PDA

View Full Version : Werken met partituren op een tablet.



Mukkez
29 april 2014, 20:08
Je ziet ze steeds meer, tablets. Ook onze zangeressen werken er mee. Ik vroeg me af wie van jullie gitaristen ervaring heeft met het werken met tablets. Ik bedoel dan uiteraard je partituur op zo'n scherm, niet candy crush of internetten. Werken jullie dan het liefst met Android, Windows of met IOS? En gebruiken jullie specifieke applicaties?

Live gebruik ik tot op heden enkel bladmuziek e.d. op papier. Het is op deze manier gemakkelijk om notities te maken met je potlood en ook zijn niet altijd alle partituren digitaal verkrijgbaar. Soms krijg je ook pas bij een repetitie of optreden de bladmuziek toegereikt, die kun je zo snel niet in je tablet zetten dan. (misschien een foto van het papier maken?) Toch lijkt me wel interessant, zo'n gadget. Graag jullie mening! :supercool:

Little Jay
29 april 2014, 20:18
iPad met iGigbook vind ik erg fijn voor (jazz)jamsessies, iReal erbij als nummers ter plekke getransponeerd moeten worden. Nummers voor de band zet ik 'ouderwets' (in noten, als een realbook leadsheet) op papier met MuseScore. Er is inmiddels ook een MuseScore-app die de partijen afspeelt (en dus weergeeft), dus wellicht dat ik die ga gebruiken (vertaal nu eerst alles naar pdf).

Pdf kan je trouwens ook uploaden in iGigbook en je kunt er 'aantekeningen' bij maken en opslaan.

terrasbeest
29 april 2014, 20:27
https://www.youtube.com/watch?v=2Njte0nI-48

Notities enz , geen probleem blijkbaar.

harrie-beton
30 april 2014, 10:55
Gebruik een ipad in mijn microfoonstatief. Soms blader ik met de AIRTURN, een voetschakelaar van 100 euro maar meestal blader ik met de vingers.

Ik werk met ipad maar ik corrigeer de muziek niet op de ipad. Voor mij is de ipad een digitaal fotolijstje. Dit doe ik bewust.
Mijn muziek heb ik grotendeels zelf gescand en of omgezet naar PDF. Ik gebruik MUSICREADER 4, die kan alles wat ik wil.

Stel tijdens een repetitie wil de band "dreadlock holiday" aanpassen, bv aan het eind een extra refrein. Dat noteer ik ergens (notities), als ik dan thuis ben maak ik een nieuwe PDF "dreadlock holiday band versie datum..". Deze zet ik dan op de ipad.
Op mijn ipad staan dan twee versies, misschien verwijder ik de ene maar kan duidelijk zien wat er moet gebeuren.
Bij grote shows maak ik thuis een nieuwe PDF met alle stukken in volgorde van de setlijst. Dat bereid ik allemaal voor op de computer.

IK gebruik dus redelijk veel tools maar is voor mij beste werkbaar:
1 scanner
2 acrobat professional (pdf maken, splitsen en combineren)
3 photoshop (bijsnijden van scans zodat goed leesbaar is op ipad)
4 Muziek staat op gedeelde map op pc, via FileBrowser APP blader ik door mijn collectie
5 Via MusicReader 4 open ik de PDF bestanden.

6 Heb ook nog verborgen een kopie van alle muziek (1000 pdf's) op internet zodat als ik op een feest / sessie ben, toegang heb tot een kopie van mijn stukken.
"Ik wil graag Troy zingen, heb je die" - "moment, eh, ja".

ACSlater
30 april 2014, 12:18
OnSong is voor teksten/ akkoordenschema's ongeveer het beste wat er is. Direct moduleren en teksten aanpassen is, zelfs op de Ipad, goed te doen. Vooralsnog is OnSong nog slechts op IOS te gebruiken maar aan de Android versie wordt gewerkt. Met programma's voor standaardnotatie heb ik geen ervaring.

harrie-beton
30 april 2014, 15:17
Onsong is voor mijn collectie veel te veel werk. Ik ben gestart vanuit papier en dan is scannen naar PDF een korte stap. En ik wil niet afhankelijk zijn van 1 platform, veel werk erin steken en over een paar jaar iets anders moeten. Mijn PDF methode kan 20 jaar mee.
Sommige gescande papieren hebben al die leeftijd.

Ik gebruik trouwens een document scanner, een DR2580. Daar kunnen 20 bladzijden tegelijk in.

purplejohn
30 april 2014, 15:31
Hmmm klinkt allemaal een stuk beter dan dat getuur op mijn volgekladderde multomap tijdens een optreden. Toch maar s induiken.

terrasbeest
30 april 2014, 18:04
Voor Ipad zijn er iig papjes genoeg. Itunes stores heeft er een heleboel. Android zie Googleplay.

ACSlater
30 april 2014, 20:36
Onsong is voor mijn collectie veel te veel werk. Ik ben gestart vanuit papier en dan is scannen naar PDF een korte stap. En ik wil niet afhankelijk zijn van 1 platform, veel werk erin steken en over een paar jaar iets anders moeten. Mijn PDF methode kan 20 jaar mee.
Sommige gescande papieren hebben al die leeftijd.

Ach dat verloop valt wel mee. De Ipad gaat zeker nog jaren mee en ook met OnSong kun je alles naar pdf toe exporteren. Je kunt alleen niets als je van papier naar OnSong wil, of je moet alles overtikken/overzetten.

harrie-beton
2 mei 2014, 12:44
"Je kunt alleen niets als je van papier naar OnSong wil, of je moet alles overtikken/overzetten"

Dat is precies mijn bezwaar. Mijn collectie met bijna 1000 songs is te groot en met mijn methode hoeft er niets worden overgetikt.

Jedeel
2 mei 2014, 14:03
Ik scan ook mijn multomap-pagina's in, die ik dan op setvolgorde middels een fotoviewer (10 inch)
afspeel. Met een afstandsbediening skip ik dan door de set heen.
Die fotoviewer is gemonteerd op een muziekstandaard.

Riny
3 mei 2014, 09:37
Ook ik overweeg richting Ipad te gaan voor mijn partituren al kom ik nooit meer op een podium.
Ben met leeftijdgenoten (55+) 1 maal in de 14 dagen bezig met muziek, heb daar aan huis ook een extra goede ruimte voor.

Waarom richting Ipad?
Al dat gezoek in mijn boeken en pdf's heb ik wel een beetje gehad, ik schat duizenden partituren te hebben vanaf 1969 dus heel veel mappen.
In de muziek ruimte staat wel het een en ander echter op de bovenverdieping is nog een kamer die driezijdig is voorzien van boekenplanken.

Interessant draadje dus hou het graag ik de gaten voor de info.

harrie-beton
3 mei 2014, 09:53
Riny,

Reken eens uit hoeveel pagina's je ongeveer hebt? Enkel of dubbel maakt niet uit. Mijn scanner kan dubbelzijdig scannen. Ik heb ook beschikking over 2 professionele CANON scanners die 60 per minuut dubbelzijdig scannen. Mijn werk heeft deze gebruikt maar dat project is gestopt en die scanners zijn voor mij.
Scannen is niet het meeste werk maar ... het ordenen achteraf. Geen idee van OCR van bladmuziek maakt. (OCR is dat de software de tekst gaat herkennen).

We hebben dan nog twee problemen:
1. Scannen van boeken met muziek mag niet, ook niet voor eigen gebruik. Als deze nog te koop zijn. Boeken niet meer te koop mag je wel voor je eigen gebruik scannen. Ik ben amateur en trek me met mijn muziek hier niets van aan. Op mijn werk volgen we wel de regels.
2. Er zijn allerlei gevoelens bij "papier" (het gevoel in handen en de geur) - neem daar afscheid van. Ik heb muziekboeken opengesneden, gescand en alles, echt alles weggeflikkerd.

Riny
3 mei 2014, 10:06
Riny,

Reken eens uit hoeveel pagina's je ongeveer hebt?

Beste Mark,

Wil je mij een paar weken aan het werk hebben? Hahahahaha.

Ik zou wel eens het gemiddelde van een map kunnen nemen en dan het aantal mappen tellen, heb er tig in A4 en A3.
Heb zowel pagina's welke enkelzijdig zijn als dubbelzijdig in de mappen zitten en uiteraard nog vele echte muziekboeken.

Zelf denk ik dat OCR er wel redelijk mee weg kan komen qua weergave na het scannen, heb dit vroeger (PC's waren in opkomst) wel eens gedaan met een handscanner, in de tijd dat er nog geen A4 scanner waren.
Nadeel was wel dat die handscanner niet breed genoeg was en alles twee maal moest gebeuren om vervolgens via software deze bij elkaar te plakken en te schuiven.
Heb dat een paar keer gedaan maar dat is men zo beu, dus dat is dus niets geworden.