PDA

View Full Version : Nieuwe versterker gezocht. Voor thuis als live



Tinus1978
11 mei 2014, 10:29
Ik heb momenteel een Engl E625 en een 4x12 Engl cabinet. Is toch, was enigszins te voorspellen, erg hard en het geluid is niet naar mijn zin te krijgen. Ik ben nu op zoek naar een vervanging. Ik zoek een goede versterker waar ik zowel thuis mee kan oefenen als live op een kleiner podium kan staan. Heb mijn ook laten vallen op kleinere tops zoals de Orange Terror maar weet niet of het over voldoende vermogen beschikt. Volgens mij zijn ze 15 tot 30w. Ik speel voornamelijk metal en rock.

mattihafler
11 mei 2014, 11:14
Zelfs een amp van 30w kan nog te hard zijn voor thuis.
Heb zelf bv. een Orange TH30 gehad. Die was terug te zetten naar 7watt...maar dat was eigenlijk nog te hard voor thuis.
Wellicht een amp waarbij je met een attenuator het geluid mooi kan afstellen...dan is het voor zowel thuis als op podium interessant.
Heb nu een H&K Tube 100 waarbij je met een draaiknop de wattages kan instellen. Op t podium dus 100W. Maar kan m thuis tot een halve watt terugdraaien.
Op MP stond laatst ook een Tube 50 head...daar zit die optie waarschijnlijk ook op.

kirito
11 mei 2014, 20:46
Misschien dat de Brunetti 059 iets voor jou is. die is 100w maar kan je terugzetten naar 20w, wat voor een buizenversterker nog altijd luid genoeg is. Hij is wel moeilijk te vinden en bij een boutique versterker hoort een boutique prijskaartje, maar ik denk dat het een goede versterker is voor jou. Ik sluit me trouwens aan bij mattihafler. Mijn Roland Cube 30X is met zijn 30w nog te luid voor thuis en zelfs als ik het vermogen terugdraai naar 2w krijg ik wel eens klachten van beneden.

muziekschuur
11 mei 2014, 20:52
Probeer eens de 20 watt topjes...

Tinus1978
11 mei 2014, 22:08
Bedankt voor de reacties alvast. Heb wel wat interessante tops gezien. Wil alleen wel zeker weten dat ik niet verzuip in de drums e.d. Gitaristen willen eigenlijk altijd harder ;)

Mitch
11 mei 2014, 23:02
Het hangt er een beetje vanaf hoe zacht je thuis moet. Als het serieus zacht moet is zelfs een 5W amp eigenlijk nog teveel van het goede. Een goeie transistor of modeller voor thuis blijft een stuk praktischer als het zachter moet. Ik heb sinds kort een Mini Mass van Weber en ik moet zeggen, als ik zowel de mastervolume laagzet als de Mini Mass goed gebruik is het tam genoeg te krijgen: het kan dus wel.

De andere kant op: hoe hard moet het? Is het voor een powertrio, een ruig rockkwartet of een halve big band? Wil je head/cab blijven, of liever combo, is het voor kroeg of zaal, etc etc...

TW-Pieter
11 mei 2014, 23:44
Een ENGL Ironball? Dat schakelbaar wattage is ideaal en het ding klinkt als een beest.

MjS
13 mei 2014, 13:00
+1 voor de Ironball. Heb m zelf ook gekocht.

Pepe
13 mei 2014, 13:24
Als je die Engl niet geweldig vind zou ik het zeker niet bij een andere Engl zoeken. Maar het is een ander probleem dan ook thuis lekker kunnen spelen. Ik zou sowieso een goeie top kiezen voor het podium en als ie thuis ook te gebruiken is, des te beter, maar ik zou mijn keuze er niet door laten limiteren. Bovendien, een grote amp die je afknijpt tot 1 watt en vervolgens weer door een 4x12 gooit is praktisch maar lekker klinken is anders.
Voor de woonkamer klinkt een single ended buizenampje van 150 euro dan oneindig veel beter.

Of je moet alleen maar chaka chake horen, dan is een afgeknepen 100 watter prima.

