PDA

View Full Version : Meten met een multi-meter voor dummies



coolchick
1 mei 2014, 22:26
Ik wil graag de volgende opdracht uitvoeren:

Steek een stekker zonder pedaal aangesloten maar met effekt ingeschakeld (via versterker paneel) in en meet spanning over de tip/sleeve en ring/sleeve van de stekker.

Misschien een domme vraag maar wat meet ik dan? ohm, ampere, Vgelijk, V~? (oftwel welke instelling van de mulitmeter kies ik hiervoor)?

cluseau
1 mei 2014, 23:13
Kijk, ik ben altijd bereid iemand te helpen omdat ik graag mensen help zoals velen met mij op dit forum maar stel dat ik je vraag begreep en ook nog eens wist wat je wil weten dan zou ik bv kunnen zeggen dat je je meter op ohm bereik moet zetten. Vervolgens zie je dan een getal verschijnen waarbij ik me dan
afvraag wat je in godsnaam met dat gegeven gaat doen.

Misschien kun je beter vertellen wat je probleem is.

guitarnijboer
1 mei 2014, 23:36
Ik wil graag de volgende opdracht uitvoeren:

Steek een stekker zonder pedaal aangesloten maar met effekt ingeschakeld (via versterker paneel) in en meet spanning over de tip/sleeve en ring/sleeve van de stekker.

Misschien een domme vraag maar wat meet ik dan? ohm, ampere, Vgelijk, V~? (oftwel welke instelling van de mulitmeter kies ik hiervoor)?

Als je spanning wilt meten dan doe je dit over het algemeen op het V bereik gezien Volt de eenheid is van spanning. Wissel of gelijkspanning is dan nog even de vraag, maar volgens mij werken alleen fender footswitches op een wisselspanning.

Pepe
1 mei 2014, 23:38
Haha, ik zag de titel, ik zag de naam Cluseau en dacht met een tutorial van doen te hebben dus ik dacht na het lezen van de eerste post.. WTF Frans?...

Maar goed, it solves itself.

Han S
1 mei 2014, 23:54
Zet hem maar niet op Ampere.

cluseau
2 mei 2014, 00:34
Ach, het was positief bedoeld hoor. Ligt een beetje in mijn aard om iemand zelf na te laten denken omdat je daar meer van leert.

Maar, misschien hebben jullie gelijk, is het bedtijd en ben ik het die het niet helemaal scherp meer ziet. Er
zijn nu eenmaal meerdere mogelijkheden om te schakelen waardoor het om te beginnen toch wel handig zou zijn als we weten met welke amp we te maken hebben. Als dat eenmaal bekend is kun je nauwkeuriger zeggen of daar spanning moet staan en of dat wissel of gelijkspanning moet zijn.


Dan denk ik nog steeds dat coolchick niet wijzer wordt als het gegeven eenmaal bekend is vandaar de vraag wat voor probleem er speelt (het zal toch niet zomaar een meetoefening zijn). Deze conclusie komt dan weer voort uit de vraagstelling want leg mij nu eens uit wat je doet met een uitkomst als je niet weet waarmee je die moet meten?

kassie
2 mei 2014, 02:26
want leg mij nu eens uit wat je doet met een uitkomst als je niet weet waarmee je die moet meten?

Waarschijnlijk is dat het volgende hoofdstuk.

Gearjunkie
2 mei 2014, 09:39
Ik snap m denk ik. Het gaat weer over het laten branden van een ledje in het pedaal. Effecten zitten ingebouwd in de versterker en zijn zowel op het frontje van de versterker als een los pedaaltje te schakelen. Met een stekker zonder pedaal aangesloten bedoelt hij/zij een kabel met 2x trs in de versterker met aan de andere zijde een dus een losse trs plug.

Leg je zwarte meersnoer vast aan het eerste en langste glimmende deel van de plug. Dat is de massa (sleeve) Daarboven zit een smal ringetje (ring) en daarboven een soort uhhmm... eikeltje (tip). Meet terwijl de zwarte snoer blijft zitten zoals beschreven met de rode snoer de tip en de ring. Inderdaad meet je spanning in een laag bereik.





Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
2 mei 2014, 18:21
Ik dacht al, wat komt die opdracht mij bekend voor (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165162-LED-toevoegen-aan-footswitch&p=3075918&viewfull=1#post3075918) ;) Het is dus een quote uit een post van mij uit een ander topic van coolchick. Waarom dan niet de vraag daar gesteld?

Ik doel op DC spanning. Ik heb hier een preamp waar je middels footswitch effekt kunt schakelen waarbij de led indicator in de footswitch over de schakelaar zit. Op het moment dat de switch kontakt maakt (en de led is kortgesloten) is dus het effekt uit en andersom. Er zijn meer versterkers waarin dit zo werkt. Over de schakelkontakten van de footswitch jack staat dan ook DC spanning indien het effekt via de switch op het front aan staat, In de praktijk staan de interne switch en de footswitch gewoon direkt parallel. Dat kun je zelf zo vrij eenvoudig vaststellen. Ik wist zelf ook niet hoe het bij mijn preamp werkte en er is geen schema van te vinden.

coolchick
2 mei 2014, 20:38
Nou het is gelukt hoor. Dank voor jullie hulp.
Bij alle mogelijkheden meet hij 3.3. Er is geen verschil tussen of het effect aan of uit staat.

Gearjunkie
2 mei 2014, 20:46
Maar goed, heb je toch maar mooi een spanningsbron!
Ik neem aan dat je 3.3Vdc bedoeld. Weerstandje van een Ohm of 80 ertussen en klaar ben je.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

coolchick
2 mei 2014, 20:58
hoho niet zo snel. ik ben nog aan het leren. De amp staat nu in momentary modus. Volgens mij moet ik dit doen nog eens doen maar dan als hij op latching staat...

coolchick
2 mei 2014, 21:12
gelukkig ben ik blond en vrouw

ik heb net ontdekt dat mijn footswitch van de vox amp wel werkt als de rolandcube op latching staat
:crazyhappy:

is dat grappig of niet?

neemt niet weg dat ik nu dus nog 1 footswitch zelf wil maken, eentje met leds

Plant
2 mei 2014, 21:45
Idd hoho. Zo snel ben ik niet meer en volgen doe ik het ook niet meer. Als je in beide standen (dus effekt zowel aan als uit) 3.3V dc op de jack hebt staan, werkt het toch anders dan ik in gedachten heb.

Als de Roland cube op latching staat? Kun je de footswitch werking daarvan configureren dan? Vox amp footswitch? Wat doet die footswitch?

coolchick
2 mei 2014, 22:27
Standaard staat de cube 40xl op momentary. Ik had die footswitch (vox fs-2) alleen in die stand getest. Dat werkte niet. Toen heb ik Thomann gemaild en die zeiden dat hij niet zou werken en dat ik de fs-6 van roland nodig had. Maar doordat ik met die multimeter aan de gang ging kwam ik erachter dat ik de cube op latching kon zetten. Ik dacht (koppig als ik ben) laat ik die footswitch nog eens proberen en voila.

Over dat multimeten: ook in latching meet hij steeds 3.3. Hoe het werkt, ik begrijp er de ballen niet van. Ik kan nu wel alles doormeten en ik heb een werkende footswitch op de koop toe (die niet zo gammel is als de zelfgemaakte). Mijn dag kan niet meer stuk.

Plant
2 mei 2014, 23:01
Nog steeds geen led indikatie er op dus, maar wel een degelijke en werkende switch :)