PDA

View Full Version : Hulp nodig bij Champ 5c1 schema en layout



Bolder
11 mei 2014, 23:16
Beste forumleden,

ik ben me sinds kort aan het verdiepen in elektrotechniek m.b.t. buizenversterkers. Ik heb een paar vragen over het schema en de layout.
- Op de layout zijn een aantal volt-aanduidingen te zien langs verbindingen. Zoals die van de voedingstransformator naar de 5y3 buis, van de 500 ohm weerstand naar de uitgangstransformator, van de 25k ohm weerstand naar de 6v6 buis enz.. Wat houden deze voltages in?
- Er staat op het schema na de voedingstrafo "to all 6.3 volt filaments". Wat betekent dit?
- Op het schema staat links van de 6v6 een weerstand van 1 megaohm. Deze kan ik niet op de layout vinden. Is dit het toevallig het lampje?
En welke transformatoren kan ik best aanschaffen voor het bouwen van deze Champ?

http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/layouts/champ_5c1_layout.gif
http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/schematics/fender_champ_5cl.gif

Alvast bedankt!

cluseau
11 mei 2014, 23:56
Wat houden deze voltages in?
Dat zijn de spanningen die je op dat punt moet meten.


- Er staat op het schema na de voedingstrafo "to all 6.3 volt filaments". Wat betekent dit?
De 6,3V gaat naar de gloeidraden van de buizen, net als je fietsverlichting.


- Op het schema staat links van de 6v6 een weerstand van 1 megaohm. Deze kan ik niet op de layout vinden.
Dat is de volumeregelaar.

Trafo's kun je zowat overal bestellen, is niks bijzonders hoor.

Succes
Frans.

Bolder
12 mei 2014, 00:23
Thanks! Waarom moet je die spanningen meten? Als een soort check?
Staan die 6.3v verbindingen ook op de layout?

cluseau
12 mei 2014, 00:44
De 6.3v draden zitte oa aan pin 2 van de 6v6 voet en gaat via de pilotlamp naar een groene draad. Deze gaat door het chassis naar de trafo.

cluseau
12 mei 2014, 00:45
Owja. Die spanningswaarden zijn idd checkpoints voor als er iets niet werkt.

Buxtra
12 mei 2014, 07:52
Zet hem op Bolder maak er een mooie Champ van, is goed te doen. Stoken die pook en branden maar. Heerlijk ampje!

Buzzel
12 mei 2014, 08:27
Zet hem op Bolder maak er een mooie Champ van, is goed te doen. Stoken die pook en branden maar. Heerlijk ampje!

Voordat je dit doet nog wel wat meer inlezen in versterkers...

wfolkers
12 mei 2014, 09:03
Lees ook even het veiligheids topic, print het desnoods uit en hang het boven je werktafel! Bedenk bij elk stap die je doet ( vooral bij het testen) of je veilig bezig bent, het je leven redden!

cluseau
12 mei 2014, 09:45
Wat die veiligheid betreft even het volgende:

Vergeet het stukje aan de primaire zijde van de trafo. De twee aderige draad en de cap laat je vervallen. In plaats daarvan gebruik je een euro chassisdeel met losse netkabel zoals oa ook toegepast in je PC. Aan het chassisdeel maak je met een stukje draad een aarde aansluiting en bevestig dat met een soldeeroog aan een voor dat doel geplaatst boutje, zelfborgend moertje en aan weerszijde tandveerringen. Dus niet dat soldeeroog ergens bij een ander aardpunt knopen. Fender had de rotgewoonte om zijn aardeoog onder de bevestigingsbout van de trafo te plaatsen, laat die nou in negen van de tien keer los zitten :(

Maar waarom deze overdreven mededeling? Omdat ik regelmatig prutswerk tegenkom waar mijn en jullie leven van afhangt. Kan me dan ook vreselijk boos maken als er een chassisdeel met randaarde kabel is gemaakt welke uit luiheid gewoon niet is aangesloten. Dit maakt het natuurlijk extra gevaarlijk omdat je denkt met een geaard apparaat te werken om vervolgens toch een doodsklap te krijgen.

Op onderstaand plaatje is weer eens te zien hoe op een slordige manier met een paar lullige popnageltjes een euro chassisdeel is gemaakt. Vervolgens is de aarde aansluiting niet aangesloten. In een woord prutswerk mannen doe dit aub niet op deze manier, eens kost het iemand zijn leven.




http://www.amps-unlimited.nl/images/7483.jpg







http://www.amps-unlimited.nl/images/7485.jpg

cluseau
12 mei 2014, 09:51
Owja, je hebt nog een probleem.

