PDA

View Full Version : Fishman Tripleplay of Roland GR-1 gitaar synth



apekop
2 mei 2014, 08:49
Ik ben aan het denk om met gitaar synth te gaan spelen. Ik twijfel momenteel tussen een Roland GR-1 of een Fishman Tripleplay. Het zijn twee totaal verschillende dingen. De Fishman zal waarschijnlijk veel beter tracken, maar dat zou betekenen dat ik alles op mijn laptop moet gaan doen. Aangezien ik ook al veel met loops en effecten werk in Ableton via mijn laptop, lijkt me het verwarrend (te veel programma's tegelijkertijd open etc.) als ik ook nog eens mijn gitaarsynth software via de laptop ga doen.

Een aparte gitaar synth module/pedaal lijkt me daarom ook wel iets. Ik heb alleen nog de Roland GR-55 geprobeerd maar die vond ik helemaal niks qua klanken (te klinisch en te braaf). Gisteren een Roland GR-1 geprobeerd bij een vriend en die sprak me wel aan. Ik hou wel van die cheesy jaren '90 gitaar synthklanken eigenlijk.

Iemand hier ervaring met de Tripleplay en/of de GR-1?
Is er iemand hier waar ik de Tripleplay een keer kan uitproberen? of zo niet, is er misschien een winkel waar ze een gitaar hebben met Tripleplay en computer zodat ik het kan testen. Dat zou me heel erg helpen, want dat zegt 10 keer meer dan alle verhalen op internet.

peter_heijnen
2 mei 2014, 12:03
Ik heb die tripleplay nog niet goed bekeken, maar als ie geen universeel midi kan uitsturen zonder tussenkomst van een computer vind ik het los van de voordelen van het ding een gemiste kans.

Maar aan de andere kant voor 1000 euro een strat met het ding al aan boord is zeker niet verkeerd, voor thuis dan.

apekop
2 mei 2014, 12:35
Maar aan de andere kant voor 1000 euro een strat met het ding al aan boord is zeker niet verkeerd, voor thuis dan.

Alleen jammer dat ik die strat niet mooi vind qua finish (alleen saai zwart en sunburst) En ik hou niet van HSS strats (wel van SSS strats). En de Godin Tripleplay gitaar vind ik ook niet mooi. Misschien even wachten tot er een Tripleplay gitaar uitkomt die ik wel mooi vind.

Einzeln
2 mei 2014, 13:32
Hilarisch:
http://www.youtube.com/watch?v=MgyvuAKO-PE

Einzeln
2 mei 2014, 13:46
Dan is er dus ook nog Graphtech
http://www.youtube.com/watch?v=VbFIpRNnqSI

apekop
3 mei 2014, 03:22
Grappig die video's maar dat zijn net de geluiden ik niet mooi vind. Ik zoek het niet zo in die brave instrument emulaties zoals in de meeste video's, maar meer in de echte gitaar synth en soundscape geluiden.

Dirk_Hendrik
3 mei 2014, 10:46
Ik zoek het niet zo in die brave instrument emulaties zoals in de meeste video's,
+1.
Met een gitaarsynth op het podium staan en er een piano uit toveren gaat je geen fans opleveren. Wal mensen die op je afknappen.

Maar, tenzij ik iets mis,
Waarom doe je een vergelijk tussen een redelijk nieuw apparaat (de Fishman) en een gitaarsynth van 22 jaar oud?

Bernardduur
3 mei 2014, 11:46
Dan is er dus ook nog Graphtech
http://www.youtube.com/watch?v=VbFIpRNnqSI

Ik zou hier niets aan hebben.......

Maar ik vind het vreemd dat dezelfde persoon zowel de producten van Fishman als van Graphtech probeert te verkopen :). Viel me eigenlijk op aan de gitaren, beide Hagstroms met Alumitones......

apekop
3 mei 2014, 13:07
+1.
Maar, tenzij ik iets mis,
Waarom doe je een vergelijk tussen een redelijk nieuw apparaat (de Fishman) en een gitaarsynth van 22 jaar oud?

Zie mijn openingspost. Ik hou eigenlijk wel van die cheesy old school gitaarsynth geluiden. Je kan ze ook vrij goed editen en bijvoorbeeld van een piano een soundscape geluid maken. Mijn favoriete gitaarsynth geluiden zijn nog altijd de GR-300 (een van de eerste Roland gitaar synths bekend van o.a. Pat Metheny). Tracking van de GR-1 is lang niet zo goed als de Tripleplay denk ik.

Bij een Tripleplay zou ik alles op mijn laptop moeten doen, wat op zich wel goed uitkomt aangezien ik ook mijn loops en sommige gitaar effecten via de laptop doe. Maar ik ben bang dat het te onoverzichtelijk wordt om alles vanuit 1 scherm te moeten te doen (DAW, loops, effecten en gitaar synth). Ik weet niet of dat live zo praktisch is en of een aparte hardware gitaarsynth niet handiger is.

Trouwens een piano geluid op een gitaar kan best leuk zijn hoor, als je bijvoorbeeld luistert naar Fripp.

muziekschuur
3 mei 2014, 15:52
http://jamorigin.com/products/midi-guitar/

Werkt tegek met een laptop, audio interface en een gewone gitaar.
Of met een Peavey Musebox:

http://peavey.com/products/musebox/img/MuseBox_main.jpg

apekop
3 mei 2014, 16:03
Heb je hier ervaring mee? ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat echt goed werkt voor maar 100 euro. Waarom zouden er anders de veel duurdere alternatieven zijn waar je ook nog een speciaal element voor nodig hebt? Er moet toch een addertje onder het gras zitten...

Tristan
3 mei 2014, 19:37
Ik heb hier nog een GR300 en GR100 liggen, mocht je die eens willen proberen.
Je hebt er wel een speciale gitaar of een bepaalde adapter bij nodig, de kabel heb ik erbij.

apekop
3 mei 2014, 19:47
Bedankt voor het aanbod. Ik heb helaas niet zo'n gitaar of adapter. Ik ben ook niet specifiek naar een GR300 op zoek, al zou ik hem wel eens willen proberen. Gebruik je hem zelf niet meer dan? en wat zijn jouw bevindingen?

duckman
3 mei 2014, 21:09
Deze had best wel wat coole old skool synth sounds : http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=1319
Verder heb ik een GR09, best een cool ding maar gebruik hem nooit. Mocht je interesse hebben PM me maar.

muziekschuur
3 mei 2014, 21:10
Yes. Ik heb ervaring met deze midi converter. Werkt prima.

Give it a go als je een geluidskaart hebt in of aan je pc. Je kan hem gratis testen & downloaden... Ik heb er al heel wat fun mee gehad.

muziekschuur
3 mei 2014, 21:14
Ook de casio gitaren zijn een aanrader. Die hebben een interface naar midi aan boord is multi timbraal en werkt prima. de MG510 dacht ik. Zijn tweedehands nog wel te vinden.


http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/midi-apparatuur/m788540734-hybride-gitaar-casio-mg-510-ibanez-stratocaster.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1 b&previousPage=lr


http://www.youtube.com/watch?v=BGOiL1wuIB8

Dirk_Hendrik
4 mei 2014, 11:02
Zie mijn openingspost. Ik hou eigenlijk wel van die cheesy old school gitaarsynth geluiden.

Dus kan je zo ongeveer elke Roland gietersynth pakken. Ook de veel recentere dus die een veel betere tracking hebben. De eerste factory patches zijn meteen de klassieke Roland gitaarsynth geluiden.

showband
4 mei 2014, 11:29
bij oudere typen roland altijd opletten of de kabel erbij zit. Anders niet kopen. De kabels zijn niet meer te koop voor oudere systemen. En zonder ben je de sjaak.

Ze demonstreren met conventionele geluiden omdat je met exotische synth sweeps niet kan horen of hij het goed doet. Tracking is 99% van de beoordeling. Zodra er verder eenmaal midi uitkomt kun je elk geluid er aan hangen die je wil.
Met een lelijke staccato pianoriff op de lage snaren met wat open noten erbij kun je horen hoe goed zo een converter zijn werk doet.
1) pakt hij alle noten?
2) doet ie dat een beetje snel

technische uitleg. Om een toon te kunnen detecteren via pitch to midi heb je een halve golflengte nodig voor je weet hoe hoog de pitch is. Bij lage noten is de golflengte langer. ergo duurt het langer voor de converter midi uit kan sturen. Het gaat over miliseconden. Maar de geschiedenis wijst uit dat dit voor veel gitaristen onoverkomelijk lang duurt.

Bij sommige systemen komt daar nog wat tijd bij. Voor het omzetten van de nootwaarde naar het midi protocol.
(bv de GR707) De originele blauwe roland had dat totaal niet, want geen midi, en is ook daardoor lang populair geweest.

peter_heijnen
4 mei 2014, 11:32
De tripleplay is wat mij betreft vooral interessant om midi in te spelen thuis, scheelt vooral aanmerkelijk tijd. Ik vind die godin eigenlijk wel mooi apekop. ;)

Dirk_Hendrik
4 mei 2014, 12:09
Hold it met het hele (verder correcte) verhaal over pitchdetectie en Midi.

