PDA

View Full Version : Accoorden



Mathie
8 mei 2014, 22:22
Hallo,

Bezig met een gitaarcursus. Op zich gaat prima/goed, maar heb moeite met het spelen van akkoorden. Jah; oefen en oefenen en oefenen. Maar eerlijk gezegd zijn akkoorden niet m'n leukste bezigheid. Nu kan dat door de cursus komen => 8x C-akkoord; 8xEmi-accoord en moet het uitgebouwd worden. Dan is het een kwestie van doorbijten en "hopen/wachten" op betere tijden (en die komen). Maar zijn er mensen die goed/mooi gitaar spelen zonder alleen akkoorden aan te slaan? Of misschien heeft iemand nog tips? Als ik een akkoord vast pak (uit meerdere snaren) klinkt dat door (of juist niet eigenlijk) op m'n andere snaren omdat ik ze toch op de een of andere manier met een andere vinger raak; ook als ik er op let. Verder is m'n linker wijsvinger langer dan m'n middelvinger en VOELT een akkoord alsof ik m'n hand moet breken.
Waar ik mee worstel? Liedjes spelen gaat me echt prima af, terwijl akkoorden moeite kost. Zou ik het leuk kunnen houden zonder akkoorden of moet ik "ff" doorbijten? Niet dat ik daar moeite mee heb -verstand op 0 en doorbijten-, het mag me gerust een jaar (of anderhalf als het moet) kosten om de cursus door te werken. Maar omdat ik wel eens rondkijk/lees zie/hoor ik 95% over akkoorden, terwijl mij het andere goed af gaat en nog leuk vind ook. Lijkt net of ik daarin de enige ben.

Gearjunkie
8 mei 2014, 23:23
Herkenbaar, iedereen is ooit begonnen en vond dit lastig. Eerst open akkoorden waarbij je niet begrijpt dat iemand die grepen zonder te kijken en ook nog snel kan pakken, later barré akkoorden...
Blijf oefenen en neem bij voorkeur les.

Ik denk dat je niet 'akkoorden' spelen in een hokje moet plaatsen. Een goede gitarist gebruikt akkoorden en losse noten door elkaar, vaak tokkelt hij/zij vanuit een bepaald akkoord.

Ach stel je voor dat iedereen binnen no-time gitaar kon spelen....




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Buzzel
8 mei 2014, 23:33
Verder is m'n linker wijsvinger langer dan m'n middelvinger en VOELT een akkoord alsof ik m'n hand moet breken.
Volgens mij zijn we hier allemaal wel eens geweest. Je handen verkrampen, het voelt niet goed, het lijkt onmogelijk, spagaat met je handen. Die soepelheid komt door trainen. Je kan ook niet zomaar een marathon lopen (misschien wel lopen, maar niet rennen).


Maar zijn er mensen die goed/mooi gitaar spelen zonder alleen akkoorden aan te slaan? Of misschien heeft iemand nog tips?

Akkoorden aanslaan (de slag gitarist). Je kan al heel veel variatie aanbrengen in akkoorden. Denk aan andere slag ritmes het toevoegen van extra noten sus2 sus4 septiem akkoorden, andere noten in de bas enz. enz. Maar ook andere manier van aanslaan met je plectrum klinkt anders dan met je losse handen of tokkelen!

Belangrijk is dat je de akkoorden (en bijvoorbeeld een C zonder kramp kan spelen) onder de knie hebt. Als je hier vertrouwen in hebt en dat je zonder te kijken makkelijk kan wisselen tussen alle akkoorden met een goeie slag. Dan kan je dingen gaan toevoegen.

Het is hiervoor belangrijk dat je Toonladders kent. Alle akkoorden zijn uit deze toonladders opgebouwd en je leert verbanden zien tussen verschillende akkoorden en noten. Voor gitaar is de makkelijkste toonladder de pentatonische, hier kan je op soleren alsof je jimi hendrix bent ;)


Maar het lijkt wat stom soms, maar het is oefenen...oefenen oefenen en nog eens oefenen ;)

purplejohn
8 mei 2014, 23:37
Ontelbare keren heb ik in het begin geroepen "dat kan helemaal niet", als ik weer eens een video zat te kijken van een gitarist die zijn hand in een spagaat had. En ja, zelfs ik ben er gekomen. Geduld, rustig aan oefenen en hou het vooral leuk...

terrasbeest
9 mei 2014, 01:35
Zoek maar een leraar ipv een ' cursus'. Het is niet voor iedereen weggelegd om op z"n eentje te leren spelen.
En blijf vooral positief tov akkoorden, want met melodietjes alleen zal de lol er gauw af zijn.

Intussen : als je voor je TV zit ( bvb) neem dan je gitaar op je schoot,en speel één akkoord, hou even vast. En herhaal dit elke zoveel minuten. Hiermee train je je ' spiergeheugen '. Over die krampen: het is niet de bedoeling dat je je gitaar gaat wurgen. Kracht uitoefenen is niet nodig,blijf ontspannen.

ErikH
9 mei 2014, 11:13
Een leraar kan je inderdaad in sommige gevallen snel verder helpen. Cursus en leraar afwisselen is ook nog een optie natuurlijk. Er zijn genoeg leraren die bereidt zijn een poos les te geven tot je jezelf weer een tijd redt. Iedereen zit wel eens vast in zijn ontwikkeling :-)

denis.hermans
9 mei 2014, 12:02
Naast bovenstaande raadgevingen :
- ga eens na of je gitaar wel goed is afgesteld, topkam niet te hoog is. Als dit niet goed is kan dit aanleiding geven tot verkrampt spelen...

- Eventueel met iets dunnere snaren spelen als beginner.

woldhek
9 mei 2014, 12:57
Beste Mathie,

Ik ben een beginner en begrijp je helemaal.
Het is toch een kwestie van steeds maar door oefenen en opeens lukt het.
Als voorbeeld had ik heel veel moeite met de akkoord wisseling van open akkoorden naar (F) bare.
Gewoon een hele week geoefend met alleen maar de wisseling van D naar F bare.
Daarna ging "House of the rising sun" ook opeens goed.
De bare akkoorden pakken heb ik me aangeleerd met het nummer "Kayleigh" van Marillion LINK (http://www.tabsrus.nl/Tablature/Download/nXe/Kayleigh.html)

succes

Mathie
10 mei 2014, 20:05
... toonladder lukt aardig/goed; teminste de eerste/standaard van C tot C. Ik kan stront eigenwijs zijn, maar wil het lekker zelfstandig onder de knie krijgen (misschien met wat hulp af en toe links en rechts) (en het zal me lukken ook!). Nogmaals -tot nu toe- (ben sinds februari pas bezig) gaat alles me prima af, behalve dus die #@%*-akkoorden. Maar ik begrijp "dus gewoon meenemen/oefenen" Ik vind de tip van één akkoord aanslaan en vast houden wel een hele goede.

"Je kan ook niet zomaar een marathon lopen..."




Marre van één ding heb ik behoorlijk veel spijt. Altijd al dol op muziek geweest, weet er heel veel van af, maar nooit een instrument gespeeld. Dat ik er nooit eerder aan begonnen ben (en das echt)!!!

Gearjunkie
10 mei 2014, 23:13
Natuurlijk kun en moet je jezelf een hoop aanleren, maar onderschat niet dat je jezelf ook zaken verkeerd kan en gaat aanleren.
Daar biedt gitaarles echt uitkomst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk