PDA

View Full Version : Nieuwe amp gezocht ivm studeren: niet te hard, betaalbaar, goed reageren op pedalen



hugo123
11 mei 2014, 17:21
Hallo iedereen! Ik ben dit jaar gaan studeren in het mooie Utrecht en zit nu dus op kamers. Ben tegen een probleem aangelopen wat meerderen hier zullen hebben: mijn mooie AC30 is nutteloos geworden. Ik heb hier in Utrecht een kleine AC4 staan maar die slikt mijn pedalen niet zo goed en ik ben dus niet echt tevreden. Ook vind ik het erg jammer dat mijn AC30 nu al maanden werkeloos in Friesland staat.

Omdat ik tegenwoordig wat minder bezig ben met gitaar spelen en als ik dan eindelijk even tijd heb ik gewoon meteen een lekker geluid wil hebben ben ik een beetje klaar met het eeuwige tweaken en aan de knoppen draaien. Ik denk dat ik al mijn gear (op mijn gitaren, flashback en RAT na) ga verkopen en terug ga naar een simpele basis amp met een aantal pedalen (big muff, fuzz, TS en een phaser oid) om zo een scala aan (drive)sounds te hebben.

Ik zoek een versterker van max ±500 euro, max 15 watt, met een goede clean sound en belangrijker nog een goed platform voor drives. Hou van zowel een Fender als een Vox clean sound, dus misschien dat ik mijn AC4 voor dit laatste zou kunnen houden. Ik zat te denken aan iets in de trant van een Blues Jr ofzo. Ik speel op een Fender strat en speel veel Pink Floyd en Queen.

Voor nu wil ik de amp eigenlijk alleen voor de slaapkamer gebruiken. Het zou wel fijn zijn als de amp, mocht ik toch met wat mensen willen spelen, een beetje een lekkere scheur heeft als je hem wat opendraait! Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties!

LGK
11 mei 2014, 17:38
Blues jr is naar mijn mening nog veel te hard voor thuis, en zeker voor op kamers.
Zelf heb ik een laney cub 12r (12" speaker en reverb) kan op 1 en op 15 watt. 1 watt is nog wel te doen maar soms ook nog aan de harde kant. Maar dat zou misschien wel iets voor je kunnen zijn. Heeft ook een aardige scheur.
Of ie het super met pedalen doet weet ik niet (ben zelf nog niet met pedalen begonnen) maar hij heeft wel een effectsloop..

Misschien ander speakertje er in en voor de prijs heb je dan naar mijn mening een leuke amp.

Succes!

arjanb01
11 mei 2014, 18:10
Neem een yamaha thr5 of 10, ideaal voor thuis en je kan je telefoon op devaux aansluiten en meespelen met muziek.
Nu ik 2 kids thuis heb ideaal voor oefenen. Heel dynamisch en veelzijdig ding. Nieuw 300 eu, tweedehands tussen 150 en 200 eu te krijgen. Check mp maar ze komen regelmatig voorbij. Erg populair dingetje.

caliban
11 mei 2014, 23:56
Voor op kot/kamers vind ik uiteindelijk digitaal nog het best. Ik heb veel plezier gehad aan mijn line6 toneport door de jaren...

harrie-beton
12 mei 2014, 11:18
+1

Zou helemaal geen amp gebruiken inderdaad.
Voor oefenen in kamers en rijtjeshuizen is modeling perfect. De toon is redelijk en voor oefenen wel goed genoeg. En neemt ook nog weinig ruimte in.

hoofd
12 mei 2014, 16:42
Modeling is kut, ook voor kamers en rijtjeshuizen. Bovendien wil de TS geen eeuwig getweak, dan zou ik al helemaal weg van modeling blijven.

Ik heb 'tzelfde probleem gehad en heb dat opgelost met een ZT Amps Lunchbox (http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox.html). Het is een kleine transistor-amp, ik weet er het fijne niet van, maar het is klein, heeft een koptelefoonuitgang, reageert goed op pedalen en clean is gewoon goed. Ideaal platform als je de rest van je geluid uit pedalen haalt. Kost je ook geen rib uit je lijf, kun je je Vox mooi bij je ouwelui opgeslagen laten (mijn Vox staat ook bij de oudjes op zolder, wachtend op ruimere tijden).

harrie-beton
13 mei 2014, 23:46
Modeling is natuurlijk niet the real thing.

Aangezien jij een top versterker hebt.
Een ISO cab is dan een goede optie op je AC30. Het zijn schitterende versterkers.
Zelf bouwen of een kopen. Toen ik studeerde (in de guldentijd) had ik zelf een iso cab gebouwd.

Liquid_Metal
14 mei 2014, 08:14
Modeling is kut, ook voor kamers en rijtjeshuizen. Bovendien wil de TS geen eeuwig getweak, dan zou ik al helemaal weg van modeling blijven.

Ik heb 'tzelfde probleem gehad en heb dat opgelost met een ZT Amps Lunchbox (http://www.ztamplifiers.com/products/lunchbox.html). Het is een kleine transistor-amp, ik weet er het fijne niet van, maar het is klein, heeft een koptelefoonuitgang, reageert goed op pedalen en clean is gewoon goed. Ideaal platform als je de rest van je geluid uit pedalen haalt. Kost je ook geen rib uit je lijf, kun je je Vox mooi bij je ouwelui opgeslagen laten (mijn Vox staat ook bij de oudjes op zolder, wachtend op ruimere tijden).

Modelling is helemaal niet kut, met de huidige systemen kun je goede sounds maken. Het probleem is wel dat je van tweaken moet houden dus dan is een simpele transistor-versterker waarschijnlijk de beste optie. Daar ben ik al heel lang niet meer mee bezig, is er inmiddels al iets tegen op de Roland Cube?

Buzzel
14 mei 2014, 08:35
Roland cube vind ik echt wel goed! Ik gebruik altijd een roland cube als ik in de gitaarwinkel ben, dan kan ik om een verantwoorde manier op een gitaartje midden in de winkel pingelen en dat met toch best aardige sounds. Ik speel dan wel vaak wat blues op die dingen.

Ik weet niet hoe ze het doen voor queen of pink floyd.


p.s. als ik de titel lees dan zie ik de hele tijd dat je een amp zoek omdat je gaat studeren (maar niet zo hard) :seriousf:

Koni05
14 mei 2014, 09:00
Woon ook op kamers, en gebruik zelf een blackstar HTR-1. Nog vrij hard, maar wel prima clean en reageert goed op m'n pedalen. Als je de gain opendraait en je switcht van kanaal vind ik het wat te donker en dik, maar hey, voor dat geld kan je niet alles hebben. Had via mp 1 gescoord voor €50.. Kan trouwens ook nog met koptelefoon, en dat klinkt ook prima.

Kim Wilson
14 mei 2014, 09:28
Voor dit soort situaties zijn transistor- of modelling ampjes het meest praktisch, omdat je dan tot op fluisterniveau hetzelfde geluid hebt. Neem bijvoorbeeld een Fender Mustang II, 12" speaker, 40 watt en een USB-poort. Ideaal als het ook echt zachtjes moet. En je houdt nog de helft van je budget over.

VanDiekum
31 mei 2014, 07:38
Ben het met de rest eens over een leuke modeling of transistor versterker. Met Yamaha THR sla je de plank niet mis.

Ik daarnaast een ZT club 12 en een zelfbouw amp van ampmaker 4watt met attenuator maar als het zacht moet is de THR mijn keuze