Op de layout staat een potmeter met enkelvoudige schakelaar aangegeven. Deze potmeter zal niet zo makkelijk te vinden zijn en bovendien is deze methode uit het stenen tijdperk. Alternatief is om gewoon een standaard 1Meg log potmeter te bestellen en een aparte tweepolige schakelaar waarmee je beide netdraden onderbreekt.

Bolder
13 mei 2014, 14:32
Dank voor de tips over veiligheid. Ik zal waarschijnlijk nog een hoop vragen hebben. Het wordt waarschijnlijk een champ 5f1 zelfbouw-amp. Hier is (tot nu toe) meer over te vinden op het web.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een voedingstrafo doet en hoe je deze aansluit? Cluseau sprak erover dat ze niks bijzonders zijn en je ze overal kan bestellen, enkel heb ik daar nog geen idee van. Zijn bijvoorbeeld alle trafo's 110/220 volt instelbaar? En wordt na de voedingstrafo altijd met hetzelf voltage gewerkt in een amp? Kortom: welke aansluitkabels zitten er allemaal aan en wat doen deze?

cluseau
13 mei 2014, 14:45
Dank voor de tips over veiligheid. Ik zal waarschijnlijk nog een hoop vragen hebben. Het wordt waarschijnlijk een champ 5f1 zelfbouw-amp. Hier is (tot nu toe) meer over te vinden op het web.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een voedingstrafo doet en hoe je deze aansluit? Cluseau sprak erover dat ze niks bijzonders zijn en je ze overal kan bestellen, enkel heb ik daar nog geen idee van. Zijn bijvoorbeeld alle trafo's 110/220 volt instelbaar? En wordt na de voedingstrafo altijd met hetzelf voltage gewerkt in een amp? Kortom: welke aansluitkabels zitten er allemaal aan en wat doen deze?

klik (http://www.tonefactory.nl/power-trafo-fender-tweed-champ-5e1-5f1) voor de voeding

klik (http://www.tonefactory.nl/output-trafo-fender-champ) voor de uitgang

Trafo is universeel maar het lijkt me sterk dat je iets anders dan 230 gaat gebruiken.

Trafo's zijn niet altijd hetzelfde. Het principe wel. Ze zetten spanning of impedantie om naar een ander niveau met gelijkblijvend vermogen minus het rendementsverlies.

tommus42
13 mei 2014, 14:48
Een voedingstrafo levert:):
1. hoogspanning (voor de anodes van de buizen)
2. gloeispanning (voor de gloeidraden van de buizen)
3. eventueel een aparte winding om de bias-spanning voor de eindbuizen te leveren.

Ik zou eerst bepalen welke versterker je wilt bouwen. Focussen op het schema, begrijpen van het schema, de layout aanhouden bij de bouw, en voorzichtig zijn:D.


edit: Frans helpt

Bolder
13 mei 2014, 16:10
Velen malen dank!

Bolder
14 mei 2014, 16:08
Ik las dat het 5f1 schema van Fender ietwat oudbollig is. Ik vond de Ceriatone layout en die ziet er ook een stuk duidelijker uit. Is het verstandiger om dit model te bouwen? Zo ja, heeft iemand hier een schema van en/of een parts list?

Edit: de Ceriatone heeft ook een andere voorversterker buis. In hoeverre verandert dit de sound t.o.v. het originele model? Weet iemand of het turretboard van Ceriatone hetzelfde is als het origineel?

cluseau
14 mei 2014, 16:20
Ik begrijp nu dat je de ceriatone 5f1 bedoeld. Dat is idd een mogelijkheid en je hebt gelijk de moderne uitvoering. Maar ondanks de recente layout is hier ook de enkelpolige schakelaar toegepast en wordt geen net entree gebruikt dus die moet nog wel naar de huidige standaard uitgevoerd worden.

Bolder
15 mei 2014, 17:13
Het wordt de champ 5f1 volgens de Weber layout. Ik wil de onderdelen gaan bestellen. Ik kan de volgende onderdelen niet op tonefactory.nl vinden:
2x 8uF 450v condensator
1x 16 uF 450v condensator
2x 0,022uF 630v condensator
1x 470 ohm 5w weerstand.
Wat is een webwinkel met een breder assortiment waar ik deze onderdelen wel kan vinden?
Op tonefactory zijn de 16 en 8 uF condensatoren wel te vinden met 475v, zijn deze ook te gebruiken of is dit uit den boze?

nico verduin
15 mei 2014, 17:39
hogere spanning is prima voor caps.
En waar is die 470 ohm voor? Pin6 van de 6V6? 2-3 Watt is ook al zat.
En ze hebben zekers 0.022uF 630V. In jouw geval heb je al voldoende aan 400V.
Verder is: 0.022uF = 22nF = 22000 pF. Allemaal dezelfde waarde :)

kassie
15 mei 2014, 17:43
ik schat dat 10UF en 15/20uf ook wel te doen is? Gewoon de waarde dichtste bij. Het zijn voedingselco's.

nico verduin
15 mei 2014, 18:12
ToneFactory heeft alles wat ie zoekt hoor. Alleen verrassend die 470ohmers niet met meer dan 1Watt. Alhoewel 1 Watt ook voldoende is. zit in al die BF Fenders en Silverface idem met de 6V6 en 6L6 buizen.

cluseau
15 mei 2014, 21:48
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8958

Dick best.

Bolder
15 mei 2014, 22:31
En waar is die 470 ohm voor? Pin6 van de 6V6? 2-3 Watt is ook al zat.
Pin 8 van de 6v6.. Voor de rest bedankt!

Bolder
15 mei 2014, 22:37
Ik heb twee vragen:
- Welke awg dikte(s) draad moet ik gebruiken?
- Waar in dit schema komt de zogenaamde "bleeder" weerstand precies? (zoals genoemd in het 'veiligheid bij buizenversterkers' topic)
https://taweber.powweb.com/store/5f1_layout.jpg

Buzzel
15 mei 2014, 22:49
Ik heb twee vragen:
- Welke awg dikte(s) draad moet ik gebruiken?
- Waar in dit schema komt de zogenaamde "bleeder" weerstand precies? (zoals genoemd in het 'veiligheid bij buizenversterkers' topic)
https://taweber.powweb.com/store/5f1_layout.jpg


- 18awg?
-Over de eerste condensator in de voeding (16uf). Beter een kabeltje en niet standaard er in solderen=schijnveiligheid

Bolder
15 mei 2014, 23:03
- 18awg?
-Over de eerste condensator in de voeding (16uf). Beter een kabeltje en niet standaard er in solderen=schijnveiligheid

Dankjewel voor je antwoord, ik snap het alleen niet helemaal. Wat bedoel je met 'over de eerste condensator'? Waar komt die precies tussen?

kassie
16 mei 2014, 00:07
Dankjewel voor je antwoord, ik snap het alleen niet helemaal. Wat bedoel je met 'over de eerste condensator'? Waar komt die precies tussen?

De bleeder weerstand is een hoge weerstand die dus eigenlijk de + van de voedingselco leeg trekt richting de massa. Dat moet een redelijk hoge waarde zijn omdat 1. Je wil niet dat een groot deel van de stroomvoorziening afgetapt wordt richting de massa als je de amp gebruikt, en 2. het is beter voor de elco om langzaam te ontladen. Dat is een veiligheidsmaatregel omdat je anders een flinke spanning op je fikken krijgt mocht je toch na een tijd gaan rondporren in de amp. Vanzelfsprekend kun je de bleederweerstand van de plus naar de min van de elco zetten (parallel). De elco is op de min namelijk aangesloten op de massa. Wat voor waarde had je in gedachten? Ik neem aan dat je weet wat een elco doet?

Die 25uf aan de kathode van v1 hoeft maar een kleine voltage rating te zijn. Daar staat 1.5 volt dus alles van 10 tot 63 volt is al meer dan genoeg.

cluseau
16 mei 2014, 10:13
Dankjewel voor je antwoord, ik snap het alleen niet helemaal. Wat bedoel je met 'over de eerste condensator'? Waar komt die precies tussen?


Je eerste condensator zit aan pin 8 van de WY3GT. Het is de 16uF elko aan de linkerkant van het board. Een eventuele bleederweerstand zorgt ervoor dat de elko helemaal leegloopt als de amp wordt uitgezet. Zou je dat niet doen dan bestaat de kans dat de elko na dagen nog steeds een dodelijke lading heeft en dat is voor mensen die graag prutsen niet zo bevorderlijk, ik spreek uit ervaring hoewel ik er nog steeds ben :cheerup:.


Wel vraag ik me af of het hier zin heeft een bleeder te monteren. De elko's hebben een heel lage capaciteit en bij normaal uitschakelen blijven de buizen nog lang genoeg stroom trekken om de elko's zo goed als leeg te trekken. Ik zou eerst meten hoe het ontlaadproces verloopt en als het nodig mocht zijn kun je altijd nog een weerstandje over die eerste elko solderen. We sturen je wel door het proces heen, eerst maar bouwen.

