PDA

View Full Version : Telecaster fender select carved maple top



danee
29 april 2014, 13:54
Hoi,

Ik heb een tele carved maple top van fender. Geweldige gitaar. Maar ik vind het vrij lastig om mijn versterker er op af te stemmen.

In vergelijk met mijn prs custom 24 moet ik bijna alle high uit mijn versterker draaien.

(Ik heb een egnater sl4 preamp, engl 830/50 eindtrap en een 1x12 mesa kast met v30 speaker)

Is die overkill aan hoog wellicht door de combinatie met die 1x12 v30 kast? Iemand ervaring mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Bernardduur
29 april 2014, 13:57
Komt het niet door de pickups? Tele vs humbuckers??

Het zal voornamelijk liggen aan de mid / hoog nadruk van de pickups icm de amp en de speakers...... Ik ken het probleem van mn Dumble-esque amp en die heb ik daarom maar aangepast zodat ik beide normaal kon gebruiken..... toonknop op de gitaar geeft ook geen uitkomst?

danee
29 april 2014, 14:17
Zal ongetwijfelt de pick ups zijn. Een tele is over het algemeen een vrij schelle gitaar. Maar ik moet bijna mijn high helemaal dicht draaien. Ook de mids zijn link, veel mid in mn versterker en het scheur geluid word modderig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

gitaargod
29 april 2014, 14:29
Ja, hetzelfde had ik ook. Gelukkig had ik RC Booster van Xotic. Deze zet ik er tussen en laat de gain gewoon op 0, de volume op 12 uur en via de bass en treble kan ik dan het teveel wegregelen, dat werkt pretiger dan met de toonregelingen op de gitaar. De Versterker treble zet ik wel iets aan (1 a 2) anders wordt het te donker. Je zou kunnen kiezen voor andere elementen, maar dat vind ik zelf geen optie met zo'n gitaar.

danee
29 april 2014, 14:33
Ik ga maar eens mijn eq ertussen hangen. En eens kijken naar een andere speaker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

telerocker
30 april 2014, 20:09
Een tele met deze eindversterker en een V30 kan voor een behoorlijke spank/uppermidpunch zorgen. Je kunt idd met een booster het hoog trimmen. Zelf stuur ik mijn tele vooral met tonepot. Tele's hebben nu eenmaal meer bite dan een PRS.

the sure thing
2 mei 2014, 21:13
Meer bite ben ik met je eens. Maar: ik zou het ook zeker zoeken in de (afstelling van) de elementen.

telerocker
3 mei 2014, 02:02
Meer bite ben ik met je eens. Maar: ik zou het ook zeker zoeken in de (afstelling van) de elementen.

Idd, ook dat. Evt. capacitor veranderen. Ik heb mijn American Series tele al een hele tijd en vond de originele elementen een beetje te dun/spanky. Vervangen door een John Suhr-teleset en dat bracht de zaak al wat beter in balans. Maar nog meer effect heeft de amp/speakercombi, is mijn ervaring. Vooral de voicing van de amp. Ik vond mijn tele ook altijd wat schel en dun op mijn Rockerverb 50. Ik draaide de tonepot driekwart dicht. Ik heb nu een Redplate met een mode-knop die ook een tweedstand heeft en dat is een goede match. Ook de Blackface-standen werken prima met een tele. Ik gebruik een open back 112 V30. Op grotere podia hang ik er een closed cab 112 V30 bij.

danee
9 mei 2014, 14:53
Ik heb inmiddels het mesa 1x12 cabje naast een 4x12 marshall cab gezet.

Die marshall is een iets kleinere versie als de 1960 cabs. Ze werden verkocht bij die valvestate versterkers. Het is een 4x12, 8ohm, 140 watt cabinet. Dus het is niet eens een super cabinet. Maar mijn Fender klinkt ineens veel meer in balans. Alles veel voller en ik kan nu ook veel meer qua toontegeling.

Toen ik even wisselde met mijn mesa cabinet hoorde ik pas echt goed het verschil. De mesa klinkt dun, veel hoog en weinig body.

Op zich niet raar natuurlijk, een 4x12 zal over het algemeen meer body hebben als een 1x12. Maar qua tone matcht een v30 niet echt lekker merk ik.




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk