PDA

View Full Version : Fender Twinolux EC ruilen met een Fender Vibroking



dacrow
5 mei 2014, 20:32
Ik heb dus de kans om mijn Twinolux te ruilen tegen een Vibroking, op zich ben ik wel gehecht aan de Twinolux maar toch is het niet 100% mijn ding.

-De reverb mis je wel, je kan er een mooi reverbpedaaltje voorzetten maar is toch een gedoe.
-De tremelo gebruik ik zelden, al zou ik deze wel gebruiken als ik de amp live inzette.
-De low power knop staat altijd in de middenste stand (2 speaker stand met half vermogen)

Ik ga de proef op de som nemen en eens testen, het is de eerste uitvoering:

http://www.12fret.com/wordpress/wp-content/gallery/fender-vibro-king-csr4-cons/fender-vibro-king-csr4-cons-front-1.jpg

telerocker
5 mei 2014, 21:25
Jeff Beck gebruikt hem ook. Mooie amp en kan ook erg hard. Ideaal platform voor pedalen ook.

dacrow
6 mei 2014, 11:18
Jeff Beck gebruikt hem ook. Mooie amp en kan ook erg hard. Ideaal platform voor pedalen ook.

Dat het een schitterende amp is kan ik overal terugvinden maar zou het een goede ruil zijn?

muziekschuur
6 mei 2014, 11:25
Hangt van de staat van de amp af. Jouw amp 2800 euro (en nieuw) zijn amp 3600 euro en waarschijnlijk al 10 jaar oud.

Een reverb pedaal en jouw huidige amp is naar wens. Zijn amp kan na een paar jaar onderhoud vragen. In de orde van 300 euro. Zijn amp is lastiger te versjouwen vanwege de hoogte... Ook veel moeilijker de auto in te tillen.

Ik zou persoonlijk de twinolux houden.... Een extra 2x12 cabinet en jouw Twinolux klinkt nog voller dan de Vibroking en is veel makkelijker te transporteren. Die Zoom effectpedalen zijn ideaal voor wat reverb en andere zooi. En klein. Heb je meteen een tuner.

http://www.westerhaven.nl/Images/ArticleImages/Normal/29699-MS-50G.png

http://www.westerhaven.nl/Images/ArticleImages/Normal/29103-MS-70CDR.png

Pepe
6 mei 2014, 11:54
Dat is toch wel een beetje een gotspe hoor, je flappen trekken voor een dure HW customshopper en dan een digitaal dinky ervoor zetten.
Als ik op een groot podium zou staan zou ik ten alle tijden voor de Vibro king kiezen maar is het voornamelijk met een ingepakte auto de kroegjes af dan is de Twinolux wat praktischer. Wat geluid betreft, de VK klinkt fantastisch maar wil graag een beetje kunnen blazen, de ToL heeft altijd ergens een snerpend hoog geluidje, tweed eigen, wat je moet liggen.

muziekschuur
6 mei 2014, 12:00
Die snerp is weg (gebalanceerd) met zo'n gesloten 2x12 eronder...

Tsja.... Een Boss FRV-1 kan natuurlijk ook. Een Boss RE-20 is natuurlijk ook mogelijk:
http://cms.rolandus.com/assets/images/products/main/re_20_top_main.jpg

Een Eventide?

Wat is wijsheid? Die is er niet.....

Doe wat je leuk lijkt..... Da's ook leuk!!

Comfortably Daniel
6 mei 2014, 12:43
Ik zou denk ik ook de Twinolux houden. Goeie reverb ervoor (Strymon Flint voor wat fender vintage sounds?) en als het nodig is een extra cab erbij.....knallen!!

tommus42
6 mei 2014, 13:11
Parallelle effectlus in (laten) zetten anders gaat het niet klinken:ok:.

dacrow
6 mei 2014, 16:17
Dat is toch wel een beetje een gotspe hoor, je flappen trekken voor een dure HW customshopper en dan een digitaal dinky ervoor zetten.
de ToL heeft altijd ergens een snerpend hoog geluidje, tweed eigen, wat je moet liggen.

Volledig correcte omschrijving van de amp !
+1 voor de digitale dinky :)

Even rechtzetten,ik heb reverb pedalen in overvloed dus dit is het probleem niet echt.
Ik gebruik de TOL enkel thuis maar zou de VK wel eventueel willen inzetten voor live gebruik.

-Je kan hem kantelen, er zit een geweldige reverb in + vibrato en ik vind geen enkele slechte review dus er moet wel iets goed aan zijn.