Toen ik, ook al weer 10+ jaar terug, m'n GR30 kocht is viel me op dat er een groot verschil was tussen wat het apparaat zelf vrat en correct uitvoerde vs wat er als midi naar buiten kwam. Van de GR30's interne synth "mocht" ik aanzienlijk meer. Het klassieke voorbeeld, 1 noot op pitch houden terwijl je een andere noot pitchbent (door een snaar op te drukken) is midi-technisch niet haalbaar. De interne GR synth liet het echter zonder commentaar toe.
En dat gold ook voor de tracking op noten. Wat de GR gewoon afspeelde wat bepaald niet wat de via midi aangesloten SY77 afspeelde.

Wat niet wil zeggen dat dat voor een GR1 ook geld. Ik vermoed eigenlijk van niet.

apekop
5 mei 2014, 09:59
Dus kan je zo ongeveer elke Roland gietersynth pakken. Ook de veel recentere dus die een veel betere tracking hebben. De eerste factory patches zijn meteen de klassieke Roland gitaarsynth geluiden.

Maar ik vind die recentere Roland echt niet mooi klinken. Laatst nog op een GR-55 gespeelt en daar vond ik de meeste geluiden verschikkelijk, veel te braaf en klinisch. De GR-1 heeft een bepaald eigen geluid wat de latere modellen niet hebben vind ik.

@PeterH: Ik heb die Godin gitaar (telecaster-achtige sunburst) een paar dagen thuis gehad om te proberen (welliswaar zonder de Tripleplay). Het is zeker geen verkeerde gitaar, maar ik hou nooit zo van humbucker-single coil combinaties. De humbucker klonk ook veel te donker naar mijn zin en de gitaar bleef totaal niet op stemming met die tremelo. Verder vind ik hem ook niet bijster mooi. Dus dat was hem niet voor mij.

showband
5 mei 2014, 10:39
Het klassieke voorbeeld, 1 noot op pitch houden terwijl je een andere noot pitchbent (door een snaar op te drukken) is midi-technisch niet haalbaar. De interne GR synth liet het echter zonder commentaar toe.
En dat gold ook voor de tracking op noten. Wat de GR gewoon afspeelde wat bepaald niet wat de via midi aangesloten SY77 afspeelde.

al vanaf de GM-70 / GR-707 af kon je bij roland over midi modules multitimbraal aanspreken.
Je moet de setting veranderen in de gitaardoos, waarna elke snaar op een los kanaal word uitgezonden.
Bij oude modules was dat verplicht een opvolgende serie kanalen.
Ook oude roland synth-modules, zoals de MKS-50, hadden daar een speciale ontvangstmode voor. Nog voor je die multitimbraal op verschillende patches kon zetten.

Tegenwoordig kunnen vrijwel alle synthesizers dat kunstje.

Als ik nu een module aan de gitaar zou hangen was het trouwens ook geen roland. nav dat "brave".
"een virtual analogue" van bijvoorbeeld nord, novation of acces is leuker.

apekop
7 mei 2014, 10:35
http://jamorigin.com/products/midi-guitar/
Werkt tegek met een laptop, audio interface en een gewone gitaar.

Ik heb de demo nu een uurtje of 4 uur uitgeprobeerd en dit zijn mijn bevindingen. Ten eerste wil ik zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Het is zeker niet teleurstellend en boven mijn verwachting. De software is redelijk overzichtelijk en het feit dat je al je gitaren er op kan aansluiten en geen element nodig is een groot voordeel.
Nu de mindere punten:

1) De tracking op losse tonen is zeker niet slecht. Tracking van akkoorden laat echter te wensen over, met name als je noten tegelijk speelt. Als je bijvoorbeeld drie tonen tegelijk speelt valt er vaak een noot weg of hij pakt er eentje niet. Bij arpeggios is het beter.
2) Ik vind het irritant dat je bij ieder synth geluid de pitch bend van het desbetreffende geluid van de soft synth moet aanpassen aan de ingestelde pitch bend van Midi Guitar. Aangezien bijna ieder geluid van iedere softsynth een andere pitch bend range heeft. Het zou veel beter zijn als de pitch bend range van Midi Guitar de pitch bend range van de softsynth zou 'overrulen'. Maar misschien is hier een truc voor?
3) het is jammer dat je een totaal clean signaal moet 'aanleveren' als de input. Zo kun je nooit met effecten op je gitaar geluid spelen als je Midi Guitar gebruikt. Bij een apart midi element heb je dat volgens mij niet en maakt het niet uit wat voor een gitaargeluid je hebt omdat dat los staat van het midi element.

Buk
7 mei 2014, 14:56
http://link.marktplaats.nl/m800792738

Niet de mijne. Ik heb er wel een. Heb er een ' emphasis' control op laten zetten ( hoe noem je dat ik het NLs?) en bedien het filter met een pedaal. Soort van wah maar klinkt veel synthier. Trackt verbazingwekkend goed, ideaal voor cheasy 70s synth geluiden, maar ook geschikt voor echt lekkere en groovy sounds.