PDA

View Full Version : Onderzoek:Why learning guitar is different from learning other instruments



beruk
1 mei 2014, 16:07
http://news.vanderbilt.edu/2012/11/learning-guitar-different-other-instruments/
Roept u maar. Multi instumentalisten, wat is jullie ervaring?

terrasbeest
1 mei 2014, 16:59
Niks nieuws . Het beginnen met gitaar is eenvoudiger dan een ander instrument omdat je die 'visuele steun' hebt. Maar eenmaal je wat verder wil dan kampvuurakkoorden, kom je tot het besef dat het een instrument is als een ander, en dat je moet studeren.

Powderfinger
1 mei 2014, 19:01
Ik hoor in veel popmuziek ook een hoop kampvuurpiano. Of drummers met maar een paar ritmes. Als dat artikel alle relevante resultaten bevat, vind ik het een beperkt onderzoek.

Harald
1 mei 2014, 19:26
Ze zijn ineens wel populair, die onderzoeken... vond deze net wat interessanter. Ook hier wordt de manier van leren aangehaald als mogelijke oorzaak. Nu vermoed ik dat veel drummers ook op monkey see monkey do manier leren. Pianisten veel minder. En jazz akkoorden etc. kun je ook op die manier leren. Dat hoeft echt niet via standaardnotatie en theorie. De grepen leer je veel makkelijker via diagrammetjes. Klassiek opgeleide gitaristen worden pas relatief laat lastig gevallen met theorie, en dat geldt net zo goed voor pianisten, violisten etc. Komt eigenlijk pas echt om de hoek als ze naar een conservatorium gaan. Veel gitaristen belanden als ze zo ver doorgaan voor die tijd al in een bandje. En als je mazzel hebt en dat doorbreekt kom je misschien nooit aan die theorie lessen toe. Wat dat betreft is de vergelijking wat krom denk ik.

http://www.policymic.com/articles/88357/science-shows-how-guitar-players-brains-are-actually-different-from-everybody-elses

Overigens leert een klein kind veel makkelijker vader jacob o.i.d. op piano, dan een eenvoudig deuntje op gitaar.

RB-1
21 augustus 2014, 22:26
Roept u maar. Multi instumentalisten, wat is jullie ervaring?

Met -meestal- vier instrumenten die ik gebruik tijdens een optreden acht ik me wel gekwalificeerd voor een antwoord.

Ik kon al een beetje mandoline spelen (dat had ik op mijn achtste ontdekt) en ik kon een maand of drie na het begin al iets herkenbaars uit een vijfsnarige banjo halen toen ik ineens bedacht dat bijna iedereen gitaar kon spelen, maar ik niet. Daar moest verandering in komen....

Omdat mensen die goed gitaar konden spelen ook na herhaalde pogingen niets konden beginnen met zowel mijn mandoline als banjo, ging ik er vanuit dat gitaar dan wel een stuk simpeler moest zijn.
Na twee weken oefenen en proberen kon ik een simpel stukje spelen met plectrum in een melodie-akkoorden stijl. 3 akkoorden. En dat lukte meteen.

Veel (bijna 20 jaar) later ben ik me gaan bezighouden met dobro en dat duurde zeker een maand of wat voordat ik het resultaat aan anderen durfde te laten horen. Helemaal niet simpel dus...

In mijn beleving was gitaar leren dus makkelijker dan andere instrumenten.

Plant
21 augustus 2014, 22:49
Zoals ik ooit hoorde verwoorden:

Op een gitaar kun je met minimale (akkoorden)kennis al heel veel liedjes begeleiden, veel liedjes bestaan uit niet meer dan 3 'standaard' akkoorden. Het klinkt al snel ergens naar.
Wil je meer dan valt er een hele wereld te ontdekken en onder de knie te krijgen en is de gitaar een behoorlijke uitdaging.

Toen ik zelf m'n eerste gitaar kreeg, speelde ik al 3 jaar piano en kon ik noten lezen. Dat hielp wel een stuk om verder te komen dan wat simpele 'grepen'.

Montecristo
20 september 2014, 12:51
Van de instrumenten die ik in meer of mindere mate beheers: gitaar, basgitaar, drums en piano vond ik gitaar het moelijkste in het begin. Ik denk echter dat dat met name te maken dat ik daarmee ben begonnen. In mijn ervaring is elk volgend instrument makkelijker. De enige uitzondering vind ik blaasinstrumenten, geprobeerd maar die ademhalingstechniek vond ik niet te doen.

Harald
1 november 2014, 14:59
http://www.youtube.com/watch?v=R0JKCYZ8hng

Duhsjaak
1 november 2014, 16:39
Misschien lees ik het artikel niet goed, of misschien begrijp ik de reacties niet voor de volle 100%.

Zowel het artikel als een aantal mensen die posten maken op geen enkele manier duidelijk wat het doel is. Als in: bij welke mate van beheersing ga je ertoe over om te zeggen dat je goed met het instrument overweg kunt.
En wil je lead of slag leren spelen, als het om gitaar gaat.
Wil je Tom Dooley spelen of blue grass. Op banjo bijvoorbeeld.

Verder staan er leuke zijstraatjes in het artikel, die in het Engels werken en in het NL aan kracht verliezen.
Ik heb op deze plek vaak mensen aangeraden met hun gitaar op een straathoek te gaan staan. Dàn doe je nog eens ervaring op. Gaat het niet naar je zin? Dan is over drie minuten je publiek volledig nieuw en dan doe je gewoon dat lied nog eens.
Is met een piano niet te doen.

Verder zeggen de mensen dat een gitarist die niet van muziek speelt, zijn ogen vrij heeft om naar zijn handen te kijken. Terwijl ik dat juist het moment vind, waarop de teamgenoten naar elkaar kunnen kijken. Dat levert heel erg zeker betere muziek op.
Kijk naar The Mking Of The West Side Story (ja ja, de Amerikanen met Hun Hoofdlettertjes) waar het door Leonard Bernstein hand picked orkest zozeer gebiologeerd was door de nootjes, dat ze maar niet meer naar de dirigent keken. Dus liep het triest uit de rails.

Ik maak mij sterk, dat dat los kunnen laten van nootjes voor alle musici een verademing zal zijn. Zo niet voor de musici, dan wel voor het publiek. Het komt bezieling en muzikaliteit zeker ten goede als de teamgenoten elkaar in de gaten kunnen houden.

Beruk, thanks man, leuk draadje. Op het 'onderzoek' valt wel wat aan te merken, helaas.
Ach wie weet, hebben de heren een leuk stukje van 500 woorden gekakt en hun lunches ook nog mogen declareren.
Ik gun het ze van harte, zolang wij maar niet in de veronderstelling gaan leven dat hun stuk iets met muziek te maken heeft.
O ja, het snelste resultaat? Op een drumstel. Echt waar. En ik heb de banden om het te bewijzen. Wil nog niet zeggen dat je kunt drummen hè....
Vriendelijke groet, Gus

RB-1
6 november 2014, 11:35
Als in: bij welke mate van beheersing ga je ertoe over om te zeggen dat je goed met het instrument overweg kunt.

Wil je Tom Dooley spelen of Bluegrass. Op banjo bijvoorbeeld.

Als je alleen Tom Dooley kunt spelen op een banjo, dan kun je echt al wat, maar beheers je het instrument nog lang niet.
Wil je in Bluegrass een beetje kunnen meekomen, dan moet je veel meer in je bagage hebben.

Maar... er is iemand op dit forum die je dat kan bijbrengen.:seriousf:

Harald
18 december 2014, 11:08
Aangezien ik de andere thread met muzikaal onderzoek niet kan vinden

http://mic.com/articles/106100/12-amazing-things-scientists-discovered-about-music-this-year