PDA

View Full Version : Vraag over freesbits



Rikkert
28 april 2014, 21:19
Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik al twee weken aan het zoeken(op het forum, buiten het forum, google etc) over welke freesbits ik nu moet kopen.
De een zegt dit en de ander dat... maar uiteindelijk wordt ik er niet wijs uit.

Als ik bijvoorbeeld op kopieerfrezen zoek krijg ik voornamelijk alleen freesbits met een bolle freeskop. Wat dus weer totaal anders eruit ziet als de kopieerfrees bij GS. Gebruiken ze bij GS een groeffreesbit met daarop een lager? Met de kopieerfrees wil ik eigenlijk de cavities en pups plus de neckpocket frezen. Nu heb ik dus tussen het zoeken door een beetje gezien dat er hier vaak een freesbit met een diameter van 1/2" (12,7mm) voor gebruikt wordt, klopt dit?
Wat mij dan verder niet duidelijk is hoe lang bijvoorbeeld een groeffreesbit met lager als deze is. http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/frezen/hm-kantenfrees/14546.html
Er staat dus 55mm maar is dit dan de totale hoogte van de bit of alleen van het snijvlak?

Verder wil ik een kantenfrees aanschaffen voor het frezen van de bodyvorm hier zit echter ook weer verschil in frezen. Zo zijn er met snijkanten onder hoef, 2 snijkanten of 3 snijkanten.
Zelf dacht ik aan iets als dit:
http://www.vixers.nl/artikel/kantenfrees-hm-a-b-19-05-50-8mm-kolf-12mm-snijkant-onder-hoek

Ik zou graag jullie advies hierover horen zodat ik eindelijk de knoop door kan hakken welke freesbits ik kan/moet bestellen.

Thanks!

Rik

grizzly
28 april 2014, 21:33
Naar mijn mening is 55mm de totale lengte.
Snijvlak is denk ik 12mm. Ook die kantenfrees heeft als snijvlak 12mm.
Klopt ook wel in verhouding want het lagertje is 8mm.

Ik heb ze hier vandaan en ben er erg tevreden mee.
http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Routing.html

01danny10
28 april 2014, 22:23
kijk ook eens bij ecotools.nl die hebben ook een vrij ruim assortiment. Ik heb op 1 keer na alleen maar goeie freesjes gehad via die lui en ze bezorgen ook lekker snel

Rob Groen
28 april 2014, 23:18
Misschien is dit wat je zoekt,...
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000020&lang=nl

Zatar
29 april 2014, 11:07
Ook eens kijken bij JVL: linkje (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Categories/JVL)

Ik heb er zowel van GS als van JVL. Die van GS zijn zeker de moeite waard hoor! Maar als je wil vlakken, gehele zijkant in 1 keer etc. kijk dan bij JVL. Die zijn super :)

Hedge
29 april 2014, 14:40
Ook eens kijken bij JVL: linkje (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Categories/JVL)



+1 PRIMA frezen voor redelijke prijs.

stijnkenens
29 april 2014, 15:00
Ook eens kijken bij JVL: linkje (http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Categories/JVL)

Ik heb er zowel van GS als van JVL. Die van GS zijn zeker de moeite waard hoor! Maar als je wil vlakken, gehele zijkant in 1 keer etc. kijk dan bij JVL. Die zijn super :)

Dat is een raad die je NIET, maar ik herhaal dan ook even: NIET aan iemand mee geeft.
Een bovenfrees is een levensgevaarlijk stuk gereedschap, daar moet met zorg mee omgesprongen worden.

@ TS: begin maar met de diepte: de helft van de doorsnede van de freesbit, en liever nog minder !



s.

jan jansen
29 april 2014, 17:37
Dit advies kan ik van harte aanbevelen. Ik heb de laatste keer een frees bit ``verloren`` tijdens het frezen en vond hem terug door de schutting met de buren. Daarna heb ik en goede frees en frees bits gekocht!

KoenB
30 april 2014, 10:46
Nog wat wijsheid, helaas door praktijkervaring vergaard: Als je een kopieerbit hebt, duw dan de as zo ver mogelijk in de houder van de frees. Het bovenlager wil nog wel eens lostrillen, en dan kan het kreng op en neer glijden over de as. Bij mij schoot de lager boven de mal, daardoor nam de frees een hapje uit de hiel van mijn vers gefreesde hals. Het viel gelukkig mee en was te herstellen, maar sinds dat incident neem ik geen risico's meer.

En zoals Stijn al heel terecht opmerkt: NOOIT DE HELE ZIJKANT VAN EEN BODY IN EEN KEER FREZEN. Bloedlink! Ik doe het zelf altijd in een keer of 4-5, duurt langer maar stukken veiliger, en minder kans op tear-outs (zeker met mahonie wil de frees nog wel eens een stukje hout uit de kopse kant meetrekken als je te hard gaat).

Rikkert
30 april 2014, 11:49
Dat is een raad die je NIET, maar ik herhaal dan ook even: NIET aan iemand mee geeft.
Een bovenfrees is een levensgevaarlijk stuk gereedschap, daar moet met zorg mee omgesprongen worden.

@ TS: begin maar met de diepte: de helft van de doorsnede van de freesbit, en liever nog minder !



s.

Bedankt voor het advies Stijn en ook de andere GN'ers!! Ga ik zeker in acht nemen.

Ik heb nu van iemand een bovenfrees te leen. Daarop zit een schacht van 8mm. Nu zijn bij GS de freesbits allemaal voor een 6,35mm schacht en is er ook een conversiebus te koop daar. Nu heb ik echter in andere stukken hier op het forum gelezen dat een conversiebus ook vaak niet een goede oplossing is omdat de bit daar ook nog wel eens uit zou schieten.

Moet ik dan nu een kantenfrees met lager (onderlager) en een groeffrees met lager(bovenlager) aanschaffen voor het frezen van de body omtrek?

barno
30 april 2014, 12:46
conversie bus is geen probleem, spanner gewoon heel goed vastdraaien. Wel regelmatig controleren of het bitje niet langzaam uit de bus komt tijdens het frezen. En uiteraard doe je dat steeds met stekker uit. Altijd.Stekker.Uit.

Rob Groen
30 april 2014, 12:46
Nu heb ik echter in andere stukken hier op het forum gelezen dat een conversiebus ook vaak niet een goede oplossing is omdat de bit daar ook nog wel eens uit zou schieten.



Ik heb ook zo'n bus, van 6 naar 8 mm, maar het enige "probleem" wat ik heb, is dat je hem weer moeilijk van het bitje af krijgt.
Los schieten lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat je hem aandraait en dus dicht knijpt. Maar ik geef toe het is niet ideaal natuurlijk, een busje ertussen.

Rikkert
30 april 2014, 13:10
Zo mijn vader even gebeld (die werkt namelijk bij een winkel voor particulieren en bedrijven waar ze gereedschap en andere materialen verkopen) en deze freesbits besteld. Ik krijg namelijk wat meer korting bij hem, dus dat is altijd makkelijk :D

Groeffrees
http://www.vixers.nl/artikel/groeffrees-hm-12x19x55mm-met-lager-op-kolf-kolf-8mm

Kantenfrees
http://www.vixers.nl/artikel/kantenfrees-hm-a-b-12-7-25-4mm-kolf-8mm-snijkant-onder-hoek

Allen bedankt voor het advies en het meedenken!

Rik

Rob Groen
30 april 2014, 13:48
Owja,....mijn vader werkt in een gereedschapswinkel, was ik vergeten,.. :???::seriousf:

Orpheo
1 mei 2014, 18:09
Nog wat wijsheid, helaas door praktijkervaring vergaard: Als je een kopieerbit hebt, duw dan de as zo ver mogelijk in de houder van de frees. Het bovenlager wil nog wel eens lostrillen, en dan kan het kreng op en neer glijden over de as. Bij mij schoot de lager boven de mal, daardoor nam de frees een hapje uit de hiel van mijn vers gefreesde hals. Het viel gelukkig mee en was te herstellen, maar sinds dat incident neem ik geen risico's meer.

En zoals Stijn al heel terecht opmerkt: NOOIT DE HELE ZIJKANT VAN EEN BODY IN EEN KEER FREZEN. Bloedlink! Ik doe het zelf altijd in een keer of 4-5, duurt langer maar stukken veiliger, en minder kans op tear-outs (zeker met mahonie wil de frees nog wel eens een stukje hout uit de kopse kant meetrekken als je te hard gaat).

Ik gebruik een 5cm lang freesbit die in een klap de hele zijkant beslaat... Prettig werken hoor, zeker met de freestafel en m'n Festool. Ik merk dat die frees veel strakker, veiliger en sneller werkt dan meerdere keren met meerdere freesbits werken.

stijnkenens
1 mei 2014, 18:56
Ik gebruik een 5cm lang freesbit die in een klap de hele zijkant beslaat... Prettig werken hoor, zeker met de freestafel en m'n Festool. Ik merk dat die frees veel strakker, veiliger en sneller werkt dan meerdere keren met meerdere freesbits werken.

Doe ermee wat je wil, ik vind het levensgevaarlijk.
Slecht voor de bit en de freesmachine.

Stoerdoenerij is het laatste wat ik verwacht met een freesmachine. Zeker van iemand met weinig ervaring !



s.

01danny10
1 mei 2014, 19:37
Bedankt voor het advies Stijn en ook de andere GN'ers!! Ga ik zeker in acht nemen.

Ik heb nu van iemand een bovenfrees te leen. Daarop zit een schacht van 8mm. Nu zijn bij GS de freesbits allemaal voor een 6,35mm schacht en is er ook een conversiebus te koop daar. Nu heb ik echter in andere stukken hier op het forum gelezen dat een conversiebus ook vaak niet een goede oplossing is omdat de bit daar ook nog wel eens uit zou schieten.

Moet ik dan nu een kantenfrees met lager (onderlager) en een groeffrees met lager(bovenlager) aanschaffen voor het frezen van de body omtrek?

Bij de meeste freesmachines zit wel een setje knelkoppelingen ( die binnen in de moer hoort van je freesbitsluiting). bij de bovenfrezen die ik gekocht heb zat er altijd 1 van 8mm en 6,3 of 6,4 ofzo.
Daar zou die van GS in moeten passen zonder conversiebus lijkt me...?

bad65
1 mei 2014, 20:53
Bij de meeste freesmachines zit wel een setje knelkoppelingen ( die binnen in de moer hoort van je freesbitsluiting). bij de bovenfrezen die ik gekocht heb zat er altijd 1 van 8mm en 6,3 of 6,4 ofzo.
Daar zou die van GS in moeten passen zonder conversiebus lijkt me...?

Ja.........

Rikkert
2 mei 2014, 09:54
Gisteren de body gefreesd. Eerst wat geoefend met de frees op een dikker stuk mdf waarvan ik meteen een dikkere mal heb gemaakt zodat ik met kleinere stapjes kon frezen. Ik had echter wel wat kleine problemen met het locking mechanisme van de zool van de frees. Af en toe kwam die wat los waardoor ik wat extra moest opletten dat de lager niet uiteindelijk langs de template eraf geduwd werd. Het is frezen van de body is gelukt op een paar kleine foutjes na dus ben redelijk tevreden.

loose-fur
2 mei 2014, 10:25
Hier noem je nu precies de redenen waarom ik het frezen met een gelagerde freesbit zoveel mogelijk probeer te vermijden, Rikkert, en ik de volgring van de freesmachine zélf verkies.
Bij een volgring hoef je immers geen extra kalibers te maken om in verschillende dieptestappen te gaan frezen, en mag er al eens iets fout gaan met het vastzetmechanisme van je machine..
Bovendien komt bij een freesbit met een volglager de 'volgdruk' op de bit zélf, een extra kracht die bij grote(re) afname tot bitbreuk kan leiden. Bij een volgring op de zool van de machine komt die druk niet als extra kracht op de freesbit terecht, maar neemt de volgring die op zich. In de kleine dertig jaar dat ik héél frequent de bovenfrees hanteer heb ik nog nooit een afgebroken freesbit gelanceerd gezien (hout vasthouden..).

Nadeel van een volgring is dat je op voorhand moet gaan bepalen met welk een freesdiameter je aan de slag wil gaan, daar je het kaliber moet aanpassen aan het verschil tussen ring en freesbit.Toevallig net een post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?165202-Judas) daaromtrent geplaatst

https://lh3.googleusercontent.com/ePNJTmqGcRzhNBlLSiMZz6QvtAXDiXpBJ14jFDzcA7U=w903-h677-no



Tee.

Rizz
2 mei 2014, 10:37
Goeie tip, Tee! Je moet dan wel een ringetje hebben die exact die maat is die je nodig hebt..

loose-fur
2 mei 2014, 10:47
Huh? Welnee, Rizz, bij zowat elke freesmachine zit een volgring bijgeleverd, toch? Je maakt je freeskalibers naar de volgring die voorhanden is op jouw machine (in mijn geval 30 mm). Het enige wat je moet doen is je freeskaliber aanpassen aan de freesbitdiameter die je wil gebruiken. Op dit kaliber noteer je best die diameter voor het geval je dit kaliber later nog een keer wil gebruiken.


Tee.

Rizz
2 mei 2014, 10:56
Je hebt gelijk.. Ik las freeskaliber als wat anders, maar dat is de mal die je gebruikt..

Ik bedoelde het sluitringetje.. :hide:

Laat maar, ik begrijp het.. :soinnocent:

Elric
2 mei 2014, 11:32
Ik heb nu van iemand een bovenfrees te leen. Daarop zit een schacht van 8mm. Nu zijn bij GS de freesbits allemaal voor een 6,35mm schacht en is er ook een conversiebus te koop daar. Nu heb ik echter in andere stukken hier op het forum gelezen dat een conversiebus ook vaak niet een goede oplossing is omdat de bit daar ook nog wel eens uit zou schieten.


Bij JVL zijn ook bits te koop een 6, 6.35 en 8 mm schacht hebben. Keuze genoeg. Ik raad ten sterkste af om met een conversiebus te werken. Ik heb hier zelf een jaar geleden ook een keer over gepost en toen kreeg ik meerdere reacties van mensen die (net als ik) mee maakte dat de conversiebus niet opgewassen was tegen de bovenfrees een het freesbitje afvuurde door de tuin. Bij mij schoot die toen naar de grond, maar ik ken ook verhalen van mensen waarbij die door de schutting heen ging!

Verder weet ik niet wat voor bovenfrees je hebt maar van Bosch bijvoorbeeld zijn meerdere goede spantangen te krijgen. Op de drie bovengenoemde maten. Ook daar kun je naar zoeken als je een bitje vind die je niet in een andere maat dan 8 of 6 vind.

jan jansen
2 mei 2014, 13:28
. Bij mij schoot die toen naar de grond, maar ik ken ook verhalen van mensen waarbij die door de schutting heen ging!
.[/QUOTE]

Klopt dat is mij gebeurt. sindsdien geen goedkope frees en freesbitjes met conversie bus meer gebruikt. Die frezen die Ecotools verkoopt zijn perfect. Als ze bot zijn koop je gewoon nieuwe, voor die prijs en kwaliteit!

:mmmm::blast::ok: