PDA

View Full Version : Floating bridge



den titten
4 mei 2014, 21:39
Hoi wijzen der gitaarnet,

Ik heb een probleem met mijn Gretsch electromatic, die een floating bridge heeft, sinds ik de snaren vervangen heb en de brug verplaatst is.
Ik blijk er maar niet in te slagen om de brug stevig genoeg op zijn plaats te houden nadat ik de snaren terug op toon heb gebracht. Voor zover ik weet moet de neerwaartse spanning van de snaren de brug op zijn plaats houden. Maar in mijn geval schuift de brug omhoog bij (hele) hoge bends van bijvoorbeeld de B snaar en dan terug omlaag bij een (neerwaartse) bend van de lage E.

Bij het checken van de intonatie (ik speel gewoon de snaar op de 12e fret, of probeer een harmonic) zit alles vrij goed en het is vermoedelijk dus niet dat de brug ver uit zijn 'originele' plaats is gehaald (te veel naar bigsby of neck).

Wat doe ik verkeerd ? Iemand tips om dit probleem te verhelpen?

Thanks.

harrie-beton
4 mei 2014, 22:12
Ik heb zelf op een goedkopere gitaar de brug met 2 puntje secondenlijm vastgezet. NADAT ik wist dat de intonatie goed was.

Gretsch 5120
4 mei 2014, 22:12
Heb zelf mijn brug laten pinnen. Twee gaatjes in de body en brug en een pennetjes (spijkertjes) houden de zaak op zijn plaats. Ook een stuk dubbelzijdig plakband wil helpen.

http://gretschpages.com/forum/general-tech-questions/diy-how-to-pin-a-bridge/10808/page1/

Duhsjaak
4 mei 2014, 22:35
Precies G5120 geeft alvast een goeie voorzet.
Vriendje heeft met ijzeren of metalen lineaal en stanleymes een strookje van 2mm dubbelzijdig plakband gesneden en gebruikt. Hij en ik horen geen verschil.
Een vriendingetje heeft voor de ijzeren lineaal en voor een andere G met een perforator twee kleine rondjes uit plakband gestanst. Zij en ik etc.

Mensen lopen op de maan, maar d heerlijkste gitaren worden afgeleverd met zo'n ongemakkelijke brug. Iets zegt mij dat dat maar een vreemde zaak is. Effe fiksen en:
Lekker raggen op die klassebak.
Vriendelijke groet, Gus

WesleyD
5 mei 2014, 12:52
Heb je al gekeken of de bridge base vlak op de body ligt? Bij sommige bruggen wil het nog wel eens voorkomen dat de twee uiteindes niet goed vlak op de body liggen en daardoor wat sneller verschuiven. Beetje schuurpapier wil dan wel helpen.

den titten
5 mei 2014, 14:40
Als de brug op zijn plaats ligt (intonatie) dan kan ik langs beide kanten er een papiertje onder schuiven. Met andere woorden : de brug ligt niet volledig op de body.

Ik moet er wel bij vertellen dat de brug een tijdje omgekeerd op de gitaar heeft gestaan. Misschien heeft het hout hem wat gezet ? En kan ik nu wat wachten tot het dat opnieuw doet ? (Het is maar dat de goeie tip van schuurpapier gevaarlijk is voor een linkshandig (x2) persoon :hide:)

Tupelo
5 mei 2014, 14:55
Klinkt raar.
Weet je zeker dat de brug op een juiste plaats staat ?
Kan je 'm anders niet opnieuw omgekeerd zetten en goed intoneren ?

En kan je 'm niet fixeren door er een stickertje of stukje plastic voor en achter te plakken ?
Dat heeft mijn luthier voor mij gedaan, met doorzichtig plastic, milimetertje dik ofzo, klein stukjes, aan de uiteinden, zodat ik 'm zelf goed kan plaatsen wanneer ik de snaren vervang.
Houd 'm tegelijkertijd op zijn plek, zou die willen schuiven.

den titten
6 mei 2014, 07:33
Zoveel plaatsen zijn er niet om de brug te zetten. Ik vermoed dus toch op de juiste te zitten :)
Het omdraaien is een optie. Maar volgens internet moeten de schroeven (om de intonatie te regelen) aan de kant van de nek zitten. Ik weet wel niet hoe groot deze 'moeten' is. Ik zou de brug (houten voetstuk) kunnen omdraaien en het metalen gedeelte apart ook. Vanavond eens testen of het op die manier beter is.

Indien nodig ga ik eens proberen met een stickertje. Bedankt alvast iedereen.

WesleyD
6 mei 2014, 07:51
Schroeven naar de pups-kant klopt. Je zou kunnen proberen om de brug van de basis af te halen en de basis om te draaien inderdaad, misschien dat dat helpt. Ik heb probleem gelukkig niet (knock on wood). Ik vervang de snaren ook een voor een, om de brug op zijn plaats te houden, en dan de twee E's eerst.

Rutger
6 mei 2014, 10:03
k Heb hetzelfde gehad met m'n G5120 en had daardoor behoorlijke stemproblemen. Dat lijmen en boren vind ik wat riskant en bovendien onnodig, hele generaties gitaristen hebben met een floating bridge gespeeld dus het moet m.i. ook zonder kunnen. Twee dingen hebben bij mij uitkomst geboden:

- Schuur de onderkant van de brugbasis zodat ie zo goed mogelijk past op de body. Eigenlijk zou ie zo door de fabriek afgeleverd moeten worden maar helaas... t Komt de stabiliteit erg ten goede, het scheelt enorm.
- Gebruik dikke snaren, .012 bijvoorbeeld (flatwound 0.11 komt ook in de buurt). Toen die brug werd bedacht speelde men meestal met nog dikkere snaren (en gewonden g-snaar) dus die brug is daarop ontworpen.

Ik heb nog even naar vioolhars gezocht (niet gevonden) om de onderkant van de brug mee in te smeren, dat maakt het oppervlak erg ruw en schijnt goed te werken. Maar ik heb t eigenlijk ook niet meer nodig.

Verder: ik denk dat een dergelijke gitaar ook niet ontworpen is voor bends van 1,5 noot. Het kan wel hoor, maar ik denk dat je dan toch af en toe je intonatie moet blijven checken. Zoals elke gitaar vraag t ie om een bepaalde benadering in je spel om het beste eruit te halen.

[edit]
Vergeten erbij te vermelden dat ik de tom-brug ook nog vervangen heb (Space-Control van Gretsch), wat ook hielp, maar bovenstaande twee hadden denk ik wel de meeste invloed.

fred dons
6 mei 2014, 10:42
schroeven aan de neckkant is traditioneel en daarnaast ook erg onhandig dus als het niet hoeft dan draai ik mijn bruggen om (zolang ik maar goed kan blijven intoneren)

den titten
7 mei 2014, 13:01
gisteren een nieuwe poging ondernomen en de brug lijkt nu toch wel een stukje vaster te zitten. Ik durf er wel niet te veel kracht meer op zetten tijdens het testen want éénmaal verschoven lijkt het steeds makkelijker te gaan. Aan de onderkant van de brug ligt het houten gedeelte perfect op de klankkast. Maar aan de bovenkant is er toch wat speling. Ik kan een papiertje ongeveer een centimeter onder de brug schuiven. (Indien echt nodig zal schuren dit misschien kunnen oplossen, of eventueel wat plakband erbj). Ik heb ook ondertussen wat gespeeld met de brughoogte en de pickup hoogte en ben momenteel weer tevreden.

Als ik me niet vergis zitten er nu 10-46 snaren op. Ik zou deze willen gaan vervangen naar 11, wat de druk op de brug ook al zou moeten vergroten. Bij het tunen en intoneren van de gitaar viel me - vooral bij de G-snaar - op dat ik geregeld een 'kling-geluid' kreeg. Ik kan het niet beter beschrijven maar ik denk dat het de snaar is die wat geklemd zit in de nut en door verder te tunen er dan uit springt. Ik denk dan ook bij een verdikking van snaren misschien een nieuwe nut aan te schaffen. Tips, tricks or hints hier omtrent?

Heb nu wat aan het prutsen geweest met de brug, en wanneer ik de tremelo gebruik durft de hele gitaar kraken. Het is allemaal leerrijk om te doen, maar ik vraag me dan toch af of dat al was VOOR mijn gepruts...

Rutger
7 mei 2014, 13:55
Dat klinkt inderdaad als een G snaar die in de nut blijft hangen.
Sleuf in de topkam met een klein vijltje lichtjes uitvijlen tot dat niet meer gebeurt.

FruscianteFan
7 mei 2014, 14:29
herkenbaar probleem. Ik heb twee oplossingen gebruikt: dubbelzijdig tape en hars/rosin.

In eerste instantie had ik hars gebruikt. Korte tijd later had ik ineens last van allerlei ratels, en in een van mijn pogingen deze ratel te elimineren heb ik toch tape onder de brug gezet. Dubbelzijdig tape werkt prima, maar maakt het geluid wel wat indirecter, had ik het idee.

Inmiddels blijkt de ratel niet van de brugbasis te komen (bigsby, slagplaat, schroefjes...) en heb ik vanwege het geluid de tape er weer af.

Ik bend snaren als een idioot, ram als een gek en misbruik de bigsby als een malloot, maar de brug blijft nu prima op z'n plek. Hars kost ook niet zoveel (ik had het al in huis omdat ik ook met strijkstok speel). Daarnaast heb ik trouwens de positie gemarkeerd met potlood zodat ik makkelijk kan controleren of de brug is verplaatst - je wilt niet tijdens een optreden de brug moeten terugplaatsen zonder precies te weten hoe die moet zitten...

ik gebruik trouwens 011-049

Wat bedoel je met kraken bij gebruik van de bigsby?

overigens: ook bij mij sluit de brug niet zo lekker aan op de body.

den titten
9 mei 2014, 22:33
improvements ! snaren (vermoedelijk 010-046) er af gesmeten en Ernie Ball 011-048 er op. Goed gelet op de plaatsing van alles en er is zeker verbetering. Net enkele uren op gespeeld en enkel bij een flinke bend hoor ik hier en daar nog iets kraken. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar ik ben toch al blij.

Gitaar lijkt ZEER goed geintoneerd te zijn bij het spelen van harmonics (ik leg mijn vinger net op de snaar juist boven de fret). Wanneer ik de 12e fret aansla geeft mijn tuner altijd aan dat de noot iets te scherp wordt.
Soms lees ik dat de harmonic de manier is, soms lees ik 12e fret... Moet ik hier aandacht aan besteden ? Erbij zeggende dat ik helemaal nog geen straffe gitarist ben die alles hoort of voelt :)

Thanks aan iedereen met jullie hulp !

Gearjunkie
9 mei 2014, 23:21
Gitaar lijkt ZEER goed geintoneerd te zijn bij het spelen van harmonics (ik leg mijn vinger net op de snaar juist boven de fret). Wanneer ik de 12e fret aansla geeft mijn tuner altijd aan dat de noot iets te scherp wordt.


Thanks aan iedereen met jullie hulp !
huh??




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

harrie-beton
10 mei 2014, 00:04
"Gitaar lijkt ZEER goed geintoneerd te zijn bij het spelen van harmonics"

Dat is een denkfout. Harmonics zijn een maat voor het midden van de snaar of er nu wel of niet een intonatie is. Een harmonic werkt ook op een gitaar zonder fret's immers.

Intonatie kan je meten zoals jij doet: door een noot aan te slaan op de 12e fret.

Als de toon op de 12de positie hoger is, dan is de snaarlengte te kort en moet ze langer worden gemaakt. Draai dus het zadel naar achter (richting body) Als de toon op de 12de positie lager is dan die van de losse snaar moet de snaarlengte korter worden gemaakt. Draai dan het zadel naar voren (richting hals).
aanslaan.

den titten
10 mei 2014, 00:44
https://www.youtube.com/watch?v=rXd2MWCYJJ4

Ik heb dit dus verkeerd begrepen. Maar ben toch niet volledig mee. Neem nu als voorbeeld mijn hoge E. Die open een E is, en op de harmonic ook een E zonder afwijking. Speel ik deze op de 12e fret, dan is de toon iets te hoog. Als ik het zadel achteruit draai, zal de intonatie dus verbeteren. Maar gaat de harmonic dan ook niet veranderen ?

Ochjah, bedankt voor de verduidelijking. Het is logischer om de 12e fret te gebruiken en dan de gewenste toon te hebben.

harrie-beton
10 mei 2014, 01:06
Als je een losse snaar aanslaat gebeurt er een heleboel. Onze ogen kunnen het niet waarnemen maar de snaar trilt op verschillende plaatsen en creëert daardoor verschillende noten door elkaar. Je hoort de grondtoon het best en zachter klinken er ook harmonischen (boventonen).
Een harmonic is eigenlijk een deelnoot van de gehele losse snaar. Als je snaar in een zuivere Bes gestemd is, dan is de harmonic dat ook.
Altijd.

Intonatie is iets anders, intonatie houdt in dat als jij een G snaar indrukt op bv de 7 positie, dan behoor je een zuivere D te horen. Als dat niet zo is, dan is de intonatie niet goed.

De intonatie wordt bepaald door:
1 de positie van de zadels
2 de kromming van de hals
3 afwijkingen in de fret
4 eventueel te hoge of verkeerde actie.

Bij goede gitaren (die afgesteld zijn door een expert) zal je hoogstens iets moeten doen aan "1"
Gitaren waarbij andere diktes snaren opzitten of gitaren met slijtage hebben meer afstel problemen.
Bij twijfel moet je de gitaar door een kenner laten afstellen.

Om het ingewikkeld te maken, een gitaar is nooit helemaal loepzuiver af te stellen.
Lees bv een theorie hierover:
http://www.buzzfeiten.com/howitworks/howitworks.htm

FruscianteFan
10 mei 2014, 10:50
https://www.youtube.com/watch?v=rXd2MWCYJJ4

Ik heb dit dus verkeerd begrepen. Maar ben toch niet volledig mee. Neem nu als voorbeeld mijn hoge E. Die open een E is, en op de harmonic ook een E zonder afwijking. Speel ik deze op de 12e fret, dan is de toon iets te hoog. Als ik het zadel achteruit draai, zal de intonatie dus verbeteren. Maar gaat de harmonic dan ook niet veranderen ?

Ochjah, bedankt voor de verduidelijking. Het is logischer om de 12e fret te gebruiken en dan de gewenste toon te hebben.
Als je het zadel dan achteruit draait, zal in theorie de hele snaar wat lager klinken, en dus ook de harmonic. Maar dan stem je hem eerst weer.

Het hele idee van intoneren is dus dat je de 12e fret vergelijkt met die harmonic op de 12e fret (of de open snaar, dat is precies dezelfde noot maar een open snaar heeft vaak wat meer uitwijking)