PDA

View Full Version : Marshall JTM30: 12AY7 in V1 en V2?



raabje
2 mei 2014, 23:22
Hallo Gitaarnet,

Ik heb in mijn Marshall JTM30 versterker nieuwe buizen gezet:
- Tung Sol 12AX7 in V1 en V2
- EHX 12AX7 balanced in V3
- Sovtek 5881 in power amp gedeelte (zoals uit de fabriek, deze amp heeft fixed bias, helaas....)

Voor de gein ook een EHX 12AY7 buis gekocht, en deze in V1 gezet als experiment. Clean kanaal is nu wat cleaner, en het boost kanaal ook (clipping diode is er al uit gehaald). Deze buis bevalt eigenlijk erg goed voor het boost kanaal, dit is nu wat donkerder en warmer dan het clean kanaal dat erg schel en helder is met een Telecaster (JTM 30 en 60 hebben het beste clean van Marshall heb ik begrepen, Fender-achtig).

Mijn vraag: heeft een 2e 12AY7 buis in V2 nog veel zin voor een nog warmer/romiger boost kanaal, of kan dit beter een 12AX7 blijven. Ik las ergens dat het niet veel uitmaakt, maar ik lees ook dat e.e.a. smoother wordt.

Ik moet nog testen de Tung Sol 12AX7 in V1 en de EHX 12AY7 in V2. Nog een buisje kopen en testen is geen probleem, maar als het niet hoeft, dan liever niet. Amp wordt alleen thuis gebruikt op laag volume, 30 watt is veel te veel voor thuis.

Wat is wijsheid?

mvrgr,
Jeroen

pasqual
2 mei 2014, 23:49
Ik kan er vrij weinig zinnigs over zeggen omdat ik deze versterker niet ken maar ik weet wel dat het enorm kan verschillen hoe een versterker reageert. Ik heb een setje 12at7's gekocht om een Engl Thunder een beetje te temmen en bij deze versterker werkte dit bijzonder goed ( de hoeveelheid gain ging aanzienlijk omlaag en de sound werd warmer, minder treblish ). Dezelfde buisjes deden in een H&K Statesman head EL34 nauwelijks verschil maken ( t.o.v. de originele JJ 12ax7 buisjes). Ook in een Laboga Studio Reverb veranderde de sound aanzienlijk maar bracht ook een brom met zich mee. M.a.w: uitproberen!!!

raabje
3 mei 2014, 20:53
Ik heb V1 en V2 omgedraaid als test: V1= AX7, V2= AY7. Resultaat is dat het cleane kanaal zijn karakter terug krijgt en wat meer kan vervormen als ik deze 100% opendraai, en het boost kanaal juist niet, de klank is alleen donkerder.

Zoals al aangeven is het boost kanaal op de JTM30/60 een beetje nep, er zit een clipping diode in, als een soort ingebouwd distortion pedaal. Ik heb de diode gebypassed (bekende mod), nu is het boost kanaal een 2e clean kanaal met een warme en donkere klank. Met op V1 en V2 een AX7 (= origineel) is er wel wat vervorming mogelijk op dit gemodde gain kanaal, maar niet veel. Eigenlijk is de amp na de mod nu een cleane 1 channel amp, met 2 klankkleuren: helder en donker.

Conclusie, V1-V2:
AX7-AX7: clean kan wat vervormen, boost kanaal kan ook wat vervormen
AY7-AX7: clean blijft wel heel clean, boost kanaal helemaal open geeft een beetje vervorming
AX7-AY7: clean kan wat vervormen, boost kanaal doet niet veel.

Ik denk dat 2 x AY7 niet veel oplevert omdat het boost kanaal nu al ontzettend mild is. Dit zal op een amp met een echt boost kanaal meer effect hebben. Met 2 x AY7 kan ik wel de power tubes harder laten werken, dit zal waarschijnlijk meer gaan brommen omdat een zwak signaal geboost wordt. Kan het niet goed testen, de kinderen slapen al.

