PDA

View Full Version : afstellen gitaar



larsje
29 april 2014, 12:01
hi,

ik ben bezig met de afstelling van een aantal gitaren. nu speelt er bij twee gitaren een probleem. ik stel de hals en zadels zoals beschreven op de site van don hofstede (http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen). ik stel de hals op 0,3mm en de zadels op de afstand zoals hij op zijn site beschrijft. Nu is het zo dat sommige snaren (de dunnere) wat aanlopen als ik ze opdruk in de hogere regionen (bij een gitaar rond de 8e positie en bij de andere gitaar rond de 14/15e positie). Daarnaast zou ik de actie nog wat lager hebben, terwijl dat niet gaat omdat hij dan in de hogere posities gaat aanlopen. Kan het toch zijn dat de hals te hol staat of te recht? Of is er nog iets anders dat ik kan doen.

harrie-beton
29 april 2014, 12:04
Als hals moet altijd beetje hol staan, dat meet je door een capo op fret 1 en dan snaar indrukken op hoogste fret en dan met je vrije hand de hoogte meten in het midden van de snaar.

Waar jij last van hebt is fret buzz.

Dave maakt leuke video's en soms ook grappig en ik ken geen betere instructie op internet:
https://www.youtube.com/user/davey4557/videos

Duhsjaak
29 april 2014, 16:10
In aanvulling op Harry B's post:
Als je aan de halspen draait, wacht dan een kwartier of half uur en geef je gitaar de tijd aan de nieuwe spanning te wennen. Ook goed hout of juist goed hout moet zich zetten.

Als je voorzichtig werkt, kun je eigenlijk niks verkloten.

Als je aan het twijfelen raakt, kijk dan op gitaarhulp.nl en zoek een vrijwillige gitaarnetter in je omgeving uit die zich daar heeft aangemeld. Dan kun je onder een kop koffie er samen naar kijken. En als je even oplet, kun je het de volgende keer gewoon zonder klotsende okseltjes zelf.

Succes,
Vriendelijke groet, Gus

Plant
29 april 2014, 17:18
Bij sommige gitaren duurt dat wat langer, maar Gus heeft gelijk: even de tijd geven en niet meteen helemaal doordraaien naar de gewenste stand. Kans is groot dat ie dan later op de dag weer wat terug moet.

Zo kreeg ik ooit een afgestelde gitaar terug van een handelaar: 's ochtends afgesteld, 's middags opgehaald en thuis gekomen liep de boel net wat aan.

Hendriks
29 april 2014, 17:30
Ook even kijken of de frets goed geleveld zijn , je kunt aan de halspen draaien wat je wilt ,maar als er wat frets hoger zijn dan de andere ,blijf je buzz houden.

larsje
29 april 2014, 19:02
dank! maar is die 0,3mm op fret 8 een ijzeren wet voor wat betreft de bolling? Want met het voelermaatje is dat wel zo ongeveer de afstand met de capo op 1 en een vingertje op het einde van de hals. Als dat uitgangspunt juist is, krijg ik de actie eigenlijk niet lager dan hij nu is. Die hoogte van die frets (reactie Hendriks), hoe kom ik daar achter?

Rizz
29 april 2014, 19:08
Het klinkt idd alsof je frets niet allemaal even hoog zijn, aangezien je het alleen met benden hebt. Die 0,3 moet in principe op elke gitaar kunnen, mits al het andere ook in orde is.. Maar 0,4 mag ook hoor, als dat bij jou net dat verschil maakt...

Voor het checken heb je bijv: http://sunsetmasoniclodge.org/music/wp-content/uploads/2013/05/fret-rocker.jpg

Plant
29 april 2014, 19:32
dank! maar is die 0,3mm op fret 8 een ijzeren wet voor wat betreft de bolling? Want met het voelermaatje is dat wel zo ongeveer de afstand met de capo op 1 en een vingertje op het einde van de hals. Als dat uitgangspunt juist is, krijg ik de actie eigenlijk niet lager dan hij nu is. Die hoogte van die frets (reactie Hendriks), hoe kom ik daar achter?

Uitgaande van wat Don H. schrijft, is bij jou de 15de fret het einde van de hals?
Bij jou zal dus nu de ruimte lager zijn als je wel de 15de fret hanteert. En 0.3 is geen wet. Het hele verhaal van Don H. is geen wet. De een zweert bij zijn methode en de ander stelt op gevoel af.

larsje
29 april 2014, 19:53
nee, ik zette het vingertje op fret 19/20 ofzo.

Rizz
29 april 2014, 20:02
Wel goed lezen, hé?

Hierna is de hals aan de beurt. Zie gitaaroverzicht#hals hoe je de hals kunt schouwen. Hieronder zie je hoe je de hals kunt afstellen met behulp van een capo en de voelermaatjes. Zet de capo op de eerste fret en druk met je vinger de dikke e-snaar in rond de vijftiende fret. Meet nu met het voelermaatje in het midden van de hals hoe groot de afstand tussen de fret en de snaar is. Deze afstand zou ongeveer 0,3 mm moeten zijn.

larsje
29 april 2014, 20:08
ik zal hem nog eens opmeten. Ik snap niet helemaal hoe ik die frethoogte moet 'meten' met dat tooltje 9lijkt op een snijmesje van een stanleymes).

Rizz
29 april 2014, 20:10
Je meet ook niet de hoogte van de frets an sich, maar of er een afwijking is met de twee naastgelegen frets... Wat evt. buzz kan veroorzaken...

Zoek maar eens op levelling frets of fretrocker en ga 's lezen...

larsje
29 april 2014, 20:21
ga ik doen, dank je.

larsje
30 april 2014, 13:12
oke, ik heb het met een stanleymesje gedaan (en daar waar de afstanden wat kleiner waren met een ander attribuut, elke keer over drie frets heenzetten). Nu kom ik op een van de gitaren op 1 plek een rammelig geluid tegen (fret 7) als ik het stanleymesje over die drie frets zet (en ervoor en erna dan geen rammelig geluid). Het gekke is echter dat de 'rammel' tijdens het spelen erna zit en alleen als ik de B-snaar opdruk vanaf fret 9.

Plant
30 april 2014, 17:57
Volgen de zadelhoogten wel keurig de toetsradius? Staat alleen die B niet net iets te laag?

larsje
30 april 2014, 18:45
het is een ES335 model, die is toch niet zo te stellen?

Rooker
30 april 2014, 19:04
Vandaag een Tele en een Strat afgesteld met behulp van de Don Hofstede website. Erg duidelijk, en het is prima gelukt. Alleen dat met je vinger de 15e fret indrukken is dus een instinkertje voor meer mensen. Gelukkig was mijn collega wel zo scherp met lezen.

marter544
1 mei 2014, 12:03
Die site van hofstee is een goese richtlijn waar ik een aantal jaar geleden veel aan heb gehad. Maar dat is het ook, een richtlijn, naar mate je het vaker doet krijg je er gevoel voor en merk je ook, dat wat op de ene gitaar wel werkt, op de volgende niet werkt. Ongelijke fretten kun je ook prima opspeuren met een bankpasje trouwens.

Orpheo
1 mei 2014, 12:57
Fretrocker is een grandioze tool. Afstellen gaat zoveel beter met die tool. In 5 minuten kom je alle probleemplekjes tegen.

Plant
1 mei 2014, 17:39
het is een ES335 model, die is toch niet zo te stellen?

Nee, maar ik had ook niet gelezen dat het om een ES model ging.

larsje
2 mei 2014, 12:49
als er een oneffenheid is bij een fret, hoe kan ik hem dan het beste gelijkmaken met de rest. is daar een tool of kun je gewoon schuren?

Gearjunkie
2 mei 2014, 12:52
Hij steekt er boven uit? Klein tikje erop? Klein zoet vijltje anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

larsje
2 mei 2014, 12:55
nee, ik geloof dat de hele fret in zijn geheel hoger ligt dan de omliggende frets.

Rizz
2 mei 2014, 12:58
als er een oneffenheid is bij een fret, hoe kan ik hem dan het beste gelijkmaken met de rest. is daar een tool of kun je gewoon schuren?

Waar je voor moet zorgen, is dat de bovenkant rond blijft.. Beste koop je daarvoor een crowningvijl. Als je Medium- of Jumbofrets hebt, heeft guitarsupplies wel een mooie en niet al te duur.. Maar.......

Je voelde 'm al aankomen, niet? :D

Je hebt ook nodig: afplaktape, schuurpapier 400/600/800/1000/1200 en extra fijna staalwol voor de laatste polijsting.. GS levert ook een setje met die 3m pads geloof ik Een setje van deze is ook goed:http://www.guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=3250&group_id=10000022&lang=nl

Weest voorzichtig! Het is geen rocketscience, maar je kan er niet bij vijlen..

Rizz
2 mei 2014, 13:00
https://www.google.nl/search?q=youtube+fretdressing&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=fflb&gfe_rd=cr&ei=oXpjU_G9C8fl-gbQ8IC4CA#channel=fflb&q=youtube+fret+dressing&rls=org.mozilla:nl:official&spell=1

larsje
2 mei 2014, 13:01
thanks! ik heb wel wat van die schuurmiddelen. Eerst maar eens even goed kijken, hoe 'erg' dit is.

muffstuff
2 mei 2014, 13:15
Waar je voor moet zorgen, is dat de bovenkant rond blijft.. Beste koop je daarvoor een crowningvijl. Als je Medium- of Jumbofrets hebt, heeft guitarsupplies wel een mooie en niet al te duur.. Maar.......

Je voelde 'm al aankomen, niet? :D

Je hebt ook nodig: afplaktape, schuurpapier 400/600/800/1000/1200 en extra fijna staalwol voor de laatste polijsting.. GS levert ook een setje met die 3m pads geloof ik Een setje van deze is ook goed:http://www.guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=3250&group_id=10000022&lang=nl

Weest voorzichtig! Het is geen rocketscience, maar je kan er niet bij vijlen..
16,50 bij GS terwijl die dingen in de USA 9 dollar kosten, het loont soms wel even verder te kijken, dit gaat nergens over

http://thesandingglove.com/3M-WetOrDry-Polishing-Papers.asp