PDA

View Full Version : Doen jullie de vervangingen zelf?



G2G
5 juli 2003, 20:10
Ik hoor vaak vertellen van "steek er een humbuckert bij of verwissel ..."
De vraag is of jullie dat in de winkel doen of het gewoon zelf doen, want ik ken niets van aparatuur.
Ik heb bijvoorbeeld een Squier, die kun je waarschijnlijk wel "upgraden" naar een iet of wat degelijke gitaar, maar ik weet gewoon niet welke delen ik moet vervagen en door welke.

Caio

Negative K3 fan
5 juli 2003, 20:14
doe ik vaak zelf, een andere humbucker erin flikkeren is geen moeite :)

Polytheme Pam
5 juli 2003, 20:17
Doen jullie de vervangingen zelf?

nee..nooit!! (alleen de snaren dan...)

voor mods, reparaties en re-fretten ga ik altijd naar Vox Humana of Sjak Zwier...

Anders Destium
5 juli 2003, 20:45
Het vervangen van elementen is appeltje eitje. Het enige dat je hoeft te kunnen is kleuren uit elkaar houden, een tekening maken (of configuratie van inet plukken) en solderen. Het solderen schijnt voor velen nog het lastigst te zijn, ik zal het even uitleggen:

Je pakt een soldeerbout, warmt deze op, houdt er wat soldeersel tegen, houdt het snoertje van het element en de bout tegen de plaats waar het moet aansluiten en laat de bout afkoelen zodat het soldeersel uithardt. Nu zit 1 draadje vast. Zo doe je dit met all draadjes en je nieuwe element is een feit. Mocht er geen geluid uitkomen heb je ergens een foutje gemaakt (SD en Dimarzio gebruiken bijvoorbeeld net andere kleurcodes dus dat kan best) dan experinmenteer je wat tot er wél geluid uit komt. Als je een brom hoort is je aarde niet in orde...

Misschien lijkt het zo nog steeds een aardige klus, maar met voorbereiding erbij ben je nog geen half uur bezig als het goed is, een kwartier is meestal al genoeg...

wietse
5 juli 2003, 20:56
ja ik doe alles zelf tot aan herfretten toe ,alleen bij gitaren zonder binding anders wordt het mij ook te moeilijk.
bespaar je jezelf een boel geld mee uit.

Ic3gl0vE
5 juli 2003, 21:01
maar is een apparaat om de hals mee te fretten niet heel duur?

Lacrymosa
5 juli 2003, 21:09
Het vervangen van elementen is appeltje eitje. Het enige dat je hoeft te kunnen is kleuren uit elkaar houden, een tekening maken (of configuratie van inet plukken) en solderen. Het solderen schijnt voor velen nog het lastigst te zijn, ik zal het even uitleggen:

Je pakt een soldeerbout, warmt deze op, houdt er wat soldeersel tegen, houdt het snoertje van het element en de bout tegen de plaats waar het moet aansluiten en laat de bout afkoelen zodat het soldeersel uithardt. Nu zit 1 draadje vast. Zo doe je dit met all draadjes en je nieuwe element is een feit. Mocht er geen geluid uitkomen heb je ergens een foutje gemaakt (SD en Dimarzio gebruiken bijvoorbeeld net andere kleurcodes dus dat kan best) dan experinmenteer je wat tot er wél geluid uit komt. Als je een brom hoort is je aarde niet in orde...

Misschien lijkt het zo nog steeds een aardige klus, maar met voorbereiding erbij ben je nog geen half uur bezig als het goed is, een kwartier is meestal al genoeg...

sorry anders, maar et gaat niet helemaal zoals het hoort

je pakt je soldeer bout, warmt heb op, maakt hem schoon op je sponsje (met water)

nu doe je een klein (heel klein) druppeltje soldeer je je bout (soldeer met harskern)

Nu zet je het draadje dat je ergens anders aan vast wil maken, op dat gene waar je hem aan vast wil maken, je zet nu je soldeerbout ietsjes van dat kruispunt af, en je doe je soldeer precies op dat kruispunt, wacht nu tot dat het soldeer gaat vloeien, en haal nu je bout er af, zorg er voor dat je de 2 aan elkaar te maken dingen, niet beweegt terwijl het soldeer uithard.

veel mensen zijn te ongeduldig en kwakken er dus een zooi tin op, en wachten niet tot het goed gaat vloeien

CheerS!!

Polytheme Pam
5 juli 2003, 21:10
je pakt je soldeer bout

daar gaat `t bij mij al fout...

wietse
5 juli 2003, 21:45
maar is een apparaat om de hals mee te fretten niet heel duur?
wat voor apparaat,.. je wipt ze er voorzichtig uit met een mesje of een kleine schroefendraaier of een knijptangetje die erg dun en scherp is zo doen ze het tenminste bij bob de jong die hebben er een apart tangetje voor maar zo kan het ook je moet wel voorzichtig zijn .
zolang het hout maar niet meekomt van je fretboard ,want dan heb je een probleem.
knipt de nieuwe fret af op ongeveer de lengte van de oude en past en vijlt dan net zolang tot ie helemaal past en niet meer uitsteekt ,dan drupje lijm erop en voorzichtig met een nylon hamertje er in tikken ,en klaar is kees.
heb laatst één beschadigde fret van m'n klira vervangen ben net zolang aan het vijlen geweest tot hij precies dezelfde hoogte had als de oude (zitten namelijk extreem lage frets op die je niet meer kan krijgen) ben wel 2 uren zoet geweest maar je ziet nu het verschil niet .
heb het mezelf wel geleerd op een oude egmond van 5 euro je moet niet gelijk op een dure gitaar beginnen.

bert k
6 juli 2003, 16:55
sorry anders, maar et gaat niet helemaal zoals het hoort

je pakt je soldeer bout, warmt heb op, maakt hem schoon op je sponsje (met water)

nu doe je een klein (heel klein) druppeltje soldeer je je bout (soldeer met harskern)

Nu zet je het draadje dat je ergens anders aan vast wil maken, op dat gene waar je hem aan vast wil maken, je zet nu je soldeerbout ietsjes van dat kruispunt af, en je doe je soldeer precies op dat kruispunt, wacht nu tot dat het soldeer gaat vloeien, en haal nu je bout er af, zorg er voor dat je de 2 aan elkaar te maken dingen, niet beweegt terwijl het soldeer uithard.

veel mensen zijn te ongeduldig en kwakken er dus een zooi tin op, en wachten niet tot het goed gaat vloeien

CheerS!!

Nog één aanvulling: Voordat je het draadje op het soldeerpunt legt, moet je eerst het draadje en het soldeerpunt vertinnen, oftewel, warmmaken met de bout en een beetje soldeer laten vloeien. Nu pas draadje op de goeie plek leggen en verhitten. Géén nieuwe soldeer toevoegen. Door de warmte vloeit alles keurig in elkaar, en vast.

Dirk_Hendrik
6 juli 2003, 18:53
Om op de vraag terug te komen, ja. Ik doe eigelijk alles zelf. Dat geld voor gitaren maar ook voor het repareren/modificeren van apparatuur. daar ik weet wat sommige modificaties inhouden en de prijzen die er voor gevraagd worden vind ik ze vaak veel te duur. Dertig Euro voor het uitvoeren van een simpele bias oper atie op een versterker? Als je dat als expert vaak (en dus vlot) doet zou je moeten weten dat dat bedrag (70 gulden!) erg hoog is. Ik vind veel ervaring met iets doen geen reden om er hoge prijzen voor te vragen.
Voorbeeld: Amerikaanse effecten dude Analogman die 50 euro vraagt voor het (als het al nodig is) vervangen van een opamp n twee weerstanden in een tubescreamer. Als je het vaker hebt gedaan doe je dat in 5 minuten. Tel er 10 minuten aan additionele kosten (Commercieel dus administratie enzo) bij op, dan zit je op 200 dollar per uur! Het is overigens wel zo dat alle door deze gast gemodde tubescreamers persoonlijk door Jomanda worden ingestraald! Net zo als de versterkers die door van Weelden worden verbouwd.

Sorry, ik doe het zelf wel en vraag de patatboer op de hoek om zijn zegen. Klinkt te gek!

Barret Wallace
6 juli 2003, 19:05
ik knoei altijd soldeersel op men gitaarbody :roll: :roll:

bert k
6 juli 2003, 20:46
Jezus, wat lomp! :nervous:


of is het relicen?

Voidhead
6 juli 2003, 20:49
[edit] ?? je hebt je bericht niet eens geedit :D

maar goed, ik heb een keer een potmeter vervangen in mn gitaar en dat ging zonder problemen :)

Anders Destium
6 juli 2003, 21:15
Bij mij gaat het solderen zonder problemen en aardig netjes. Het grote voordeel van mijn "methode" is dat als ik ga klooien met elementen ik geen nieuw soldeersel nodig heb :)
Ik test eerst of de bout heet genoeg is, laat de plaats waar ik het draadje moet planten vloeien, leg het draadje op de goede plaats en laat het uitharden. Als ik het niet vertrouw kan ik altijd nog wat nieuw soldeersel gebruiken, ik heb er nog nooit een puinhoop van gemaakt, maar als ik jullie geloof is dat meer geluk hebben :wink:

Barret Wallace
6 juli 2003, 21:21
Jezus, wat lomp! :nervous:


of is het relicen?
hey dat was alleen de eerste keer iets loshalen he misschien overkomt me het nu niet meer :razz: