PDA

View Full Version : metal rock versterker hulp



erinus
10 mei 2014, 17:10
hey iedereen
ik zoek een versterker voor thuisgebruik rond de 200 euro
muziek die ik speel is rock n metal
iemand een voorkeur ?

arcane
10 mei 2014, 17:22
- kuch - Zie mijn onderschrift - kuch -

mattihafler
11 mei 2014, 11:22
Het is maar beetje waar je naar op zoek bent natuurlijk.
Wil je persé buizen? of mag het ook transistor zijn?
en moet het ook persé een versterker zijn. Met een pedalboard van bv. line 6 (xt of Pod HD) kun je voor thuis vaak ook al wat leuke geluiden uit zo'n unit krijgen..koptelefoontje er in ...klaar is klara

mattihafler
11 mei 2014, 11:24
@Arcane..is zo'n versteker als in jouw onderschrift voor thuis ook echt op heel laag volume nog goed te gebruiken?
Of heeft ie toch wel echt z'n volume nodig om goed te klinken?

danee
11 mei 2014, 12:11
Kijk eens of je een marshall valvestate kan vinden op mp. Deze heeft 1 buisje in de preamp. Daar kan je wel een goede metal sound uit halen. Met 80 watt kan je die ook nog eens op een podium gebruiken als het een keer nodig is. Ook op lage volumes klinkt een valvestate goed omdat hij geen buizen eindtrap heeft.
Als je iets nieuws wilt halen dan zou ik eens kijken bij musicstore.de
Daar hebben ze het merk Fame. Dat zijn redelijk goede versterkers voor weinig geld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arcane
11 mei 2014, 16:34
@Arcane..is zo'n versteker als in jouw onderschrift voor thuis ook echt op heel laag volume nog goed te gebruiken?
Of heeft ie toch wel echt z'n volume nodig om goed te klinken?

Deze klinkt op laag volume al erg lekker vind ik.

erinus
11 mei 2014, 18:34
liefst buizen ja ... ik ken er eigenlijk nog niet veel van ... ik heb altijd acoustisch gespeeld en ben nog maar net met electrische gitaar begonnen ... vandaar alle tips zijn welkom :-)

Han S
11 mei 2014, 18:48
Misschien kun je een voorbeeld noemen van een gitaargeluid wat je erg goed vindt. De mensen op dit forum weten dan wel wat die gitarist gebruikt.

erinus
11 mei 2014, 19:09
enkele voorbeelden : metallica , tool , channel zero , slipknot , rage against the machine ... maar ik zou ook wel clean willen spelen ... uihm ... let me know :-)

danee
11 mei 2014, 19:48
Een buizenversterker is idd het mooist. Het nadeel is dat een buizenversterker pas echt gaat leven als je het volume opschroeft. Om toch op huiskamer niveau te kunnen spelen zonder in te leveren op je buizen geluid kan je een attenuator gebruiken. Maar dat valt niet binnen het budget denk ik.

Verkijk je ook niet op de 15 en 20 watt buizen versterkers want die gaan ook oorverdovend hard.

Het voordeel van transistor of semi buizen (buis in de voorversterker) is dat ze niet zo afhankelijk zijn van het geluidsniveau.

Bekijk dit filmpje maar eens: dit is een marshall vs8040. Er staan er op dit moment een paar van op marktplaats (vanaf 150 euro)

http://youtu.be/AN8CFkLsRko

Chuck Schuldiner (rip) van de metal band Death zweerde bij deze versterkers (de 100 watt top versie). Dus het is geen lullig oefen versterkertje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

erinus
12 mei 2014, 09:08
hmm .. is 100 w niet iets te veel ?of moet ik daar niet op letten ? een van 40w heb k zien staan ..

danee
12 mei 2014, 09:20
40 watt is prima, 100 watt is de top versie :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buzzel
12 mei 2014, 09:23
Misschien klinkt het wat dom. maar een roland cube lijkt me ook heel geschikt. Klinkt best aardig, kan veel, kan zacht maar ook hard. En je hebt niet het vaste onderhoud wat bij een buizenversterker moet.

Je moet je ook afvragen hoe hard kan je spelen thuis? kameraad van me kon ik aan de andere kant van de wijk al horen als ik even langs kwam. Die speelt dus gewoon vol gas thuis. Ik heb thuis een 18 watt en 5 watt versterker staan (weliswaar kapotachtig), maar die gaan toch echt te hard voor thuis. Daar heb je aan 1 buizen watt al genoeg.

Trouwens, valvestate is wel geinige amp, maar verlekker je niet doordat er een buis in zit, die is echt voor spek en bonen (en om defect te raken).

Thiez
12 mei 2014, 10:25
Marshall valvestates klinken idd heel aardig.
Zelf heb ik de in het begin genoemde HT5 van blackstar, de top welliswaar. Ook een gaaf versterkertje voor thuis waar veel verschillende sounds uit te halen zijn. Handig is ook de direct output voor eventuele opnamens.

Daarnaast zijn er genoeg opties. Gewoon lekker gaan testen in muziekwinkel en kijken wat je goed vind klinken. Wat opties:
- Line 6 spider
- Randall RG
- Vox VT
- Roland cube
- Laney

Kim Wilson
12 mei 2014, 10:37
Ik zou op zoek gaan naar een Roland Cube o.i.d. Als beginnend elektrisch gitarist die alleen nog thuis wat wil spelen, hoef je helemaal geen buizenversterker te hebben. Liever niet zelfs. Met een modelling ampje kun je ook nog eens lekker stoeien met verschillende effecten en versterkermodellen. Die kleine buizenversterkertjes hebben toch een bepaald volume nodig om echt lekker te klinken, daar heb je met een transistor- of modellingbakkie geen last van, die klinken op elk volume hetzelfde. Lijkt me voor beginners toch prettiger.

danee
12 mei 2014, 10:54
In een valvestate zit een 12ax7 buisje (rond 15 euro), die je gewoon kan vervangen. Buisje er uit trekken, nieuw buisje er in duwen en klaar is kees. Dus dat is het probleem niet. Dat buisje maakt de versterker inderdaad niet een buizen amp. Dat is ook niet de reden waarom je die versterker moet kopen. Je koopt een versterker omdat hij klinkt zoals wil dat hij klinkt :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Han S
12 mei 2014, 11:00
Ik heb een Valvestate 8100 top en idd hebben die heel veel gain. De eindversterker is het zwakke punt, maar de voorversterker met de buis is okay. Klinkt lang niet als een volledige buizen Marshall, maar kost ook een schijntje. En hij kan ook zacht hoor.

erinus
12 mei 2014, 13:49
het wordt n valvestate 40 watt ... merci iedereen voor de reacties

danee
12 mei 2014, 14:52
Laat ff horen hoe hij bevalt als je hem binnen hebt. Ohw en wellicht meteen een nieuw buisje er in, dan begin je gewoon met een goede buis. Een Tung sol 12ax7 zijn redelijk sterke buizen. Groove tube is ook goed. Kost je ongeveer 15 euro en vervangen is net zo simpel als het vervangen van een normale lamp. Buis er uit, andere buis er in (wel beetje opletten met het er uit halen dat je de buisvoet niet mee trekt dus voorzichtig aan). Met eindversterker buizen moet je ook nog biassen. Maar dat is bij de valvestate niet nodig omdat die alleen een buis in de voorversterker heeft. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk