PDA

View Full Version : trainwreck Express clone



wfolkers
29 april 2014, 15:37
Hallo,

Ik ben in al mijn onschuld begonnen aan de bouw van mijn tweede buizen versterker en heb hiervoor het schema van een trainwreck express (versie A2) gekozen. Tot nu toe lukt het wel aardig:supercool:
Ik heb ten opzichten van het schema alleen de EL34 buizen vervangen door 6V6 buizen, omdat ik hiervoor de juiste OT beschikbaar had. de voedingstrafo is ook niet orgineel, deze komt uit een slopertje, en had niet de juiste tap voor de bias spanning, dit heb ik opgelost door de 5V wikkeling via een cascade schakeling op te voeren naar de benodigde -45V voor de BIAS regeling en dat werkt goed.

Een plaatje van de huidige stand van zaken:

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01747_zps3gdk18be.jpg

Ik wilde dat de top op mijn bestaande 1x12 cabinet paste, dus heb ik geen standaard chassis gebruikt.
Het chassis is een muurafdekprofiel van 2mm aluminium dat op maat is gezet (online besteld).

De meeste problemen die met deze versterkers voorkomen heb ik kunnen tackelen door het draadje van kassie te volgen, mijn dank aan allen die daaraan hebben meegewerkt.

Ik heb echter nog 1 probleempje, er zit nog wat 50Hz brom in de eerste voorversterkertrap die ik er nog niet uit heb gekregen, misschien dat 1 van jullie nog een tip heeft om die er ook nog uit te krijgen.
(als ik de eerste trap los koppel van de rest van de versterker is hij heerlijk stil en zie ik met de scoop op de losgekoppelde draad een 50Hz rimpel).

Meer foto's van de bouw volgen nog..

Frits van Mourik
29 april 2014, 18:13
Je preamp-buisje staat wel akelig dicht bij de PT...

wfolkers
29 april 2014, 18:23
klopt, ik heb de eerste trap ook al een keer omgewisseld met de tweede buis, maar dat maakte niet echt veel verschil ( had ik ook al gelezen ). Hij klinkt verder wel heel goed, voor mij dan, maar ik heb gemerkt dat hij wel heel erg gevoelig is op de input. Als je ook maar in de buurt van de snaren komt, dan merk je dat al.
In andere ontwerpen zie je ook wel dat er een serie weerstand voor de input is geplaatst (68K), daar wordt hij dan wel weer een stuk rustiger van, maar of dat echt gaat helpen?

kassie
29 april 2014, 18:27
krijg je vooral flink meer ruis van in dit ontwerp.

wfolkers
29 april 2014, 18:32
Ok, dat gaat hem dus niet worden, want daar zit ik dan weer niet op te wachten. Dat heb ik er net uit....

cluseau
29 april 2014, 19:19
Is het bromniveau regelbaar met de volumepot? Zo ja waar zit je massapunt van de kathode van de eerste triode? Eventueel foto.

wfolkers
29 april 2014, 19:57
Ja, de brom is regelbaar, het zit dus in de eerste trap. Vanaf de eerste triode ga ik eerst naar de kathode weerstand met ontkoppel elco en vandaar terug naar het massapunt. Die weerstand/elco combi zit niet op de buisvoet, maar op de print.
Die zal ik eens verplaatsen vanavond, kijken of het helpt.
Wordt vervolgd..

cluseau
29 april 2014, 20:03
Die weerstand/elco combi zit niet op de buisvoet, maar op de print.


Op de print maakt niet zo uit maar de massakant is belangrijk. Deze moet zo dicht mogelijk bij de ingang, massa is niet altijd wat het lijkt :sssh:

wfolkers
29 april 2014, 21:46
Het gebruikte massapunt ligt direct naast V1, daar ligt ook de massa van de input aan. Dit is het eerste massapunt vanaf de voeding gezien. Hier is ook de randaarde aangesloten.
Verplaatsing van de r/c combi naar de buisvoet geeft geen verbetering..

cluseau
29 april 2014, 22:34
Is de inputjack een geïsoleerd type? Er kan namelijk een aanzienlijk spanningsverschil op verschillende plaatsen in het chassis staan. In het geval van een brommende V1 zou ik adviseren het msssapunt van de eerste kathode weerstand naast of nog beter aan de inputjack te aarden en verder nergens anders. Maar de brom kan ook geïntroduceerd worden in de gloeidraden. Als dat zo is zou je een ontbrom potmeter alla fender kunnen toepassen maar natuurljk eerst uitzoeken waar het exact vandaan komt. Als je het rooster van V1 aan massa legt mag je geen brom horen. Is dat wel het geval dan wordt deze in de kathode opgepikt.

wfolkers
30 april 2014, 10:55
De input jack is een geisoleerd type. Ik kom er vanavond niet aan toe, maar morgen zal ik de voorgestelde wijzigingen doorvoeren en het rooster aan massa leggen. Ik laat weten hoe het afloopt.
Alvast bedankt voor de hulp....☺

muziekschuur
30 april 2014, 11:04
Dat frontje met die treingravering is erg mooi. Waar heb je die vandaan?

wfolkers
30 april 2014, 11:12
Dat frontje heb ik zelf gemaakt (met een laser decal). Het plaatje komt gewoon van het web.
Leek mij wel grappig, omdat ikzelf ook in de spoorsector werk (maakte de keuze voor een trainwreck wel wat dubieus ... :hide: )

wfolkers
30 april 2014, 11:45
Ik had nog beloofd wat meer plaatjes te laten zien va de bouw tot nu toe.
Hier zijn ze dan...

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01724_zpsiklmusxt.jpg

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01722_zpss1ctzamj.jpg

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01726_zpsm9qyfirt.jpg

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01729_zpsrklxedf4.jpg

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01732_zpscgmgrwaj.jpg

nu eerst het brom probleem(pje) oplossen en dan verder met de afwerking van de kast. Het is wel de bedoeling dat het hout blank blijft. Er komt een frontscherm in van 1mm stalen horgaas, wat zwart gespoten wordt, met nog een wit logo (die ik nog moet maken) ingespoten.

Tabula Rasa
30 april 2014, 12:07
Mooi project. Ik ga hem volgen, aangezien ik zelf ook met een TW bezig ben (liverpool met 2x EL84)

je hebt wel een opvallend afwijkende indeling zie ik. PT en OT helemaal uit elkaar met de buizen ertussen en de input in het midden.

kassie
30 april 2014, 12:47
Ik neem aan dat je hem al afgebouwd hebt? Heb je daar ook een foto van? Eventuele bromproblemen zijn op te lossen door een tweesterrenpunt te maken (beetje anders dan de doorsnee express layout). Dus niet de massapunten op de koperen bus die aan de potmeters vastzit, maar alles van de preamp naar één massapunt bij de input (eventueel ook die van de 20uf preamp elco's). En de andere massapunten bij de voedingstrafo. Maar jij hebt een afwijkende indeling. PT erg dicht bij V1. Je zou daarom ook een éénsterrenpunt kunnen maken. Alle massapunten van het gehele circuit leiden naar de PT. Een bout/moer met een flinke set soldeerlipjes zou de truc moeten doen. (kathode draden en potmeterlipjes dus ook naar dat punt). Je zou hiervoor ook een zogenaamde 'zwevende buss bar' kunnen maken die je aan de kant van v3 verbind met het sterrenpunt.

Ervan uitgaande dat de brom bij v1 niet veroorzaakt wordt door de straling van de PT draden.

wfolkers
30 april 2014, 16:57
Hij is ( op de brom na ..) in speelbare staat. Maar echt trotsben ik nog niet op de manier waarop alles inwendig in elkaar zit, vandaar nog geen foto.. 😇 .
Eerst de brom tackelen en dan zodanig fatsoeneren dat ik er een foto van durf te nemen 😀.
Even punt voor punt doorwerken, anders wordt het alleen maar erger..

- eerst maar eens het rooster aan massa leggen en afhankelijk daarvan vervolg acties
- als hij dan wel stil is, moet het haast een massa probleem zijn en dan ga ik een eensterrenpunt aanleggen ipv. 3 in serie nu.
- is hij niet stil, dan is, kunnen het nog 2 dingen zijn, instraling ( dan wordt hij lastig denk ik), of de heaters. Dan als eerste maar de fender methode toepassen om de heaters boven de kathode spanning te tillen.
Maar dat wordt hem vandaag niet (helaas)..

wfolkers
30 april 2014, 21:23
Ik had toch nog wat tijd over en heb het rooster aan de massa gehangen en met de scoop op diverse punten gechecked. Hij wordt wel stiller, maar niet helemaal. Op diverse punten zie ik rommel verschijnen, ik vermoed dat er toch een massa probleem speelt (waarschijnlijk wel meer), dus eerst dat maar eens goed fixen.
Daarvoor geeft kassie twee opties aan, als ik het goed begrepen heb. Een eensterrenpunt of een zwevende buss bar, die laatste zegt mij even niets, kun je die toelichten?
Ik vermoed dat je dan een dikke koperen installatiedraad bedoeld die door de kast wordt opgehangen, waaraan je alle massapunten verbind, zodat je eigenlijk een heel lang massapunt maakt?
Dat zou dan de spagetti wel wat tegengaan.

Hendriks
30 april 2014, 21:37
Ik ben met een Matchless Lightning clone bezig , de gloeidraden doe ik op de Fender wijze en gebruik 2 aardpunten , dit doe ik preventief ,wegens ervaringen met eerder projecten.

cluseau
30 april 2014, 21:40
Een groundbus kan maar dan moet je zoiezo zorgen dat hij maar aan een kant vastzit. Niet zo'n goed idee imo.

Als hij bromt met het rooster aan aarde dan betekent dat rommel op de kathode. Dit kan uit de gloeidraadvoeding komen of uit het groundpunt van de kathodeweerstand. Komt het uit de gloeidraad prik dan eens een dikke elko (bv 1000uF) over de kathodeweerstand. Een andere mogelijkheid is dat de brom op zowel rooster als kathode aanwezig is. Zou ook een lek buisje kunnen zijn. Mocht je dat nog niet geprobeerd hebben ff wisselen. Tot slot kun je even rooster en kathode verbinden. Dan moet hij toch echt stil zijn.

guitarnijboer
30 april 2014, 22:08
Als de brom zowel aanwezig is op de kathode als het rooster dan hoor je hem uiteindelijk niet omdat alleen de verschilspanning wordt versterkt... Ik zou eerst even een aluminium hulsje om de eerste buis doen (buisvoetje met afscherming)! Daarnaast de roosterweerstand van de eerste triode, de kathode weerstand en input op het zelfde punt verbinden aan massa. Doe je dit niet, dan helpt aan massa hangen ook niet. Afgeschermde kabel van de input naar het rooster van de eerste triode wil ook wel helpen. Natuurlijk alleen aan de input zijde aan massa waar je dan ook de roosterweerstand plaatst.
Middenaftakking van de gloeispanning aan massa of een humbalance pot helpt misschien ook... Je probleem kan wellicht ook te maken hebben met je neg bias supply. Die had je toch gemaakt op de gloei wikkeling? Gebruikelijker is om op de hoogspanning via een filmcondensator en wat weerstanden met een diode en een elco enkelzijdig een neg. bias supply te maken als er geen apparte winding voor is.

Succes.

wfolkers
30 april 2014, 22:29
gitaarnijboer, dank je.
Er zit een huls om de eerste buis, daar had ik bij het ontwerp al rekening mee gehouden. De roosterweerstand, kathode weerstand en de input hangen op hetzelfde punt aan massa. De draad van de input naar het rooster is afgeschermd.
De gloeiwikkeling heeft geen middenaftakking, die heb ik virtueel aangelegd met twee 100 Ohm weerstanden naar massa.
De neg bias supply is met een aparte wikkeling aangelegd die nog beschikbaar was op de trafo, de spanning daarvan was veel te laag 7V AC, daar een via een cascade -45V van gemaakt voor de bias regeling. deze is afgevlakt met een flinke elco en is rimpelvrij op de scoop.
Ik ga eerst de massa nalopen en eventueel verbeteren, dan op zoek naat het volgende.

wfolkers
3 mei 2014, 13:44
Even een update,
Ik heb een nieuw massapunt aangemaakt en daar alle massadraden naar toe gebracht, dat was weer hele verbouwing. Ook was ik nog niet tevreden over de routering van de gloeispanninsdraden, ook aangepast.
Het niveau van de brom isnu een stuk lager, en strijd met de ruis om de heerschappij als je niets aansluit. Nu eerst een aantal componenten in de eerste trap vervangen om de signaal ruis verhouding te verbeteren.
Ik moet ook nog even de aarding controleren, dat kan de oorzaak van de resterende brom zijn.
Maar war een tone zit er in zo'n treinongeluk, super!
Kortom, hij wordt steeds beter...

kassie
3 mei 2014, 13:58
Het design ruist van zichzelf al redelijk wat sprak hij uit ervaring. Eigenlijk staat de versterker continu op flink wat gain maar draai je de cleane sound in met je potmeter van de gitaar. (extra gridstoppers voegen toch alleen maar meer ruis toe, mocht je die toch willen gebruiken dan stel ik 1 watt metaalfilm voor en de laagst mogelijke waarde). Heb je de grid draden van v1 geshield? Dus die van de volumepot naar v1 en die van de input (aan één kant aarden s.v.p. de andere kant bij de buis isoleren met krimpkous)? Een goede stille buis helpt ook. Heb je ook een 1m weerstand tussen gitaarinput tip en massa?

Ik zie dat je speaker jack-inputs van het open type zijn? Die zou ik niet extra aarden met een draad (krijg je ook een groundloop van).

wfolkers
3 mei 2014, 15:10
Kassie,
Ja, de grid draden van V1 ( en ook van V2 voor de zekerheid) zijn geshield, anders oscilleerd dat ding als een gek. Dus eigen lijk is nu het hele signaalpad van de preamp geshield.
De speakerjacks heb ik nu wel een massa aanzitten, die zal ik eens verwijderen, kijken of dat nog wat opleverd. Dat van de gain regelen met de gitaarpot had ik al gelezen, maar toch, als je dan voor de eerste keer doet..... Wauw.
In de eerste trap zitten nu nog koolweerstanden, dat wordt in ieder geval metaalfilm, dat moet schelen.

(even snel een kopje thee met mijn langdurig samenwonende, en dan weer verder...😇!)

wfolkers
3 mei 2014, 16:49
Ik kan weer verder!
Hij ruist nog wel, maar daar moet je dan mee leren leven, dat is in ieder geval beter dan met een vette brom. Die is er uit, als je geen gitaar hebt aangesloten, is hij nu heerlijk stil.
Het aanpassen van het massapunt en waarschijnlijk ook het herrouteren van de heater draden heeft resultaat gehad.
Nu verder met het mooi maken...
Bedankt voor de hulp... ik had het even nodig.😄

cluseau
3 mei 2014, 17:04
Leuk dat de brom er uit is. Het kiezen van de juiste massaplaats vooral in de eerste trap kan heel veel effect hebben.

Wat betreft ruis kun je beter de koolweerstanden in de anodelijn vervangen door metalfilm zoals eerder al aangegeven. De afgeschermde bedrading geeft ook al demping op de ruis maar ook op het tophoog dus als het mogelijk is kun je dat ook beter voorkomen door zorgvuldig te bouwen.

kassie
4 mei 2014, 13:48
Kassie,
Ja, de grid draden van V1 ( en ook van V2 voor de zekerheid) zijn geshield, anders oscilleerd dat ding als een gek. Dus eigen lijk is nu het hele signaalpad van de preamp geshield.
De speakerjacks heb ik nu wel een massa aanzitten, die zal ik eens verwijderen, kijken of dat nog wat opleverd. Dat van de gain regelen met de gitaarpot had ik al gelezen, maar toch, als je dan voor de eerste keer doet..... Wauw.
In de eerste trap zitten nu nog koolweerstanden, dat wordt in ieder geval metaalfilm, dat moet schelen.

(even snel een kopje thee met mijn langdurig samenwonende, en dan weer verder...��!)

v2? je bedoelt de tweede buis? van de 150K naar grid? Hoe kun je die shielden? Dat is gewoon een betrekkelijk korte draad richting het circuit bord. Belangrijkste draden om te shielden zijn gewoon de grids van v1. Maar ook de potmeter draden zijn niet geshield verder.

Die twee kleine stukjes geshield draad maken de amp inderdaad een stuk stabieler. Eventuele toegevoegde capaciteit kan ook wel eens wenselijk zijn in dit design. Want bepaalde clones op youtube klinken als een boormachine.

Ik weet niet hoe lang je anode/kathode draden bij v1 zijn, maar die kun je ook naast elkaar routen (per triode tegen elkaar aandrukken over het chassis). Maakt wat negatieve feedback omdat ze uit fase zijn en zorgt dus voor wat extra stabiliteit.

wfolkers
5 mei 2014, 16:44
Ik heb elke draad die naar een stuurrooster loopt voorzien van een geshielde draad, vanaf de koppelcondensator, of het helpt (zeker in de eerste trap) weet ik ook niet, maar ik was toch bezig.
Hij doet nu in ieder geval wat hij moet doen, zonder te oscilleren. Nu wat betreft de bias afstelling van de amp. Daarvan heb ik gelezen dat Ken Fisher deze afstelde op -30V en niet op een biasstroom, wat is jullie ervaring hiermee?
Als ik hem op -30V afstel, dan heb ik ongeveer 14mA bias stroom, terwijl als ik de bias uitreken via de calculator, dan zou dat 28mA moeten zijn.
Dus wat moet de bias nu zijn? Ik ben geneigd om de handleiding van Ken Fisher te volgen, want met die afstelling klinkt hij wel erg goed.

muziekschuur
5 mei 2014, 16:55
De aanhouder wint.....

Klinkt alsof er ergens een simpele rekenfout zit in je redenatie..... (daar lijkt het op...)..... Maar als tie goed klinkt.... istie goed?

cluseau
5 mei 2014, 20:44
......Nu wat betreft de bias afstelling van de amp. Daarvan heb ik gelezen dat Ken Fisher deze afstelde op -30V en niet op een biasstroom......

Zo zie je maar weer wat een flauwekul er verkondigd wordt. Het biasvermogen in de buis wordt bepaald door de STROOM door de buis maal de spanning OVER de buis. De stroom is op zijn beurt weer afhankelijk van de negatieve spanning op het rooster maar deze spanning ligt niet vast. Elke buis reageert weer anders dus de bias stel je in door het negatief te variëren en de STROOM die daar het gevolg van is te meten of berekenen.

wfolkers
5 mei 2014, 21:01
Klopt ook wel weer, ik heb 300V over de buis staan, dan zou volgens de diverse calculators voor een pp 6v6 de bias stroom maximaal (70%) 28mA mogen zijn. Zelf zou ik hem op 24mA willen instellen (60%), het lijkt erop dat de distortion niet helemaal lekker klinkt op 28mA.
Het uitrekenen van de dissipatie van de buis is voor mij niet echt een probleem. Het vinden van de sweet spot zoals Ken Fisher dat in zijn beschrijving noemt, is denk ik ook iets persoonlijks, als het goed is, is het goed, zolang je maar binnen de specs van de buis blijft.
Zo niet, merk je dat snel genoeg denk ik.

cluseau
5 mei 2014, 22:21
Vergeet niet dat het warmer instellen (is minder negatief) de uitsturing eerder laat clippen als je rond de nul volt roosterspanning komt. Als je nu denkt het heel negatief in te stellen om zo verder te kunnen uitsturen dan kom je bedrogen uit want ook aan de negatieve kant zit een begrenzing. Je kan immers niet meer afknijpen dan volledig afgeknepen.

wfolkers
5 mei 2014, 22:33
Klopt, daarom wil ik hem dan ook instellen op 24mA, zo gaat hij niet te snel clippen. Het is meestal het beste om dicht bij de klasse AB instelling te blijven met een pp opstelling.

nico verduin
6 mei 2014, 11:38
Het is meestal het beste om dicht bij de klasse AB instelling te blijven met een pp opstelling.Want? .........

