PDA

View Full Version : Time to Time



Fusion
27 april 2014, 19:35
Ja ja, weer n nummer uit de Mystic studios:


http://www.youtube.com/watch?v=5rnHaN0gwG0

Ben benieuwd wat jullie vinden van

* de compositie

* de mix

Ik heb zelf wel n aantal punten die ik anders zouden willen iig.

Tupelo
27 april 2014, 21:22
Ik vuur eerst maar eens wat dingen af.
Lady Gaga ?
Goldfrapp (strict machine materiaal).
Het klinkt hypermodern, als een 538 mix.
Ik vind 'm knap als compositie en ook lekker in de mix zitten.
Het is alleen echt helemaal mijn muziek niet.
Niettemin, met wind mee zou je hiermee een megaknaller op een commercieel radiostation kunnen hebben volgens mij.
Echt dude, 't zit knap in elkaar, en 't is superstrak gemixt.

paulusdeBKB
28 april 2014, 00:34
Heel gaaf! En ik ben een leek in dit genre dus neem mijn opmerkingen met een schep zout.

- De mix is uitstekend voor zover ik kan horen op laag volume door KRK's.
- Van mij had het nog wel wat meer 'kapot' mogen klinken. Vooral de drums zijn me te netjes.
- Rond 1.20 wordt de stem weggedrukt door de (ik noem het maar even) formant synthesizer. En de mannenstem rond 1.55 met shuffletje is lekker, maar of die in dit nummer moet?
- De wisselingen van shuffle naar recht en en weer terug zijn mij persoonlijk wat veel van het goede. Maar misschien hoort dat erbij.
- Hooks zijn sterk! Of ze origineel genoeg zijn kan ik niet beoordelen want ik ken het genre niet. Hoe heet dat eigenlijk?
- De synth stab rond 1.06 vind ik geniaal. Helemaal Feel For You - Chaka Khan.

Ik denk: geen hit. Maar het is close. Zeer close. En je productieskills behoren tot de beste op dit forum. Als je hier ambities mee hebt, wordt het tijd om input te vragen van de profs. Wij simpele gitaristen kunnen je onvoldoende verder op pad helpen, ben ik bang.

Gaat voort!!

Kefding
28 april 2014, 11:26
De mix vind ik best goed eigenlijk. Je benut het stereospectrum en gelukkig geen overdreven platgecompressede geside-chainde meuk. Het enige puntje vind ik, en dat is persoonlijk, dat het wel heul hectisch en eclectisch is. Bij veel opsmuk denk ik al vrij snel dat er wat te verbergen valt. Hoeft niet altijd zo te zijn, zeker niet in dit geval, maar goed. That's just like .... my opinion, man.
Het is overigens ook niet mijn muziek, maar ik weet er genoeg vanaf dat dit een lekkere mix is van dubstep, trap en catchy vocals. Yellow Claw ging je niet geheel onverdienstelijk met deze combinatie voor.

Knap gedaan en hop, Drie voor Twaalf van VPRO/3FM spammen, anders doe ik het.
Twitter: @roosmarijn
Facebook: https://www.facebook.com/roos3fm

Tenzij je geen bakken vol doekoe's en hordes soppende punani's wil, uiteraard. :)

Fusion
29 april 2014, 10:41
Ik vuur eerst maar eens wat dingen af.
Lady Gaga ?
Goldfrapp (strict machine materiaal).
Het klinkt hypermodern, als een 538 mix.
Ik vind 'm knap als compositie en ook lekker in de mix zitten.
Het is alleen echt helemaal mijn muziek niet.
Niettemin, met wind mee zou je hiermee een megaknaller op een commercieel radiostation kunnen hebben volgens mij.
Echt dude, 't zit knap in elkaar, en 't is superstrak gemixt.
Dank! Ik denk dat t idd niet goed genoeg is voor n megaknaller (vanuit n commercieel perspectief), maar bedankt voor t commentaar!

Fusion
29 april 2014, 10:44
Heel gaaf! En ik ben een leek in dit genre dus neem mijn opmerkingen met een schep zout.

- De mix is uitstekend voor zover ik kan horen op laag volume door KRK's.
- Van mij had het nog wel wat meer 'kapot' mogen klinken. Vooral de drums zijn me te netjes.
- Rond 1.20 wordt de stem weggedrukt door de (ik noem het maar even) formant synthesizer. En de mannenstem rond 1.55 met shuffletje is lekker, maar of die in dit nummer moet?
- De wisselingen van shuffle naar recht en en weer terug zijn mij persoonlijk wat veel van het goede. Maar misschien hoort dat erbij.
- Hooks zijn sterk! Of ze origineel genoeg zijn kan ik niet beoordelen want ik ken het genre niet. Hoe heet dat eigenlijk?
- De synth stab rond 1.06 vind ik geniaal. Helemaal Feel For You - Chaka Khan.

Ik denk: geen hit. Maar het is close. Zeer close. En je productieskills behoren tot de beste op dit forum. Als je hier ambities mee hebt, wordt het tijd om input te vragen van de profs. Wij simpele gitaristen kunnen je onvoldoende verder op pad helpen, ben ik bang.

Gaat voort!!Dank man, voor iemand zegt een leek te zijn in t genre (ben ik trouwens ook hoor), snijdt je commentaar wel erg veel hout hehe. Ik ben t met de meeste van je commentaar/kritiek eens. Je hebt vooral gelijk over de te nette drums en de vocals die worden weggedrukt. De shuffle, ja, als ik m er de hele tijd inhoud is t te veel, maar als ik wissel is t ook weer nogal in your face. Misschien had ik alleen moeten wisselen tussen de shuffle en straight half time?

Fusion
29 april 2014, 10:47
De mix vind ik best goed eigenlijk. Je benut het stereospectrum en gelukkig geen overdreven platgecompressede geside-chainde meuk. Het enige puntje vind ik, en dat is persoonlijk, dat het wel heul hectisch en eclectisch is. Bij veel opsmuk denk ik al vrij snel dat er wat te verbergen valt. Hoeft niet altijd zo te zijn, zeker niet in dit geval, maar goed. That's just like .... my opinion, man.
Het is overigens ook niet mijn muziek, maar ik weet er genoeg vanaf dat dit een lekkere mix is van dubstep, trap en catchy vocals. Yellow Claw ging je niet geheel onverdienstelijk met deze combinatie voor.Dude you just peed on my rug ;)


Knap gedaan en hop, Drie voor Twaalf van VPRO/3FM spammen, anders doe ik het.
Twitter: @roosmarijn
Facebook: https://www.facebook.com/roos3fm
Wie is Roosmarijn??

Tupelo
29 april 2014, 10:55
Ik vind de wissel van drum helemaal niet vervelend anders.
Vocals die weggedrukt worden ?
Daarover maak ik mezelf als onbevangen luisteraar helemaal geen zorgen.
Drummetjes iets dikker zou misschien wel lekker zijn ja.
Mijn benedenbuurman houdt van hardstyle, ik niet, maar ik moet zeggen dat ik het geluid van sommige van die beats echt wel erg lekker vind.
Snijdt overal doorheen (snoeiharde bassdrum) zo expliciet dat je jezelf geen zorgen maakt over weggedrukte vocals zeg maar (want die zitten zelfs daar in zo nu en dan).

Fusion
30 april 2014, 09:09
Haha maar ik wil toch altijd gaan voor n zo goed mogelijke mix. En als de pro's snoeiharde kicks en bassen kunnen mixen met verstaanbare zang, wil ik t ook kunnen hehe. Volgende keer beter :)

Fusion
30 april 2014, 09:12
Btw heb op Rozemarijn haar smoelenboek gepost, maar verwacht daar niets van. Zoals Paulus hierboven al schreef, het zit (enigszins) in de buurt van de commerciële jongens, maar niet in the same league, niet bepaald. Daarvoor moet je veel meer tijd spenderen aan muziek, niet af en toe een los uurtje. Zo krijg je ten eerste niet alles onder de knie en ten tweede ga je niet zo lang de tijd nemen te schaven tot t goed wordt.

