PDA

View Full Version : Unfinished vs Finished necks



laszloman
4 mei 2014, 14:15
Ik wil een gitaarnek kopen via internet, maar kom de volgende struggle tegen: Er zijn zowel 'finished' als 'unfinished' gitaarnekken te koop. Ik weet niet precies het verschil, en op internet vind ik niet genoeg informatie over het verschil. Kunnen jullie me helpen?

Groet :) :soul:

Rizz
4 mei 2014, 14:21
Welkom!

Wel of niet gelakt.. Zo simpel is het... :)

laszloman
4 mei 2014, 15:45
Aaaah, dat verklaart! Bedankt :) Het lakken maakt waarschijnlijk een verschil in geluid?
Deze nek bijvoorbeeld, weet iemand of dit gelakt of niet gelakt is? http://www.gitaarbouwwinkel.nl/index.php/en/electric-guitar/necks/208/boston-neck-stallion-sn-2022-r-detail

Rizz
4 mei 2014, 16:04
Neh, geen verschil, tis meer voor de feel.. lak vs olie. Wel finishen! Voor bescherming. .

De hals uit je link is ws ongelakt.. En anders spendeer jd er even een mailtje aan..

TeleK
4 mei 2014, 17:19
die hals is ongelakt, de headstock moet nog uitgezaagd worden, daarna ga je de hals pas lakken

laszloman
5 mei 2014, 00:06
Dank jullie wel. Hebben jullie misschien nog typs voor het zelf-finishen van die nek?

Thiez
5 mei 2014, 08:24
Eerst voor jezelf beslissen of je lak of olie wil. Ik heb bij mijn zelfbouw 'Danish oil' gebruikt. Voordeel van olie vind ik dat je het gewoon met een doek aan kan brengen op de hals, spuitbus moet je al buiten of in goedgeventileerde garage doen.
Daarnaast vind ik zelf de feel van olie fijner dan een gelakte hals. Minder plakkerig als je een beetje zweethandjes krijgt.

Rick trodat
5 mei 2014, 11:00
Lak beschermd beter, maar is moeilijker aan te brengen. Ventilatie, temperatuur en skills zijn belangrijk. Maar doorgaans is en blijft het niet moeilijk als je maar doet, wat je moet doen namelijk de instructies en droogtijden aanhouden.

Olie is gemakkelijker aan te brengen. Danish oil vind ik fantastisch. In tegenstelling tot lak breng je olie in het hout. Het impregneert en brengt de tekening naar boven. Na een paar lagen krijg je een flinterdunne film. Prachtig spul. Opsmeren, in laten trekken en dan na 20 minuten de restanten verwijderen. Alleen, mocht je een decal wensen, dan kan je de headstock beter spuiten. Een decal hecht niet echt goed op danish oil, wel tru olie. Die laatste geeft namelijk een iets dikkere film.

Met Danish oil, blijf je ook het hout beter voelen ipv lak. Qua geluid vind ik poly, nitro, olie niks uitmaken. De dikte van de hals is wel belangrijk.

laszloman
5 mei 2014, 11:18
Als ik de snaren vervang van mijn gitaren, olie ik de nek meestal met 'Fredboard Lemon Oil' van Dunlop, voordat ik er nieuwe snaren op span. Zou deze olie ook goed zijn denken jullie? Ik zal de Danish Oil eens na-checken. Dank voor de hulp (:

KoenB
5 mei 2014, 11:31
Als ik de snaren vervang van mijn gitaren, olie ik de nek meestal met 'Fredboard Lemon Oil' van Dunlop, voordat ik er nieuwe snaren op span. Zou deze olie ook goed zijn denken jullie? Ik zal de Danish Oil eens na-checken. Dank voor de hulp (:

Nee, want dit is fretboard olie, bedoeld om te voorkomen dat je rosewood fretboard uitdroogt. Deze olie vormt geen beschermlaag. Kijk even bij guitarsupplies.nl, voor een paar euro heb je danish oil. Prima spulletje, en je krijgt gemakkelijk een goed resultaat. Neem als opbrengdoek een stukje doorgeleefd wit tshirt, dat voorkomt dat er pluisjes vanaf komen.

laszloman
5 mei 2014, 12:42
Wordt dezelfde Danish Oil dan ook vaak gebruikt om ongelakte bodies mee te bewerken? Of is hiervoor een beter product op de markt?

Thiez
5 mei 2014, 14:38
Danish oil kan ook gebruikt worden voor de body. Het voordeel van danish oil vind ik dat het helemaal opdroogd als het is ingetrokken.
Je kunt eventueel zelfs na je laag olie nog een keer met heel fijn schuurpapier de hals 'nawrijven'. Je krijgt dan echt een spiegelglad halsje.