Hier nog een beetje uitleg:
Een condensator is in staat om lading op te slaan net zoiets als een accu. De kracht van die lading is groter naarmate de capaciteit groter is. Zou je bv een elko hebben van 300uF waar 500V op staat dan is er gedurende een korte tijd erg veel energie bij een hoge spanning beschikbaar welke absoluut dodelijk is. In sommige amps wordt ook deze eerste elko ook nog eens volledig geisoleerd (in standby) met als resultaat dat de spanning na maanden nog steed aanwezig kan zijn. In die gevallen is een bleeder zeer aan te raden. Een 5F1 heeft geen standby dus die situatie doet zich niet voor en een lagere capaciteit zoals bij jouw 16uF kan niet veel stroom leveren waardoor de spanning al heel snel weg is omdat de amp gewoon doorgaat met stroomverbruiken als jij de schakelaar uitzet. Hierdoor wordt de elko vanzelf al ontladen en is een bleeder m.i. overbodig.

Bolder
11 oktober 2014, 17:43
Mannen! Ik krijg van de week het pakket binnen. Daarnaast ben ik hard aan het studeren om dit hele gebeuren een beetje te snappen. Ik heb wat nieuwe vragen:

Klopt dat het R-C netwerk in pre-amp buis bestaat uit de 1M volume pot en de 0,022uF koppelcondensator?

Klopt het dat een condensator geen DC geleid?

Waarom is de screen grid (pin 4) van de 6V6 aangesloten op een 8uF filter cap?

Door wat wordt het verschil bepaald tussen de HI en LO input?

Waarom staat op een schema niet aangegeven of iets AC of DC is? Vanuit de gelijkrichter (die AC is DC omzet, toch?) komt bijvoorbeeld maar 1 draad. Is dit dan de +? Waar is de - dan?

bvd, Bas

Gearjunkie
11 oktober 2014, 18:29
Ik heb ooit een Champ gebouwd en een paar tweed deluxe's. Voedingselco's zijn zowat direct ontladen, dus ik zou niet zo snel een bleederweerstand gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
11 oktober 2014, 19:41
http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/schematics/fender_champ_5cl.gif
Een koppelcap dient om de signaal-wisselspanning van de gelijkstroom door de buis 'af te koppelen'.
De elco's in de voeding zijn er voor om de gelijkgerichte spanning af te vlakken. Een dergelijke filtercap is aangesloten tussen de hoogspanning (+) en ground/massa/nul.

nico verduin
11 oktober 2014, 21:13
Mannen! Ik krijg van de week het pakket binnen. Daarnaast ben ik hard aan het studeren om dit hele gebeuren een beetje te snappen. Ik heb wat nieuwe vragen:

Klopt dat het R-C netwerk in pre-amp buis bestaat uit de 1M volume pot en de 0,022uF koppelcondensator?
Het zit niet in de pre-amp buis maar erachter en dient om het DC component weg te laten bij de koppeling naar de volgende trap.



Klopt het dat een condensator geen DC geleid?
Als hij heel is dan blokkeert hij inderdaad DC. Soms degraderen ze en kun je een lekstroom krijgen.



Waarom is de screen grid (pin 4) van de 6V6 aangesloten op een 8uF filter cap?
De spanning op pin 4 wordt verlaagd door de stroom over de 25K weerstand. De elco dient om enerzijds trappen te ontkoppelen van signalen over de voedingslijn en anderzijds om het DC signaal verder af te vlakken.



Door wat wordt het verschil bepaald tussen de HI en LO input?
als je goed kijkt naar het schema EN prbeert eerst de basis te begrijpen (weerstanden, condensatoren en Wet van Ohm) dan zou je zien dat het signaal bij de LO input in feite door 2 wordt gedeeld. Dus heb je een lager signaal. Het schema wat hier boven staat is met een 6SJ7 en dat is een andere champ als die jij hebt besteld vermoed ik. Ik heb namelijk nog nooit een pakket gezien met het 5C1 schema.


Waarom staat op een schema niet aangegeven of iets AC of DC is? Vanuit de gelijkrichter (die AC is DC omzet, toch?) komt bijvoorbeeld maar 1 draad. Is dit dan de +? Waar is de - dan?
Omdat er geacht wordt dat de lezer van een schema inhoudelijk wordt gehinderd door kennis en had geweten dat de min via ground loopt. Daarnaast had deze dan ook geweten waar in het schema er AC cq DC staat. Tevens geven pakket leveranciers (vrijwel) altijd expliciet aan dat enige kennis noodzakelijk is om dit project tot een goed einde te brengen. En dat doen ze niet voor niets.

Gearjunkie
11 oktober 2014, 22:26
Mooi project! De 5F1 was mijn eerste versterker. Ik had eerder wat effectpedaaltjes gemaakt en dacht dat ik al redelijk kon solderen.
Mijn project ging op basis van een fotohandleiding. Dat werkt niet en je leert er niets van.
Ik leg nu altijd het schema en de layout naast elkaar en check eigenlijk alles. Vergelijk ook de verschillende schrma's die in omloop zijn. Zie overeenkomsten en verschillen en leer daarvan.

Bij mij viel de kleine ruimte om in te werken bij de Champ vies tegen.
Zet het bordje met componenten er zo laat mogelijk in, maar zorg wel dat het past en gemonteerd kan worden. Als je alles bedraad hebt wil je niet met je boormachine in het chassis.

Werk in kleine blokken en dwing jezelf om te stoppen.
Doe bijvoorbeeld enkel de bedrading voor de gloeispanning in een keer. Pas als dit perfect is ga je een volgend stukje doen.

Soldeer snel en bedenk dat in bochten van bedrading, zoals op de buisvoeten, de isolatie van het draad lelijk uitlubbert als je het heet stookt.
Leg de bedrading die origineel onder het componentenbordje hoort er bovenop. Zorg dat je verbindingen kan zien en herstellen indien nodig.

Hou een zuigpomp of litze bij de hand om een twijfelachtige las opnieuw te maken. Gebruik géén massief draad, ook al zit dat bij het pakket. Neem modern soepel draad.

Veel succes!




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bolder
12 oktober 2014, 16:15
Het zit niet in de pre-amp buis maar erachter en dient om het DC component weg te laten bij de koppeling naar de volgende trap.

Als hij heel is dan blokkeert hij inderdaad DC. Soms degraderen ze en kun je een lekstroom krijgen.

De spanning op pin 4 wordt verlaagd door de stroom over de 25K weerstand. De elco dient om enerzijds trappen te ontkoppelen van signalen over de voedingslijn en anderzijds om het DC signaal verder af te vlakken.

als je goed kijkt naar het schema EN prbeert eerst de basis te begrijpen (weerstanden, condensatoren en Wet van Ohm) dan zou je zien dat het signaal bij de LO input in feite door 2 wordt gedeeld. Dus heb je een lager signaal. Het schema wat hier boven staat is met een 6SJ7 en dat is een andere champ als die jij hebt besteld vermoed ik. Ik heb namelijk nog nooit een pakket gezien met het 5C1 schema.

Omdat er geacht wordt dat de lezer van een schema inhoudelijk wordt gehinderd door kennis en had geweten dat de min via ground loopt. Daarnaast had deze dan ook geweten waar in het schema er AC cq DC staat. Tevens geven pakket leveranciers (vrijwel) altijd expliciet aan dat enige kennis noodzakelijk is om dit project tot een goed einde te brengen. En dat doen ze niet voor niets.

De titel van dit topic is misleidend, het gaat om een 5F1. 25K weerstand is dus niet van toepassing. Zou je de reden waarom pin 4 op die 8Uf zit aangesloten nog een keer kunnen uitleggen maar dan met betrekking tot het 5F1 schema?
En wat wordt bedoeld met trappen ontkoppelen van signalen over de voedingslijn?

@Gearjunkie : Bedankt voor de tips.

cluseau
12 oktober 2014, 17:35
De 8uF aan G2 is om de spanning zo zuiver mogelijk te houden. Zou je deze van de tweede elko pakken dan zit daar nog een te grote rimpel op wat een brom zal veroorzaken.

Bolder
12 oktober 2014, 21:29
De 8uF aan G2 is om de spanning zo zuiver mogelijk te houden. Zou je deze van de tweede elko pakken dan zit daar nog een te grote rimpel op wat een brom zal veroorzaken.

Maar waarom zit deze aan de screen grid? De B+ wordt toch aan de plate van een buis aangesloten?

EDIT: Dat is blijkbaar zo bij een (dubbel)triode. Wikipedia geeft me de informatie over de tetrode
"In een tetrode is tussen anode en kathode behalve het stuurrooster nog een tweede rooster, het schermrooster, geplaatst. De tetrode is een eerste verbetering van de triode. Bij de toepassing van de triode als versterker, wordt de versterking nadelig beïnvloed door de met de anodestroom variërende anodespanning. Het toegevoegde schermrooster neemt de rol van de anode over bij het opbouwen van het elektrische veld. Doordat de spanning op het schermrooster constant kan worden gehouden, wordt een hogere steilheid bereikt. Daarnaast schermt het schermrooster de anode af van het stuurrooster, zodat de parasitaire capaciteit tussen rooster en anode verminderd wordt, en ongewenste oscillatie wordt voorkomen."

cluseau
12 oktober 2014, 22:55
Zie je wel, we hoeven niet alles voor te kauwen. Doet me goed dat er nu is iemand zelf naar info op zoek gaat.

Als je het leuk vindt verdiep je dan eens in bv een ECH81. Leuke materie ;).

Bolder
17 oktober 2014, 14:21
De tips die jullie gaven over een aparte AC socket voor de eurostekker en een aparte AC switch ipv volumeswitch zijn niet mogelijk omdat het chassis al voorgeboord is. Deze modificaties achter wegen laten of een ander chassis kopen?

cluseau
17 oktober 2014, 14:40
Ik zou zeker niet voor een potmeter netschakelaar combinatie gaan. Er is toch wel ergens een plekje om een gaatje te boren voor een switch.

Een euro chassisdeel is niet perse noodzakelijk al is dat net zo goed mogelijk. Ik maak vaak genoeg chassisdelen achteraf in bestaande amps en jij hebt zelfs een leeg chassis, das helemaal een eitje voor een dremeltje.

Bolder
3 november 2014, 20:49
De versterker deed het de afgelopen twee weken erg goed. Te gekke sound.
Zojuist zette ik de versterker uit en ik kreeg best wel een flinke schok. Ik raakte alleen de AC switch aan. En met m'n andere hand volgens mij mijn snaren. De aarde zit volgens mij gewoon goed vastgeschroefd en -gesoldeerd onder de bout van trafo.
Iemand enig idee wat ik dan zo verschrikkelijk fout doe?

cluseau
3 november 2014, 20:57
Waar precies kreeg je een schok van? Je had twee metalen objecten beet, welke waren dat?

Bolder
3 november 2014, 21:04
De metalen AC switch (apart gemonteerd op jullie advies) welke aan de primaire zijde van de voedingstrafo zit en mijn snaren.

cluseau
3 november 2014, 21:24
De metalen AC switch (apart gemonteerd op jullie advies) welke aan de primaire zijde van de voedingstrafo zit en mijn snaren.

De switch - van metaal - zit in het chassis dus is geaard. De snaren, hooguit verbonden met de jackplug voeren geen spanning en zijn zelfs mogelijk geaard. Hoe wil je daar een schok van krijgen? Ik weet niet wat je gedaan hebt maar als het mijn fout is ben ik bereid dit gratuit voor je op te lossen. Moet je wel ff langskomen, dat dan weer wel ;) Half uurtje met het pontje.

nico verduin
3 november 2014, 21:32
Soms is het handig om ff een paar foto's hier te posten van het brouwsel...... Het schijnt hier te kunnen....... en mogelijk had iemand je kunnen waarschuwen dat er mogelijk iets fout zit.... Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met versterkers en vermoedelijk nog niet zoveel kennis van de elektronica.

cluseau
3 november 2014, 21:39
Tja, daar zeg je wat. Kan me nog een bouwwerk herinneren waar we uitgingen van een chassis wat achteraf de deksel van een schoenendoos bleek te zijn.



Zeker nog een prototype :stop:

Bolder
3 november 2014, 22:50
Zou ik kunnen meten of er spanning is tussen de switch en mijn snaren met een multimeter?
Ik ben alleen nog niet zo handig met de multimeter.. VDC of VAC of ampere?

cluseau
3 november 2014, 23:10
Zou ik kunnen meten of er spanning is tussen de switch en mijn snaren met een multimeter?
Ik ben alleen nog niet zo handig met de multimeter.. VDC of VAC of ampere?

Kan, doe dan AC en DC Volts (V). Geen ampere (A) dus.

Plant
3 november 2014, 23:20
De aarde zit volgens mij gewoon goed vastgeschroefd en -gesoldeerd onder de bout van trafo.
Iemand enig idee wat ik dan zo verschrikkelijk fout doe?

Bij mijn weten moet je nooit een draad vertinnen en dan vastschroeven (als dat is wat je hebt gedaan).
Tin is zacht en zo'n schroefverbinding komt dan geheid los.

Bolder
3 november 2014, 23:27
Wat is hier de goede oplossing voor? In de documentatie stond dat ik het moest solderen. Maar dit lukte me niet helemaal.
Kan iemand me de theorie van massa/aarde een beetje uitleggen?

cluseau
3 november 2014, 23:41
Wat is hier de goede oplossing voor? In de documentatie stond dat ik het moest solderen. Maar dit lukte me niet helemaal.
Kan iemand me de theorie van massa/aarde een beetje uitleggen?

Aarddraad direct na binnenkomst in het chassis voorzien van soldeeroog en monteren met een alleen voor dat doel bestemd boutje. Er mag dus niets anders aan dat boutje zitten en ook geen onderdeel aan gemonteerd worden. Gat boren 4mm, boutje, zelfborgend moertje en tandveerringen. Daar het soldeeroog mee vastzetten en bij voorkeur ook nog eens aflakken. Men onderschat altijd de waarde van een goed aardpunt. Lees dit (http://www.amps-unlimited.nl/projects/geloso.html) ff.

edit:

En dan nog zo monteren dat bij een ruk aan de kabel de aarddraad het langst in stand blijft.

Gearjunkie
4 november 2014, 09:00
Aarde goed controleren, je gebruikt een stopcontact met randaarde toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bolder
4 november 2014, 12:43
Aarde goed controleren, je gebruikt een stopcontact met randaarde toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Jup. Maar zeker weten doe ik niet. Het is een heel oud huis. Hoe check ik of mijn stopcontact daarwerkelijk geaard is?

Bolder
4 november 2014, 12:53
Er is geen gelijk- of wisselspanning te meten tussen het chassis/switch en mijn snaren/jack. Aanraken kan ook nu gewoon weer. Heel raar. Ik ga zo dadelijk alsnog de aarde met het lusje en schroefje fixen.

Kan iemand mij wijsmaken wat de aarde nou precies is? De min van bijv. filter caps, kathoden, in- en outputjacks etc. zitten hier aan verbonden? Heeft het iets met de negatieve pool te maken dan? Of met de nul draad? Ik weet dat het de belangrijkste spanningsreferentie is. Maar wat nog meer?

Edit: gebruik ik dan een
boutje-moertje-soldeeroogje-tandveerringetje voor de aardekabel uit de AC kabel en het geel/rode draad center tap van B+ en een
boutje-moertje-soldeeroogje-tandveerringetje voor het draad van de minkant van de eerste voedings elko en de geel/groene draad center tap van de gloeidraad bedrading?
Of plaats ik deze vier punten met 2 soldeerogen onder 1 moer?

Gearjunkie
4 november 2014, 13:33
De groen/gele aarddraad uit je netsnoer krijgt een eigen boutje, wat zoals Cluseau aangeeft alleen dat doel mag dienen.
De CT van de gloeispanning, hoogspanning en aardbus mag je op een punt aansluiten in de vorm van een steraarde.

wat betreft je vraag over wat aarde is: Begrijp dat spanning het potentiaalverschil is tussen 2 punten. De spanningsbron enerzijds en het referentiepunt anderzijds. Die laatste is de aarde/massa.
De aard-aansluiting zorgt er ook voor dat er geen potentiaalverschil kan bestaan tussen het chassis en jouw lichaam, dat aardpotentiaal heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

tommus42
4 november 2014, 13:35
Jup. Maar zeker weten doe ik niet. Het is een heel oud huis. Hoe check ik of mijn stopcontact daarwerkelijk geaard is?
Als je de versterker uitzet, houden de elco's de spanning lang vast.
Je kunt ook een kortsluiting maken tussen fase en aarde, kijken of de stop doorgaat:ok:

O nee, dat is gevaarlijk als de boel idd niet geaard is:hide:

Gearjunkie
4 november 2014, 13:44
Je kunt met je Voltmeter de spanning tussen en randaarde meten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bolder
4 november 2014, 14:35
Hoe moet ik een steraarde voor me zien?

Buxtra
4 november 2014, 16:20
Hoe moet ik een steraarde voor me zien?

Zoek bijvoorbeeld op: star ground amp. Met google afbeeldingen.

Voor uitleg: http://www.aikenamps.com/index.php/grounding

nico verduin
4 november 2014, 19:50
Tja niet om het een of ander maar de TS heeft een kitje gekocht. Bij dat kitje zitten (als het goed is) bouw instructies. Die moet hij gewoon volgen en niet met allerlei mods en god mag weten meer beginnen. Zorg eerst maar eens dat dat ding doet wat ie moet doen. Daarnaast kan het (als ik zo alles nog eens teruglees) geen kwaad om hier wat foto's van de binnenkant te laten zien. Ik denk dat we daar meer aan hebben dan allerlei gegok over mogelijke oplossingen voor een probleem dat de niet eens kennen. Tot nu toe is er niet meer langs geweest dat de TS kennelijk een jetser heeft gehad tussen de amp en de versterker. En verder is het begrip "een oud huis" heel betrekkelijk. Voor de een is 30 jaar al een oud huis voor de ander 100 jaar.
En zet dat begrip "ster aarde voorlopig in de ijskast".. De TS is nog niet zover........

Bolder
4 november 2014, 21:28
Aan al jullie adviezen en tips heb ik tot nu toe heel veel gehad hoor. Ik weet nu bijvoorbeeld op welke stopcontacten in mijn huis randaarde aangesloten zit ;) En het begrip massa is een stuk duidelijker geworden. De amp deed het de afgelopen week prima. Gister kreeg ik ineens een opdonder. Vandaag de aarde apart met een aparte bout aan het chassis gemonteerd. De HT center tap, gloeidraad center tap en de andere aardes aangesloten op een andere bout. Hier heb ik soldeerogen voor gebruikt met borgmoeren. De enige mod die ik heb gedaan is een aparte AC switch. De documentatie van tonefactory vond ik erg onduidelijk. In het oorspronkelijke pakket was het de bedoeling alle aarde onder één bout van de voedingstrafo vast te zetten met soldeerogen (zoals ook op de foto's te zien was). In de tekst stond daarentegen dat dit onveilig was en dat deze aansluitingen gesoldeerd zouden moeten worden.
Het doel van dit bouwproject is niet om een werkende versterker te hebben maar om meer ervaring te krijgen omtrent de praktijk en theorie van een buizenversterker.

Hier wat foto's van de binnenkant.

Geheel:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3137.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3137.jpg.html)

Voedingsgedeelte, zekering en indicatielampje:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3139.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3139.jpg.html)

HT center tap, gloeidraad center tap en de andere aardes:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3136.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3136.jpg.html)

Aarde uit het netsnoer:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3135.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3135.jpg.html)

Inputs en pot:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3143.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3143.jpg.html)

12AX7 en outputjack
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3140.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3140.jpg.html)

6V6:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3141.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3141.jpg.html)

5Y3GT:
http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/5F1/IMG_3142.jpg (http://s207.photobucket.com/user/vanbasties/media/5F1/IMG_3142.jpg.html)

Gearjunkie
4 november 2014, 22:35
Je netsnoer mag wel wat verder door de trekontlasting lijkt me.
Hoe klinkt ie verder??


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bolder
4 november 2014, 22:53
Is er een trucje voor om het snoer aan de binnenkant van het chassis vast te zetten o.i.d.?
Ik zal morgen wat opnemen. Klinkt als een beest.

Gearjunkie
4 november 2014, 22:57
Daar is die zwarte trekontlasting voor.
De kunststof klem om je netsnoer die je in het chassis klikt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 november 2014, 23:04
zie ik daar een blauwe draad met zwarte draad aan elkaar getwist en in een stukje duck-tape? Want dat is de goden verzoeken.....

Bolder
5 november 2014, 00:26
Het is gesoldeerd en ducktape als isolatie. In de documentatie stond dat ik een stuk krimpkous moest gebruiken, wat ik niet meer had.

nico verduin
5 november 2014, 07:50
Tja dit is niet de meest veilige manier. Zeker als je bedenkt dat het niet eens volledig is ingetaped.

Buxtra
5 november 2014, 08:04
Dat alle beetjes maar mogen helpen: krimpkous heb ik gevonden bij de auto onderdelen shop. Kost niks, is er in alle maten, is veilig en makkelijk.

Bolder, fijn dat hij klinkt als een beest, ongehoord zou ik zeggen dat hij dan goed klinkt. Ik vind die dingen ook klinken als een klok. Heb een kitje van juke-box revival in elkaar gezet nadat ik de 5e3 van tonefactory in elkaar had gedraaid. Die laatste klinkt overigens op 10 als een roedel wolven die een wijfje zien.

Bolder
5 november 2014, 10:47
Ik zal inderdaad nog wat krimpkous halen. Hier kan je 'm luisteren. Klipt alleen wel een beetje. https://soundcloud.com/basvanholt/5f1/s-xN6gt

Buxtra
5 november 2014, 11:29
Mooi gespeeld man!