zoldergitarist
30 april 2014, 09:19
Klinkt lekker Fu, je inspireert mij om iets leuks te gaan doen met tja... je hoort het wel.
Groet Barrie

Kefding
1 mei 2014, 13:57
Btw heb op Rozemarijn haar smoelenboek gepost, maar verwacht daar niets van. Zoals Paulus hierboven al schreef, het zit (enigszins) in de buurt van de commerciële jongens, maar niet in the same league, niet bepaald. Daarvoor moet je veel meer tijd spenderen aan muziek, niet af en toe een los uurtje. Zo krijg je ten eerste niet alles onder de knie en ten tweede ga je niet zo lang de tijd nemen te schaven tot t goed wordt.

Het zou je verbazen hoeveel nieuwe muziek wordt opgepikt en gedraaid. In dat bewuste programma, 3voor12, hoor je juist níet de commerciële jongens. Ook vaak figuren die net voorbij de zolderkamerperiode zijn. Er zijn mindere nummers groot geworden!

Tupelo
1 mei 2014, 20:39
Denk ik ook.

Duhsjaak
1 mei 2014, 21:42
Heb enige tijd gestopt in vluchtelingenwerk en mantelzorg. En enige dan tussen aanhalingstekens.

Ik loop schaamteloos achter en dat gaat de komende pakweg acht weken alleen maar erger worden.
Geen careless disrespect van mijn kant, maar het is zoals het is.

Deze is totaal buiten mijn dingen. Toch ben ik behoorlijk gehard door meedogenloze huisgenoten (toen) die dachten dat pa alles kon hebben. En ze hebben gelijk gehad. Ik heb het overleefd en deze heb ik op verdraaid goeie speakers, op koptelefoon vooral, een aantal keer op stevig volume gedraaid. Het staat of valt met het volume. En wat pilletjes die wel zijn getest, maar waarvan je toch geen enkel idee hebt wat het precies is. En met tamelijk plakkerig transpirerende chickies die hun handen (zei ik handen?) in de lucht gooien....

Afijn, je snapt, zelfs als de muziek niet 100% je ding is, kun je er door de omstandigheden waaronder je het ondergaat nog heel erg tevreden over zijn.

Als dit in Rotown langs was gekomen, of in de IT, had het zeker niet misstaan!
Vriendelijke groet, Gus (zwaar onder de indruk dus)

Duhsjaak
2 mei 2014, 04:54
Als ik op de knop bericht bewerken klik, en een stukje toevoeg, blijkt dat ik dat niet mag van het systeem.
Fuck the system.

Hier dus, wat niet mag:

Edith: (geintje)
Er was een klein puntje dat mij een beetje dwarszat, en dat was de opstapeling van ideeeën. Dat maakt het een beetje ademloos.
Een bijzonder goed gitarist en een heel gewaardeerd GN'er heb ik al een jaar of wat een soort running gag mee.

Hij zegt dan: Even een liedje van The Beatles, sorry Gus.
En ik zeg dan: Geeft niet H, van jou kan ik het hebben. Wat meestal nog klopt ook.

Ik heb altijd geroepen dat het begin van de eigen songschrijf carrière van The Beatletjes wordt gekenmerkt door een volmaakt nodeloze zooi akkoordjes om toch vooral te laten horen dat ze wel weten hoor, hoe ze een liedje moeten maken. Mooipraterij dus.

Nu de Bieb opnames van die band uitgebreider zijn opgegraven en uitgebracht, worden er (à la Journaal) ineens Beatles kenners opgedoken. Waarom die kenners niet iets beters te doen hadden in de begintijd van de The Beatles? Vaak zijn ze jong en hebben een zonnebril op. Ook op een radio interview. Tamelijk hylarisch.

Maar goed, ook Oor doet een interview van een kantje of vier, vijf, waarin nadrukkelijk wordt stilgestaan bij L&McC's imponeergedrag.

Nou wil ik allerminst zeggen dat jouw songs zijn gebaseerd op imponeergedrag. Ze blaken van zelfverzekerdheid. Toch zou ik dat puntje naar voren willen brengen. Nog een keer luisteren en nu ik het draadje met meer aandacht lees, blijkt dat punt ook eerder gevallen te zijn. Beter een paar sterke ideeën in één stuk naar voren te brengen, dan alles over elkaar te laten buitelen. Maakt dat mensen zich er makkelijker mee kunnen identificeren. Niet te glad natuurlijk, maar iets makkelijker toegankelijk?

Zoldergitarist zegt iets als dat het hem inspireert. Mij ook. Ik ga vooral bezig met wat ik altijd doe. Van Z. en jou hoop ik werkelijk hetzelfde.
VrGrG

Duhsjaak
3 mei 2014, 11:13
De leukste puzzles, zijn die waar aan je later nog weer eens terug denkt.
En de leukste denkbeelden zijn die, die je aanvankelijk verwerpt.

Ik ga je iets proberen uit te leggen zonder dat ik je ken en zonder dat je er om hebt gevraagd. Een linke combinatie.

Dit is dus nog steeds een beetje voortbordurend op wat Kefding heeft gezegd: Too much.
En ik kon dat niet precies onder woorden brengen. En nu ik denk dat ik dat wel kan, doe ik dit niet om je de les te lezen hè? Dat moet ik wel even vermelden.

Ik denk dat je teveel werktuigelijk met deze muziek bezig bent geweest. Teveel bewust desnoods of teveel bewust van de vraag: hoe zal het klinken?
Oefening:
Neem een wit vel papier en ga iets tekenen of schilderen. Als je er bij stil staat, zul je merken dat je beschikt over een soort vaag beeld van wat je gaat doen en dat je uitademt als je je potlood of kwast op papier zet.
Terwijl je bezig bent gaat dat vage beeld langzaam over van puur een 'geestelijk' iets naar deels geestelijk, deel lichamelijk, stoffelijk.

Dat gebeurt door het alleen maar van iets vaags uit te gaan voeren. Het krijgt dan vanzelf een iets andere gedaante dan dat je oorspronkelijk voor ogen had, een ervaring die iedereen zal beamen die iets maakt, maar het resultaat is door al in een vroeg stadium tot uitvoering over te gaan wel veel luchtiger of losser dan dat je er meer controle op loslaat.

Ik geloof persoonlijk dat je pure, niet gekunstelde/gecontroleerde scheppingskracht in dat stadium zit.

Dat is ook het stadium dat veel mensen de kracht of de hulp van God voelen. Of dat zo is is niet zo belangrijk, belangrijker is dat ik tot het inzicht ben gekomen dat je een van de meest oorspronkelijke en originele figuren van GN bent en dat je door deze oefening jezelf kunt verbeteren.

Het mooiste zou zijn als je het idee afwijst. Doorgaans hebben dat soort ideeën dan een meeste invloed. Ik ben ervan overtuigd dat een andere discipline uitvoeren, je iets kan vertellen over componeren of gitaarspelen.

Wijs je het af en blijf je het gewoon kudt vinden? Heb je het in ieder geval geprobeerd. Met zoveel talenten? Niks te verliezen.
Keep on keepin' on!!
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
3 mei 2014, 22:17
Op mijn beurt ben ik best jaloers op de controle dat Fusion zijn werk uitstraalt.
Eigenlijk vind ik het best meevallen wat die scheppingskracht aangaat, ik vind het voldoende creatief en scheppend.
Ik merk alleen dat Fusion erg goed thuis is in de dingen waar ik geen kaas van gegeten heb, en dat hoor je ook.
Persoonlijk vind ik dat juist een kwaliteit.
In tegenstelling tot veel andere mensen die ook goed zijn in produceren, vind ik Fusion zijn werk juist lekker tegendraads en niet teveel maar ook niet te weinig te koppelen aan een primair initiatief, een oorspronkelijke vibe.
Ik vind het juist lekker in balans voor iemand die productietechnieken beheerst, hij gebruikt de productie zelf als instrument zeg maar.
Dat vind ik persoonlijk bijzonder artistiek.
Het is niet van die aan de oppervlakte straight gespeelde muziek die achter de schermen in elkaar gemixt is.
Je mag weten, horen en voelden dat het de mix is die deel uitmaakt van het nummer.
Tegelijkertijd is het mijn grootste angst eens zover te raken als hij is.
Ik zou een Underworld 2 achtig iets starten, en alleen nog van achter mijn pc uit werken.
Prima muziek mee te leveren.
Alleen de ergernis en de frustratie van al die applicaties en apparatuur, brrrrrr.

Duhsjaak
4 mei 2014, 08:48
Drie posts. En toch niet duidelijk. Kun je nagaan hoe succes dit is geweest.
Ik vind m niet tekort schieten. Want ik meen dat dat de boodschap is die jij eruit haalt.

Ik vind (persoonlijk ja, inderdaad dus niks meer dan een mening) dat ie teveel verschillende structuren en motiefjes in een lied propt.
Ik heb niet zo effectief geprobeerd hem tot een zekere mate van soberheid, in de positieve zin simpeler aanpak te 'verleiden'.

From there. Vandaar dus.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
6 mei 2014, 09:42
Haha, dank here, Gus in t bijzonder voor zijn immer wonderbaarlijke en wonderschone proza hehe :) Ik snap wel wat je bedoelt Gus, en ik denk ook dat je gelijk hebt (behalve in dat 'niet belangrijk is of dit zo is' ;) ) Nee, ik doe niet aan imponeren. Dat probeer ik wel soms met mijn metalnummers, door ingewikkelde technieken te proberen. Gelukkig faalt dit altijd omdat ik ze niet beheers :) Voor de rest is vooral de 'sfeer' bij mij belangrijk. En het is niet zozeer dat ik kunstel, maar ik ben nou eenmaal niet zo goed in pakkende liedjes schrijven, die ook nog eens veel detail hebben. Ik kan prima een goede, catchy pop song schrijven, maar meestal zit ik zo diep in de details, dat ik t overzicht verlies. En daar baal ik best van. Ik zit dan zo 'gevangen in mijn Cubase blokjes' (precies dat waar Tupelo bang voor is!) dat ik er niet meer uitkom...

Duhsjaak
6 mei 2014, 10:28
Ik weet zonder je te kennen, dat je niet aan nodeloos imponeren doet. Je muziek imponeert. Dus da's OK.
Ja, en dan kom ik bijna op het punt dat ik mij schaam, omdat de volgende reactie zou kunnen worden opgevat als: Zie je, hij denkt dat ie het beter weet.

Ik denk eigenlijk nooit dat ik het beter weet. En als dat al eens wel zo zou zijn is het volmaakt onbelangrijk. Ik denk dat ik het beter weet met mijn muziek, maar met jou en jouw muziek natuurlijk niet. Ik kan alleen vertellen wat het met me doet. Dat doe ik doorgaans ook. Met wisselend resultaat. Want vang dat maar eens in woorden.

Ik ga het toch proberen.
Je bent wèl in staat hele goede, puntige, geniale, prachtige, mooie, weet ik veel songs te schrijven, als je jezelf gewoon belooft nou eens niet meer dan drie motiefjes per liedje te doen.

1 motiefje voor de coupletten
1 motiefje voor de bridge/lift/weet ik veel
1 motiefje voor het refrein, dat in de verte iets meer op het bruggetje lijkt dan op het couplet

Als iets mooi is heeft het zelden versiering nodig. Doe je teveel, dan versluier je je eigenlijke muziek. En van één te complexe, kun je drie mooie maken.
Plus dat je je publiek doorgaans niet verliest. Zappa kwam net op, toen ik in een platenzaak stond. Iedereen vond het geniaal, maar vrijwel niemand kocht het. Als je tussen Zappa en Hotel California mikt, is het verkoopbaar en heb je een heel eigen signatuur.
En ook van de eerste LP's van The Eagels werden er nauwelijks echte aantallen verkocht.

Mijn mening alleen maar en geen idee of je daarvoor te vangen zou zijn, voor zo'n aanpak.
Misschien bèn je gewoon wel geïnteresseerd tot waar je publiek je nog volgen kan.
Blijf dan vooral je eigen ding doen. En word vooral geen echte mainstream. Dat zou ik zonde vinden.
Vriendelijke groet, Gus