PDA

View Full Version : Strymon Reverb Pedalen



gitaargod
8 mei 2014, 13:38
Ik heb een versterker zonder reverb (Fender buizen zonder effects-loop) en wil er een reverb pedaaltje voor hangen.

Nu gaat mijn belangstelling uit naar het merk Strymon, maar daar heb ik de keuze uit drie verschillende types, en na het bestuderen (internet) en beluisteren (internet) van alle drie pedaaltjes kan ik het maar niet goed helder krijgen.

Dit zijn de modellen:
1. Blue Sky
2. Big Sky
3. Flint

Ik zoek een pedaal dat niet te digitaal is (analoog als dat kan, of bestaat dat niet?), dus wat warm van toon. Misschien een aantal verschillende type reverbs (spring, hall, room). Ik wil de toon kunnen regelen, de mix en de volume, en natuurlijk de reverb bij kunnen regelen. True bypass vind ik ook belangrijk. De Flint vond ik wel lekker klinken, hij heeft drie reverb types en een Tremelo effect. Maar omdat het een combipedaal is verwacht ik dat het reverb-effect minder is dan bij bijvoorbeeld de Blu Sky, is dat zo? En wat kan de Big Sky beter dan de Blue Sky? Dus eigenlijk wat zijn de wezenlijke verschillen van deze drie pedalen? Metname doel ik nu op de kwaliteit van het reverb effect.

Mijn dank is groot!

Buzzel
8 mei 2014, 13:55
Als je het liefste anoloog wil moet je al die strymon spullen weggooien. Er bestaan wel anologe springreverbs (Reverbmate soul-mate bijvoorbeeld) of echte buizenreverbs. True bypass is een hip woord waar je niet zo veel op moet letten.

De functies van de strymon pedalen zijn verschillend, maar het zou mij niks verbazen dat de effect processors in deze pedalen allemaal het zelfde zijn en dus in theorie allemaal het zelfde kunnen doen (maar dat doen ze niet vanuit marketing standpunt).

Ik zou me ook even afvragen wat je precies wil met je reverb? Gebruik je echt veel reverb effecten en ook verschillende effecten of zoek je juist een 'always on' effect voor een klein beetje reverb. In het laaste geval zou ik een TC electronic hall of fame halen (of iets dergelijks).

gitaargod
8 mei 2014, 14:36
Als je het liefste anoloog wil moet je al die strymon spullen weggooien. Er bestaan wel anologe springreverbs (Reverbmate soul-mate bijvoorbeeld) of echte buizenreverbs. True bypass is een hip woord waar je niet zo veel op moet letten.

De functies van de strymon pedalen zijn verschillend, maar het zou mij niks verbazen dat de effect processors in deze pedalen allemaal het zelfde zijn en dus in theorie allemaal het zelfde kunnen doen (maar dat doen ze niet vanuit marketing standpunt).

Ik zou me ook even afvragen wat je precies wil met je reverb? Gebruik je echt veel reverb effecten en ook verschillende effecten of zoek je juist een 'always on' effect voor een klein beetje reverb. In het laaste geval zou ik een TC electronic hall of fame halen (of iets dergelijks).

De Pedalen die ik heb zonder True Bypass snoepen wel degelijk iets van het clean af, maar als het pedaal een mooie sound heeft dan vind ik TB minder belangrijk. Dat van die zelfde effect processors in de pedalen was ook al bij mij opgekomen. Het pedaal hoeft niet heel veel te kunnen, misschien een aantal type reverbs. Spring reverb vind ik niet zo mijn ding. Ja dat was ik even vergeten, er bestaan ook reverb pedalen met een buis er in, daar zal ik eens naar kijken.

Dirk_Hendrik
8 mei 2014, 14:46
De Pedalen die ik heb zonder True Bypass snoepen wel degelijk iets van het clean af, maar als het pedaal een mooie sound heeft dan vind ik TB minder belangrijk. Dat van die zelfde effect processors in de pedalen was ook al bij mij opgekomen. Het pedaal hoeft niet heel veel te kunnen, misschien een aantal type reverbs. Spring reverb vind ik niet zo mijn ding. Ja dat was ik even vergeten, er bestaan ook reverb pedalen met een buis er in, daar zal ik eens naar kijken.

Spring reverb is niet je ding. Welk type reverb is dan wel je ding? En wat is precies de reden dat je een reverb met "een buis" er in de moeite van het bekijken vind?

Ja, er bestaan ook analoge reverb pedalen. De DOD FX45 en de Arion SRV1 als bekendste. Maar om ze aan te raden, laat staan om ze met een subjectieve mojo-term als "warm" (psst, wil je "warm" draai er dan wat hoog uit en wat mid bij) te beschouwen... nee dat niet.

Persoonlijk vond ik die Strymons echt de beste reverb pedalen die ik in jaren ben tegengekomen.

Buzzel
8 mei 2014, 14:52
De Pedalen die ik heb zonder True Bypass snoepen wel degelijk iets van het clean af.

Its a feature ;) Een goeie buffer vult je signaal weer aan. En in de pricerange waar jij nu in zit te kijken (strymon) zitten echt wel goeie buffers.

Die strymon reverbs zijn inderdaad heel goed en geloofwaardig, maar het kost wel wat centen. Daarom vraag ik ook wat je met je reverb wil doen. Ben je van dikke swells en veel ambient achtige dingen zou ik zeker zo'n strymon overwegen. Echter Als je alleen een galmpje wil kan het met een stuk goedkoper ook klaar zijn.

Ik heb zelf een EHX holier grail (zo'n stoeptegel) op mijn bassman staan voor een reverbje. Ben ik tevreden mee, maar denk wel dat ik een keer een tc electronic hall of fame (mini) haal. Is wat handzamer.

Pepe
8 mei 2014, 17:43
Als je geen spring reverb wil dan hoef je niet naar een buis te kijken, die doen, zover ik weet, alleen spring (een TRex room mate reken ik niet tot buizen ook al hebben ze er eentje ingestopt)
De Flint en Blue Sky klinken hetzelfde hoewel de BS natuurlijk uitgebreider is.
De Flint zit op mijn board maar eerlijk gezegd, voor een beetje ruimte tussen de gitaar en amp werkt een 80 euro EHX Grail net zo goed. En ik ben gek op mijn Peavey Valverb maar die blijft altijd thuis, wispelturige pinup dat ze is.

Als het ding toch op je amp staat wegens loop, een Alesis Nano is echt peanuts.

toddzilla
8 mei 2014, 18:19
Qua vragen over hoe je het pedaal wil gaan gebruiken sluit ik me bij Buzzel en Pepe aan. Als je op zoek bent naar een reverb die je als effect-effect wil gaan gebruiken dan zijn de Strymons echt wel tof. Ben je op zoek naar een beetje galm dan zou ik daar zelf geen 300 Euro voor neerleggen, maar voor iets goedkopers (zoals bijvoorbeeld de Hall of fame) gaan. Verder zijn de Strymons digitaal, dus als je perse analoog wil zul je ook verder moeten kijken.

Zelf heb ik twee jaar terug een tijdje een BlueSky gehad. Prachtige reverbs komen er uit dat pedaal, maar ik vond de modulatie iets te dik en na een tijdje is de leukigheid van de shimmer functie er ook wel af. Het pedaal heeft veel instelmogelijkheden, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik kon dat bij de BlueSky niet. Bleef maar tweaken en was altijd op zoek naar een nog mooiere reverb sound.
Na een maand of wat heb ik de BlueSky op Marktplaats te ruil gezet voor een Flint omdat die wat eenvoudiger is qua instelmogelijkheden. Gaf het niet veel kans, maar tot mijn verbazing had ik binnen twee weken een deal. De Flint staat nog steeds op mijn board en hij doet echt niet onder voor de BlueSky. Super mooie reverbs die naar mijn oren een tikje natuurlijker klinken dan wat ik uit de BlueSky haalde, en als bonus ook nog eens prima tremolo's.
Over de BigSky kan ik niet veel meer zeggen dan dat ik heel erg onder de indruk ben van de demo's. Hij is qua functies een stuk uitgebreider dan de BlueSky of Flint. Zelf vind ik de bloom en swell functies super gaaf klinken. Maar het is een erg duur ding en met zo veel functies en instelmogelijkheden dat ik bang ben om, nog meer dan bij de BlueSky, te verzanden in eindeloos getweak.

gitaargod
8 mei 2014, 18:29
Misschien heb ik het bij het verkeerde eind, maar ik zal een poging doen.

De reden waarom ik een spring reverb niet mooi vind is dat mijn oren een soort rammelende metalen veren horen. Bijvoorbeeld bij Fender amps met een reverb, dan ligt er zo'n bestekbak achter/omder in de combo.

Misschien dat een pedaal met "spring reverb" minder rammelt, omdat er niets valt te rammelen. Ik wil graag een warme delay, die van klein naar groot gaat (toilet, plate, room, studio ... theater, hall, stadium, fucking universe) en waar ik misschien nog wat modulatie aan toe kan voegen, maar dat is geen must. Ik heb wel een EHX Holy Grail gehad, maar dat vond ik te beperkt, ik wil zelf meer kunnen instellen.

gitaargod
8 mei 2014, 18:34
Qua vragen over hoe je het pedaal wil gaan gebruiken sluit ik me bij Buzzel en Pepe aan. Als je op zoek bent naar een reverb die je als effect-effect wil gaan gebruiken dan zijn de Strymons echt wel tof. Ben je op zoek naar een beetje galm dan zou ik daar zelf geen 300 Euro voor neerleggen, maar voor iets goedkopers (zoals bijvoorbeeld de Hall of fame) gaan. Verder zijn de Strymons digitaal, dus als je perse analoog wil zul je ook verder moeten kijken.

Zelf heb ik twee jaar terug een tijdje een BlueSky gehad. Prachtige reverbs komen er uit dat pedaal, maar ik vond de modulatie iets te dik en na een tijdje is de leukigheid van de shimmer functie er ook wel af. Het pedaal heeft veel instelmogelijkheden, daar moet je mee om kunnen gaan. Ik kon dat bij de BlueSky niet. Bleef maar tweaken en was altijd op zoek naar een nog mooiere reverb sound.
Na een maand of wat heb ik de BlueSky op Marktplaats te ruil gezet voor een Flint omdat die wat eenvoudiger is qua instelmogelijkheden. Gaf het niet veel kans, maar tot mijn verbazing had ik binnen twee weken een deal. De Flint staat nog steeds op mijn board en hij doet echt niet onder voor de BlueSky. Super mooie reverbs die naar mijn oren een tikje natuurlijker klinken dan wat ik uit de BlueSky haalde, en als bonus ook nog eens prima tremolo's.
Over de BigSky kan ik niet veel meer zeggen dan dat ik heel erg onder de indruk ben van de demo's. Hij is qua functies een stuk uitgebreider dan de BlueSky of Flint. Zelf vind ik de bloom en swell functies super gaaf klinken. Maar het is een erg duur ding en met zo veel functies en instelmogelijkheden dat ik bang ben om, nog meer dan bij de BlueSky, te verzanden in eindeloos getweak.

Goed duidelijk verhaal, daar heb ik iets aan! Ja die Flint, daardacht ik zelf ook een beetje aan, maar de versterker heeft al een old school bias tremolo, maar een moderne tril effectje is misschien well handig als ik een keer heel vreemd wil doen.

Bedankt voor je advies.

FruscianteFan
8 mei 2014, 19:15
Goed duidelijk verhaal, daar heb ik iets aan! Ja die Flint, daardacht ik zelf ook een beetje aan, maar de versterker heeft al een old school bias tremolo, maar een moderne tril effectje is misschien well handig als ik een keer heel vreemd wil doen.

Bedankt voor je advies.
twee tremolo's over elkaar is superawesome

tnijland
8 mei 2014, 19:44
twee tremolo's over elkaar is superawesome

Correctie: super-awesom-o ;-)

http://www.southpark.nl/full-episodes/s08e02-awesom-o

dacrow
8 mei 2014, 19:56
Ik heb de Strymon Flint gehad maar de Trex Roommate I die ik nu hebt overstijgt de eerste gigantisch én je kan hem kopen voor de helft ....

FruscianteFan
8 mei 2014, 20:11
Ik zag iemand in muzikantenmarktplaats op fb zijn room mate II aanbieden voor 160.

Dirk_Hendrik
9 mei 2014, 00:35
Ik wil graag een warme delay,

Misschien een idee om eerst eens te definieren wat je wilt. Tot nog toe klets je in termen en beantwoord je alleen de vragen die je snapt en negeer je wat je niet snapt. Samengevat, je kletst onzin.

Klinkt dat niet aardig? Klopt. Zachte heelmeesters en stinkende wonden enzo.

telerocker
9 mei 2014, 01:10
Ik vind die Flint echt heerlijk klinken en schaf hem nog een keer aan. Carl Verheyen heeft 'm ook standaard op zijn board en if it's good for him, it's good enough for me.

jasses
9 mei 2014, 11:39
met alles wat je zegt, wat er begrijpbaar van is, en als het inderdaad tussen deze drie pedalen moet gaan, zou ik voor de bluesky gaan. Je hebt tremolo waar je blij mee bent, en je wil reverb met toch iets meer opties, dan gaat de bluesky voor de flint. Bigsky (die ik uit de demos overigens formidabel vind) wordt pas interessant en zn geld waard wanneer, zoals hier reeds redelijk accuraat gezegd, je reverb echt als een effect-effect wil gaan gebruiken, uitermate geschikt voor shoegaze en ambient spul.
Ik was een poos terug van plan de bluesky aan te schaffen, maar gezien ik die toen niet tweedehands vond, en een eventide space kon krijgen voor niet veel meer dan de nieuwprijs van de bluesky, ben ik daarvoor gegaan.

gitaargod
9 mei 2014, 11:50
Misschien moeten er twee forums komen?

1 voor gitaristen die precies weten wat, wanneer, hoe, waarom ze iets willen, en 1 voor gitaristen die in sommige (of desnoods alle) gebieden gewoon nog niet weten wanneer, hoe, waarom ze iets willen.

Om gitaristen die niet zo begaafd zijn af te zeiken vind ik niet netjes. Misschien een slechte dag? Of ben je de simpele gitarist (mens) gewoon helemaal zat?

Ik heb voldoende info gekregen om nu beter te kunnen zoeken, daar ging het om, bedankt.

Buzzel
9 mei 2014, 11:57
D_H geeft je advies. Misschien wat ongenuanceerd, maar wat hij zegt is waar. De pedalen die jij bekijkt zijn duur.

Je wil dit en dat, sus en zo. Gooit met wat termen.

Dan vraag je ons welke voor jou het beste is. Maar ondanks de kreten weet niemand wat je wil en zal je nooit het juiste antwoord krijgen. het zijn allemaal goeie pedalen, maar ze zijn allemaal anders en kunnen allemaal andere dingen.

Het is voor JOUW belangrijk om dan te bepalen wat je zou willen en waarom. Het is lastig om te bedenken, maar een beslissing waar je spijt van krijgt is eentje waar niet over is nagedacht (zeker bij zo'n duur pedaal).

apekop
10 mei 2014, 01:03
Ik zou gewoon een paar uur wat pedalen uit gaan proberen in een winkel als je nog niet precies weet wat je wilt. Iedereen kan roepen wat ie wil maar JIJ moet hem mooi vinden. Als ik nog een reverb moest kopen zou het deze Nuenaber zijn. Is geen spring reverb en waarschijnlijk niet wat jij zoekt, maar het is een mooie ambient reverb die gelijk een sfeer neer zet, daar hou ik van:


http://www.youtube.com/watch?v=-7nTI1RGzL8

Liquid_Metal
10 mei 2014, 08:32
Misschien een idee om eerst eens te definieren wat je wilt. Tot nog toe klets je in termen en beantwoord je alleen de vragen die je snapt en negeer je wat je niet snapt. Samengevat, je kletst onzin.

Klinkt dat niet aardig? Klopt. Zachte heelmeesters en stinkende wonden enzo.

Dit klinkt misschien inderdaad niet zo aardig maar D_H slaat wel de spijker op z'n kop. Als je nu eens beantwoord

1. wat voor type galm zoek je? (hall, plate, room, reverse, spring, shimmer, of allemaal?)
2. hoe extreem moet je galm klinken? (praten we over een subtiele galm van enkele milisecondes voor een ruimtelijke sound, of meerdere secondes en zwaar aanwezig in je sound)

dan weten we of een Strymon Bluesky meer jouw ding zal zijn dan een TC Electronic Hall of Fame.

Brad
20 juni 2015, 18:19
Ik heb een versterker zonder reverb (Fender buizen zonder effects-loop) en wil er een reverb pedaaltje voor hangen.

Nu gaat mijn belangstelling uit naar het merk Strymon, maar daar heb ik de keuze uit drie verschillende types, en na het bestuderen (internet) en beluisteren (internet) van alle drie pedaaltjes kan ik het maar niet goed helder krijgen.

Dit zijn de modellen:
1. Blue Sky
2. Big Sky
3. Flint

Ik zoek een pedaal dat niet te digitaal is (analoog als dat kan, of bestaat dat niet?), dus wat warm van toon. Misschien een aantal verschillende type reverbs (spring, hall, room). Ik wil de toon kunnen regelen, de mix en de volume, en natuurlijk de reverb bij kunnen regelen. True bypass vind ik ook belangrijk. De Flint vond ik wel lekker klinken, hij heeft drie reverb types en een Tremelo effect. Maar omdat het een combipedaal is verwacht ik dat het reverb-effect minder is dan bij bijvoorbeeld de Blu Sky, is dat zo? En wat kan de Big Sky beter dan de Blue Sky? Dus eigenlijk wat zijn de wezenlijke verschillen van deze drie pedalen? Metname doel ik nu op de kwaliteit van het reverb effect.

Mijn dank is groot!

Ik heb een Arion SRV-1 op de kop getikt via via. Ik vind het een heel mooie warme reverb. Ik heb hem voor mijn versterker geplaatst want deze heeft geen loop. Hij laat het gitaarsignaal goed intact. Enige nadeel is dat hij de edge van mijn scheurgeluiden wat doet vervagen maar dat doen ook moderne digitale reverbs en ik heb er veel uitgeprobeerd.
Ik zet hem overigens alleen aan als ik nog wat meer ambience nodig heb.

Pepe
21 juni 2015, 12:32
Ik heb nu een TC mini hall of fame. Digitaal & buffer (natuurlijk) maar met de online editor kan je zelf je reverbs maken en ook de klankkleur kan je instellen. Nadeel is dat je maar 1 sound tegellijk kan laden maar goed, voor 80 euro je eigen custom reverb is geen slechte deal.

jan7
21 juni 2015, 16:27
Als tegengewicht voor al die Hall Of Fame suggesties zeg ik dan maar Hardwire/Digitech RV-7 (de nieuwe versie heet Polara).
Tweedehands moet je die voor zo'n 60 à 80 euro kunnen vinden. Goedkoop en toch TGP-approved. ;)

Trex Roommate I die ik nu hebt overstijgt de eerste gigantisch én je kan hem kopen voor de helft ....
Voor mijn 'late night headphones practice' zoek ik nog altijd een goede STEREO spring reverb. Mijn Zoom G3, HOF, RV-7 hebben allemaal stereo reverbs maar spring is overal mono.
Voorlopig heb ik enkel de EHX Cathedral en die Room Mate op mijn lijstje staan. Van de Room Mate heb ik nog geen stereo demo van de spring setting kunnen vinden. Dus... hoe is die spring setting in stereo?
(Sorry voor de thread hijack)

Dirk_Hendrik
21 juni 2015, 16:42
goede STEREO spring reverb. Mijn Zoom G3, HOF, RV-7 hebben allemaal stereo reverbs maar spring is overal mono.

(Sorry voor de thread hijack)
Geen probleem. Wordt dit draadje misschien nog eens interessant ;)
Want, help me hier even;
Ik kan me retegoed voorstellen dat je je reverb stereo wilt hebben als je ingangsmateriaal stereo is en de content van de 2 kanalen duidelijk anders. Dat smaakt, voor mij, dus naar studio applicaties.
Maar hoe gebruik je je reverb dan in een gitaarsetup op zo'n manier dat je reverb duidelijk een stereo karakter heeft met jouw (mono?) ingangssignaal?

jan7
21 juni 2015, 17:07
Maar hoe gebruik je je reverb dan in een gitaarsetup op zo'n manier dat je reverb duidelijk een stereo karakter heeft met jouw (mono?) ingangssignaal?
Gitaarsetup in dit geval is specifiek aan het spelen over hoofdtelefoon wat voor geen meter klinkt zonder een goede Room (of andere) STEREO reverb. Mijn ingangssignaal is helemaal mono en mijn laatste pedaal (reverb) doet de conversie van mono naar stereo. Het is dan wel pseudo/fake/faux stereo of hoe je het ook wil noemen. Hoe goed/wijd/duidelijk die pseudo stereo klinkt, is afhankelijk van conversie methode of algoritmes die gebruikt wordt.
Hier staan er een aantal uitgelegd:
https://www.soundonsound.com/sos/sep10/articles/pt-0910.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Duophonic

Brad
21 juni 2015, 18:15
Ik heb de Arion SRV-1 analoge reverb nu wat langer uitgeprobeerd. En ik moet zeggen dat dat ding een lekker natuurlijk zompig analoog geluid heeft die kenmerkend is voor oude pedalen. Ik begin hem steeds mooier te vinden. Hij maakt je geluid ook niet zo krachteloos zoals veel in versterkers ingebouwde springreverbs. Als ik de topicstarter was zou ik voor dat ding gaan. Maar hij is niet makkelijk te vinden geloof ik

Ramonneke
27 juni 2015, 17:29
Ik heb de Flint. Ik zocht ook een reverb omdat mijn '66 Bandmaster en '79 Princeton geen reverb hebben. Ik vind de Flint goed klinken en de tremelo ook. De prijs is wel aan de hoge kant, maar ik kon hem voor een redelijke prijs kopen. De Holy Grail van EHX is ook cool. Een ding op zich. Ik had de bigbox versie. Check het (met name laatste) werk van Ryan Adams. Hij gebruikt de Holy Grail, live althans. Killer huge sound haalt hij uit zijn Princetons.

tnijland
27 juni 2015, 19:45
Ik heb de Flint ook gehad. Die klinkt echt heel vintage en de tremolo is ook een mooie aanvulling. Maar dat vintage karakter werkte mij na verloop van tijd wat tegen bij de meer modernere sounds. Na flink uittesten heb ik hem weggedaan en gekozen voor de Neunaber wet stereo die ik iets neutraler vond.