PDA

View Full Version : CTS Potmeters A en B types



gitaargod
8 mei 2014, 13:22
Binnenkort ga ik een nieuw setje elementen kopen voor mijn oude strat en omdat de schakelaar en potmeters oud en op zijn (klodders soldeertin, gekraak enz.) wil ik alles vervangen.

Nu ik een beetje rondkijk op het internet zie ik dat CTS voor stratocasters 2 types heeft. De CTS 250 A 56 voor de volumeregeling en de CTS 250 B 55 voor de toonregeling.

Dat heb ik dus niet geweten dat er voor toon en volume verschillende potmeters bestaan. Ik dacht dat je er een condensator tegenaan moest solderen om er een toonpot van te maken.

Weet iemand hoe het precies imoet? Ik wil het namelijk meteen goed doen, anders wordt het weer zo'n geklieder met dat soldeertin.

Mijn dank is groot!

tommus42
8 mei 2014, 13:36
Ik vermoed dat in dit geval A voor logaritmisch staat en B voor lineair. Logaritmisch wordt gebruikt voor oa volume. De pot lijkt ongeveer lineair te gaan als je het in lawaai uitdrukt. Voor de tone heb je 'gewoon' een lineair verlopende weerstand nodig.

kassie
8 mei 2014, 13:53
Experimenteren is wel op zijn plaats want imho hangt het van je gitaar/pickups en versterker af. Ik heb ook een logaritmische in de toonregeling (les paul met humbuckers) en dit geeft mij een betere sweep in de toonregeling. Bij een Lineaire (B) heb ik 80% vrijwel niets, en dan het laatste stukje ineens een afkap moment.

Volumeknop altijd Logaritmisch/Audio Taper (A) doen.

tommus42
8 mei 2014, 13:57
Donders, heb er ook een logaritmische in:soinnocent:. Hoe zat het ook alweer met de type-aanduiding, was toch verschil tussen europees en amerikaans ofzo?

kassie
8 mei 2014, 14:12
zou kunnen, meten is dan het devies... zet je multimeter op de weerstand stand (K).. in ieder geval meer dan de waarde van je potmeter. Zet de rode en zwarte draad op pin1 en 2, en meet dan hoe de weerstand verloopt als je geleidelijk aan de potmeter draait. Heb je een geleidelijk oplopende weerstand dan is hij lineair.. loopt hij ineens exponentieel omhoog en vlakt het later weer af dan is hij logaritmisch.

Je kunt ook tussen pin 1 en pin 3 meten om de totale waarde van de potmeter te meten. 250K kan in de praktijk wel eens tussen de 200K of 300K betekenen. Dit heeft dan ook weer invloed op de 'load' die de pickups zien. Een hogere load geeft een wat vinnigere sound, wat meer presence... en wat lager geeft een iets sponzigere sound. Wat minder treble.

tommus42
8 mei 2014, 14:23
Dus een grotere weerstand, zeg 1M, naar massa, verkleint de load en leidt zo tot minder treble?

kassie
8 mei 2014, 14:38
Andersom, als jij 2x 1M in je gitaar doet heb je een load van 500K per pickup. Heb je een pak meer presence in je sound dan 2x500K (250K). Daarom dat strats ook 2x250K (125K) hebben en humbuckers vaak 2x500K. Om dat verschil in singlecoils en humbuckers op te vangen.

Uiteraard kun je ook daar mee experimenteren. Een aantal Les Pauls hebben bv 2x300K. Sommige humbuckers werken ook beter op 2x250K.

Je kunt met die load experimenteren door bijvoorbeeld op een 500K pot een 500K weerstand tussen pin1 en pin3 te solderen. Dan breng je hem terug naar 250K. Bij een lineare taper verloopt hij nog steeds netjes, maar bij een logaritmische taper verknoei je die verhouding dan wel. Toch kun je dan wel bekijken hoe je het vindt klinken bij de potmeter standen op 10.

Een ander punt is. Hoe hoger de potmeter waarde, hoe meer treble er verloren gaat als je de volumeknop omlaag brengt... dit kun je opvangen door een 'treble-bleed' cap tussen pin 1 en 2, al dan niet tesamen met een weerstand. (veel gebruikte waarde is 220k en 470pf bijvoorbeeld).

tommus42
8 mei 2014, 14:55
Heb sinds kort een Seymour Duncan JB bij de brug in een telecaster. Helemaal geen rekening gehouden met dergelijke zaken, ik ga een 1M pot proberen. Bedankt voor de treble-bleed waarden, speel vrij veel met het volume iets dicht.
Heerlijk element overigens, wat een harmonischen! Iets te bassig wellicht, maar ben er erg blij mee. Ben benieuwd naar de extra presence:).

kassie
8 mei 2014, 16:25
Je zou ook de massa kunnen ontkoppelen en dan een extra weerstand tussen de lip en massa plaatsen. Als je nu een 250K hebt dan 750K om 1M uit te proberen. Je kunt de sound dan weliswaar niet dichtdraaien maar dan heb je theorethisch wel een 1M load. Kun je kijken hoe het klinkt op standje 10. Een weerstandje is in eerste instantie natuurlijk goedkoper dan een nieuwe potmeter aanschaffen. En stel je vind zo'n 1M achteraf maar niks?

Je kunt ook de tonepot loskoppelen. Stel je hebt 2x250K, dat wordt tesamen een 125K load.. Maar je wil kijken hoe de pickup klinkt bij een 250K load (normaliter bij 2x500K = 250K). Gewoon de tonepot loskoppelen voor een 250K load. Kun je 'kijken'/luisteren hoe de PU klinkt...

tommus42
8 mei 2014, 16:35
Dank voor de tip, ga ik doen, de tonepot loskoppelen. Zag net dat Seymour Duncan 500K pots gebruikt. 1M is een beetje overdreven denk ik. Vraag me af wat het halselement er allemaal van gaat vinden:D.