Thiez
13 mei 2014, 13:32
Engl Ironball is idd mooi ampje. Maar als engl niet je ding is moet je inderdaad ergens anders zoeken.
Zelf ben ik een tijdje bezig geweest naar een goede combi zoeken. Maar uiteindelijk heb ik nu een 100watt buizen voor mijn band en optredens en een 5watt blackstar voor thuis. Zelfs die 5watt is al redelijk flink voor huis en komt nooit boven een kwart volume.

Tinus1978
14 mei 2014, 21:47
Nou in ieder geval duidelijk dat live en thuis niet in 1 versterker te combineren zijn. Thx. Wat is dan een redelijke amp met een vette toon voor kleine en middelgrote podia (ja is ruim begrip). Merk dat de Engl nog steeds te hard gaat dan. Stap trouwens over naar ander merk. Heb nog met Dr Tube gemaild mbt eventueel ombouwen van de amp maar dat is geen garantie dat het dan nog naar wens is. Karakter van de Engl is toch niet wat ik zoek.

Thiez
14 mei 2014, 23:40
Als ik jou was zou ik wat diverse versterkers gaan proberen. Zodat je in ieder geval weet welke sound wel je ding is, dat maakt het voor ons makkelijker om tips te geven. Daarnaast is een prijs ook een handige om er bij te vermelden denk ik.

Wat kleiner wattage ampjes die mogelijk in aanmerking komen:
- Mesa Transatlantic (in 15 en 30 watt uitvoering)
- Blackstar Venue of Artisan (in diverse wattages en uitvoeringen)
- H&K Tubemeister 36
- Jet City
- Friedman Pink Taco
- en ga zo maar door....

Marc Oblivian
15 mei 2014, 16:16
Ik begrijp het niet hoor: ik speel thuis altijd op 100 watters en ik woon niet op een afgelegen boerderij ofzo. Mijn Engl was altijd prima op laag volume te krijgen. Met mijn JCM800 ligt dat wat gevoeliger. Lukt toch: Equaliser pedaal van Boss in de effectsloop met de volumeschuif helemaal naar beneden. Mastervolume zo laag mogelijk en voila: een JCM800 op fluisterniveau.
Op oorlogsvolume voldoet hij ook meer dan prima trouwens :-)
Mijn advies: koop de versterker die je het allermooiste vind klinken en nog binnen je budget past. Aan dat volume thuis is altijd wel een mouw te passen. Zachter kan dus bijna altijd, maar harder in bandverband kan voor sommige kleine amps een probleem opleveren en daar is dan niets meer aan te doen.

kirito
16 mei 2014, 20:31
als je een 100w amp koopt kan je er misschien ook even een attenuator kopen. kwestie van je buren geen tinnitus te bezorgen. op een appartement is dat voor een 20w buizenversterker al geen overbodige luxe.

Montecristo
17 mei 2014, 11:41
Mijn ervaring: koop voor live gewoon een goede top die ook op laag volume goed klinkt. Voor metal/rock zal dat geen probleem zijn. ik heb altijd alle shows van kroegen tot hallen met een 125 watt 5150 gedaan, klonk altijd goed.

danee
17 mei 2014, 15:25
Attenuator van weber zijn erg goed, die zijn ook nog eens schakelbaar tussen 8 en 16 ohm. Ik weet zeker dat je daar geen spijt van gaat krijgen. Je volume is met 1 draai aan een knop zachter te zetten zonder dat het karakter van je geluid veranderd.

Ik heb ook een poosje een engl gehad. Ik vond ze wat schreeuwerig. Die kerry king jcm800 vind ik qua karakter veel beter klinken (blijft kwestie van smaak natuurlijk). Die heeft ook nog een gate en dat is ook wel lekker als je metal speelt. Attenuator er achter en je hebt ook voor thuis een prima geluid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

HaroldA
17 mei 2014, 15:50
Ik speel thuis ook altijd op 100 of 50W versterkers, tot voor kort op een 4x12" maar nu op een 2x12". Zolang er een volumeknop op zit zie ik ook geen problemen met 50+ Watt thuis.

Zie de link in mijn sig voor waar ik dat doe ;)