PDA

View Full Version : 130 watt eind trafo



freddie bassman
27 april 2014, 13:52
Waar vind ik er een? Ik wil eventueel ruilen tegen n oude of nieuwe 100w trafo.

Alvast bedankt!

cluseau
27 april 2014, 14:48
Is dat soms voor een musicman op drie wielen?

tommus42
27 april 2014, 16:39
Of moet ie in een London City DEA130? Is een 100W plexi-achtige.
Ik vermoed dat een 100W uitgangstrafo voldoet. Op welke spanning werkt ie?

freddie bassman
27 april 2014, 19:36
Op n lc inderdaad, zou je niet wat vermogen verliezen met een 100w trafo?
(Mn vriendin wil na vele jaren weer gaan bassen dus ik heb n topje op de kop getikt en n squier jbass)

nico verduin
27 april 2014, 19:40
Een grotere uitgangstrafo gaat niet meer vermogen geven. Wel is het zo dat voor Bas de lagere frequenties een rol gaan spelen in de verzadiging van de trafo. Eigenlijk zou je dan een 100W trafo moeten hebben met een beetje meer blik :) Maar die zie je niet zoveel. Een 130W trafo zou iets meer blik moeten hebben, maar volgens mij heb ik dat nog niet echt kunnen constateren. Ik zou het eerst eens proberen om te kijken wat hij doet. In het meest extreme geval zou je er een kunnen laten wikkelen bij bijv. Wil Blaauw (als ie het nog doet trouwens) in Schagen.

guitarnijboer
27 april 2014, 22:33
De London City DEA 130 is ook gewoon 100W hoor, en geen 130 zoals het type nummer misschien zou doen vermoeden. De voedingsspanning is zelfs lager dan die van de DEA 100 (430V of zo i.p.v. 470V bij de DEA100). De originele trafo heeft daarom een wat lagere primaire impedantie.

freddie bassman
28 april 2014, 07:28
Oke dan laat ik er n oude orginele lc 100w trafo inzetten! Verder nog tips om er iets aan te veranderen voor n bas amp?
Wil m in iedergeval ook op 4ohm kunnen bespelen.

tommus42
28 april 2014, 13:27
Weet niet hoe het zit met oude 100W trafo's, maar LC heeft dacht ik alleen maar 8 en 16 ohm uitgangen.
Ik zou het high-treble kanaal veranderen. Klinkt al kut met een gitaar (op zich zelf), wordt het met een bas niet beter op vrees ik. Koppelcap vergroten (niet teveel), eventueel zelfs identiek maken aan het 'normal' kanaal.
Maar als je een oude LC OT hebt, zou ik hem als gitaarversterker gaan gebruiken. Zonde voor bas, die werken toch prima over een torrenbak?:hide:

guitarnijboer
29 april 2014, 00:57
Oke dan laat ik er n oude orginele lc 100w trafo inzetten! Verder nog tips om er iets aan te veranderen voor n bas amp?
Wil m in iedergeval ook op 4ohm kunnen bespelen.

Een originele 100W trafo van een oude London City (zowel DEA100 als de DEA130) heeft een 4 ohm winding. Deze wordt alleen niet gebruikt, maar zit dus wel op de trafo.

Iets veranderen? 1000 ohm schermrooster weerstanden en de input weerstanden veranderen naar het zelfde schema als een bassman of zo...

Bernardduur
29 april 2014, 08:50
Schermrooster weerstanden op de buisvoeten plaatsen en gewoon 5W maken, bekabeling nakijken, input weerstanden aanpassen, bias grid weerstanden aanpassen naar optimalere waardes, ELCO's checken, buizen wisselen...... ik kan wel doorgaan :)

freddie bassman
29 april 2014, 15:56
Ik zal t doorgeven maar t hoeft geen top apparaat te worden dan had ik wel iets anders gekocht:)
Misschien heeft ze t na n maandje bassen wel weer gezien en gaat i weer op mp. We zullen zien! Iig n andere trafo en wat kleine aanpassingen.

tommus42
29 april 2014, 16:38
Als die gebruikte 100W uitgangstransformator origineel uit een DEA100 komt zou ik 'm bewaren. Staan goed bekend:ok:.