PDA

View Full Version : Hoe kom ik verder? hulp?



Strentin
30 april 2014, 20:25
Hallo,

Ik speel al wat jaren gitaar dit heb ik mijzelf aangeleerd via youtube en dergelijke ook via tabs en scale schema's. Nu kan ik al aardig wat spelen maar ik kom niet verder en ik heb hulp nodig. Het probleem is dat ik gewoon nummers leer en soms wat licks en scales maar daar blijft het bij. Ik wil op het punt komen dat ik de gitaar kan pakken en zo iets uit de losse pols kan spelen. Of een nummer hoor op de radio dat ik ongeveer weet welke akkoorden het zijn. Ik wil graag verder komen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

alle tips zijn welkom!

:crazyhappy:

Harald
30 april 2014, 21:27
Dan zul je toch je gehoor moeten oefenen. Dat kan gericht met oefeningen om intervallen te herkennen. Je kunt ook ipv tabs te gebruiken een nummer op gehoor proberen na te spelen. Dat kost in het begin veel meer tijd dan tabs, maar je zult na verloop van tijd veel dingen min of meer ter plekke kunnen volgen op gitaar. Dat is wel een proces wat de nodige oefening vergt. Dus niet afhaken als je na 3 maanden nog steeds niet geniaal bent, maar gewoon doorgaan.

En begin met makkelijke nummers. Niet gelijk een solo van Vai op gehoor willen uitzoeken. Een akkoordenschema van Bob Marley en een riffje dat erin gespeeld wordt is ook al mooi.

Duhsjaak
30 april 2014, 21:59
Super post van Harald. Dus denk niet dat ik een beetje tegengas zit te geven.
Ik bedoel het eerder als iets dat in het verlengde ligt van Harald's ideeën dan iets anders.

Sta er bij stil, dat je lichaam allerlei geheugens heeft, en dat je uiteindelijke alleen aan je lange termijn geheugens iets hebt.

Zo heb je een lange termijn geheugen, dat ik gemakshalve het muzikale geheugen noem. Zonder ook maar een instrument te kunnen spelen, kun je Berend Botje zingen.

Voor jou, om zonder hersentransplant, naar het volgende level te komen, is het misschien een idee om die stukken, die je wilt spelen eerst uit je hoofd leren. Zing (en ijsbeer door de kamer) net zo lang totdat je het stuk muziek uit je hoofd kent. En in de versie/omspeling die jij het mooiste vindt.
Heb je dat helder voor ogen? Pak dàn pas je gitaar en speel uit het hoofd de passages of solo's die je mooi vindt. D e uitkomst is iets fuzzy, iets slordiger dan je voor ogen stond, maar bij goede beluistering aardig waar muzikaler, minder geforceerd dan je gewend was.

Lukt het niet? Je kunt altijd nog tuba gaan spelen. Maar ik geloof echt dat je hiermee (dus inclusief Harald's suggesties) weer een stap verder komt.
Go go go!!!!!!!
Niet twijfelen!
doen!
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
30 april 2014, 23:13
Allereerst, je moet een duidelijk doel hebben. Waar wil je naar toe, wat wil je bereiken. Als je geen doel hebt ga je het ook niet bereiken. En anders, misschien, als je het juiste pad volgt.

Studeren met instructie video, tabs en een metronoom brengt je maar halfweg. Een metronoom leert je niet in time spelen, de focus lijkt op snelheid te liggen en bij tabs en vids lijkt het om foutloos te gaan. Je vergeet snel dat het middelen zijn om iets te bereiken, niet het doel.

Ga met mensen spelen (ik ga er van uit dat je dat niet doet), je krijgt er andere doelen van. Het ontwikkelen van een eigen voice wordt belangrijk. Voice is toon plus nog een hoop dingen. Je leert dat er een plaats en tijd is voor die voice en dat je die tijd maar beter effectief kan gebruiken. Effectiviteit is het belangrijkste wapen van een muzikant en een tab, YT video en metronoom leren je dat niet.

Tis een beetje een Zen post en bij voorbaat mijn excuses daarvoor maar ik dacht, voordat je je weer te blubber gaat studeren aan technische dingetjes die nergens naar toe leiden behalve naar zichzelf...

beruk
30 april 2014, 23:43
Ik deed een spelletje met mijn ex (behalve vozen, ja).
Zij met het clavecimbel en in met de gitaar en dan x factor gedoe oid kijken en het liedje meespelen. Wie er het eerst de toonsoort kende en het accoorden schema mee kon doen. Ik verloor altijd (moet je ook niet met een conservatorium meid willen doen egenlijk). heb er veel van geleerd.
Heb het zelfde. Nooit echt in een band gezeten, wel begeleidings werk gedaan. Maar altijd met papieren ondersteuning.

Leuke liedjes uitzoeken en erin stampen, zoals boven genoemd. Doen! Klinkt saai, is het absoluut niet.

Martin_
1 mei 2014, 06:50
Justin guitar heeft ook oefeningen om je oren te trainen. Bijvoorbeeld de JUSTIN trainings excercises in de beginners course
http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php en bijvoorbeeld http://www.justinguitar.com/en/AU-000-AuralTraining.php

Duhsjaak
1 mei 2014, 07:56
Allereerst, je moet een duidelijk doel hebben. Waar wil je naar toe, wat wil je bereiken. Als je geen doel hebt ga je het ook niet bereiken. En anders, misschien, als je het juiste pad volgt.

Studeren met instructie video, tabs en een metronoom brengt je maar halfweg. Een metronoom leert je niet in time spelen, de focus lijkt op snelheid te liggen en bij tabs en vids lijkt het om foutloos te gaan. Je vergeet snel dat het middelen zijn om iets te bereiken, niet het doel.

Ga met mensen spelen (ik ga er van uit dat je dat niet doet), je krijgt er andere doelen van. Het ontwikkelen van een eigen voice wordt belangrijk. Voice is toon plus nog een hoop dingen. Je leert dat er een plaats en tijd is voor die voice en dat je die tijd maar beter effectief kan gebruiken. Effectiviteit is het belangrijkste wapen van een muzikant en een tab, YT video en metronoom leren je dat niet.

Tis een beetje een Zen post en bij voorbaat mijn excuses daarvoor maar ik dacht, voordat je je weer te blubber gaat studeren aan technische dingetjes die nergens naar toe leiden behalve naar zichzelf...

Helemaal niks Zen aan.
Hierom draait het.

Plus haarlak, voor als ie met een rooie Ibanez 80's muziek wil gaan spelen. Of een groene Ibanez, dat mag ook.
Maar het ontwikkelen van je eigen stem/handtekening en goed oor hebben voor wat de muziek van je vraagt/nodig heeft. Beter kun je het al haast niet doen.

Wanneer komt die centrale kennisdelingshoek er. Jouw Zen hoort daarin. Prominent.
Vriendelijke groet, Gus

elena75
1 mei 2014, 08:42
zo was ik idd ook bezig en bleef steeds maar bij hetzelfde deuntje hangen ook begreep ik niks van de theorie en liet dat maar links liggen terwijl dat toch ook belangrijk is

nu ben ik sinds kort toch lessen gaan volgen begin van vooraf aan en snap sommige dingen nu beter ik heb nu maar 2 lessen gehad hoor dus resultaat kan ik het nog niet echt noemen maar heb al tips gehad waar ik wat aan heb en ga straks veel meer plezier dan ik nu al heb beleven aan het spelen van gitaar

misschien denk je zelf wel ik ga absoluut niet op les maar kan je wel vertellen dat het echt leerzaam is ook al neem je bv maar 10 lessen

ook ik ben van mening dat http://www.justinguitar.com/ een hele goeie online gitaarleraar is

veel succes en plezier met gitaar spelen

Harald
1 mei 2014, 11:51
@elena75 mijn ervaring met leerlingen die al even zelf bezig zijn, of bv. een tijd les hebben gehad (klassiek) is dat ik in de eerste paar lessen wat knelpunten kan aanpakken die soms tot heel veel resultaat met weinig werk leiden. Net zoals je in het begin reuzenstappen maakt, je begint met niets en vaak kun je na één of twee weken al een eenvoudig deuntje spelen. Ooit zal ik de Black Page van Zappa kunnen spelen op gitaar. Heb nu het hele stuk maar wel op 80% van de snelheid. Op twee stukken na kan ik het met gemak op 100%, maar die twee stukken zijn gewoon tricky en snel tot loeisnel. Dat duurt dus nog even. (en dan wil ik hem ook nog kunnen drummen... kijken welke reïncarnatie dat wordt ;) ) Na zo'n groeispurt wordt het dus gewoon weer "ploeteren" Zolang je lol hebt in dat "ploeteren" en geen antitalent hebt kun je een heel eind komen, als je gewoon stug doorgaat.

Leren is een trapsgewijs gebeuren, niet een lineair verhaal. In het bezig zijn wat meer lineair, maar de resultaten gaan trapsgewijs. Daarom heeft iedereen ook wel momenten dat het lijkt alsof er niets gebeurt, alsof je vastzit. Ook de mensen die voor anderen continu beter lijken te worden hebben dat gevoel wel eens.

Wat Gus zegt over verschillende geheugens is ook een goede. Zag pas een klipje van de Universiteit van Nederland over Alzheimer, en waarom die mensen liedjes vaak wel onthouden. Dat zit in een diepere laag van je geheugen, net als lopen, omdat het helemaal doorgetraind is vroeger. Hetzelfde geldt voor een nummer dat je echt totaal doorgespeeld hebt. Daarom kun je vaak iets wat je een hele tijd niet meer gespeeld hebt behoorlijk snel weer spelen.

Veel naar een stuk luisteren is eigenlijk een must om een stuk te leren spelen. Je hoofd moet weten wat je wilt doen, voordat je handen het kunnen doen.

En last but not least, theoriekennis is hardstikke handig. Zou niemand willen ontmoedigen om het te leren. Maar veel belangrijker is dat je kunt horen wat jouw smaak wel en niet pikt aan intervallen, klanken, ritmes etc. Theorie wordt after the fact bedacht, en verandert dus ook door de eeuwen. Ooit mocht je geen verlaagde kwinten in akkoorden spelen omdat dat het interval van de duivel zou zijn. (wat dan weer de reden is dat een aantal heavy metal bands, en king crimson er gek op waren) Maken we ons nu niet meer zo druk over. Wat wel zo is is dat je door ladders te oefenen of vreemde nieuwe akkoorden, je kunt wennen aan nieuwe klanken. Zo zul je bij een stuk dat je zelf gaat spelen ook vaak dingen gaan horen die je daarvoor nooit in de opname waren opgevallen.

elena75
2 mei 2014, 07:12
@Harald helemaal mee eens gehoor en gevoel is belangrijk en vooral plezier er in hebben anders word oefenen zwaar :cooler::);)

danee
8 mei 2014, 10:33
Ik ken jouw muzikale voorkeur niet. Maar ik ben begonnen met het uitzoeken van hele simpele nummers. Met name van de ramones. Veel van hun werk bestaat uit drie a vier akkoorden uit 1 type (powerakkoorden). Dus het enige wat ik uit moest zoeken is om welke tonen het gaat. Dit deed ik door de toon van een akkoord te zingen. En vervolgens op de E snaar de juiste toon te zoeken.

Later nam ik wat moeilijkere nummers waarin ik het verschil tussen majeur en mineur akkoorden leerde herkennen.

Maar begin simpel. Begin met bleus, punk of andere muziek met 3 a 4 akkoorden.




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Martin_
8 mei 2014, 20:17
Laatste activiteit
30 april 2014 20:36
:confused: