PDA

View Full Version : Aanschaf nieuwe akoestische (staalsnarige) gitaar



Onaicram
11 mei 2014, 20:42
Hallo!

Nadat mijn meest recente coverband langzaamaan in de vergetelheid is geraakt bij de bandleden, heb ik eigenlijk sinds oktober '13 geen elektrische gitaar meer gespeeld.. Doordat ik momenteel ook alleen beschik over een klein oefenversterkertje (Vox Da15) was het helemaal niet aantrekkelijk om mijn Classic Player 60s Stratocaster vaak van de muur te pakken. Gevolg: Met lichte pijn in het hart de CP 60s afgelopen dinsdag verkocht (voor een mooi bedrag ;)). Gevolg van het gevolg: Meer geld om uit te geven bij de aankoop van een nieuwe akoestische gitaar :dance:

Alleen zit ik nu met een lichte keuzestress.. Ik ben momenteel in het bezit van een Eastman A120 Ce. Op zich een fijne gitaar, maargoed.. Op een gegeven moment wil je wat beters/anders. Momenteel focus ik me ook wat meer op fingerstyle (voornamelijk John Mayer/Eric Clapton-achtige muziek: Stop This Train, Heart of Life, Nobody Knows You When You're Down and Out etc), dus ik zit te kijken voor een OM/GA model rond de €1200,-. Op de een of andere manier trekt een Taylor mij niet perse en neig ik meer naar een Martin of toch weer een Eastman.

Nu kan ik een Martin SP000-16TR uit 1996 verkoopt. Ik kan echter erg weinig informatie over deze gitaar vinden, maar ik heb wel gelezen dat ik me bij deze gitaar, in ieder geval qua afmetingen/nut width etc, een "goedkope" Martin OMJM moet voorstellen. Ik kan ook niet vinden uit welk hout deze gitaar bestaat.. Ik heb wel een filmpje gevonden van iemand die deze gitaar bespeelt: https://www.youtube.com/watch?v=IYCHdrgsdZQ Bij dit filmpje krijg ik wel het idee dat het qua strummen wat "slordig" klinkt.. Nu is een OM (of in dit geval 000) ook niet de meest ideale slaggitaar, maargoed... Is er iemand bekend met deze gitaar? Is het een aanrader? En wat zou hiervoor een mooie prijs zijn?

Daarnaast zit ik ook te kijken naar de volgende Eastman modellen: E20OM, E10OM, AC412/422/522 en een AC822 op MP. Helaas heeft de laatste wat beschadigingen aan de lak..

Nu weet ik dat de eerste tip die ik krijg zal zijn: Spelen, spelen, spelen. Dit ga ik uiteraard ook nog doen, maar ik ben erg benieuwd of er hier forumleden zijn die bovenstaande Martin gitaar kennen of voor mij nog andere ervaringen/tips hebben met betrekking tot eerder genoemde of niet genoemde gitaren.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen en reacties!

Rizz
11 mei 2014, 21:09
Geen ervaring met de gitaar, maar heb wel dit voor je gevonden: http://theunofficialmartinguitarforum.yuku.com/topic/75722/Anyone-familiar-with-the-SP00016TR

Sitka spruce met palissander (EIR: East Indian Rosewood) Zij- en achterkanten.. Mijn persoonlijke favoriet wb houtsoorten voor een OM.

En in bovenstaande link staat dat er zeer weinig van gemaakt zijn, dus als hij bevalt, doen! Dus heel veel ervaringen zal je niet vinden. Prijs geen idee van.

Ervaring met de Eastman AC412 en AC722, welke beiden in klankkleur zeer gelijk zijn. Persoonlijk vind ik ze beter dan de E20OM (kan exemplarisch zijn). Mijn 412 is zeer gefocussed en echt een beest, de 722 is wat meer verfijnd en subtieler.

En idd, speule!!!!! :D

Enne: Welkom! :ok:

Martin heeft een zeer specifieke sound waar ik niet direct voor val..

Onaicram
12 mei 2014, 09:21
Rizz, bedankt voor de input! Ik zie op die site dat iemand de waarde schat op 1000 tot 1450 dolllar. Dit was echter in 2009. De verkoper wil er nu zo'n 1000 euro voor.Vinden jullie dit een schappelijke prijs...? En er staat "Think OMJM for a lot less money". Nu
ben ik groot fan van John Mayer, maar de OMJM zal altijd boven budget zijn. 1200 is echt de max, aangezien ik voornamelijk voor mezelf speel.

