PDA

View Full Version : Een goede 1 of 2x12 kast



danee
10 mei 2014, 17:25
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe speakerkast. Om het sjouwwerk en ruimtegebrek op het podium wat te beperken heb ik vorig jaar mijn 4x12 marshall kast verkocht en heb ik een mesa 1x12 kast gekocht met een v30 speaker.

Nu ik laatst mijn speaker even ruilde voor een 4x12 kast merkte ik hoe dun deze speaker klinkt. Ook moest ik bijna alle hoog uit mijn versterker draaien als ik met mijn telecaster speelde. Ook dat probleem was weg toen ik even een andere speaker aansloot.

De matching tussen mijn gitaar, versterker en een v30 is dus niet echt lekker.

Een 4x12 vind ik te groot maar ik wil wel genoeg body. Iemand goede ervaring met een 1 of 2x12 speaker. Of is het gebrek aan body inherent aan de keuze voor een 1 (2)x12?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Mitch
10 mei 2014, 20:41
Niet per se, de combinatie kast+speaker kan heel verschillend uitpakken. Wat voor amp heb je? En wat zoek je, open back, closed back?

the sure thing
10 mei 2014, 20:45
.... En wat voor stijl speel je?

danee
10 mei 2014, 21:06
Ik heb een egnater ie4 preamp, een engl 830/50 eindtrap. Een Fender select telecaster carved maple top en een Prs custom 24. Ik speel in een coverband, dus vrij uiteenlopend maar over het algemeen redelijk stevig. Denk aan kane, kings of leon, U2 enz.

Ik heb op zich geen voorkeur voor open of closed. Dat mesa cabje was closed. Hier een afbeelding.
http://img.tapatalk.com/d/14/05/11/u3ybehab.jpg

Hij hoort volgens mij bij een mini rectifier. Mijn Fender klinkt heel helder, en de egnater/engl is ook heel open en helder. Dat geeft met deze cab een dun schreeuwerig geluid. Ik zoek een vol en warm geluid.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

the sure thing
10 mei 2014, 21:40
Ik VOND de v30 een enorme schelle kutspeaker, maar nu ik een Bogner 4x12 heb, klinkt ie best goed! Zoals al is gezegd, bepaalt de combi het resultaat.

Brum
10 mei 2014, 22:07
Ik was ook nooit zo'n fan van V30's, tot ik een ouwe JCM800 2x12 cabinet kocht, met V30's. Zowel met een Framus Dragon als met een JCM800 2210 absoluut niet schel. Wel open en ook redelijk strak in het laag, maar zeker niet schel, terwijl een JCM800 toch een versterker is met redelijk wat midhoog/hoog. Later een Randall 4x12XL op de kop getikt, ook met V30's. Iets meer tophoog, maar ook veel en toch strak laag. Het verschilt dus echt wel per kast. Een 1x12 kast vergelijken met een 4x12 en ook nog 's andere speakers is ook geen vergelijking. Nogal wiedes dat de 1x12 kast dunner klinkt, ongeacht de speaker. Vier speakers tegenover één speaker maakt nogal uit natuurlijk.

Je zou kunnen kijken naar een ouwe JCM800 2x12, je ziet ze nog wel 's voorbij komen. Veel waar voor je geld en niet te vergelijken met de huidige 1936 cabinetten van Marshall. Een andere kast met redelijk wat laag is een Orange closed back 2x12 en misschien dat zelfs de open back je wel bevalt.

the sure thing
11 mei 2014, 08:02
In de categorie 2x12 kasten zou je ook voor een VERNET 2x12 kast kunnen gaan. [spam on] ik heb er hier 2 staan en wil er eentje verkopen: ik kan er V30's in zetten als je wilt. Ik heb nu een Bogner 4x12 en ga daar greenbacks in zetten dus de V30s zijn over.[spam off].

mattihafler
11 mei 2014, 11:20
Paul Lenders maakt custom speakers [spam on] ik heb een 1x12 staan, Mesa Thiele design. Zit een Eminence Legend v128 in [spam off].
Je zou eens op zijn site rond kunnen kijken..eentje zelf samenstellen?

Buk
11 mei 2014, 12:31
Marshall 1966a = 2 x 12 uit de 80ies. Komen regelmatig voor een zacht prijsje voorbij. Geen mdf, maar nog de ouderwetse Marshall kwaliteit.

danee
11 mei 2014, 12:50
Ik ga eerst even mijn mesa kastje verkopen. Voor de spammers: zodra ik hem verkocht heb laat ik even wat van me horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

scabiosa
13 mei 2014, 16:40
zilla cabs zijn niet overdreven duur, handgemaakt in de UK en je kan zelf je kleuren, speakers en verschillende formaten kiezen.
Errug sympathieke mensen en naar 't schijnt ook propere cabinetten!
http://www.zillacabs.com/2x12_cabs.php

Mitch
13 mei 2014, 22:52
Een hele dikke +1 voor de Vernet 212MK. Licht, prima sound, praktisch. Ik weet niet of V30s daar goed in zijn, je kan best speakers gebruiken die iets meer laag hebben met jjouw setup denk ik zo. 65s? H30s zou ik niet zo snel doen, V30s zou kunnen.

Dat zo'n dikke Mesakast te dun gaat klinken snap ik wel met een Engl setup als de jouwe, het hoog raakt dan echt uit balans met mid en laag.