PDA

View Full Version : Vraag over oude Ibanez klassieke gitaar



chicees@hotmail.com
6 mei 2014, 15:14
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs voor een zeer klein prijsje een Ibanez klassieke gitaar gevonden. Het gaat om een modelnummer 331. Weet iemand toevallig meer over deze gitaar? Ik heb over het modelnummer 323 gelezen dat het om een model uit de jaren 50 gaat.

Zoals ook op de foto's te zien is, is er een soort leren stuk over de hals geplakt, en helaas op een enkele plek ook gespijkerd. Dit zou ik graag verwijderen. Weet iemand echter waarom dit er op is gemaakt? Is dit puur voor het speelgemak o.i.d. of gaat het hier om een reparatieklus? Elk beetje info helpt :)

Zie voor de foto's mijn album op Google plus dat hopelijk gedeeld is. Ik had graag mijn foto's hier geplaatst maar heb helaas geen flauw idee van het hoe en wat. Ik kan hier volgens mij geen bijlages toevoegen.

https://plus.google.com/105453387987089443356/posts/EnCZF9GfGZp

Pepe
6 mei 2014, 15:44
Je gitaar is ook niet uit de 50'r jaren, toen moest meneer Ibanez nog uitgevonden worden.
Met de natte vinger dateer ik de gitaar uit het midden tot laat jaren zeventig. Het modelnummer zal eerder een 2841 zijn dan 331 (wat dat ook mag betekenen)

Dat ding wat op de neck geplakt zit.. ieuuww.... speelt wel lekker zacht natuurlijk.

chicees@hotmail.com
6 mei 2014, 16:03
Je gitaar is ook niet uit de 50'r jaren, toen moest meneer Ibanez nog uitgevonden worden.
Met de natte vinger dateer ik de gitaar uit het midden tot laat jaren zeventig. Het modelnummer zal eerder een 2841 zijn dan 331 (wat dat ook mag betekenen)



Maar het modelnummer staat er letterlijk in? En Ibanez zelf heeft een enkele catalogus uit 1950 op de website staan, en na wat Googlen weet ik dat er meer waren. Ibanez als bedrijf bestaat dan ook al sinds 1907. Waar haal je precies je info vandaan?

Pepe
6 mei 2014, 17:19
Het maakt mij niet uit, dan komt ie toch uit 1950 en is het modelnummer 331.

Het stickertje achterop is van FGG, misschien is dat er later opgeplakt.

kwispelhond
6 mei 2014, 19:36
Ibanez is begonnen als importeur van Spaanse gitaren, ze zijn ze zelf gaan maken vanaf 1935 (eerst alleen Spaanse gitaren dus). Pas vanaf de 60'er jaren werd Ibanez de fabriek die wij kennen toen ze groot werden met de Gibson en Fender kopieën.

Een Spaanse gitaar van Ibanez uit 1950 is dus prima mogelijk en het type-nummer is tot einde 70'er jaren altijd 3 cijfers geweest (Ik heb zelf een model 628 uit 1972).

Wat je vraag over dat leer betreft: Ik heb het nog nooit eerder gezien en het lijkt me ook niet echt geweldig om er op te hebben. Wat er voor mogelijke ramp onder zit......? Ikzelf zou er wel nieuwsgierig naar zijn maar ik zou iedere mogelijke herstelklus ook laten afhangen van hoe goed het ding (nog) is. Als het brandhout is zou ikzelf er verder lekker van afblijven maar als het een lekker klinkende en goed bespeelbare gitaar is, kan het best de moeite waard zijn om eens goed aan te pakken.

Uniek is deze gitaar zeker, er zullen er niet veel van zijn maar dit waren geen top-gitaren, eerder les- en instap modellen. Je zult er verder niet veel over vinden, zoals meestal met dingen van voor het internet-tijdperk, en echt dateren zal moeilijk zijn omdat Ibanez tot de 2e helft 70'er jaren geen serienummers gebruikte. Mijn Ibanez heeft wel een stempel in de klankkast met een nummer en bouwjaar, het is erg moeilijk te vinden en lezen maar je kan wel eens met een lampje in de kast kijken of die van jou ook zoiets heeft (geen idee van wanneer tot wanneer ze dat deden).

Pepe
6 mei 2014, 21:04
Een Spaanse gitaar van Ibanez uit 1950 is dus prima mogelijk

Nouja prima.. pas toen Fuji begin 70 ze ging produceren werden ze naar Europa geëxporteerd dus voorzie ik in dat geval een scenario van een Aziatische pindaverkoper die zijn geliefde gitaar mee de boot op nam .

De enige fabriek van Ibanez was Tama, drumstellen en percussie enzo, gitaren hebben ze nooit gemaakt. En nog steeds niet.
Ik heb trouwens geen idee wie die classicals voor ze maakte hoewel die Fuji sticker een vrij dwingende aanwijzing is.

Dirk_Hendrik
6 mei 2014, 23:22
Weet de TS al lang:
http://www.ibanez.co.jp/anniversary/

Waarbij je er rustig vanuit mag gaan dat het incompleet is.

Maar wel duidelijk schetst:
- Dat Ibanez een merknaam is die overal opgeplakt kan worden en dus niet moet worden gezien als "bouwer"
- Ja wss ergens in de jaren 6 zit voor een model met dit typenummer (ga maar headstocks vergelijken)
- Dat je wss een TAMA gitaar kunt krijgen (70's catalog)
- Dat dat stuk leer van die hals moet.
- En dat dat gaat bepalen of het ding weinig of nog minder waard is. Wat Kwispelhond zegt, instap en lesgitaren.

(- En dat ik me bezig zou moeten houden met Ibanez effecten. Ben ik veel meer is thuis)

chicees@hotmail.com
7 mei 2014, 08:44
@ kwispelhond en Dirk_Hendrik, bedankt voor de informatie. Ik ben zelf heel benieuwd of het om een reparatie gaat. Ik denk zelfs dat als ik er een nieuwe topkam en brugkam op gooi en er een beetje verzorging tegenaan gooi, het echt een mooi bespeelbaar gitaartje kan worden. Het moet natuurlijk geen honderden euro's gaan kosten. Overigens vind ik het zelf niet zo heel belangrijk wat ie waard is. Een gitaar die zou oud is vind ik gewoon erg leuk om te hebben, mits hij bespeelbaar gemaakt kan worden :)

Oh en @ Pepe: Ik weet niet waar je de informatie vandaan haalt, maar ook met TAMA zit je er helaas naast. Hoewel TAMA tegenwoordig geen gitaren meer maakt was dat vroeger toch anders. Zoals Dirk_Hendrik zegt, zie de catalogussen. Overigens stond er in de TAMA en Cimar gitaren ook echt TAMA of Cimar als merknaam.

Nu nog een kleine gok, maar aangezien de meeste catalogussen Engelse tekst bevatten lijkt Ibanez toch ook toen al gericht te hebben op export.

Dirk_Hendrik
7 mei 2014, 09:50
Niet te scherp naar Pepe ajb. Pepe is een gewaardeerd forumlid op het punt van een brede kennis van zaken. Laat hem er een keer naast zitten ;-)

Waar Ibanez misschien een keer een merk en producent is geweest is het dat al jaren niet meer. Het is een merknaam van de Hoshino Group welke ze plakken op een deel van het produktenpalet wat ze laten maken en verkopen. Een kwestie van een fabrikant zoeken die je product kan maken en er jouw naam op plakt.

Pepe
7 mei 2014, 12:39
Nee het is verwarrend, dat snap ik wel.
Wat D_H zegt, Hoshino heeft 1 fabriek en een half dozijn brands. Uit de Hoshino fabriek komt Tama percussie. Er zijn ooit een paar gitaren en amps gemaakt begin 60 maar daar werd al snel mee opgehouden en uitbesteed aan Guyatone en later Fuji.
Tama gitaren komen, raar genoeg dus, niet uit de Tama fabriek.

Als je een Ibanez gitaar hebt uit de jaren 60 is het een Guyatone made. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die gitaren hier in Europa rondzwerven, ze werden alleen in de USA verkocht hoewel 1 keer per jaar zo'n gitaar wel op marktplaat opduikt.
Ervan uitgaande dat jouw gitaar dus een Fuji made is, en zijn Fuji sticker bevestigd dat, kom ik in de Ibanez brochures een gitaar tegen die precies op die van jou lijkt inc zeldzame marguetry strip.

In feite geldt dit verhaal voor alle Ibanez producten. Er is geen Ibanez fabriek, alle Ibanez producten worden gemaakt door contractors waarvan Tama er een is. De effecten komen van Maxon bijvoorbeeld. De contractors maken soortgelijke producten voor andere distributors en brengen ze soms onder eigen naam uit. Mann is bijvoorbeeld de merknaam die Hoshino in Canada gebruikte voor Ibanez gitaren die door Fuji gemaakt werden wat dezelfde gitaar kan zijn die Gerritsen in Den Haag verkocht onder de naam Gerrinez (een samentrekking van Ibanez en Gerritsen) terwijl die gitaar onder de Greco brand in Japan verkocht werd of simpel in een partij als blank label geëxporteerd werd.

Ik vind het prima hoor dat je mijn bijdrage onzin vindt en ik weet niet alles maar volgens mij is het niet zo spannend wat ik zeg.

HaroldA
7 mei 2014, 14:54
wat dezelfde gitaar kan zijn die Gerritsen in Den Haag verkocht onder de naam Gerrinez (een samentrekking van Ibanez en Gerritsen) terwijl die gitaar onder de Greco brand in Japan verkocht werd of simpel in een partij als blank label geëxporteerd werd.

Gerrinez gitaren zijn door Maya te Kobe, Japan gemaakt. ;)

Pepe
7 mei 2014, 15:58
Well, there you go.

Wat in Japan ook vrij gebruikelijk was is als contractor om wat voor reden dan ook uit te wijken naar een andere contractor. Dan sluisde Fuji een opdracht door naar Matsumoko, Dyna of Kobe. Niet alleen in Japan natuurlijk, de USA brands werken ook zo, hoeveel gitaren Godin wel niet heeft gemaakt, naast hun eigen brands, als supplier voor andere brands die ze, begrijpelijk, niet bekend mogen maken.

BamBuFan1
7 mei 2014, 17:30
Gerrinez gitaren zijn door Maya te Kobe, Japan gemaakt. ;)

Gel#l, alle grote merken zoals Maya, Ibanez, Fuji, Suzuki en Matsumoku lieten hun gitaren door ene meneer Gerritsen in Den Haag bouwen.