PDA

View Full Version : Ampeg Vt60: Nieuwe speaker?



FruscianteFan
4 mei 2014, 13:00
Afgelopen paar repetities stoorde ik me aan een 'fiss' die bij bepaalde - en steeds meer, lijkt het wel - frequenties uit de versterker komt.

Inmiddels heb ik de versterker even aangesloten op een ander cabinet. Klonk niet optimaal maar die fiss was duidelijk weg. Dat was trouwens de originele speaker, in de Ampeg zit nu de speaker van mijn Blues Junior (zo'n 'special design', 75 watt). Nu lijkt het me dus dat ik toe ben aan een nieuwe speaker. Al kan ik (suggestie van bernarduur/rogier) nog proberen de speaker te draaien.

...de vraag is, welke?

De originele speaker vond ik niet zo lekker. Minder presence/hoogmid ofzo waar ik nogal van houd. Gek genoeg klinken de versterkers meer hetzelfde na de swap. In de winkel heb ik recentelijk regelmatig gespeeld op de Fender super-sonic (openback combo en closed 2x12) en Deluxe Reverb, vind ik erg lekker klinken. Volgens mij zijn dat Celestion Vintage 30s en een Jensen C12K (DR). Dus dat zijn de opties die ik overweeg. Daarbij: sensitivity hoeft niet extreem, vind het ook wel lekker als mijn amp een beetje opbreekt maar moet genoeg bereik hebben (heb geen master, wel switch tussen 30 en 60 watt).

Budget: liefst niet teveel, maar het is wel waar mijn geluid uiteindelijk uit komt en dat is erg belangrijk!

Voornaamste setup:
- Gretsch G5422 (hollowbody met blacktop Filtertrons)
- ZVEX Box of Rock
- Ampeg VT60 (60 watt maar zet hem meestal op 30), 2x 6L6

Zonder te willen spammen, voorbeeld van het geluid nu:
http://youtu.be/ap124u6vJAQ?t=1m3s

pasqual
4 mei 2014, 13:48
Een heel verhaal maar ik kan niets ontdekken aan je geluid wat niet goed is.....

FruscianteFan
4 mei 2014, 13:49
"Afgelopen paar repetities stoorde ik me aan een 'fiss' die bij bepaalde - en steeds meer, lijkt het wel - frequenties uit de versterker komt."

telerocker
4 mei 2014, 15:04
Ik proef dat het eerder de versterker is. Preampbuizen en caps checken etc.

FruscianteFan
4 mei 2014, 15:05
Dan zou het probleem zich ook door een andere speaker voordoen, of niet?

Overigens is de amp onlangs nog nagekeken, preamp buis, -voet en een diode zijn toen vervangen.

kirito
4 mei 2014, 15:44
uit de speakers die jij hebt genoemd ben ik geneigd de celestion te kiezen. die klinkt mij iets warmer en past mijns inziens beter bij het geluid uit die video

muziekschuur
4 mei 2014, 15:45
http://www.youtube.com/watch?v=ap124u6vJAQ&feature=youtu.be&t=1m3s

Geluid is toch goed? Ff speaker aansturen via een andere amp.

pasqual
4 mei 2014, 15:51
"Afgelopen paar repetities stoorde ik me aan een 'fiss' die bij bepaalde - en steeds meer, lijkt het wel - frequenties uit de versterker komt."

Yep, had ik al begrepen maar nogmaals: "Een heel verhaal maar ik kan niets ontdekken aan je geluid wat niet goed is....."

Ik vind je geluid hier gewoon lekker...is toch niet echt een straf om te horen?:) Als je wilt dat ik verschil hoor met eerst, zal je toch ook een ander fragment moeten laten horen want ik hoor die "fizz" niet in ieder geval. Wat die andere speakers betreft, daar kom je helaas pas achter als je ze eenmaal in jouw cabinet of combo hebt gehoord. Iedere speaker klinkt anders in verschillende cabs...

FruscianteFan
4 mei 2014, 16:17
Nee snap ik, en waardeer ik ook zeer!

Ik heb eigenlijk geen opname gemaakt van die fiss. Het zal vast te horen zijn op wat opnames, met name één van de nieuwe nummers, maar het wordt lastig om daar een fragment van te posten. In Euphoria is het inderdaad niet te horen... Als ik echter gedempt speel op het halselement is het des te duidelijker. Klinkt 'stoffig' ofzo?

@Muziekschuur: heb ik gister geprobeerd maar de kabel aan de interne speaker is te kort. Of althans, die redde het niet naar de Blues Junior, en had niet de tijd om speakers of amps te demonteren helaas.

telerocker
5 mei 2014, 00:23
Dan zou het probleem zich ook door een andere speaker voordoen, of niet?

Overigens is de amp onlangs nog nagekeken, preamp buis, -voet en een diode zijn toen vervangen.

Als de amp is nagekeken en je hebt geen cap-leakage of andere panne, en met een andere cab doet het probleem zich niet voor, dan is het de speaker, tenzij je een andere kabel hebt gebruikt die mogelijk niet meer optimaal is. Het is lastig van een afstand het probleem te lokaliseren. Wat betreft speakers zou ik eens kijken naar de WGS Veteran (een V30 zonder uppermidhump) en de WGS Retro die tov van de Veteran iets helderder klinkt. Het zijn goede speakers en goedkoper dan Celestion.
Ik heb trouwens ook een Blues Junior voor repetities en vind de standaardspeaker nou niet echt briljant.

woldhek
5 mei 2014, 11:18
Lekker muziekje trouwens (als geheel):mmmm:

FruscianteFan
5 mei 2014, 11:37
Als de amp is nagekeken en je hebt geen cap-leakage of andere panne, en met een andere cab doet het probleem zich niet voor, dan is het de speaker, tenzij je een andere kabel hebt gebruikt die mogelijk niet meer optimaal is. Het is lastig van een afstand het probleem te lokaliseren. Wat betreft speakers zou ik eens kijken naar de WGS Veteran (een V30 zonder uppermidhump) en de WGS Retro die tov van de Veteran iets helderder klinkt. Het zijn goede speakers en goedkoper dan Celestion.
Ik heb trouwens ook een Blues Junior voor repetities en vind de standaardspeaker nou niet echt briljant.
Nee, geweldig is hij niet. Maar wat me vooral opviel is dat ik tussen de twee speakers in de Blues Junior zelf bijna geen verschil hoorde, hij bleef vrijwel hetzelfde klinken. In de Ampeg maakte het echt enorm veel uit, waarbij opvallend genoeg het geluid meer 'naar de Blues Jr' ging.

Misschien moet ik trouwens ook wel echt gaan experimenteren, want de ene speaker is de andere niet. Ben wel bang dat dat een kostbare en vooral vermoeiende operatie wordt. Heb de WGS Veteran eens opgezocht (al spreekt de uppermidhump van de V30 me juist wel aan ;) ) maar kon zo snel vooral high gain voorbeelden vinden. Maar wel interessant, dank!

@ Woldhek thanks :)

muziekschuur
5 mei 2014, 13:09
Toch ff de speaker via een andere amp aansturen.... Soms is er gewoon beter om zeker te zijn. Een slechte soldering is een van de eerste dingen.... Waar een "working musician" mee om moet kunnen gaan... Rafelige kabel.... Contacten in een jack die elkaar raken... Dat soort dingen. Wat vaak te maken heeft met transport.

FruscianteFan
14 mei 2014, 10:08
zondag in de studio ff de speaker gedraaid, en nog een brak preamp buisje vervangen. Dat laatste werkte tegen een rateltje, maar uiteindelijk een Philips hifi speaker in een vaag (niet-gitaar) cabinet aangesloten. Klonk erg lekker en vooral clean.

Gister repetitie gehad met m'n big band. Ik had geluk dat onze bassist daar zijn 4x10 bij zich had naast de 1x15 die ter plekke staat. Er kwam allerlei distortion - nu bij elke noot - uit de speaker, soms bleef dat doorgaan met het volume uit. Dus verder gespeeld op zijn 1x15.

Maar nu heb ik een probleem: vrijdag opnamesessie, heb een versterker nodig. Vandaag en morgen wil ik eigenlijk niet met gear bezig zijn maar met m'n studie, maar zal dan toch een werkende amp moeten hebben. Blues Jr staat in repetitiehok en mist (vanwege studio-experimenten) de el84's en heeft de brakke 12ax7 uit de ampeg. Ampeg staat hier thuis maar daar valt niet op te spelen tot ik een nieuwe speaker heb.

FruscianteFan
14 mei 2014, 10:11
En ik vraag me nu heel erg af hoe het kan dat die speaker zo lelijk klinkt. Onze producer/studio-eigenaar heeft ernaar gekeken, hij zag niks. Terwijl hij erbij zei dat hij vroeger speakers heeft gerepareerd...

Bernardduur
14 mei 2014, 14:39
Als de coil schraapt dan zie je niets, maar hoor je dat alleen! Een scheur in een speaker zie je en kun je gemakkelijk fixen.

Nog geprobeerd om de speaker om te draaien?

FruscianteFan
14 mei 2014, 18:22
ja, heb de speaker omgedraaid. Maar goed. Ik heb inmiddels 2ehands een Jensen c12k gekocht. Kon wel veel research gaan doen, maar uiteindelijk heb ik vrijdag eigenlijk alweer de versterker nodig...

Na het eten even installeren! Er zat wel geen kabeltje bij dus als het daaraan lag ben ik nog steeds fucked :p

FruscianteFan
14 mei 2014, 19:47
Eerste indruk: waar ik bij de vorige speaker de mids liefst vol open had, heeft deze meer baat bij de treble wat hoger. Gaat snel heel droog klinken ofzo.

Had overigens al bedacht dat als deze combi niet bevalt, hij misschien door gaat naar de Blues Jr en ik alsnog een Vintage 30 neem. Maar het voornaamste is dat hij het nu weer gewoon doet, op zich gewoon lekker klinkt. En dan maar wat andere EQ... daar is-ie voor!

FruscianteFan
15 mei 2014, 21:58
Hoewel het probleem minder consistent aanwezig is, is het er nog steeds:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202618972448235&set=vb.1015042028&type=2&theater

FruscianteFan
19 mei 2014, 10:49
Zaterdag repetitie gehad. Zonder drummer, dus de tijd genomen om de zang onder de loep te nemen - met één begeleidende gitaar. Dus: Ampeg gebruikt, maar op beperkt volume. Het kwaaltje was bij bepaalde noten heel duidelijk aanwezig. Uit frustratie maar de blues junior gepakt.

Gister de Jensen C12K maar in de Blues Junior gehangen en de Fender speaker weer in de Ampeg. Voorlopig maar op de BJr spelen... sowieso spelen we de laatste tijd heel bewust zachter dus dat moet-ie wel trekken.

Ik ben er even een beetje klaar mee eigenlijk... weet niet of ik er wel zin in heb om hem weer na te laten kijken, want dat is best veel gedoe.

(nou maar wachten tot de Blues Junior weer begint te blèren omdat de preampbuisvoeten niet stevig zijn)