Rick trodat
5 mei 2014, 14:47
Je kan een body met danish oil behandelen ja, maar het is niet te vergelijken met een toetsolie uit de gitaar shop. Het is een combinatie ( vaak) van lijnolie, tungolie en hars en soms nog een glansmiddel Kolofonium. Dit zorgt ervoor dat je hout geïmpregneerd word en dat er een film opkomt die het hout (enigszins) beschermt en (mat) glimt. Op een ongelakte toets spelen kan, maar hou dan wel rekening mee dat ongelakt hout kan gaan rotten, heel vies wordt, niet beschermd is tegen stoten, krassen enz. Daarnaast is maple erg blank.

Gitaarbodies worden meestal eerst in de grond gespoten en daarna kleurenlak en dan nitro of poly erover. Danish kan je gebruiken als je een transparante film wilt over het hout. Het hout zal iets donkerder kleuren, maar je kan daarna niet meer met een kleur aan de gang.

Je kan wel een body eerst beitsen en dan afwerken met danish oil. Maar dan nog blijf je de grain zien van de body. Het is niet te vergelijken met een gespoten body.

laszloman
5 mei 2014, 15:21
Om niet meteen een ander topic aan te maken. Ik zie bij veel bouwpakketen dat les pauls bijvoorbeeld moeten worden geschroefd: http://www.hjmusic.nl/Webwinkel-Product-12985546/Bouwpakket-Les-Paul.html
Houdt een Les Paul dan nog wel zijn sustain-achtige klink als ie geschroefd wordt zoals bij het pakket in de link?

Rick trodat
5 mei 2014, 15:44
Om niet meteen een ander topic aan te maken. Ik zie bij veel bouwpakketen dat les pauls bijvoorbeeld moeten worden geschroefd: http://www.hjmusic.nl/Webwinkel-Product-12985546/Bouwpakket-Les-Paul.html
Houdt een Les Paul dan nog wel zijn sustain-achtige klink als ie geschroefd wordt zoals bij het pakket in de link?

Er zijn een aantal elementen belangrijk voor de sustain. Voor een les paul zijn dat voornamelijk, de houtsoort, elementen, stand body tov de neck, de hals zelf. Een gelijmde neck geeft meer verbinding met de body, maar is in mijn beleving niet doorslaggevend.

Verwacht overigens geen wonderen van dat bouwpakket...er zijn bwvs duurdere plectrums dan dat.

obiwanjacobi
5 mei 2014, 16:19
Helemaal in de danish oil. Eerst goed schuren (van grof->fijn) dan meerdere lagen olie erop. Na elke 2-3 lagen of zo even met heeel fijn staalwol glad maken. Smoother than a babies bum.

https://lh6.googleusercontent.com/-sRrcgNP1ynY/TzqvhwBU1HI/AAAAAAAAC_I/lashbE67M4c/s800/IMG_0915.jpg

laszloman
6 mei 2014, 13:32
Helemaal in de danish oil. Eerst goed schuren (van grof->fijn) dan meerdere lagen olie erop. Na elke 2-3 lagen of zo even met heeel fijn staalwol glad maken. Smoother than a babies bum.

https://lh6.googleusercontent.com/-sRrcgNP1ynY/TzqvhwBU1HI/AAAAAAAAC_I/lashbE67M4c/s800/IMG_0915.jpg


Wowawiewa! Dat is een zeer knap stukje hout wat ik daar zie! :mmmm:

AC3D
7 mei 2014, 14:59
Om niet meteen een ander topic aan te maken. Ik zie bij veel bouwpakketen dat les pauls bijvoorbeeld moeten worden geschroefd: http://www.hjmusic.nl/Webwinkel-Product-12985546/Bouwpakket-Les-Paul.html
Houdt een Les Paul dan nog wel zijn sustain-achtige klink als ie geschroefd wordt zoals bij het pakket in de link?

een paar jaar terug heb ik dat pakket gekocht. ik zou het niet aanraden om dit pakket te nemen. toen ik m bestelde ontbraken er schroeven, een pickup, en de top is hol van onder, als je te veel schuurt (meer dan 2-3 mm) zou je dus een gat in je top krijgen.
zorg er dus voor dat je meteen de juiste keuzes maakt met die kit wat betreft verf ed.

laszloman
15 mei 2014, 14:59
Basswood body finishen met Danish Oil, is dit een goede keuze?

Rizz
15 mei 2014, 16:42
Zoals met alle finishes, eerst even op een proefstukje proberen. Het mooie van olie is dat het de nerf lekker omhoog trekt en het hout donkerder maakt. Om even het verschil aan te geven, hieronder zie je voor en na van de tafel die ik met olie gefinished heb. Verschil is behoorlijk dramatisch, maar goed, eerst even proberen dus..

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Tafel/CIMG3057_zps0d896aa9.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Tafel/CIMG3057_zps0d896aa9.jpg.html)

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Tafel/20140404_100718_zpsaa9bf124.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Tafel/20140404_100718_zpsaa9bf124.jpg.html)

Duhsjaak
15 mei 2014, 16:57
Hi TS
Weer even een sterk afwijkende mening hier uit het woeste westen.
Er is NL lak, die je in vier gradaties kunt kopen.
- glans
- eiglans
- mat
- volmaakt mat

Het is parketlak en naaldhak proof, iets dat zeker op een gitaristen forum niet mag ontbreken.
De lak is niet kleurend, en vergeelt ook niet. Persoonlijk vind ik het altijd zonde als mooi licht hout meteen donkerder wordt.
Maar goed. Kwestie van smaak.

De lak beschermt je hals fabelachtig natuurlijk, is aalglad aan te brengen en plakt niet als je wat warme handen krijgt.

Ik zal straks een foto van het blik opzoeken. En erbij plakken.

Dat is een foto van de op één na matste versie. Tijd voor de foto van de meest matte heb ik helaas niet.

Maar goed, de fabrikant is te zien, en jij bent snugger genoeg om te kijken of het wat voor je is.

Tuurlijk kun je met olie in de weer, maar dan moet je eigenlijk ieder jaar een onderhoudsdosis er op doen. En dit is eenmaal erop en nooit meer naar omkijken.
Die lak is niet goedkoop, iets als 35 euro de kilo, maar dan hoef je niet boos te worden op de naaldhakken van je vriendinnetje.

It's up to you!!!
Vriendelijke groet, Gus




Edith:
Foto heb ik kennelijk weggedonderd.

Het is Hermadix Parketlak
Glansvrij 25- <5
Postbus 5
Aalsmeer
020-653 41 25
www.hermadix.nl

Onvoorstelbaar mooi product.

Elric
15 mei 2014, 17:14
Ik zou om te beginnen geen basswood body kopen. Ik weet niet wat je van plan was om te spenderen, maar voor 135-200 euro kun je hele mooie essen en elzen body kopen.

Marcel2
15 mei 2014, 18:47
En waarom zou je om te beginnen geen basswood body kopen?
Wat is er mis mee?

Rizz
15 mei 2014, 18:54
In navolging van de link van Duhsjaak: Skylt, ook zo'n wonderspul.

Mat, verkleurt je hout niet, het lijkt alsof er niets op zit en je kan een emmer water over je gitaar gooien en het loopt er lachend vanaf! :D

Elric
15 mei 2014, 18:55
Als je er naar kijkt vallen er deuken in. Het ziet er niet uit met een seetrough finish. En, maar dat is natuurlijk meer subjectief, het klinkt erg wollig. Dat kan leuk zijn met een dikke super distorion of JB in de brug positie in combinatie met een esdoorn hals met esdoorn toets, maar ik zou het nooit met een wat wollig klinkende hals samen kiezen.

Rizz
15 mei 2014, 19:04
Als je er naar kijkt vallen er deuken in. Het ziet er niet uit met een seetrough finish. En, maar dat is natuurlijk meer subjectief, het klinkt erg wollig. Dat kan leuk zijn met een dikke super distorion of JB in de brug positie in combinatie met een esdoorn hals met esdoorn toets, maar ik zou het nooit met een wat wollig klinkende hals samen kiezen.
Gelukkig is dat niet subjectief.. :D

Daar ga ik ff voor zitten, kijken of de ik-hoor-wat-voor-lak-er-op-een-gitaar-zit-discussie weer losbarst.. ;)

Duhsjaak
15 mei 2014, 19:38
Nee! Volgens mij reageert hij op de vraag waarom geen basswood.
Tenzij ik me vreselijk vergis natuurlijk.
En dat kan zo maar gebeuren.

Laten we eens kijken wat het verdere verloop is.
Ik zet een bak koffie klaar, en leun aandachtig achterover......


Skylt is goed spul, Traelix ook, maar da's twee componenten. En ik heb graag dat een prof het al heeft gemengd.

Vriendelijke en geduldige groet, Gus

Elric
15 mei 2014, 20:16
Haha. Nou Rizz, zo heel lang zit ik niet op dit forum, maar ik heb al wel ontdekt dat als jij iets zegt of vind dat het meestal aardig in de buurt komt van de werkelijkheid of wat handig is ofzo. Jij bent wel de laatste persoon die ik tegen zou spreken;)

Nee, het ging inderdaad over het lindehout verhaal. Maar das misschien beter om dat even los te laten. Het heeft niet zo heel veel met de finishing van een hals te maken:) Het is overigens wel grappig onder een dikke denkende laag verf met een esdoorn top en een volledig esdoorn hals. Maar meer zeg ik er ook niet over!

Rizz
15 mei 2014, 20:46
Haha. Nou Rizz, zo heel lang zit ik niet op dit forum, maar ik heb al wel ontdekt dat als jij iets zegt of vind dat het meestal aardig in de buurt komt van de werkelijkheid of wat handig is ofzo. Jij bent wel de laatste persoon die ik tegen zou spreken;)

Nee, het ging inderdaad over het lindehout verhaal. Maar das misschien beter om dat even los te laten. Het heeft niet zo heel veel met de finishing van een hals te maken:) Het is overigens wel grappig onder een dikke denkende laag verf met een esdoorn top en een volledig esdoorn hals. Maar meer zeg ik er ook niet over!

Ah, ok, my bad.. :makeup:

Carry on! :D