PDA

View Full Version : Hoe kom ik verder? hulp?



Strentin
30 april 2014, 20:25
Hallo,

Ik speel al wat jaren gitaar dit heb ik mijzelf aangeleerd via youtube en dergelijke ook via tabs en scale schema's. Nu kan ik al aardig wat spelen maar ik kom niet verder en ik heb hulp nodig. Het probleem is dat ik gewoon nummers leer en soms wat licks en scales maar daar blijft het bij. Ik wil op het punt komen dat ik de gitaar kan pakken en zo iets uit de losse pols kan spelen. Of een nummer hoor op de radio dat ik ongeveer weet welke akkoorden het zijn. Ik wil graag verder komen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

alle tips zijn welkom!

:crazyhappy:

Harald
30 april 2014, 21:27
Dan zul je toch je gehoor moeten oefenen. Dat kan gericht met oefeningen om intervallen te herkennen. Je kunt ook ipv tabs te gebruiken een nummer op gehoor proberen na te spelen. Dat kost in het begin veel meer tijd dan tabs, maar je zult na verloop van tijd veel dingen min of meer ter plekke kunnen volgen op gitaar. Dat is wel een proces wat de nodige oefening vergt. Dus niet afhaken als je na 3 maanden nog steeds niet geniaal bent, maar gewoon doorgaan.

En begin met makkelijke nummers. Niet gelijk een solo van Vai op gehoor willen uitzoeken. Een akkoordenschema van Bob Marley en een riffje dat erin gespeeld wordt is ook al mooi.

Duhsjaak
30 april 2014, 21:59
Super post van Harald. Dus denk niet dat ik een beetje tegengas zit te geven.
Ik bedoel het eerder als iets dat in het verlengde ligt van Harald's ideeën dan iets anders.

Sta er bij stil, dat je lichaam allerlei geheugens heeft, en dat je uiteindelijke alleen aan je lange termijn geheugens iets hebt.

Zo heb je een lange termijn geheugen, dat ik gemakshalve het muzikale geheugen noem. Zonder ook maar een instrument te kunnen spelen, kun je Berend Botje zingen.