PDA

View Full Version : DSL50 verliest volume na 10-20 minuten



Basileia
1 mei 2014, 19:18
Ik heb een Marshall JCM2000 DSL50 top die zich gek gedraagt. Ik gebruik hem voornamelijk op slaapkamer+ volume, standaard komt de master volume niet boven de 2.

Het probleem: na een minuut of 10 a 20 spelen verliest hij volume. De gainknop op 0 geeft uiteraard stilte, met tot 2 draaien gaat het volume omhoog en tussen 2 en 10 gebeurt er niks extra. De mastervolume maakt het wel weer harder, maar soms komt het volume er ineens terug in en dan is het best wel een warzone met gain op 8 en master op 6. Geen oplossing dus.

Probleem doet zich voor in beide kanalen. Iemand een idee?

PS: ja, er zitten een hoop pedalen in m'n signaalketen en de pre-amp zit in de loop van m'n noise suppressor, maar ook zonder geeft 'ie dit probleem.

arcane
1 mei 2014, 19:39
Misschien een komponent op de printplaat die slecht contact maakt als het warm wordt?

cluseau
1 mei 2014, 22:13
Send returnjack's schoon? Prik er anders even een kabel in en kijk of het dan goed gaat.

iWishmaster
2 mei 2014, 09:39
Ik heb een DSL van een goede vriend onder handen gehad met dit verschijnsel. Daar gingen ook na enige tijd de eindpitten uit. Na een paar uur zoeken (geen scope voorhanden), vond ik een slechte connectie in het gloeicircuit (rond de gelijkrichter). Die netjes opnieuw gesoldeerd en een stukje printspoor schoongekrast en met een extra koperdraadje de verbinding nogmaals gelegd. Nieuwe buizen erin: probleem opgelost.

Althans, dat dacht ik, tot twee maanden later: precies hetzelfde probleem en even later ook de eindpitten weer uit. Eigenaar was het toen zat en heeft het ding defect op marktplaats verkocht voor een prikkie. Jammer, want ik had graag nog eens gekeken wat het probleem zat, maar hij was al bijna een jaar met dat ding aan het sukkelen. Zelfs tot twee keer toe bij een optreden halverwege een nieuwe amp moeten pakken omdat de DSL weer problemen had. Ik kan me heel goed voorstellen dat de maat dan een keer vol is.

cluseau
2 mei 2014, 09:49
Althans, dat dacht ik, tot twee maanden later: precies hetzelfde probleem en even later ook de eindpitten weer uit.

Probleemoplossing staat of valt ook met het constateren van het defect. Daarom kan het soms zo lang duren voor je echt de vinger op de zere plek kan leggen, vooral met die "soms" klachten.

Maar Basileia heeft last van volume verlies en geen totale uitval dus hier geen eindbuisgloeidraden.

De DSL heeft trouwens nog een ander ding waardoor vermogensverlies optreed maar dan moet hij echt ff aan de scoop.

iWishmaster
2 mei 2014, 11:21
Probleemoplossing staat of valt ook met het constateren van het defect. Daarom kan het soms zo lang duren voor je echt de vinger op de zere plek kan leggen, vooral met die "soms" klachten.

Maar Basileia heeft last van volume verlies en geen totale uitval dus hier geen eindbuisgloeidraden.

Dat was daar ook het geval. Eerst een paar maanden / half jaartje volume verlies, daarna ineens de eindpitten kapot.