Voorlopig nog maar geen 2e AY7 bestellen. Ik wil nog wel een 5751 buis proberen op V1, die geeft 70% gain, de AY7 geeft 41% gain.

Ik vraag me nog wel af: het boost kanaal heeft een gain knop en een volume knop (om signaal te levellen met het cleane kanaal, gelijk niveau t.b.v. switchen in een song). Lijkt me dat deze volume knop geen effect heeft op de klank. Ik heb nu gain 100% open, en volume op ca. 25% en dan master volume (= power tubes) weer wat hoger (40%). Correct? Of doet "volume" op het boost kanaal meer?

raabje
8 mei 2014, 13:36
Toch maar uit nieuwsgierigheid een 2e EHX 12AY7 gekocht voor V2. Duurt nog even voordat ik deze ontvang. Ik zal melden wat het effect van een AY7 in zowel V1 als V2 is. Hopelijk wordt de klank nog wat warmer en smoother zonder extra ruis, en is er nog wat minder gain zodat de power-amp buizen harder kunnen werken. Of er gebeurt helemaal niks, of alleen maar een kleine volume drop o.i.d...

tommus42
8 mei 2014, 14:05
......Ik vraag me nog wel af: het boost kanaal heeft een gain knop en een volume knop (om signaal te levellen met het cleane kanaal, gelijk niveau t.b.v. switchen in een song). Lijkt me dat deze volume knop geen effect heeft op de klank. Ik heb nu gain 100% open, en volume op ca. 25% en dan master volume (= power tubes) weer wat hoger (40%). Correct? Of doet "volume" op het boost kanaal meer?
Het mooiste klinken vind is master ver open, volume ver open, en de gain laag houden. Zo houdt je optimale headroom, maar het is net wat je mooi vindt.

raabje
14 mei 2014, 21:32
2e AY7 buis is nog niet binnen. Ik heb wel de 2 Eminence stock speakers in de JTM30 vervangen door 2 x 10 inch Greenbacks (8 ohm 30 watt). Veel beter geluid, veel minder "spikey". Mooie is dat de Greenbacks veel inefficiënter zijn, ik kan master volume nu ver opendraaien voor een "normaal" volume. Goed beschouwd heb ik nu geen 2e AY7 meer nodig :-)

Ik heb er nog niet veel mee gespeeld, 20 minuten of zo, ik heb nog niet helemaal door wanneer de speakers beginnen te oversturen, zeg maar de crunch die de speakers zelf geven. Alleen een maximaal volume geven geeft nog geen Greenback crunch.

Ik had nog gedacht aan een 1x12 cabinet (Palmer) met een Creamback, maar de JTM30 combo upgraden vind ik toch praktischer.

raabje
7 juni 2014, 21:51
De 2e AY7 buis op V2, lastig om nu echt een verschil te constateren. Vooral minder volume, mogelijk een iets smoothere klank. Met AY7's op V1 en V2 en de Greenbacks wordt de JTM30 een hele makke versterker, lekker voor thuis.

Echter kan ik de EHX AY7 buizen niet zo lekker oversturen (logisch.... bijna geen gain). dus ik heb de Tung Sol AX7 weer terug gezet op V1 en V2, met een vandaag aangeschafte Blackstar LT-Boost pedaal kan ik het gain kanaal heel lekker oversturen, is precies goed zo.

Conclusie, als cleane versterker met wat meer eindbuizen vervorming en laag volume, de AY7's er in zetten. Voor pre-amp buizen vervorming de AX7's. Het (gemodde) gain kanaal van de JTM30 heeft meer karakter met AX7's, met de AY7s is het een een donkere versie van het cleane kanaal.

Af en toe wisselen, net waar ik zin in heb. Zou mooi zijn als ik 2 x 2 pre-amp sockets op een losse unit kan plaatsen, en dan met een A/B switch wisselen tussen AX7's of AY7's Zal wel heel ingewikkeld zijn om te bouwen... :-)