PDA

View Full Version : Gitaar " geshield" - nog steeds brom



merijn0301
1 mei 2014, 14:42
Hoi,

Ik heb eeb G&L Legacy (strat) en een Hughes & Kettner triamp mkII.

Ik heb de holtes van de gitaar geshield met kopertape en goed verbonden. De stukken onderling maar ook met de elektrische massa van de gitaar. Als ik een distortionkanaal inschakel is er nog een zeer duidelijke brom. Zeker als ik nek, midden of brug element aleen inschakel.
Als ik nek+mid of brug+mid inschakel dan eheb ik veel minder last omdat er een soort humbucking effect ontstaan.

Detail : mijn effecten heb ik op een loop. De send/return kabels zijn 6m lang.

Als ik de versterker gebruik zonder de effect-loop te gebruik is de brom iets minder, maar nog steeds duidelijk aanwezig.

Iemand nog ideeëen?

Groeten Merijn

Bernardduur
1 mei 2014, 15:18
Zit er in de FX loop een effect dat met AC gevoed wordt? Met andere gitaren geen last?

Plant
1 mei 2014, 18:12
Als ik een distortionkanaal inschakel is er nog een zeer duidelijke brom. Zeker als ik nek, midden of brug element aleen inschakel.
Als ik nek+mid of brug+mid inschakel dan eheb ik veel minder last omdat er een soort humbucking effect ontstaan.

Dat van dat humbucker-effekt is de spijker op z'n kop, want dat gebeurt inderdaad. Een veelgebruikte truc van fabrikanten. Bij het midden-element is de 'polariteit' van de spoel andersom én de polen van de magneet zitten andersom. Voor signaal is 2x uit fase weer in fase en brom wordt in de combi-standen gecancelled.

Dit bewijst dat ondanks de aangebrachte shielding de single coil elementen in de individuele standen brom blijven oppikken. Je zult dus met de stoorbron aan de gang moeten (bronbestrijding) want wat ze eenmaal oppikken krijg je er niet meer uit.

merijn0301
2 mei 2014, 12:21
Hoi,
nee, er zit geen AC effect in. Alles wordt gevoed met een mooi gestabiliseerde DC voeding. De brom is er overigens ook als ik de effecten eruit haal. Het wordt minder als ik van de versterker wegdraai, overigens.

Punt is, soms wil je juist een enkelspoels schakelen juist voor het geluid. Of de aarding is overal heel slecht...

Bernardduur
2 mei 2014, 12:35
Hoe dicht sta je op je amp te spelen??? :)

guitarnijboer
2 mei 2014, 12:49
Single coil + 'tons o' distortion' = erg gevoelig voor brom.

Een echte single coil heeft zols al aangegeven geen mogelijkheid om brom te onderdrukken. Dit gebeurt alleen als er een tweede spoel in tegenfase gewikkeld prallel staat. Het signaal komt dan nog wel door omdat de magneetjes in de tegenfase gewikkelde spoel ook omgekeerd zitten. Twee keer omkeren is weer recht.
De brom werkt alleen op de spoel en niet op de magneetjes dus die valt dan weg.

Een humbucker werkt hetzelfde alleen staan dan de spoelen in serie waardoor het effect beter is omdat het signaal ook groter wordt.

Je moet dus een redelijke afstand bewaren tussen je element en bronnen die storing kunnen veroorzaken.(sterk wisselend magnetisch veld uitstralen)
Bekende bronnen zijn: dimmers, tl buizen, trafo, monitor, TV.

Bij gebruik van oversturing is je versterker veel gevoeliger dan bij het cleane kanaal. Hoe meer distortion, des te gevoeliger je voortrap en dus hoe meer van de ongewenst opgepikte geluiden worden versterkt.

Zelf heb ik eigenlijk nooit last met single coil gitaren, behalve een enkele keer in een cafe waar ze dan met goedkope Hema of Gamma dimmers de sfeerverlichting bedienen.

Goedkope ceramische single coils storen naar mijn idee meer dan elementen van kwaliteit in bijvoorbeeld een usa Fender. De waarde van de pots is ook van invloed. 250k stoort met SC minder dan 500k pots.

Plant
2 mei 2014, 17:58
Het wordt minder als ik van de versterker wegdraai, overigens.

De voedingstransformator in je versterker is dus de stoorbron. Tijdens spelen er dus bij vandaan blijven.

Misery Signals
4 mei 2014, 09:11
Ff los daarvan: H&K Triamp: Zwaar ondergewaardeerde versterker, fantastisch veelzijdige bak in het topklasse segment. Zie ik hier veel te weinig voorbij komen.

MS

woldhek
4 mei 2014, 20:14
Oplossen van storingen gaat het beste door dingen uit te sluiten.
- Alleen Gitaar op versterken aansluiten met niets er tussen
-Licht uit (tl-balk ?), alle adapters uit het stopcontact, alle stekkers uit het stopcontact (behalve van je versterker natuurlijk)

Als de brom dan weg is, dan 1 voor 1 alles weer aansluiten en je hebt je bron gevonden.

Probeer het ook in een andere kamer, kan ook zijn dat bijv. de koelkast of diepvries op dezelfde groep zit.

Probeer een ge-aard stopcontact, misschien is je versterker gevoelig voor ongeaard.

Probeer je gitaar in een andere versterker bij een vriend, als hij daar ook bromt, ligt het aan je gitaar.....