PDA

View Full Version : Heavy bovenste 3 snaren, Light onderste 3 snaren.



Nijsjol
4 mei 2014, 00:17
Ik heb een setje .014 besteld en een setje 0.11
Mijn idee was om de bovenste 3 snaren heavy te doen (voor een warme toon) en de onderste 3 snaren light, zodat ik nog een beetje kon soloeren en benden(!)

Dus uiteindelijk:

.011-.015-.022-.039-.049-.059

Werkt dit? Klinkt t fijn? wat zijn de nadelen? Waarom kan ik dit beter niet doen?
Heb geprobeerd te zoeken, maar niet echt wijzer geworden.

Alvast bedankt

mattihafler
4 mei 2014, 07:55
Ik gebruik zelf light heavy van Elixir. Dit ook om een wat zwaardere sound met powerchords te krijgen, maar met solo stukken door de mix te kunnen prikken. Bevalt goed!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Gearjunkie
4 mei 2014, 08:14
Dat werkt prima, vandaar dat je standaard dit soort setjes kunt kopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rizz
4 mei 2014, 09:00
Op akoestisch gitaar gebied zijn er idd setjes te krijgen als custom light (.011-.052) en light/medium (.012-.056) setjes. (elixir)

Die zijn niet zo dik als een .014 setje, maar op akoestisch zwaar genoeg.. Ook met .012 kan je prima benden, je moet er wat harder voor werken..

Ook heb je in de electrische afdeling van elixir een baritone setje: .012-.068.. :D

Gearjunkie
4 mei 2014, 09:02
Overigens zou ik een .11 setje niet als light willen betitelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Rizz
4 mei 2014, 09:05
Mietje.. :D

Voor mij is dat cola light drinken op een bierfeest.. Liefst .013, maar speel over het algemeen .012. .013 alleen op shortscale..

Plant
4 mei 2014, 11:55
Overigens zou ik een .11 setje niet als light willen betitelen.

Op pakjes snaren voor akoestische gitaar staat op alle .012 setjes 'light' en met een goed afgestelde gitaar is daar niks zwaars aan. Mensen die op mijn gitaren met .012 spelen (en die staan niet eens superlaag afgesteld) vinden het vaak lichter spelen dan hun eigen gitaar met b.v. 0.011 erop.

Ik zou zelf niet zo gauw voor gemixte setjes gaan, lijkt me gevoelsmatig met verschillende tensions niet fijn. En het is ook de vraag hoe elementsystemen hierop gaan reageren. Piëzo's werken met druk, dus volumeverschillen sluit ik niet uit. Bij magnetische pickups kun je eventuele verschillen nog wel wegkrijgen in geval van verstelbare polepieces.

mountainman
4 mei 2014, 14:04
Voor Elixir snaren kun je hier de snaarspanning opzoeken: http://www.elixirstrings.com/stringtension/stringtensionacoustic.html
Veel gitaristen vinden een gelijkmatige snaarspanning fijn. Elixir heeft daarom onlangs in samenwerking met Taylor die nieuwe set HD light ontwikkeld. Die gaat dan wel precies de andere kant op; heavy top, light bottom.
Als jij prima kunt leven met sterk verschillende snaarspanningen dan heb je daar toch lekker geen boodschap aan.
Overigens zie ik dat juist de spanning van de lage E bij de meeste sets relatief laag is, wat je intuitief misschien niet direct verwacht. Daar zit denk ik nog wel wat ruimte om te experimenteren en toch de snaarspanning in balans te houden.

Eko
4 mei 2014, 20:26
DE enige reden om met Elixirs te spelen is voor mij de coating. Anders ligt de roest er al voor het eind van een optreden op. De sets 012 zijn een mooie mix van toon en levensduur. Dikkere sets ( .013) hebben ze nog niet bij mij in de muziekwinkel.