PDA

View Full Version : stroken esdoorn en maken van een hals,iemand ervaring?



jan jansen
12 mei 2014, 17:36
Ik heb best wat mooie stroken esdoorn hout. Dit komt van de vloerindustrie. Als ik 3 stroken op elkaar verlijm heb ik een dikte van 22 mm. Dit is een mooie maat voor een telecaster hals. Wat ik me afvraag of het zo verlijmen van dit hout wel een stijve en stabiele hals oplevert. iemand hier ervaring mee?:???::???:

Elric
12 mei 2014, 17:59
Nou ja zelf niet specifiek, maar als je bijvoorbeeld naar een Soloist model kijkt is het niet geheel ongebruikelijk om op deze manier een hals te maken. Wel zijn de afstanden dan (meestal) veel langer meestal en lopen de stroken door van onderkant kop tot onderkant van de body. Plus dat daar dan ook nog een losse toets op komt. Die zal waarschijnlijk ook bijdragen aan de sterkte van de hals.

stijnkenens
12 mei 2014, 18:04
Ik zou het nooit doen.
Wel in de andere richting, haaks op de toets, maar nooit evenwijdig.

Ik denk niet dat er dan nog veel sterkte in zit ...



s.

Elric
12 mei 2014, 18:22
Of ik snap het niet helemaal, of jij weet iets wat ik niet weet. Zou me geen van beide verassen overigens;)

Maar werkt het op deze manier niet goed dan?

http://www.edroman.com/guitars/bodyblanks/Images/maximuscore4.jpg

Cocobolo
12 mei 2014, 18:55
Op die manier wel Elric. Maar het gaat hier om drie stuks plat OP ELKAAR, dus niet op hun kant. Ik heb er ook geen vertrouwen in, gaat niet lukken volgens mij, dat gaat kromtrekken. Tuurlijk, als je er carbon in zet of zo dan zal je misschien een eind komen.

Elric
12 mei 2014, 19:01
Ah kijk daar ging het fout. I have sexdaily.. I mean dyslexia

Rob Groen
12 mei 2014, 21:53
Ik zou gewoon wat contrasterend fineer kopen en een 8 of 9 delige nek maken.
Haaks op het fretboard dan natuurlijk....kan er erg mooi uitzien....

jan jansen
12 mei 2014, 22:04
Ik zou gewoon wat contrasterend fineer kopen en een 8 of 9 delige nek maken.
Haaks op het fretboard dan natuurlijk....kan er erg mooi uitzien....

Ik heb notenhout liggen, mogelijk een mix van noten en esdoorn. Alles zagen op 25 mm en dan lijmen. Daarna over de vlakbank/vandikte naar 22 mm en een losse toets erop...is het niks kan het altijd nog in de kachel.

stijnkenens
12 mei 2014, 22:44
9 delig is voor pussies ...


http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/7th%20fan/DSC07844.jpg (http://s475.photobucket.com/user/stijnkenens/media/7th%20fan/DSC07844.jpg.html)



Ik merk net dat het hier niet opvalt, dus een 2e foto (17-delig !!!):

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/7th%20fan/DSC07861.jpg (http://s475.photobucket.com/user/stijnkenens/media/7th%20fan/DSC07861.jpg.html)

s.

jan jansen
13 mei 2014, 06:28
woow..die is mooi....

RS-Rik
13 mei 2014, 07:23
Aangenomen dat de lijmverbinding sterker en stijver is naar alle kanten toe (dus ook op afschuiving) dan het hout zelf kun je prima plat verlijmen.

Bij meubels en boten etc zie je vaak dat stroken hout worden verlijmd om een bocht te maken. Indien er niet of weinig wordt gestoomd staat het hout gewoon onder spanning en de lijm houd dat ook bij elkaar (en in vorm).


m.a.w. gewoon doen. ik ben 99% zeker dat het kan.


Lijmen en n keer voelen kan geen kwaad. Had je een andere bestemming voor die planken ?

Wel goed lijmen uiteraard, geen holtes of verdikkingen in de lijmlaag. :)

jan jansen
13 mei 2014, 18:13
Aangenomen dat de lijmverbinding sterker en stijver is naar alle kanten toe (dus ook op afschuiving) dan het hout zelf kun je prima plat verlijmen.

Bij meubels en boten etc zie je vaak dat stroken hout worden verlijmd om een bocht te maken. Indien er niet of weinig wordt gestoomd staat het hout gewoon onder spanning en de lijm houd dat ook bij elkaar (en in vorm).


m.a.w. gewoon doen. ik ben 99% zeker dat het kan.


Lijmen en n keer voelen kan geen kwaad. Had je een andere bestemming voor die planken ?

Wel goed lijmen uiteraard, geen holtes of verdikkingen in de lijmlaag. :)

Ik gebruik die stroken esdoorn ook om een top van te maken en ja ik denk dat ik t gewoon eens probeer.

Ik heb een hals voor een mini tele zonder truss gemaakt en die is nog goed al staat daar een stuk minder spanning op.

Tabula Rasa
13 mei 2014, 18:23
9 delig is voor pussies ...

s.

Hier nog eentje, ongeveer 20 delig, maar 9 delen in de breedte (halve xilofoon kops verlijmd tot hals).

http://i60.tinypic.com/i6m5i0.jpg

RS-Rik
14 mei 2014, 22:35
Even ter extra info op mn post, lijmverbindingtechnisch maakt het niet uit, maar in principe wil je kwartiers gezaagd hout voor de neck met de nerven lopend haaks op het vlak van de toets (dus als een soort I balken).

Dat maakt de neck in principe het stijfst.

KoenB
15 mei 2014, 13:35
Ik sluit me aan bij RS-Rik. Ik weet vrij zeker dat het kan, maar de lijmnaad wordt essentieel. Ik zal het even wat nader uitleggen (studeer werktuigbouwkunde dus het begint een beetje te kriebelen). De stijfheid van een balk hangt af van twee dingen: de zgn elasticiteitsmodulus, deze is materiaalafhankelijk, en het zgn traagheidsmoment, deze is vormafhankelijk. We gaan ons focussen op het traagheidsmoment, want dat is hetgene wat we zelf in de hand hebben. Dit wordt normaal gesproken aangeduid met een I. Voor een balk met een rechthoekige doorsnede is de formule:

I = ( breedte * hoogte^3 ) / 12

Uit de formule volgt dat je stijfheid verdubbelt wanneer de breedte verdubbelt. However, maak je de hoogte twee keer zo dik, dan wordt de stijfheid 2^3 = 2*2*2 = 8 keer zo hoog! Je kan dus een hele stijve hals krijgen door de dikte te verhogen. Laten we dit eens uitrekenen met getallen die bij jouw waarden in de buurt komen : 3 plankjes, 50 mm breed, 6 mm dik. Totale dikte 24 mm, dus I = 56700. Hou dit even in gedachten.

Stel nou dat je echt heel slecht zou lijmen, en de plankjes zitten nauwelijks vast. Dan krijg je een soort bladveer idee http://www.fiat126vdlaan.nl/catalog/images/Bladveer%204.jpg , waarbij alle 'plankjes' los zitten en kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Laten we dezelfde formule nog eens invullen. In plaats van 1 dikke balk hebben we nu 3 losse plankjes die allemaal evenveel bijdragen aan de stijfheid. Voor een enkel balkje (dikte 6 mm) krijg je I = 900, en je hebt drie balkjes, dus de totale I = 2700. Een factor 21 verschil met de dikke, perfect verlijmde balk!

Dit zijn de twee extremen, natuurlijk zul je nooit het extreme bladveer-scenario bereiken aangezien je lijm echt wel voor wat verbinding zal zorgen tussen de plankjes, maar het geeft wel aan wat het belang is van een goede lijmverbinding. In het geval van strookjes naast elkaar plakken ipv op elkaar heb je dit probleem niet: elk strookje heeft altijd de juiste hoogte en dus stijfheid, de lijm zorgt er alleen maar voor dat de strookjes bij elkaar gehouden worden en een grotere breedte vormen.

Tot zo ver mijn vrij theoretische verhaal. Ik begrijp het helemaal als je het niet kan volgen, maar ik wilde het toch even delen ;). Kern van het verhaal: goed lijmen, en vooral goed KLEMMEN! Laat de boel lekker lang uitharden, geef de lijm de tijd, het zal de stijfheid van je hals zeker bevorderen!