Als iemand verder nog tips heeft, hoor ik het graag!

Ernest01
12 mei 2014, 12:05
Als je meer van een 'droog' geluid houdt, kan ik de Eastman E10OM aanraden. (mahony back/sides)
En Adirondack top....

dadgad
12 mei 2014, 12:19
Hallo,

Ik heb zelf een tijdje een D16TR gehad. De T staat voor "Technology", dus er zitten wat
geavanceerde design grapjes in (voor die tijd dan - inmiddels worden die breed in andere
modellen toegepast, zoals A bracing i.p.v. X bracing, ander halsprofiel) en de R voor
"Rosewood" oftewel palissander.
Het was een prettig klinkende en spelende gitaar - maar op geen enkel punt een echte uitblinker.
De constructie is wat lichter en het hout rondom leek dunner dan bijv. bij een D28 of D35.

De SP versies hebben iets meer inleg dan de 16RT modellen zonder SP.

Greetz,

Han.

Onaicram
12 mei 2014, 16:43
Hmm, 1000 euro voor een gitaar die op geen enkel punt echt uitblinkt... Daar loop ik niet echt warm voor om eerlijk te zijn. Ik moet ook nog een stukje rijden om hem uit te proberen dus dat werkt ook niet echt mee...

Rizz, je 412 is dus een OM model en je 722 een GA. Hoe houdt de 412 zich bij strummen??

Rizz
12 mei 2014, 17:44
Hmm, 1000 euro voor een gitaar die op geen enkel punt echt uitblinkt... Daar loop ik niet echt warm voor om eerlijk te zijn. Ik moet ook nog een stukje rijden om hem uit te proberen dus dat werkt ook niet echt mee...

Rizz, je 412 is dus een OM model en je 722 een GA. Hoe houdt de 412 zich bij strummen??

I wish dat de 722 van mij was.. :)

De 412 doet het prima met strummen, maar vind hem wel beter met fingerstyle. Dan Komt hij echt tot z'n recht. Strummend met Elixirs moet je wel beheerst spelen anders kom je er niet bovenuit met je stem. Het is echt een schreeuwlelijk.. Kan heel beheerst, maar ook heul, heul hard. Allround is het zeker geen verkeerde gitaar.

De 722 is van een ander forumlid waar ik een paar keer op heb mogen spelen en is in bijna alle opzichten de betere gitaar, behalve de dynamiek bij fingerstyle. Dat kan ook liggen aan het feit dat ik m'n eigen gitaar beter ken en er andere snaren op liggen.

GA's staan ook meer bekend als allround gitaren en de 722 is daar geen uitzondering op..

Nog 1 ding: DADGAD heeft het over de Dreadversies hiervan, een compleet ander soort gitaren.. Dan lnog is het de mening van een ander en die van het Martinforum in m'n link hierboven zijn een stuk lovender.. Ga hier niet op af en bepaal het voor jezelf!

Onaicram
12 mei 2014, 20:34
Oh haha, ik had begrepen dat je de 722 ook had. Met nadruk op had, aangezien hij niet in je sig staat. Maargoed, hoe dan ook, ik snap wat je bedoeld over de SP 000-16RT. Ik wil zo graag op zoek gaan naar de (mijn!) perfecte gitaar, maar zit helaas in de lappenmand (acute blinde darm ontsteking:(), dus kan op het moment ook niet gaan kijken naar de Martin. Dan is in eerste instantie Max Guitar wat beter te doen haha.

De 722 valt eigenlijk precies binnen budget (nouja, €80 meer is zo goed als binnen budget:soinnocent:). De 522 spreekt me ook wel aan, omdat ik goede verhalen gehoord heb over de Engelmann Spruce. Enige wat ik jammer vind is dat er geen abalone rozet inzit, toch een klein beetje bling wat een gitaar IMO wat "duurder"/mooier(?) eruit laat zien, ook al heb ik altijd gezegd dat het uiterlijk er niet zo toe doet (bij gitaren.... ;)). Ooit op de 500 serie gespeeld? De 600 serie is niet meer te verkrijgen zonder cutaway als ik het goed begrijp...

Misschien zijn er nog andere merken waar ik nu compleet aan voorbij ga, maar Martin spreekt me natuurlijk aan vanwege de naam (en artiesten als John Mayer en Eric Clapton) en Eastman, tja.. Gewoon erg onder de indruk van de prijs/kwaliteit!

Rizz
12 mei 2014, 21:36
Nope, nooit op de 5-serie gespeeld. De E10OM is eigenlijk de enige mahonie gitaar waar ik erg van gecharmeerd ben. Palissander geeft voor mij net die verfijndheid en klankkleur die ik zoek.. Je kan ook nog eens kijken naar de E6OM/E8OM.

Ik ken het, ben ook erg gevallen voor Eastman, maar ook ik heb andere merken niet uitgesloten. L'arrivee, Recording King en Sigma bijvoorbeeld. Ik ben ook gewoon gaan spelen en deze (de 412) kwam er gewoon als beste uit.

Het maakt mij niet uit, maar met zo'n budget lijkt me dat je een weloverwogen keus wilt maken en die blindedarm gaat wel weer over.. Beterschap trouwens!

En geloof me, als je een gitaar bespeelt die helemaal naar je zin is, maakt het niet meer uit.. Ik hou helemaal niet van abalone, maar heb 'm toch gekocht.

dadgad
12 mei 2014, 22:01
Hallo,


Dan is in eerste instantie Max Guitar wat beter te doen haha.
Waarom niet Schreeven dan, op Plein '44? Die hebben ook Martins, maar ook een aantal Sigmas die niet verkeerd zijn.
En ook wel ander leuk spul, bijv. een Guild waar ik wel zin in zou hebben als ik niet al te veel gitaren had.
Is op loopafstand van Max, dus veel extra tijd kan het je niet kosten...

Greetz,

Han.

Onaicram
12 mei 2014, 22:23
Nope, nooit op de 5-serie gespeeld. De E10OM is eigenlijk de enige mahonie gitaar waar ik erg van gecharmeerd ben. Palissander geeft voor mij net die verfijndheid en klankkleur die ik zoek.. Je kan ook nog eens kijken naar de E6OM/E8OM.

Ik ken het, ben ook erg gevallen voor Eastman, maar ook ik heb andere merken niet uitgesloten. L'arrivee, Recording King en Sigma bijvoorbeeld. Ik ben ook gewoon gaan spelen en deze (de 412) kwam er gewoon als beste uit.

Het maakt mij niet uit, maar met zo'n budget lijkt me dat je een weloverwogen keus wilt maken en die blindedarm gaat wel weer over.. Beterschap trouwens!

En geloof me, als je een gitaar bespeelt die helemaal naar je zin is, maakt het niet meer uit.. Ik hou helemaal niet van abalone, maar heb 'm toch gekocht.

De blinde darm gaat echt niet over, aangezien hij er al uit is ;). Maargoed, beter zonder blinde darm verder dan wachten tot de ontsteking te erg wordt. In ieder geval bedankt voor de beterschapswens! Maar ik ben inderdaad van plan een weloverwogen keus te maken. Ik weet inmiddels hoe het werkt als gitarist: nooit genoeg gitaren en de gitaren die je al hebt zijn nooit goed genoeg, dus er moet altijd een nieuwe en betere komen.. Daarom wil ik er nu ook een kopen die mij zo goed bevalt, dat ik de komende jaren geen nieuwe wil haha.

Ik sluit bij voorbaat ook geen merken uit, maar ik merk dat ik neig naar Martin en Eastman. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik überhaupt nog nooit op een L'Arrivee, Recording King of Sigma heb gespeeld.. Dus, ik hou uiteraard alle opties open.


Hallo,

Waarom niet Schreeven dan, op Plein '44? Die hebben ook Martins, maar ook een aantal Sigmas die niet verkeerd zijn.
En ook wel ander leuk spul, bijv. een Guild waar ik wel zin in zou hebben als ik niet al te veel gitaren had.
Is op loopafstand van Max, dus veel extra tijd kan het je niet kosten...

Greetz,

Han.

Ik ben uiteraard bekend met Schreeven. Moet ook zeggen dat mijn ervaringen met Max Guitar stukken beter zijn dan met Schreeven. Maargoed, dat is niet iets om nu over uit te wijden en het zal me ook niet belemmeren om daar naar binnen te lopen om wat gitaren te bekijken.

synapse
13 mei 2014, 12:48
Omdat de gitaren van Eastman handgemaakt zijn raad ik je aan je niet blind te staren op wat je over bepaalde types of series leest.
Gewoon uitproberen tot je jouw ultieme gitaar (voor dit moment:)) hebt gevonden.
Ikzelf ben wel helemaal weg van Eastman.
Hoewel ik altijd een groot fan van Martin ben geweest heb ik recent de E20OM verkozen boven de bijna twee maal zo dure OM21.
Aangezien ik het budget had probeerde ik later ook nog de E6OM.
Mijn exemplaar overdonderde mij echt, zodat ik eigenlijk niet kan zeggen welke mijn favoriet is van de twee.
Wat ik wel weet is dat twee geweldige gitaren zijn met hun eigen geluid.

Debbie van Beelen
22 mei 2014, 15:36
Hi! Zelf ben ik super blij met mijn Taylor 312e!! Dit is een Grand Concert model. Is iets kleiner qua maat maar daardoor wel echt gedefinieerd in sound. Ik speel er zelf veel fingerstyle op en ik gebruik hem ook vaak in de kerk gewoon als slaggitaar. Hij ligt denk ik wel iets boven je budget, maar ik heb er echt goede ervaring mee. Zeker de moeite waard om hem een keer te testen.

Ik heb hem zelf bij http://www.musicallin.nl/merken/taylor-gitaren gekocht. Een super grote winkel met enorm veel keuze in het assortiment.

Veel succes met je zoektocht!

LaurentB
22 mei 2014, 16:43
I wish dat de 722 van mij was.. :)

De 412 doet het prima met strummen, maar vind hem wel beter met fingerstyle. Dan Komt hij echt tot z'n recht. Strummend met Elixirs moet je wel beheerst spelen anders kom je er niet bovenuit met je stem.
(...)

Nu vind ik het wel vaak jammer als er iemand door de muziek heen gaat zingen...

Rizz
22 mei 2014, 16:46
Nu vind ik het wel vaak jammer als er iemand door de muziek heen gaat zingen...

In mijn geval zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben.. :)

Onaicram
25 mei 2014, 21:29
Nou, gisteren bij Max Guitar geweest en op de Taylor 214, Eastman 412, 422 en 522CE en Gibson Keb Mo Bluesmaster gespeeld. De Gibson was puur nieuwsgierigheid, maar.. Wat een geluidje in zo'n klein ding. Klinkt lekker, maar boven budget..

De Taylor klonk niet slecht, maar was niet wat ik zocht. Net als de 412 en de 422: IMO was de sound iets te "blikkerig". Kan ook aan de snaren (of mijn techniek :p) liggen. Maar de 522CE.. Wow. Warm, helder hoog, goede definitie.. Maarja, ik was niet op zoek naar de CE versie (die overigens ook boven budget is met bijna € 1400,-). Nu wilden ze eventueel iets van de prijs af te halen en ze hebben de mogelijkheid om mijn AC120CE erbij in te leveren nog aangehaald, maar ik heb ervoor gekozen om nog even na te denken.

Dit heb ik gedaan, maar nog niet veel wijzer geworden. Het enige wat ik min of meer voor mezelf heb besloten is dat ik niet mijn AC120CE ga inruilen om een gitaar te kopen boven mijn eigenlijke budget, omdat de 522 niet op voorraad is. Nu ga ik denk ik vragen of ze de 522 kunnen bestellen zodat ik kan kijken of hij me bevalt. Iemand ervaring hiermee? Wordt je op zo'n moment min of meer geacht om de gitaar ook te kopen als ze deze voor je besteld hebben?

Pff, zoveel gitaren, zoveel keus, zo "weinig" geld.. Het is wat..

mountainman
25 mei 2014, 23:17
Wat betreft die Taylor kan ik wel begrijpen wat je bedoeld met "blikkerig". Ik heb zelf net als Debbie een Taylor 312 (maar dan zonder element). Ik vond 'm eerst ook wat scherp in het hoog. Dat bleek te liggen aan de elixir 80/20 bronzen snaren die er standaard op zaten. Ik heb er toen fosfor brons elixirs op gezet voor een iets warmer geluid. Het grappige is dat Taylor sinds kort ook is overgegaan op fosfor brons als fabriekstandaard.

Onaicram
2 juni 2014, 21:57
De kogel is door de kerk.. Sinds afgelopen zaterdag ben ik de zeeeeeeer contente eigenaar van een Eastman AC522CE! :crazyhappy::crazyhappy: Het is toch de CE versie geworden, nadat ik een mooie korting heb gekregen van Robbert en Mark ;).

Foto's volgen! Nog geen tijd gehad om plaatjes te schieten..

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips!

synapse
3 juni 2014, 10:13
Van harte!
Daar ga je zeker geen spijt van krijgen!