PDA

View Full Version : Opknapproject 'Blauwe gitaar'



JJ Who
11 mei 2014, 17:56
Gisteren kwam ik op de rommelmarkt bij onze kerk, en normaal ligt daar alleen spul waar ánderen iets aan denken te hebben. Deze keer dachten mijn vrienden bij de 'afdeling elektra' dat er ook iets bij lag dat typisch iets voor mij was :

http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/20140510_115005.jpg

Ze wisten niet of hij het ook nog daadwerkelijk deed, er ontbraken een aantal snaren, en verder… had’ie een aantal cosmetische issue’s. Op de foto lijkt ie mooier dan ie in werkelijkheid is. Maar het feit dat ik er een foto van heb, in mijn kamer, op een van mijn gitaarstanders, laat raden wat er is gebeurd.

Ik heb dus een opknapprojectje in huis gehaald en tegelijk het goede doel van de rommelmarkt gesteund. Thuisgekomen heb ik het ding gelijk op een versterkertje aangesloten. Even uitvogelen waar de knoploze draaiknopjes en schuifjes op de slagplaat voor waren, maar ik kreeg er zowaar geluid uit. En niet eens zo’n raar geluid ook. Dus toen stond het helemaal vast ; ik ga proberen dit beestje weer toonbaar en speelbaar te maken.

Eerst maar even een vraag ; heeft iemand een idee wat voor merk dit kan zijn? Er staat nergens een merk op, en waarschijnlijk is het een merkloos imitatie/kopiegeval. Maar dan nog ben ik benieuwd welk type dit zou moeten benaderen. Waar doet het je aan denken? Your analasys, please ;)

Doel van dit project ; roestvrij, stofvrij, nieuwe paint-job, nieuwe snaren.
Ik kom later nog wel met meer vragen. En mocht er schot in de zaak komen, dan post ik dat ook.

Groeten!

Tabula Rasa
11 mei 2014, 19:06
Stuur Wietse eens een PM, die weet alles van deze oude meuk.

MartinL
11 mei 2014, 20:55
Wat leuk, een oude Avora.
Made in japan, geimporteerd door A. Voerman.
Ik heb er zelf ook een: ziet er niet uit, maar klinkt fantastisch door de blikkerige pickups.

muziekschuur
11 mei 2014, 21:32
Ik zou er niks aan doen..... Simpelweg omdat de stemmechanieken van nu en alle hardware echt veel en veel beter is. Dit soort hardware (in de kwaliteit van nu) wordt niet meer gemaakt. En het blijft een c gitaar. Een willekeurige squier van 100 euro is al 10x beter. En daar is alle hardware voor te krijgen.

Tenzij je dit soort objecten verzamelt zou ik em op marktplaats knallen en verkopen voor een paar 10-en. Er zijn natuurlijk liefhebbers met gouden handjes die veel meer kunnen dan een gemiddelde luthier en hier iets van kunnen maken.

Maar tenzij je het gewoon heel leuk vind... om het goed te doen, kost het meer dan dat het waard is...

JJ Who
11 mei 2014, 22:26
Martin L, dankuwel, heb ik er iig een naam bij. Even zoeken op Google leverde een foto van een Gitaarnetter op, waarop eenzelfde model in de oorspronkelijke kleur stond. De mijne was vroeger ook duidelijk wit, getuige de gechipte blauwe verflaag (en ik heb onderstussen al even onder de slagplaat gekeken).

Muziekschuur ; ook bedankt. Geeft ook wel een indruk. Het is ook niet mijn plan om er weet ik veel wat aan te verbouwen. Maar in theorie ; zou ik hier geen moderne hardware op kunnen (in)bouwen?

Om alles een beetje goed schoon te maken (dat alleen al) ga ik hem wel even demonteren. Kan er blijkbaar toch weinig aan verknallen, qua waarde, net iets voor mij in dit geval. Eerste opknapproject. Even op ontdekkingstocht hoe alles aan elkaar hangt qua schroefjes en draadjes, dat heb ik tot nu toe met m'n Behringer stratje nog niet eens gedurfd. Die zat destijds ook niet ver boven de 100 euri, versterker incluis.
Dus lekker aanklooien en zien wat het wordt.

RS-Rik
13 mei 2014, 07:31
Ik heb precies dezelfde in een soort redburst. Met een gebogen stuk rond staal als brug en hele lompe instelschroeven en een honkbalknuppel hals.

Niet normaal meer wat een megabagger. Is het repareren niet waard (de mijne iig) Pups zijn leuk.

JJ Who
13 mei 2014, 22:08
Dus, kijkje onder de motorkap.

Van de input lopen er dus draden naar de tone-knop, de volume-knop en links buiten beeld gaat het dan verder richting pickup keuze-schakelaartjes en van daaruit naar de pickups zelf. Dat volg ik...

Maar wat doet dat blauwe draadje precies, dat van de volumeknop het hout in gaat, schijnbaar richting trem?
Zorgt die voor een kleine elektrische spanning op de snaren, zodat te trilling daarvan beter (of uberhaupt) opgepakt worden door de pick ups? Ik heb bij m'n andere gitaar wel eens het idee dat de snaren niet los staan van het elektrische cirquit. Wil iemand dat bevestigen of ontkrachten?

http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/20140513_202831.jpg

Gezien het roestgehalte van de trem denk ik erover om daar toch iets anders op te zetten ; een eenvoudige stopbar, misschien ook een andere brug erbij. Ik heb op webshops wel wat gezien, voor een bedrag dat ik wel acceptabel vind, gewoon simpel spul. Maar als er per sé onderhuids nog contact gemaakt moet worden met de bedrading, dan weet ik dat graag.

TeleK
13 mei 2014, 22:24
Dat is de massa draad die met de brug is verbonden, daarmee wordt de brug geaard. Anders krijg je brom.

JJ Who
15 mei 2014, 18:54
Dankje. Maakt het nog wat uit wáár de aardedraad aansluit op de rest van het circuit?

Van't weekend ga ik de body schuren. Met de hals/toets heb ik vandeweek al een begin gemaakt, na de gitaar helemaal ontleed te hebben.

De rand van de slagplaat was erg 'inconsistent' gekleurd, dus die heb ik maar dusdanig opgeschuurd, dat er een gelijkmatige witte rand ontstaan is ; de ondergrondkleur van de verder zwart geverfde plaat.. Verder istie weer lekker schoon. Als de rest ook zo goed gaat :p

JJ Who
15 mei 2014, 19:05
http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/20140515_083210.jpg
O ja... foto. Komt een aardig kleurtje onder die donkere (lak)laag vandaan. Wel veel (natuurlijke) groeven.

JJ Who
18 mei 2014, 18:06
http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/10382735_30251564_n.jpg

Body afgeschuurd, tenminste, met grof papier. Komende dagen er nog met een fijner korreltje overheen.

Zit nog met een 3 á 4 vastgeroeste schroeven op de tremolo basis. Die wil ik er nog wel af hebben (al was het om schoon te maken, maar waarschijnlijk permanent) en waarschijnlijk zit daar nog wel een kleurtje onder, maar het grootste gedeelte is in eerste instantie 'klaar'. Schroevenprobleem heb ik wel iemand voor (m'n vader) maar die geniet van een welverdiende vakantie.

Elementen wat opgepoetst en de pick-up schakelaartjes schoongemaakt/gebleekt ; ze zijn weer wit! Ziet er weer strak uit. Foto's volgen.

JJ Who
25 juni 2014, 21:38
http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/tijdenskopie.jpg

Nou...! Het is klaar. De bedoeling van 'volg het bouwproces' is waarschijnlijk dat je tijdens het proces af en toe wat post :) Daar ben ik niet aan toe gekomen. Maar hierboven wat shots van tijdens de verbouwing.

Ook de oude tremolo-eenheid is er afgekomen. Een deel van de unit werkte 'onderhuids', ofwel lag verzonken in een uitsparing in het hout. Dat gat heb ik kunnen opvullen met een blokje hout, zo precies pas mogelijk en daarna met voldoende lijm vastzetten. Beetje plamuur er overheen en je ziet er bijna niets meer van (hoewel ik het niet zo vlak heb gekregen als ik misschien zou willen).

Met de tremolo out of the way, had ik bedacht dat er een gibson-style brug en tailpiece op zou komen. Daarvoor moesten er gaten geboord worden. Vanaf de bevestigingsplaats voor de tailpiece een nieuw sleufje naar de uitsparing geslepen (kan ook gewoon met boormachine) voor een nieuw aardedraadje. Draadje erin, vul/plamuur erover, klaar. Dit stuk is mooi hersteld, qua vlakheid/wegwerken.

Man, wat heb ik staan spuiten om een beetje fatsoenlijke laag kleur erop te krijgen. Had als basislaag blauw (iets feller dan de oude kleur blauw) en daar wilde ik dan overheen met metallic (met blauwe zweem erin). Ik denk dat in de uiteindelijke versie niets meer van het blauw te zien is. Ik had namelijk hier wel gelezen over 'nat schuren' en een vriend van me raadde dat ook al aan. Dat werd inderdaad heel mooi glad. Alleen op één plek begon de lak nog weer uit te lopen (niet lang genoeg gedroogd?) toen ik er met nat langs kwam.
Dusss, weer een nieuwe laag metallic erover, toen een stevige coating van heldere lak, goed laten drogen en toen nog weer even nat wezen schuren. Het is niet meer zo mooi geworden als dat ik het voor die uitloper had. De laklaag heeft hier en daar wat issue's, er ontstond zelfs hier en daar wat craquelé... dat is leuk als dat overal evenveel is maar nu is het wat meh... Maar niet ernstig genoeg om overnieuw te beginnen. Ik wilde toch eindelijk wel eens m'n nieuwe hardware erop zetten en de boel terug afbouwen.

JJ Who
25 juni 2014, 21:48
http://home.deds.nl/~jjwubs/Blauwe%20gitaar/Voor%20en%20nakopie.jpg

En dit is het resultaat. Al met al, voor een eerste klusje en uberhaupt mijn 'ervaring' met houtbewerking e.d. ben ik er wel trots op.
Hij is schoon, roestvrij (op de kop van de trusrodd na... vandaar misschien die iets oversize cover), frisse onderdelen erop...

Zoals gezegd heeft de laklaag wat issues en het boren van de gaten voor de bevestigingspunten van brug/tailpiece is ook war rigoureus gegaan (maar nu tik ik ze, mocht het nodig zijn, er van achteren misschien nog weer makkelijker uit). Maar al met al is m'n doel behaald en heb ik er wel lol aan gehad ook.

En het mooie is ; hij doet't nog steeds ook :)

Rizz
25 juni 2014, 22:11
Kijk, gefeliciteerd! Toch een mooi resultaat.. Hij ziet er beter uit als eerst, dus dat heb je goed gedaan! :ok:

MyGreenLady
29 juni 2014, 12:07
Leuk ding! Grappige gitaartjes zijn het en nu ziet hij er ook best weer serieus uit.

RS-Rik
29 juni 2014, 12:25
Heb je nou een wraparound gebruikt als staartstuk? Lol

Maar heb je'm ook beter kunnen laten spelen? Die van mij speelt echt als een natte krant. Nouja, het is met geen woorden te beschrijven, het is het woord "gitaar" onwaardig.

De pickups en de tremolo ga ik nog wel eens gebruiken denk ik.

Plant
29 juni 2014, 12:52
Heb je nou een wraparound gebruikt als staartstuk? Lol

Was ook het eerste wat me opviel. Waarom dan nog een aparte brug en staartstuk en niet alleen de wraparound (ja, snaarspanning) of niet een gewoon staartstuk genomen.

Misschien had je dit gewoon voor het grijpen en doe je er anders toch niks mee. Het werkt natuurlijk wel gewoon.

Verder leuk gedaan, als de gitaar zo prima bruikbaar is krijgt ze een mooi tweede leven.

JJ Who
1 juli 2014, 20:45
Ja, die wrap-around als staartstuk is eigenlijk een vergissing. Even misgegrepen in de winkel, het getuigt ook wel wat voor kippeverstand ik van gitaarbouwen heb. Ik had de snaren er eerst wel a la wrap around op zitten, maar in combinatie met de eigenlijke brug werkt dat dus van geen kant. Weer wat geleerd. Dus toen idd maar als gewoon staartstuk gebruikt, en dat lukt ook. En ach... het staat wel leuk, zo'n werkje op de bovenkant.

Had trouwens helemaal geen problemen met intonatie ; hals stond blijkbaar goed, en de zadels van de TOM hoefden niet te worden bijgesteld (YEAY).

Hij klinkt wel aardig, maar dan het best/mooist op alleen het brugelement (helderder).

RS-Rik ; natte krant, slaat dat op het geluid dattie produceert, of het gevoel aan de handen? Ik vond nou juist de trem een onpraktisch ding, stak veel te ver uit, de manier waarop de stang aan de rest van de unit zat was raar... Dat, het feit dattie wat roestig was, deed me besluiten om hem te vervangen.

Maar om je vraag te beantwoorden ; Ja, hij speelt beter dan toen ik hem net had, want er zitten ondertussen weer zes snaren op in plaats van vier. Dat ís vooruitgang ;)

Orpheo
2 juli 2014, 14:44
En nu pas valt het kwartje, JJ Who is niet een nieuwe account van Wouter J. Hoe kom ik daarop?! Dat 't Wouter niet is, is duidelijk: er zit geen telekop op deze gitaar :seriousf: (Wouter, als je meeleest: geintje, geintje: ik heb megaveel respect voor je planken, hoop dat je dat weet!)

Het leek me wel een gitaar voor Wouter om te restaureren, maar nop. Anyway, ik vind het mooi gerestaureerd!