PDA

View Full Version : Absorptie (andere aanpak)



Cageman
30 april 2014, 01:58
Hallo allemaal,

Ik heb de laatste dagen gewerkt aan het begin van een nieuw projectje, dat ik mezelf heb opgelegd. Het heet "Bikken & villen; de zachte kern". Deels gebaseerd op feedback en ideeën van het forum en deels op me eige.

De bedoeling ervan is:

- Sfeertjes zoals ik gewend ben, maar dan subtieler. Ik heb mezelf zoveel mogelijk ertoe gedreven effectpedalen alleen "live" te gebruiken en alleen wanneer ze echt bijdroegen aan m'n muziek. De basis moet de muziek zelf zijn, niet de effecten.
- Veel veranderingen. Veel gedraai moet ervoor zorgen dat bij het luisteren moeite gedaan moet worden om de muziek te binden tot één geheel.
- Subtiele opbouw en dynamiek in afzonderlijke stukjes. Meer focus op dynamiek in m'n gitaarspel en de mix.
- Meer gitaar.

Het eerste deel: Absorptie.

https://soundcloud.com/cageman-2/absorptie


https://www.youtube.com/watch?v=6cPMb3qIo2g

Ik hoor graag meningen; betreffende het nummer op zich, en ook graag over of de genoemde intenties terug te horen zijn. Is het daadwerkelijk (iets) anders?

Loeters,

Merijn

Tupelo
30 april 2014, 10:47
Poeh, moeilijk reageren.
Ik vind het sowieso wel lekker weer, het is alleen moeilijk om aandachtig te luisteren, het werkt juist wat soothing op het bewustzijn, ik verdwijn erin. Dus voor mij is het niet erg moeilijk om de muziek te binden tot een geheel, maar ik zoek ook nauwelijks naar structuur vaak. Ik herken er wel de jouw typische (atypische) stijl in, het klinkt behalve meer rustig ook meer acoustisch. Dynamiek in je gitaarspel hoor ik, dynamiek in de mix gaat me even voorbij, maar ik heb weinig verstand van "de mix". Iets anders is moeilijk voor me om te beoordelen, daarvoor moet ik eerst nog eens wat meer van je eerdere posts induiken, het klinkt in ieder geval rustiger en acoustisch.

Fusion
30 april 2014, 11:00
Echt fantastisch mooi man!! Wat een mooi geluiden, geniaal. Echt, briljant. Hoor ook vuurwerk? Wel n beetje onsamenhangend, maar je voldoet zelf iig wel aan je 2e genoemde punt. Ik heb nog wel moeite soms met je panning, maar t is hier heel goed te doen.

Ik vind jou en Tupelo momenteel de meest originele gasten hier. Jullie moeten eens wat samen doen.

Zou je eens een heel verslag kunnen doen van alle geluiden die we horen?

Cageman
30 april 2014, 11:22
Positieve reacties. Fijn :). Was hier toch minder zeker van; het is wat minder verhuld allemaal.

@Tupelo: Oo, dat soothing is juist de manier om het te binden, althans voor mij. Technisch gezien heeft het inderdaad natuurlijk weinig structuur.
Met dynamiek in de mix bedoel ik ook weinig meer dan dat ik niet heb geprobeerd alles zo aanwezig mogelijk te mixen (vergeef me de ontkenningen). Anders deed ik dat wel. Is wel de reden dat hij nu wat zachter op Soundcloud staat, maar dat neem ik voor lief.
Leuk dat dat akoestische ook opvalt. Is bijproduct van het mindere ge-effecteer. :)

Cageman
30 april 2014, 11:35
@Fusion: Bedankt! En samenwerking met Tupelo, lijkt me ook leuk ja. :)

Het verslag op chronologische volgorde:

- zelfgemaakte didgeridoo (uitgeholde conifeer uit eigen tuin) met kazoo. Later komt daar iets bij dat ik oraal geproduceerd heb xD; gescat ofzo? Het melodietje daarin is m'n eerste akoestische startersgitaar die ik handmatig ontfret heb, wel met licht donker fuzzje.

- twee bariton gitaarpartijen gestemd naar (lage) G. Daar komt later inderdaad vuurwerk bij. Opgenomen in Rotterdam op Koningsdag. Viel zwaar tegen, maar was wel erg geschikt voor opname.

- laatste knal van vuurwerk uitgerekt met toch wat effecten. Daar overheen getik op een schaal van de Action en gepingel op chimes, wat ik in Audacity omgekeerd heb.

- "normale" gitaar met cajon, tamboerijn en bas. Eindigend in geklooi met Audacity (:p).

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd :seriousf:.

Loeters,

Merijn

Fusion
30 april 2014, 11:54
Zekers, hartelijk dank! Schaal van Action klinkt te gek!

Cageman
1 mei 2014, 12:10
Zekers, hartelijk dank! Schaal van Action klinkt te gek!

Een rondje Xenos, Action, bouwmarkt of tuincentrum levert nog al eens "schaamtelijke situaties*" op. M'n vriendin is dan geneigd de rol van begeleider aan te nemen.
:hide:

*: niet voor mij uiteraard.

:)

Tupelo
1 mei 2014, 20:37
Ghehe... kan je je lol op ja, Action & Xenos, eigelijk zou je een partijtje 2ehands servies moeten hebben, om kapot te smijten zo nu en dan, voor wat extra effect. Poeh, vereerd door Fusion zijn opmerking, maar bescheiden hoor, op mijn beurt heb ik jullie twee best hoog staan en denk ik dat ik veel van jullie kan leren. Keertje samen iets doen lijkt me leuk, maar vooralsnog geniet ik de beperking niet goed te kunnen werken met digitale dingen (zoals audacity). Tegen de tijd dat ik wat zelfverzekerder ben over mijn opnamen, moeten we dat zeker doen, eens met elkaars werk aan de slag gaan.

Duhsjaak
1 mei 2014, 21:50
Macwilliams, je weet wel, die de mooiste van 2012 op zijn naam schreef, is groot voorstander van Vikken en Billen, heb ik mij laten vertellen. Je weet hoe wild zo'n geruchtenstroom de ronde doet. Dat Vikken deed hij met zijn gitaren, en hij deed dat goed.

Over wat hij met Billen deed vertelt ie niet, en dat is terecht. Gaat me ook niets aan.

Ik neem mijn pet heel erg geweldig diep af voor je experimenteerdrift en hoop, dat je hier solo en in teamverband nog lang en breed mee bezigblijft.
Goed bezig dus, en ik hoop nog lang!!!
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
2 mei 2014, 06:56
voor je experimenteerdrift en hoop,
5x moeten lezen voordat viel dat hoop een nieuwe pv was xD. Gheghe.

Bedankt man. Ik blijf lekker gaan :).

@Tupelo: geef maar een seintje. Ik ben er klaar voor in ieder geval!

Loeters,

Merijn

Duhsjaak
2 mei 2014, 07:09
5x moeten lezen voordat viel dat hoop een nieuwe pv was xD. Gheghe.

Bedankt man. Ik blijf lekker gaan :).

@Tupelo: geef maar een seintje. Ik ben er klaar voor in ieder geval!

Loeters,

Merijn

Dat had duidelijker gekund. Als er in andere zin geen hoop meer is, breng ik je naar het ziekenhuis. Zo, nu hebben we de verwarring (samen) alleen maar groter gemaakt denk ik.
Effe serieus weer.
Gaaf stukkie werk vriend!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
4 mei 2014, 13:15
Je hebt weer lekker met de knutselkist zitten stoeien. Prachtig, zoveel als jij kunt verzamelen aan geluiden.
Vanaf 2:38 vind ik het een mooie rustige sfeer met - voor mij - duidelijke muziek.
(net voor 2:38 had ik even gedacht dat er iets met mijn laptop aan de hand was, maar jij had natuurlijk
die schelle tonen er zelf in gezet..... thanks, die hoor ik dus nog een tijdje nafluiten in mijn hoofd....)
Verrassend einde, leuk.

Cageman
6 mei 2014, 18:06
Er moet natuurlijk nog wel íets van blijven hangen, gheghe. Bedankt! Fijn dat ie bevalt :).

Loeters,

Merijn

Antone_Pieter
18 mei 2014, 17:15
Bijzonder mooi!

Groet,

Pieter

Cageman
19 mei 2014, 12:10
Leuk! Bedankt :).