliseren.
Die komt uit op 18.344". Dit is dan toch het laatste stukje fretdraad?

Uitgaande van bovenstaande, hoeveel mm komt er dan nog na de 22e fret?
Of loopt de 22e fret precies af op de hiel van de hals? Dan heb ik evt nog een plaatje gevonden waar er staat dat de toets nog 6mm doorloopt na de hiel (zijaanzicht plaatje warmoth hals 22 frets)

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven hierin!

Rik

Gearjunkie
12 mei 2014, 22:09
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Die 18,x inch is de preciese plek van de 22ste fret bij genoemde mensuur. Aan jou dan toch om te bepalen hoeveel toets (enkel visueel) je dan daarachter wil hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rikkert
12 mei 2014, 22:22
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Die 18,x inch is de preciese plek van de 22ste fret bij genoemde mensuur. Aan jou dan toch om te bepalen hoeveel toets (enkel visueel) je dan daarachter wil hebben?

Zoals jij het nu zegt is precies wat ik wil weten :) ik dacht dat het aantal toetsen/lengte wat na de 22e fret komt nog gebonden was aan een bepaalde lengte, maar zoals ik het nu begrijp is dat dus vrij te bepalen?
Super bedankt!

stijnkenens
12 mei 2014, 22:41
Meestal ga ik ook gewoon voor het visuele aspect, en moet het uitkomen in het geheel.
Soms meet ik gewoon tot de volgende fret, en zaag daar de toets af.
Dat vind ik dan net mooier dan een stuk toets die net te lang of net te kort is ...

Als jij dat slechts 2 mm wil laten uitsteken, dan kan dat ook. En dan heb je +/- hetzelfde effect als een zerofret.



s.

Elric
13 mei 2014, 19:38
Ik ben het eens met de rest. Wat betreft de 22ste fret zelf:
De fret is 10.808 mm (0.425"), de afstand van topkam tot fret is dan 465.947 mm (18.344"), de afstand die dan nog over is tussen brug en fret is 181.753 mm (7.156"). Er staat in het boek van Melvyn Hiscock een hele tabel voor de 25.5 inch schaal. Verder staan er nog de 23.5, 24, 24 9/16, 24.75, 25, 26, 30, 32, 32.5, 34, 35 en 36 inch schalen in.

Rikkert
14 mei 2014, 12:05
Allen bedankt voor jullie advies/inzichten!
Ik ben van plan om het fretboard nog tot 1 fret door te laten lopen zoals Stijn zegt en dan mooi afronden.
Ik heb ook nog even een strookje van ongeveer 6mm afgezaagd van mijn stuk halshout alleen moet ik dit nog even vlak schaven op het zaagvlak.
Is dit te dun om als toets te gebruiken of moet ik dan de dikte van de hals wat dikker houden? Deze is nu bijna 23mm maar die moet ik ook nog vlakken.
Want zoals ik het nu zie is een fender hals vaak 19mm bij de nut en ongeveer 24mm bij de hiel (met toets).

barno
14 mei 2014, 20:35
voor een ruwe toets moet je toch minstens een dikke 6 mm hebben , zeker als je halshiel 19 mm is. ik hou zelf iets meer over omdat ik meestal mik op een dikte van 25 ter hoogte van fret 14