wfolkers
6 mei 2014, 14:02
Ik kan het nog niet verklaren, maar het lijkt erop dat er bij de insteling op 28mA een voor mij ongewenste vervorming optreed. Om dat zeker te weten, moet ik nog onderzoek doen met de scope en verschillende instellingen. De overdrive klinkt tot een bepaald niveau goed, daarboven komt er een vervorming die niet echt lekker klinkt. Het kan natuurlijk zijn dat ik er volledig naast zit, maar ik wil hier wel de tijd voor nemen, ook om er voor mijzelf zeker van te zijn. De vergelijking met een echte trainwreck kan ik natuurlijk niet maken, die heb ik namelijk niet...
Maar als ik er wat van kan leren, heb ik al genoeg verdient..
Nu nog de tijd vinden om het te doen, zonder de huisgenoten te frustreren😇

kassie
6 mei 2014, 14:22
Bias je middels de 1 ohm weerstand van de kathode naar massa?

(W x .7) / V= I

W= Max wattage
.7 = 70%
V = Anode voltage

Dus jij hebt 300v op je anode?

Een 6v6 is 14 watt (kijk even op de datasheet van je buis)?

14 x .7 = 9,8
9.8/ 300 = 0,0326 ofwel 32,6 ma. Op 70% biasafstelling.

14 x .6 = 8,4
8,4/300 = 0,028 ofwel 28ma. Op 60% biasafstelling.

Anode voltage kan wat veranderen naarmate je de bias heter/kouder afstelt. Meet dus opnieuw.

cluseau
6 mei 2014, 15:33
Bias je middels de 1 ohm weerstand van de kathode naar massa?


In dat geval ga je uit van een Pmax van 16.2Watt x 70% = 11.34Watt.

"I" is dan 11.34/300 = 37.8 mA per buis.

In afzonderlijke weerstanden is dat dan 37.8mV en 75.6mV in een gemeenschappelijke weerstand.

cluseau
6 mei 2014, 15:35
Want? .........

......het staat toch op internet :hide:

tommus42
6 mei 2014, 16:24
Mmm, gewoon op gehoor afstellen:hippie:
Mijne gaan tegenwoordig op randje class-B, net geen cross-over vervorming, ook beter voor de buis:cooler:.

wfolkers
6 mei 2014, 16:30
Ik meet de bias stroom met een 1Ohm weerstand per buis, zo kan ik ook een eventuele mismatch in de verschillende buizen vinden. Kassie en Cluseau bedankt, voor jullie input. Ik weet nog lang niet alles en het internet staat ook vol onzin, daar zit de meerwaarde van dit forum dan wel weer, ervaring...
Ik heb in ieder geval weer wat te doen en alleen daarmee kun je ervaring opbouwen ( en ik hoop zonder iets te slopen).

nico verduin
6 mei 2014, 18:24
Mmm, gewoon op gehoor afstellen:hippie:
Mijne gaan tegenwoordig op randje class-B, net geen cross-over vervorming, ook beter voor de buis:cooler:.jij gelooft ook alles heh :)

kassie
6 mei 2014, 19:36
In dat geval ga je uit van een Pmax van 16.2Watt x 70% = 11.34Watt.


Waarom in dat geval van 16,2 watt precies?
Ik kan ook niet goed zeggen wat de max wattage van een doorsnee 6v6 is... lees op internet weer een hoop zooi van 12 tot zelfs 19 watt en bias percentages van zelfs 80%... is there anything we can trust nowadays?

Specsheet van de fabriek zelf neem ik aan.

nico verduin
6 mei 2014, 19:56
Specsheets van de leverancier zijn gemiddelden uit een steekproef en zijn zeker een goede richtlijn. Maar het is waar dat er grote verschillen kunnen zitten in individuele buizen.
Ooit de luxe gehad om 600 stuks NOS 6V6GTY's te kunnen inbranden en meten. En de verschillen zijn groot.... Bias stromen op 250V (Va en Vg2) Bias op -12.5V varieerden tussen de 18mA en 54mA. De Steilheid varieerden tussen de 3.8 en 7. Gemiddeld klopt het allemaal wel, maar individueel.... Overigens heb ik die buizen getest tot 18W stoken. Dan begonnen (het zijn blackplates) langzaam te gloeien. Dus ze kunnen wel wat hebben die NOS buisjes :)

cluseau
6 mei 2014, 22:38
Waarom in dat geval van 16,2 watt precies?

Kom kom, ff die grijze massa laten werken......

Wat meet je nu als je een meetweerstand in de kathodelijn zet?

tommus42
7 mei 2014, 11:20
jij gelooft ook alles heh :)
Beeld dat ik me gevormd had, zal ongetwijfeld wat aan geschaafd kunnen worden:soinnocent:. Ruststroom is wel lager, maar idd.
Vroeg me trouwens af wat er zo bijzonder is aan NOS buisjes. Kleine moeite toch om die precies na te maken?

nico verduin
7 mei 2014, 18:37
Wat blijkt..... al die prachtige labels ...... opgekocht door New Sensor.... en de buizen..... k.t. Waarom.... omdat een NOS buis rustig het 10-voudige kost om hem te maken tov de productie van 60 jaar geleden... Om nog maar niet te spreken over milieu eisen mbt gebruikte materialen. En dat gaan we niet betalen want dan praten wij onszelf in dat de gewone productie net zo goed is.... En als je iets genoeg x zegt ga je het zelf nog geloven ook :)

Frits van Mourik
8 mei 2014, 00:43
En als je iets genoeg x zegt ga je het zelf nog geloven ook :)

Nou.., inderdaad!

nico verduin
8 mei 2014, 10:19
Daarom moet je ze ook meten heh :). Een fenomeen wat steeds minder lijkt te gebeuren......

kassie
8 mei 2014, 11:46
Beetje offtopic maar Nico.. waar zit hem die productieverschillen tussen NOS en hedendaagse productie in? Zijn er onderlinge verschillen tussen merken NOS? En welke hedendaagse productie komt er bij in de buurt?

Verder, niet iedereen heeft daar test apparatuur voor natuurlijk.. ik geloof dat 90% van de consumenten gewoon afgaat op reviews en een geschikte buis selecteert. Wellicht een NOS buisje voor de echte fijnproevers..

nico verduin
8 mei 2014, 17:44
Beetje offtopic maar Nico.. waar zit hem die productieverschillen tussen NOS en hedendaagse productie in? Zijn er onderlinge verschillen tussen merken NOS? En welke hedendaagse productie komt er bij in de buurt?

Verder, niet iedereen heeft daar test apparatuur voor natuurlijk.. ik geloof dat 90% van de consumenten gewoon afgaat op reviews en een geschikte buis selecteert. Wellicht een NOS buisje voor de echte fijnproevers..
Ik denk (tenslotte was ik zelf toen een klein knulletje die op straat speelde :))dat een deel van de verschillen zit in:
Toen:
- Gebruikte materialen en dat was duurder dan de Arbeidskosten
- Militaire specificaties (lees zwaardere eisen)
- Betere controles met eerdere afkeuringen (kwaliteit woog zwaar) en men ontwikkelde voor lange duur
- Geen echte milieu eisen ed.
- drang van personeel om een goed product te leveren
Nu:
- Arbeidskosten nu vele malen hoger (in de 70'er jaren kostte een 6V6 Philips toch een hele 18 gulden [iets van 9 euro])
- Milieu eisen veel strenger waardoor "sommige" dingen gewoon niet meer kunnen
- Het MBA proces denken voert nu de boventoon... Alles gaat om de groene vlaggetjes en niet meer het feitelijke product
- Hoewel de productie naar de lage lonen landen is verplaatst heb ik sterke twijfels of daar de motivatie voor een goed product te leveren daar echt bestaat.

Want het aantal uitvallende buizen die ik nieuw heb meegemaakt de afgelopen jaren is vrij hoog. En dat duid op matige controles.

Een buis die in de buurt komt? Geen idee. Ik had begrepen dat er een aantal mensen bezig waren om een eigen fabriek op te zetten met philips replica's op basis van de specs van toen als ook het productie proces. Hoor er al jaren niets meer van..... Dus dat klinkt ook niet overtuigend.

TAD laat zijn eigen Black plate 6L6 buizen ontwikkelen in China. Ik heb wel begrepen dat er soms complete batches terug kunnen omdat ze afgekeurd waren. Zegt ook iets over de productie kwaliteit. En dat ondanks de sterk verbeterde meetapparatuur... En mogelijk ligt daar wel een deel van het probleem.... Blind vertrouwen op de apparatuur... Terwijl een oude rot gelijk al zegt... die buis is "prut"... afgekeurd :)

Gezien de prijzen van NOS zal het altijd wel voor een select gezelschap blijven. Maar de levensduur (en dat is mijn ervaring) is wel stukken langer... Dus toen maakte ze toch echt wel een beter product....

wfolkers
10 mei 2014, 16:38
Nu maar weer eens on topic verder....
De afstelling van de bias op 28 mA gezet, hiermee klinkt hij goed.
Nu wachten op de laatste onderdelen (zoals de beschermhoeken en draagbeugel ed.)
Dit is de huidige stand van zaken..
http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01754_zps5vs8lbzg.jpg
De naam moet opnieuw ingespoten worden, dat is niet helemaal goed gegaan...

kassie
10 mei 2014, 17:33
Looking good! geen gutshots?

wfolkers
10 mei 2014, 18:08
Zoals beloofd Kassie, hier is tie dan.....

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01749_zpsp3wosgih.jpg

Ik wacht ook hier nog op een paar onderdelen, zoals metaalfilm weerstanden ed. die nog vervangen moeten worden om de ruis te verminderen.

Buxtra
10 mei 2014, 18:08
Erg mooi product, sjappoo! :mmmm:

guitaraddict
10 mei 2014, 18:16
http://http://www11.pic-upload.de/10.05.14/ssdo3hjccfx.jpg (http://www.pic-upload.de/view-23153746/1000px-Tube_Dump_Sylvania.jpg.html)


Helemaal eens met Nico , dit is hoe de kwaliteits controle ooit was !

wfolkers
10 mei 2014, 18:28
Erg mooi product, sjappoo! :mmmm:

Dank je, het begint erop te lijken....

Binnenkort gaat mijn zoon hem eens aan de tand voelen, hij is een veel betere gitarist dan ik.
Waarschijnlijk gaat hij mee naar de open dag van de muziekschool, waar hij dan optreedt.

wfolkers
11 mei 2014, 21:46
Ik heb zojuist het logo opnieuw in het front gespoten, nu is het zoals ik het bedoeld had.
Nu staat het er ook recht in...:ok:
( nu staat ie ook recht....��
Morgen komt als het goed is de rest van de hardware om het af te maken.

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01756_zpsowobiphq.jpg

Eens zien of er morgen tijd is om het karwei af te maken.

guitarnijboer
12 mei 2014, 18:34
De buitenkant heb je echt prachtig strak afgewerkt met het logo en zo, zou ik nooit kunnen, maar de binnenkant... oei!
Misschien serieus overwegen om het opnieuw te doen met een bus aarding en alle componenten netjes aan beide kanten vastgezet. Afgeschermde draad hoeft ook niet bij ieder signaalpad als je netjes werkt. (zelfs als je niet netjes werkt) afgeschermde draad zorgt voor een capaciteit tussen je signaal en massa en neemt daardoor hoog weg.

Bij vervoer en het trillen als de versterker op een speakerkast staat zie ik gebeuren dat solderingen het zullen begeven als je het zo laat.

wfolkers
12 mei 2014, 20:47
Het blijft ook niet zo los, de massieve draden waaruit nu de massa bestaat, worden gebundeld en vast gezet aan de behuizing. Hierdoor wordt de beweging eruit gehaald en het risico op breuk een stuk minder.
Voordat dat gedaan kan worden,moeten de bovenliggende draden er weer uit zodat er ruimte komt om te werken. Als de massadraden zijn vastgelegd, worden de overige draden er opnieuw ingezet, en ook vastgelegd.
Ik had al gezegd dat de binnenkant er niet goed uitzag, zeker niet na alle wijzigingen...
Wordt dus vervolgd..

http://i1368.photobucket.com/albums/ag165/wilcofolkers/Mobile%20Uploads/DSC01758_zpsjrugqba5.jpg

Hier is hij voor gebouwd, het volgende project wordt dusnde kast van het cabinet aanpassen aan de top ( gewoon voor het mooi ). Dit cabinet heeft ook een halfopen achterwand, met het vervangen van de kast ombouw, wordt ook de achterwand afsluitbaar, zodat ik kan kiezen.

cluseau
12 mei 2014, 23:31
Massief draad he!


Wordt dus vervolgd..

Dat denk ik wel :soinnocent:

Tabula Rasa
14 mei 2014, 19:55
Massief draad he!



Dat denk ik wel :soinnocent:

Huh? Help me ff want ik ga ook ieder moment draden solderen. Wel of geen massief..... ?

kassie
14 mei 2014, 19:59
gewoon doen en niet teveel aan prutsen. Er zijn versterkers die al 40 jaar draaien op massief draad.

wfolkers
14 mei 2014, 19:59
De meesten ( bijna allemaal) zullen zeggen dat je geen massief draad moet gebruiken, dit breekt af door trillingen ( vervoer ed.).
Ik heb bij gebrek aan beter, massief gebruikt, maar alleen voor de massa draden, de overige zijn wel allemaal soepel. Massief is eenvoudiger routeren, maar moet je wel goed vastzetten.

Buxtra
14 mei 2014, 20:03
Oh nee, ben nog niet zo lang lid van Hèt forum maarreh, ik adviseer Tab even de zoekfunctie op massief, flexibel draad etc los te laten...daar zijn de experts namelijk nog niet over uitgesproken en het is (to) close to call ben ik bang :makeup:
Normaal ben ik hier niet zo van maarreh de volgende disclaimer is wellicht van toepassing:

Bux is niet, nimmer, nu of in de toekomst laat staan in het verleden verantwoordelijk voor andermans gebruik van welke aard draad dan ook :hide:.

Succes Tab! Lijkt me nog steeds een killer amp!

cluseau
14 mei 2014, 20:10
Huh? Help me ff want ik ga ook ieder moment draden solderen. Wel of geen massief..... ?

Niet massief! Zelf weten hoor maar je krijgt er spijt van. De bedrading is altijd aan trilling onderhevig tenzij je hem ingiet na het bouwen. Zolang hij werkt zal het misschien ff duren maar zodra je moet storingzoeken is de kans groot dat je er alleen maar storingen bijmaakt.

Wel eens van wirewrap gehoord? Dat was een techniek van onze collegae in japan. Met een tolletje werd massief draad om een vierkant pennetje getrokken wat voor een fantastisch contact zorgde.......de eerste jaren. Daarna kon je hem wegdonderen of alsnog helemaal solderen maar zelfs na het resolderwerk bleef het dwijlen met de kraan open door het massieve draad. De ene na de andere las brak af en kon geen garantie geven dat zo'n apparaat voorlopig bleef werken. Krijg de rillingen als ik aan die klusjes terugdenk.:mad:

kassie
14 mei 2014, 21:32
Maar toch, maar toch.. er gebeuren allemaal rare dingen met gevlochten draad... skin effect en fase verschillen enzo.. en natuurlijk ook de kleur van de mantel is van belang:seriousf:

nico verduin
14 mei 2014, 22:10
Niet massief! Zelf weten hoor maar je krijgt er spijt van. De bedrading is altijd aan trilling onderhevig tenzij je hem ingiet na het bouwen. Zolang hij werkt zal het misschien ff duren maar zodra je moet storingzoeken is de kans groot dat je er alleen maar storingen bijmaakt. we zullen het hier wel nooit over eens worden :) Ik vind het juist fantastisch..... 60 jaar draaien die Fenders al op..... massief draad... Tot er een aan gaat zitten die niet kan solderen:seriousf:



