PDA

View Full Version : How to: Been voor topkammen en zadels zelf maken en waar je op moet letten..



Rizz
26 april 2014, 00:06
Ik heb laatst een stapel benen blanks voor topkammen en zadels uit China laten komen.. Lekker goedkoop!

Vandaag was ik een zadel en topkam aan het bewerken voor een op te knappen gitaar en het viel me op dat er een soort doorzichtige plekken inzaten die tevoorschijn kwamen door het schuren en vijlen. Ik dahct gelijk: Slechte kwaliteit, maar dat blijkt gelukkig niet het geval te zijn...

Dus ging ik op zoek naar een manier om been te bleken, want dat is het probleem, dacht ik. Niets is minder waar, de plekken blijken vet te zijn, iets wat natuurlijk in been zit. In onderstaand artikel staat hoe je been fatsoenlijk ontvet en prepareert voor gebruik.

Ik zie hier regelmatig been voorbij komen, gebleekt worden in bleek (chloor) en dat is een absolute nono. Niet ontvetten is ook geen optie, want dat tast een keer je hout of lijmverbindingen aan!

Hierbij: http://www.bearmeadow.com/build/materials/bone/html/bone-clean.html

barno
26 april 2014, 13:08
thx voor de link. Ik heb onlangs een nut gemaakt die idd een stukje vet bevat, zichtbaar door kleurverschil. voorlopig gemonteerd en doet het uitstekend maar zal deze methode binnenkort toch maar es uit proberen

ErikH
29 april 2014, 18:03
Dank je! Ik was hier al een tijdje naar op zoek en ik had het nog niet gevonden. Blijkbaar niet zo goed gezocht als jij :-)

Ik heb een paar stukjes soepbeen al een tijdje liggen om wat van te maken.

Eerder heb ik ook al eens wat benen brugjes/kammetjes gemaakt en wat me opvalt is dat het zo ongelooflijk hard is en daardoor lastig te bewerken.

Bovendien weet ik niet zeker of het stof wat er vanaf komt wel zo gezond is. Heeft iemand daar een idee over?

barno
29 april 2014, 18:08
het stof van been is zéér ongezond. Never en tevens nooit zonder mondkapje bewerken!

Rizz
29 april 2014, 19:03
ErikH.

Valt toch wel mee? De groffe bewerking doe ik met een enorme vijl en dat gaat hard, erg hard.. (is ook al een paar keer mis gegaan.. :D) Op dikte maken is wel erg lastig. Maar sinds ik laatst een keer iemand (loose-fur) hier been heb zien schaven, gaat het een stuk sneller.. Regelmatig even wetten, maar gaat ook erg goed.. Machinaal bewerken gaat een stuk beter.. Ga van de week een schijfschuurmachine ophalen, dan ist helemaal kinderspel..

maar idd, mondkapje! Het stinkt vreselijk en ik doe het liever niet, maar na polijsten wordt het zo mooi..