PDA

View Full Version : 12 Inch Eminence MFD Fender speaker (Hoeveel watt?)



SRV2000
29 april 2014, 13:22
Beste Lezers,

Ik heb nog een oude 50 watt buizen combo staan die ik wil opknappen. Er zit helaas geen speaker meer in en nu zag ik dat ik nog een 12 inch Eminence MFD Fender heb liggen.

Nu heb ik zelf al even op het internet gekeken en daar vond ik het volgende informatie:

Year: Unknown
Manufacturer: Eminence
Model: Twelve inch Eminence MFD FenderŪ Speaker
Description: Single Eight Ohm FenderŪ speaker made by Eminence.

Helaas kan ik geen wattages vinden (dit staat overigens ook niet op de speaker zelf vermeld)

http://i1289.photobucket.com/albums/b514/Albert_van_der_Meer/eminence-mfd-by-eminence-speaker-corporation-kentucky-468647_zpsc84f0cb7.jpg (http://s1289.photobucket.com/user/Albert_van_der_Meer/media/eminence-mfd-by-eminence-speaker-corporation-kentucky-468647_zpsc84f0cb7.jpg.html)

Ik zit er namelijk ook wel aan te denken om er een Celestion GT12 75watt in te doen.
Maakt het dan ook uit of het een 8ohm of een 16 ohm is?

Ik speel voornamelijk classic rock.

Het is een combo met een open achterkant.

Wat zouden jullie mij adviseren? de Fender Eminence of toch de Celestion.

Alvast bedankt

Rutger
29 april 2014, 13:26
Kun je er niet achter komen in welke versterkers die Fender/Eminence speakers werden gebruikt? Was dat niet in de hotrod serie? Dat weet je aan de hand van het versterkervermogen wat ze in elk geval kunnen hebben.

Als het goed is kun je op je versterker de speakerimpedantie selecteren. Dus als je een 8 Ohm speaker hebt, versterker op 8 ohm zetten.

Pepe
29 april 2014, 13:31
Ik heb een bruin vermoeden dat een 50 watt amp net even teveel is voor de Eminence.

SRV2000
29 april 2014, 13:33
Helaas niet. Deze speaker zat in een zelfbouw cabinet toen ik hem kocht. Ik wil hem in een Blues Devile gebruiken maar ik denk dat hij daar te licht voor is.

Op mijn blues de ville kan ik volgens mij niet switchen tussen 8 of 16 ohm. Maar is 16 ohm beter? Of maakt dat niet uit

harrie-beton
29 april 2014, 13:46
De weerstand van de speaker kan je meten.

Rutger
29 april 2014, 13:53
Al googelend zie ik ze bijv. in de Blues Deluxe (1x12 40W) en de Blues Deville (2x12 60W) zitten. Dus als je hem in een paartje gebruikt met een andere speaker moet t lukken.

[edit]
Impedantie is niet beter of slechter, het moet wel matchen met je versterker, anders kunnen er vervelende dingen gebeuren.
Als je niet kunt switchen moet je wel even achterhalen welke impedantie je op de Deville kunt aansluiten.

SRV2000
29 april 2014, 14:53
Bedankt voor je nuttige info!

Ik heb het in de richting van Deluxe versterkers gekocht en het blijkt een Fender USA 12" 8 ohm 75 Watt Ceramic Magnet Guitar Amps Speaker For '65 Twin Reverb Etc. Ook zijn deze in de jaren 90 in de Deville`s gebruikt (destijds 2X12)

Uit nieuwsgierigheid heb ik hem even snel in mijn Deville geplaatst. Vooral bij de lage tonen op hoog volume lijkt deze speaker het toch wat moeilijker te hebben. Hij is ook wat minder direct.

Mijn Deville is niet origineel meer en is nu van een 1X12 voorzien (totaal 150watt) Met deze Eminence zou ik maar op 75 watt uit komen Dat zou de helft van de originele vermogen zijn.

Ik zit er toch aan te denken om er een Celestion GT12-57W in te zetten. Van horen en zeggen moeten deze meer druk geven en zijn kwa klank ook strakker.

Iemand ervaring met deze speaker?