Wel eens van wirewrap gehoord? Dat was een techniek van onze collegae in japan. Met een tolletje werd massief draad om een vierkant pennetje getrokken wat voor een fantastisch contact zorgde.......de eerste jaren. Daarna kon je hem wegdonderen of alsnog helemaal solderen maar zelfs na het resolderwerk bleef het dwijlen met de kraan open door het massieve draad. De ene na de andere las brak af en kon geen garantie geven dat zo'n apparaat voorlopig bleef werken. Krijg de rillingen als ik aan die klusjes terugdenk.:mad:
Het echte werk.... uit mijn Control Data tijd (70'er jaren). dit bordje trouwens niet.... Maar hele mainframe computers werden zo gebouwd :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Computerplatine_Wire-wrap_backplane_detail_Z80_Doppel-Europa-Format_1977.jpg

Dirk_Hendrik
14 mei 2014, 22:13
Krijg de rillingen als ik aan die klusjes terugdenk.:mad:
Hier nog eentje. Voordeel is wel dat de tester waar ik de koudste rillingen van krijg 2 maanden later alsnog is afgeschreven en een walhalla aan IC's opleverde die op z'n zachts gezegd "zeer gewild" waren. (of: Ik ben er niet slechter van geworden)


dit is hoe de kwaliteits controle ooit was !
Mooi plaatje. Kwaliteitscontrole idd. Doet, zonder de situatie te kennen en dus eigenlijk zonder recht van spreken, wel vragen opdoemend over procescontrole. En, en da's tijdsgeest, klaarblijkelijk totaal geen problemen met het dumpen van je afkeur. Tijdsgeest? Philips deed hetzelfde met z'n afgekeurde beeldbuizen in Stadskanaal. Flikker maar in het meer achter de hut. Out of sight is out of mind.....

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=129478

Dirk_Hendrik
14 mei 2014, 22:14
we zullen het hier wel nooit over eens worden :) .. etc



Brrr... the horror!

kassie
14 mei 2014, 23:08
2 van de meest gewilde amps zijn gebouwd met massief draad... trainwreck en dumble... om het zo dicht mogelijk bij origineel te houden zou ik dus voor massief draad gaan. Kan nou niet echt zeggen dat die amps echt kapot gaan ofzo. Zeker niet als Dumble verlangt dat hij de enige is die de amp mag servicen en de gebruiker daar allerlei rare contracten voor laat afsluiten.

cluseau
14 mei 2014, 23:56
we zullen het hier wel nooit over eens worden :) Ik vind het juist fantastisch..... 60 jaar draaien die Fenders al op..... massief draad... Tot er een aan gaat zitten die niet kan solderen:seriousf:

Oneens zijn mag, democratie heh maar......

Fenders met massief draad? Een enkele antieke misschien maar de hoofdmoot vanaf de 70ers is met soepel draad gemaakt. De oude AC30's zijn met massief spul bedraad, daar tref je dan ook met de regelmaat van de klok bedradingsproblemen aan.

Aan de bouwers, doe vooral wat je wil maar draag wel de gevolgen van je keuze. :seriousf:

cluseau
15 mei 2014, 00:00
Maar toch, maar toch.. er gebeuren allemaal rare dingen met gevlochten draad... skin effect en fase verschillen enzo.. en natuurlijk ook de kleur van de mantel is van belang:seriousf:

Skin effect? Tis geen radar installatie hoor! :sssh:


Ik denk dat ik maar naar bed ga, we gaan de kant weer op van de eikenhouten elko's.

kassie
15 mei 2014, 09:55
Skin effect? Tis geen radar installatie hoor! :sssh:


Ik denk dat ik maar naar bed ga, we gaan de kant weer op van de eikenhouten elko's.

Iedereen weet toch dat eikenhouten elko's veul beter klinken...

het was maar een grapje ;)

cluseau
15 mei 2014, 10:17
het was maar een grapje ;)

Ow.......:hide:...........:seriousf:



Als het op internet staat gelooft men alles tegenwoordig dus blijft er altijd twijfel of het nu menes is of niet.

Buxtra
15 mei 2014, 11:23
Enfin, het is wellicht nu aan de TS welk soort draad hij uiteindelijk besluit te gaan gebruiken en of hij ons daar wel deelgenoot van wenst te maken.

kassie
15 mei 2014, 11:33
agja, die paar draadjes in de liverpool zijn ook zo vervangen hoor.

Tabula Rasa
15 mei 2014, 11:42
Wel gapppig dat het lijkt alsof ik massief draad heb liggen..... Niet dus.

kassie
15 mei 2014, 11:47
zou ik maar gauw bestellen dan :seriousf: