PDA

View Full Version : Flawd (I didn't know)



Tupelo
26 april 2014, 01:43
Voor 't eerst aan de Clavinova.
Het idee was leuker dan hoe het uitgepakt is, het is alles behalve strak.
Ik merk dat ik moeite heb om de boel strak te houden, wanneer ik niet aan gitaar kan refereren.
En op sommige stukken is gitaar minimaal aanwezig...
Dus refereert de gitaar aan de pianopartij, en die is niet strak.
Verder voor het eerst te maken met het sustainpedaal van mijn Clavinova.
Anyhoe, om mezelf niet helemaal onderuit te schoppen, 't is best grappig geworden, de intentie staat.
Wellicht dat ik ook deze een keer opnieuw opneem, wanneer ik het me lukt de boel wat meer strak te krijgen.
Anderzijds, I thought I was in Skool ? I did not ? :)

Flawd (I didn't know) (https://soundcloud.com/anthony-patch-his-funeral/flawd-i-didnt-know-i-was-in-that)

Maar weg gedraaid op 01.45h eenzelfde rondje zou volgen, alleen nog minder strak, daarom..

Duhsjaak
26 april 2014, 07:16
Ho ho ho! Wat hoor ik hier voor iets? Lachende Duitse mensen?
Nou gebeurt dat wel eens hoor. Zoals de keer dat mijn Duitse vriendingetje dacht dat handenarbeid de platte en Amsterdamse uitdrukking was voor seksuele voorlichting op school. Toen hebben we echt zitten hikken van het lachen.
Dus terecht dat je een dubbele uitzondering als deze (ze lachen, en er is ook nog iemand in de buurt met een recorder die aan staat) als intro gebruikt.

Dat gaat wel af van NST. De maatstaf waaraan alle muziek door mij wordt onderworpen. De Netto Speel Tijd. En dan moet ik streng, maar rechtvaardig zijn: Het is een KKS, ofwel Kort Kudt Stukkie.
Wel een mooi idee, dat zeker. EN ik hoop ook zeker dat de lachende mensen in het echte, langere stuk ook voorkomen.

Ik ga het in alle toonaarden ontkennen als je zegt dat ik dat heb gezegd, maar dit vraagt om een mooiere, definitieve versie. Ja, echt! Maar dat ik dat heb gezegd, dat houden we onder ons hè?

Iemand van vluchtelingen werk had het weer over een leerproces.
Toen moest ik gelijk denken aan een GN'er, die een mevrouw in huis/in bed heeft die wel wat erg streng is.

Van haar komt dan ook de volgende tekst:
Zweepjes Zweepjes
Dan blijf je bij de les
Het gaat niet om de klappen
Maar om het leerproces

En dan zeggen ze wat ervan dat mijn liedteksten zo expliciet zijn.
Ik moest daaraan denken, omdat jij door een versneld 'leerproces' heen lijkt te gaan.
De ideeën stormen door je hoofd, lijkt het. En het is een goede zaak om daar opnames van te maken.

Nou hoop ik, wens ik je toe, dat je (ook) de rust vindt om er iets constructiefs mee te doen. Er aantrekkelijke stukjes van te maken. We spraken elkaar laatst over de voordelen van componist zijn. En hoe daar de laatste tijd mee geld mee te verdienen lijkt dan met uitvoerend artiest.

Kijk naar George Baker, een keer in een soundtrack, en een keertje of drie modaal van dat ene lied. Heerlijk idee is dat. In één klap onafhankelijk. Heb je de vrijheid te doen wat je leuk vindt.
Meer heeft een mens niet nodig, gok ik maar. O ja, lekkere poesie, als of ik dat vergeten zou zijn...... Geheim? Dat komt vanzelf met 3x modaal en een vent die het naar zijn zin heeft.
Vriendelijke groet, Gus

Tupelo
26 april 2014, 10:39
Ze zijn wows he ? :hippie:

Arrangement zit best lekker, merk ik wanneer ik vandaag terug luister.
Het was een 3.45 stukje, maar het tweede deel zwabberde zodanig, het was te erg.
Nadat ik het geexporteerd had dacht ik ermee weg te kunnen komen, maar 't is op een randje ja.

Denk dat ik toch maar iets aan de gitaarpartij ga doen, zodat die voortdurend aanwezig is, en dan daarna de pianostukken inspeel en de rest van de toestand er overheen leg, want zo is het inderdaad een KKS.

Tupelo
26 april 2014, 13:12
Linkje aangepast.
Opnieuw opgenomen, klinkt iets beter nu, alleen teveel volume op de piano gekomen tijdens het bouncen.
Toch, ff prima zo.
Niet te lang blijven hangen, ik laat het zo.
Vind 'm wel geinig, ennuhhhh 't is nog steeds Flawd. ;)

Tupelo
26 april 2014, 13:54
Ik bedenk mezelf nu pas, dat ik nog een keer kan bouncen en dan de gitaarpartij nog een keer kan opnemen, iets harder in de mix..:chicken:

Cageman
26 april 2014, 16:00
Ga nu luisteren. Maar... wat is bouncen? :chicken:

Cageman
26 april 2014, 16:22
Ik vind het lied fijn. Het geluid van de synth vind ik minder.. ook lo fi, maar op een kitcherige manier. Dit intro is echt weer bijzonder. Brengt het geheel in een lastig te passen context, wat het leuk maakt. Dergelijke "clipjes" mogen wat mij betreft vaker terugkomen in je muziek. Of gewoon tussendoor. Een mix van de muziek en die clips lijkt me ook nice.
Verder bevalt je timing me juist wel. Het hoeft geen progrock te worden tenslotte.

Loeters,

Merijn

Tupelo
26 april 2014, 16:32
Thanx voor de reactie, en blij dat je (en Dusjaak) 'm leuk vinden.

Bouncen ?
Op mijn Tascam kan ik tracks laten afspelen, en dan een andere track opnemen, daarna staan de tracks die ik afgespeeld heb samen op 1 track, zodat ik de andere tracks kan wissen en opnieuw gebruiken. Tijdens dat bouncen moet ik goed opletten dat het volume van de verschillende tracks goed is afgesteld, is dat niet zo (zoals nu de gitaar een beetje zacht is), dan kan ik dat later niet meer corrigeren, tenminste, niet wanneer ik die andere tracks gewist heb.

Ik vind het gebruik van samples ook wel leuk, Saint Etienne doet dat ook veel, en op e.o.a. manier biedt het prettige afleiding tijdens het luisteren. Het zou leuk zijn om wat meer geluidsfragmenten in de muziek te mixen, maar 't is hard enough as it is op deze manier. Misschien moet ik eerdaags toch inderdaad maar aan de laptop en per spoor werken, zeker bij dit soort dingen moet dat voordelen bieden (stukjes die op een verkeerd ogenblik zijn ingezet een seconde verschuiven, of gummen).

Clavinova valt een beetje tegen in de opnames, dat vind ik ook. Erger nog, ik heb zo hier en daar de indruk dat 'ie kuren heeft. Ik weet niet of dat zo een ding kan vol lopen (ben geen kei in het goed gebruiken van het sustainpedaal, wellicht dat 'ie 't op een gegeven ogenblik niet meer kan processen, maar iets gaat niet lekker daar). Deze keer heb ik de hoofdtelefoonuitgang gebruikt, wellicht helpt het als ik de speakeruitgang gebruik een volgende keer. Ergens daarin moet het zitten, over de interne speakers klinkt het beter.

Enfin, iedere keer leer ik iets bij, soms moet ik mezelf tweemaal aan eenzelfde steen stoten (gitaarpartijen eerst opnemen, daarna pas toetsen), met 't kickt allemaal wel in.

Kefding
27 april 2014, 15:22
Ik kan er inhoudelijk niet veel over zeggen, behalve dat ik de timing juist heel prettig vind. Niet saai op de tel, dat maakt het juist extra spannend. Fijne akkoorden, het doet iets met me. Inderdaad ook leuk dat het intro je op het verkeerde (en dat is niet per se verkeerd) been zet. Al met al een zeer fijn stukje waar ik zelf niets meer aan zou doen ...

paulusdeBKB
28 april 2014, 00:42
Het kan zijn dat de Clavinova tegen de grenzen van zijn polyfonie oploopt. Aan de andere kant - zo veel noten speel je niet tegelijkertijd. Welk model is het? Zoek het eens op op Internet. Misschien is hij 'maar' 16 noten polyfonisch (wat wil zeggen dat hij 16 noten tegelijkertijd kan laten horen. Dubbel je een geluid, dan zijn het er nog 8). Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het is.

Over het liedje zelf: Het is mooi, maar mag langer en dan met iets meer variatie in de akkoorden. Niet dat het er meer moeten worden, maar misschien een spannende pedaltone of een omkering?

Tupelo
28 april 2014, 11:32
Clavinova is een CLP560, notes/voice 32+32 & Polyphony 16 inderdaad.
Dat vol lopen kan ik niet helemaal verklaren, lijkt toch te maken te hebben met aanhoudend sustain op klanken die al galm hebben.
En dat geeft niet, ik begin het sustainpedaal al beter te leren gebruiken.

Iets anders dat wellicht een rol speelt.
Gisteravond een stukje opgenomen dat een stuk beter klinkt.
Op mijn Tascam heb ik twee inputs die ik kan toewijzen aan interne mics, of aan guitar/line.
Echter, naast de interne mics optie, kan ik op input A guitar/line kiezen (die heb ik gebruikt), en op input B line.
Ik vermoed dat op input A iets van versterking van toepassing is, omdat ik in wezen ook mijn gitaar direct kan inpluggen daarop.
Voor mijn Clavinova ga ik voortaan input B gebruiken.

Poeh, liedje ga ik niets meer aan doen, behalve spelen.
Ik ga 'm niet opnieuw opnemen, wellicht dat er verandering op het thema voorbijkomt, dat zie ik dan wel.
Maar de laatste weken toch veel met mijn opnames bezig geweest, en ik merk dat dat een andere ervaring is dan gewoon 'lekker spelen'.
Moet nu maar eens even 'lekker spelen', met mijn Clavinova, en weereens over mijn buizenamps.
Daarna eens iets nieuws opnemen.
Ik wil niet te lang blijven hangen.
Wat dat betreft hang ik soort van Gus zijn filosifie aan: 'wat goed is komt snel' bij mij.
In bandverband heb ik vroeger weken/maanden aan 1 liedje moeten werken, dat voelt niet goed voor mij.
Het is een hobby, het moet leuk blijven.

paulusdeBKB
28 april 2014, 15:02
Groot gelijk heb je ook! Het moet wel spelen blijven, anders wordt het werk :)

Het sustainpedaal kan inderdaad polyfonie vreten, dus misschien is dat het toch.