Ik ga een afspraak maken en hem eens uitvoerig testen, de mijne is in perfecte nieuwstaat dus de VK moet me echt wel overdonderen om de deal te sluiten.

Pepe
6 mei 2014, 17:32
Het is een kutklus maar succes dan.

jacky
6 mei 2014, 20:44
Als je reverb op een tweed amp wil moet je een buizen reverb pakken...je gaat voor een originele vijftigerjaren sound met een twinolux dan dien je ook de juiste reverb te gebruiken .Duwt ook je sound nog wat op .Kan me ook niet echt voorstellen dat een twinolux erg zachter is dan een vibro king.

barno
6 mei 2014, 22:32
Voor grotere podia zou ik zeker gaan voor de Vibro King. volgens mij is de reverb die erin zit gewoon identiek aan de normale outboard reverb van fender. Ik heb gespeeld op een vroege en een latere vibroking. Vooral onder de indruk van de eerste maar mss was ik bij de latere de sound al wat gewoon.

Pepe
6 mei 2014, 22:55
Ja dat klopt, ingebouwde outboard (!), een van de redenen waarom die amp zo goed klinkt.
Het heeft met de plaatsing te maken, het gitaarsignaal gaat eerst door de reverb die het geluid lekker masseert voordat het de eerste preamp bereikt. Een Peavey valverb doet min of meer hetzelfde, de high tech Strymon is veel praktischer maar ontbeert de sonic bliss.

dacrow
7 mei 2014, 15:16
Voor grotere podia zou ik zeker gaan voor de Vibro King. volgens mij is de reverb die erin zit gewoon identiek aan de normale outboard reverb van fender. Ik heb gespeeld op een vroege en een latere vibroking. Vooral onder de indruk van de eerste maar mss was ik bij de latere de sound al wat gewoon.

Mooi , het is een eerste versie VK. Ik zal zeker de testresulaten posten.

Hij zou vooral mooi klinken met een Tele dus dit komt goed.

barno
7 mei 2014, 15:56
ja, net zoals een bassman is een VK de ultieme amp voor een tele imo

dacrow
9 mei 2014, 17:49
De ruil is niet doorgegaan, de Vibroking klonk zeer 'bright zelfs als je de Treble en Mid op 2 zette.
In vergelijking met de Tremolux was het verschil duidelijk.

Ik heb wel getest met een Tele omdat dit mijn main guitar is.

Eigenlijk deed hij me fel denken aan een Super Reverb waar ik onlangs speelde, natuurlijk door de 10" speakers, maar de BF SR klonk een STUK beter.

De VK ging ENORM hard en had ook een mooie crunch en een mooie clean, de reverb en vibrato waren ok meer niet.

Even een rit van 3h maar nu heb ik tenminste uitgebreid getest, de andere persoon was overdonderd door de TOL en had zelfs aangeboden om hem te kopen.

Nog een reden meer om happy te zijn met deze topamp :)

muziekschuur
9 mei 2014, 17:57
Als de reverb van de Vibroking niet 'popte' dan waren die buizen versleten... (niet gek gezien de leeftijd). Dus je hebt op een amp gespeeld die een setje nieuwe buizen nodig had. Dat is dus geen 'eerlijke' vergelijking.

Maar... Blij dat jij blij bent.

the sure thing
9 mei 2014, 21:48
Sorry hoor maar ik zou ZEKER WETEN de TOL houden....

dacrow
9 mei 2014, 23:55
Sorry hoor maar ik zou ZEKER WETEN de TOL houden....

Ben ik nu ook van overtuigd, zwaar verschil :)

telerocker
10 mei 2014, 01:41
Zo blijkt weer eens dat je een amp moet testen om te weten of hij bij jou en je gitaar past. Een tele op een tweedamp is vaak een gelukkige combi.

Pepe
10 mei 2014, 03:16
Zeker, aan de andere kant heb je soms wat inwerktijd nodig en dan kan iets naar je toe groeien of juist van je af. Het kan zomaar zijn dat met het verwijderen van een treble cap het een ideale amp is maar dan moet je in de potentie geloven en hem eerst kopen.

Over het algemeen, en dat zal voor veel mensen zo werken, heb je vaak wel een goed idee wat voor je werkt maar toch pakt het dan niet helemaal lekker uit eenmaal aangeschaft. In dit geval moet je een goeie amp ervoor opgeven dus ik snap helemaal dat het in 1 keer goed moet zijn.

the sure thing
10 mei 2014, 07:24
Ik ben toen ook naar 1,5 uur enkele reis naar een mede-forumlid gereden om mn Two Rock te vergelijken met een Matchless. Errug leerzaam.