PDA

View Full Version : tips gevraagd voor ruisreductie



MikeD
27 april 2014, 12:43
[SIZE=3]Met Ben Rickenbender en een collega van mij is het plan opgevat om als ouwe knarren weer te gaan samenspelen. Voorlopig zijn we met met ons drieen en omdat ik van oudsher naast de gitaar ook de bas wel eens pakte, heb ik het plan opgevat om die rol in ieder geval voorlopig te vervullen. Okay de echte bassisten onder de lezers zullen mij wel geen bassist vinden want ik heb de neiging om melodische riffjes te spelen en mij niet tot het neerleggen van de basisnoten te beperken (met dank aan bijvoorbeeld Stuart Hamm, Geddy Lee, Gerry MacAvoy). De rig bestaat uit een Gibson Thunderbird IV (met Rotosounds), Hartke HA5000 in bi-amp modus, een Cerwin Vega B119 (1xachttien)voor het echte laag (jeugdsentiment zo'n kast) en de alom bekende Goliath III (4x10) voor de knor. Voor reverb en chorus/flanging heb ik nu de Korg AX3000G ingezet maar ik vermoeid dat dat niet optimaal is. Reeds bij studeerkamerniveau (pre-amps op 3/4 en master op 3/4) is de ruispegel met name via de Goliath hinderlijk. De compressor op de Harkte toepassen, maakt het geluid al snel te dof en levenloos naar mijn smaak. Het met de equalizer temperen van de 8kHz naar min 2 / min 3 helpt, maar dat haalt ook weer wat 'crispy' weg. Overigens lees ik regelmatig commentaar op de Gibby Thunderbird (en ook Firebird) dat die oncomfortabel zou zijn; neck dive en te lange neck. Nou meet ik zelf maar 1.75 zonder grote klavieren maar mijn Gibby Thunderbird heeft geen last van neckdive (mijn BaCH firebird weer wel) en ik heb ook geen last bij het bereiken van de lagere regionen. Maar ik sta dan ook tamelijk wijdbeens, licht door de knieën gebogen en met de plug ter hoogte van m'n rechterdijbeen. Zo haal ik de lagere regionen op de hals naar m'n lijf en m'n rechter arm is minder gebogen; 'hangt' redelijk ontspannen bij de brug/staart.

Nou zijn er legio noise gate apparaten op de markt maar welk specifiek ruisonderdrukkertje kan men mij aanbevelen?

Alvast bedankt

MikeD

PS hoe plaat ik foto's zonder url maar gewoon uploaden van m'n PC? ??

Basvarken
27 april 2014, 13:04
Ik zou niet nóg een apparaat er tussen gaan proppen, maar eerst eens kijken welke schakel in de ketting de ruis veroorzaakt.
Noise gates vind ik namelijk over het algemeen vreselijke ondingen.

Begin eerst eenvoudig. Alleen je Gibson Tbird (gefeliciteerd) op de Hartke met de Goliath.
Dan ga je de 18 inch erbij doen.
Als je dan nog steeds geen ruis hebt, doe je de Korg ertussen.
Krijg je dan in een keer die ruis erbij (en dat lijkt mij het meest waarschijnlijk), dan zou je eens kunnen kijken naar de voeding van die Korg. Even een andere adapter proberen.

En anders toch maar een écht effect-pedaal kopen in plaats van zo'n alles-in-een-ding ;)

kwispelhond
27 april 2014, 13:43
Ik heb zelf een oude 19" Rocktron Hush die dat soort problemen uitstekend oplost maar die heb ik bij de bas nog nooit nodig gehad. Zijn echter best dure dingen dus ik zou eerst het advies van Basvarken ter harte nemen. Altijd van het pure geluid uitgaan en alleen toevoegen wat het nummer echt nodig heeft.

Ik gebruik zelf ook geregeld een TB en die van mij weegt een keurige 4 kg en heeft inderdaad ook geen neck-dive. Ik ben zelf wat groter dus de lage noten bereiken is voor mij niet moeilijk, ik merk wel dat ik de TB iets lager wil hebben hangen en de hals meer omhoog houd.

MikeD
27 april 2014, 15:50
dank, Basvarken en Kwispelhond (hoe zet ik de auto-correct uit???). Ga het vandaag of morgen (zondagsrust voor de buren….) checken…. main suspect is dus de Korg… op m'n gitaarrig had ik soms ook het idee dat ik in de wind aan het strand stond (Peavey Century met Carvin 4x12; gitaren naar keuze een Ibbi Flying V met DiMarzio's; Charvel DST met EMG's en FR, BaCH Firebird of Epiphone Scroll)) Als het vermoeden juist is dan snappen we waarom die Korgjes overal in de aanbieding liggen hoewel ik er wat ruisopwekking betreft geen slechte reviews van had gezien..
Leuk te lezen dat er toch meer Thunderbirders zijn dan ik aanvankelijk zou denken…. Had Basvarken niet een Fenderbird van BaCH?

Basvarken
27 april 2014, 15:59
Je hebt het antwoord zelf al gegeven. De Korg ruist met je gitaar ook al gigantisch dus. Waarom zou dat bij een bas anders zijn?

Thunderbird, Fenderbird, BaCHbird. Klok en klepel verhaal ;)
Ik heb zelf geen Fenderbird. Maar wel een Thunderbird van Greco. En een Non Reverse Thunderbird van BaCH (oftewel BaCHbird).
Ik (NumberOneGuitars) verkoop bij wijze van uit de hand gelopen hobby BaCH bassen en gitaren.

MikeD
2 mei 2014, 08:42
nog even terugkoppelen; de ruis werd inderdaad voornamelijk veroorzaakt door de Korg, maar ook de ene voortrap met buisje draagt z'n steentje bij. die gaan we dus vervangen. Resteert als vraag: welke reverb, phaser en chorus zijn volgens jullie geschikt om met de bas te gebruiken? Nogmaals dank voor jullie bijdragen.

Basvarken
2 mei 2014, 23:33
Ben zelf erg blij met mijn POG2 die ik onder andere inzet als chorus (maar ook als octaver).
Phasers moet je erg mee oppassen, want de meesten veroorzaken nogal wat tonesuck. Je wil in ieder geval een true bypass phaser hebben, zodat ie je signaal niet aantast wanneer je hem niet gebruikt.
Reverb heb ik geen ervaring mee met bas. Kan ik niks zinnigs over zeggen (behalve dat ik er in de dertig jaar dat ik bas speel nog nooit behoefte aan heb gehad...)

Riny
4 mei 2014, 14:33
Onze bassist speelt gewoon clean, zonder tussenkomst van effecten, en klinkt via mijn Yamaha 130 Watt combo als een belletje.
Moet wel even aangeven dat zijn Ibanez bass actieve electronica heeft dus dit zou ook een factor kunnen zijn dat het lekker klinkt.
Wanneer ik mijn eigen viool bass aansluit klinkt het ook vreselijk goed zonder tussenkomst van effecten.
Mogelijk dat je voor het gebruik van je bass toch teveel richting gitaar denkt, denk ik maar wat niet zo hoeft te zijn.
Persoonlijk zou ik geen effecten gebruiken voor mijn bass (doe ik al 40 jaar niet).

MikeD
5 mei 2014, 09:44
Dankjewel basvarken en Riny. Inderdaad zit er wellicht veel gitaardenken in m'n hoofd.