PDA

View Full Version : Takamine EG440SC of Eastman AC122Ce



Smeigel_12000
25 april 2014, 21:57
Ik ben toe aan een nieuwe akoestische gitaar. Nu heb ik mijn oog laten vallen op één van deze twee. Heeft iemand één van deze gitaren bespeeld of nog beter, beide gitaren met elkaar kunnen vergelijken?

Fingerpick
25 april 2014, 22:52
Zijn aan mekaar gewaagd, als je echt electrisch verstrekte podiumkunsten wil uitproberen zou ik voor de Taka kiezen...

vederlicht
26 april 2014, 22:38
Ik zou voor de Takamine gaan. Enerzijds val ik voor de sound, anderzijds vind ik deze gitaar erg makkelijk bespeelbaar. Die Eastman is zeker niet slecht, maar ik val toch voor de Takamine.
Vederlicht

jpdb
27 april 2014, 08:35
beide gitaren zoals al eerder gezegd aan elkaar gewaagd, keuze komt dan neer op persoonlijke smaak qua uiterlijk maar natuurlijk ook qua bespeelbaarheid en geluid. een verschil dat er echt toe doet is de breedte bij de topkam; de Takamine is 42,5 mm en de Eastman 45 mm breed. ga je fingerstyle spelen, dan zou de Eastman een punt voor hebben.
keuze op basis van specs en reviews is kiezen op ervaring en mening van iemand anders, zoek de gitaren op ga ze bespelen, je gehoor en gevoel maken dan de keus wel voor je.

Plant
27 april 2014, 11:36
een verschil dat er echt toe doet is de breedte bij de topkam; de Takamine is 42,5 mm en de Eastman 45 mm breed. ga je fingerstyle spelen, dan zou de Eastman een punt voor hebben.

+1. Het lijkt niks, die paar tiende mm meer ruimte tussen iedere twee snaren maar het doet er zeker toe. Bij mij heeft een mooie Takamine (mede) hierdoor het veld geruimd.

Een ander minpuntje vond ik het wat 'lage' akoestische volume, ik kon puur akoestisch in een groepje tijdens een woonkamerrepetitie echt niet meekomen met dat ding. Daarbij bleek ook een beetje de dynamiek-loosheid van het instrument, er zat weinig verschil tussen hard en zacht aanslaan. Een mooie klank en akoestisch leuk voor alleen thuis, maar kennelijk voornamelijk voor uitversterken gebouwd. Nu was dat een model uit de Santa Fé serie, maar ik heb deze ooit bij iemand thuis kunnen vergelijken met 2 andere Takamine modellen en allemaal hadden ze deze makke. Opmerkelijk hoe onderling gelijk de verschillende modellen klonken.

Met Eastman heb ik geen ervaring, dus ik heb daar geen vergelijk tussen, maar als je de mogelijkheid hebt om beide genoemde modellen echt naast elkaar te kunnen uitproberen, let hier dan op.

Smeigel_12000
28 april 2014, 10:18
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga waarschijnlijk vrijdag even naar de winkel om ze te proberen. Heeft iemand toevallig ook ervaring met de Gretsch G5013?

WesleyD
28 april 2014, 11:43
Ik vind de hals van zo'n G5013 best fijn, alleen het is wel een all-laminate. Qua geluid vond ik het best lekker klinken, maar soms leek het alsof het geluid wat inhield. Vooral bij wat harder aanslaan.
Versterkt heb ik hem niet gespeeld.

Als je een feedback buster wilt gebruiken, moet je, denk ik, wel zelf gaan knutselen :)

Smeigel_12000
28 april 2014, 13:06
Hoi Wesley, bedankt voor je reply. Ik heb zelf al een G5122 waarvan ik de hals erg lekker vind spelen. Mocht deze hetzelfde halsprofiel hebben, dan is de G5013 een hele serieuze 3e optie. Ik ga het vrijdag allemaal mee maken. Hopen dat ze in de shop alledrie de modellen hebben hangen.

WesleyD
28 april 2014, 14:11
Nu je daar over begint, halsprofiel voelde inderdaad ongeveer zoals mijn G5420.

Maar zelf uittesten is het beste wat je kunt doen, ja en als het even kan van elke gitaar ook een tweede, want daarin zit ook veel verschil.

Veel plezier alvast vrijdag! ;-)

Rizz
28 april 2014, 14:25
Een ander minpuntje vond ik het wat 'lage' akoestische volume, ik kon puur akoestisch in een groepje tijdens een woonkamerrepetitie echt niet meekomen met dat ding. Daarbij bleek ook een beetje de dynamiek-loosheid van het instrument, er zat weinig verschil tussen hard en zacht aanslaan. Een mooie klank en akoestisch leuk voor alleen thuis, maar kennelijk voornamelijk voor uitversterken gebouwd. Nu was dat een model uit de Santa Fé serie, maar ik heb deze ooit bij iemand thuis kunnen vergelijken met 2 andere Takamine modellen en allemaal hadden ze deze makke. Opmerkelijk hoe onderling gelijk de verschillende modellen klonken.

Met Eastman heb ik geen ervaring, dus ik heb daar geen vergelijk tussen, maar als je de mogelijkheid hebt om beide genoemde modellen echt naast elkaar te kunnen uitproberen, let hier dan op.

Toch is daar wel wat aan te doen. Ik heb het vaker gezegd, maar Ik ben iedere keer weer verrast door het volumetoename van Elixirs tov "gewone" snaren. Vooral op m'n Eastman was het verschil echt dramatisch te noemen...

Plant
28 april 2014, 17:44
Elixirs heb ik er op gehad. Niet om die reden trouwens, ik heb ook niet gemerkt dat die harder klonken. Elixir vind ik dan weer een drama op zich. Die glibberig aanvoelende snaren waar in no time de vellen bijhangen (loslatende coating) en in mijn geval absoluut niet langer meegaan.

Smeigel_12000
29 april 2014, 20:30
Ik kon niet wachten, dus ben vandaag eens uitgebreid gaan testen bij Alphenaar. Mijn keuze is toch gevallen voor de Eastman AC120ce. Ik vond de Takamine eerlijk gezegd een beetje tegenvallen in geluid. In vergelijking met de Eastman toch echt wel een flink verschil in diepte. De hals van de Takamine was ook niet helemaal mijn ding. De Gretsch vond ik super lekker spelen, qua akoestisch geluid een stukje beter als de Takamine. Echter vervolgens de Eastman in handen gekregen en toen was ik verkocht. Wel een stukje duurder maar dat hoor je er ook wel aan af.

Rizz
29 april 2014, 20:35
Gefeliciteerd!

Toch de 120? In je OP had je het over de 122, het Grand Auditorium model..

Enne Pica's!!! :)

Smeigel_12000
29 april 2014, 21:51
Hahaha tsja het kan raar lopen in een muziekzaak. Ik zal eens kijken of ik vandaag of morgen wat foto's kan plaatsen.

Ernest01
29 april 2014, 22:09
Gefeliciteerd !
Goede keus, Eastman maakt hele mooie gitaren.

WesleyD
29 april 2014, 22:33
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto's. :)

Smeigel_12000
30 april 2014, 20:18
Oke, zoals beloofd wat foto's :-)

http://s3.postimg.org/4ty3mxh6n/IMAG0062_BURST002.jpg (http://postimg.org/image/4ty3mxh6n/)

http://s3.postimg.org/ldvs966gv/IMAG0063.jpg (http://postimg.org/image/ldvs966gv/)

http://s3.postimg.org/90iy29gsf/IMAG0064.jpg (http://postimg.org/image/90iy29gsf/)

http://s3.postimg.org/gujjnnolb/IMAG0065.jpg (http://postimg.org/image/gujjnnolb/)

Wie kan mij trouwens vertellen wat voor hout de hals is. Op de site van Eastman staat mahonie, maar dit heeft totaal niet de structuur van mahonie zoals ik het ken en zoals de achterkant en zijkanten van de body is.

Ernest01
30 april 2014, 21:38
Wie kan mij trouwens vertellen wat voor hout de hals is. Op de site van Eastman staat mahonie, maar dit heeft totaal niet de structuur van mahonie zoals ik het ken en zoals de achterkant en zijkanten van de body is.

Vind de 'glans' ook niet erg overtuigend.

Maar de achterkant is ook anders, naar mijn mening dan.
Zie deze foto :

http://www.americanmusic.com/Eastman-AC120CE-Dreadnought-A-E-Guitar.html

(even de foto van de achterkant aanklikken, dus)

Rizz
30 april 2014, 21:49
Achterkant is zeker mahonie(laminaat), ik heb hier ook een setje liggen met zulke mooie lijnen...

Hals is zo te zien slecht gelakt, dat ten eerste, echt een kwaal van Eastman.. Ik heb ook 2 stuks laten schieten vanwege precies dat. Het lijkt bijna dosse hout, daardoor wellicht de rare struktuur. Dat kan je op de kop zien (bovenkant), anders een mindere kwaliteit hout. Het is wel de beginnersserie van Eastman, vergeet dat niet.. Klinken fantastisch en spelen erg lekker, maar zal wat mindere kwaliteit zijn dan de hogere series.

Mijn hals zitten ook een paar rare uitschieters in het hout, hoewel dat wel echt kwartiers is.. De beschikbaarheid begint aardig terug te lopen en dan moeten ze keuzes maken..

Smeigel_12000
1 mei 2014, 08:24
Ik kan niet zeggen dat ik het per definitie lelijk vind. Ik vind het juist wel wat hebben eigenlijk. Het heeft qua nerf en structuur meer weg van een stukje esdoorn met wat vlammen erin, afgewerkt met een matte tobacco finish. De mat afgewerkte hals vind ik erg prettig aangezien deze niet "plakt" tijdens zweterige optredens :-).

Ernest01
1 mei 2014, 09:36
Blijf het opvallend vinden dat de achterkant van de kast er zo anders uitziet.
Of is de foto in mijn link hierboven van een nieuwere versie van de AC120ce ?

Rizz
1 mei 2014, 09:44
Kwestie van manier van fotograferen denk ik. Omschrijvingen zeggen dat de AC1../2.. serie een satin finish hebben, dus het zal weinig glimmen.Vanaf de AC3.. serie komt de nitrofinish in beeld..

Ernest01
1 mei 2014, 10:00
Ik bedoel de ivory binding op de achterkant van de kast, die ontbreekt op de gitaar van TS......

Rizz
1 mei 2014, 10:05
Ik bedoel de ivory binding op de achterkant van de kast, die ontbreekt op de gitaar van TS......

Oh ja, nou je het zegt.. strange.. Zeg dat dan! :D

WesleyD
1 mei 2014, 10:24
Inderdaad, raar. Als je googled op afbeeldingen dan zie je er zowel met als zonder die binding.:???:

Smeigel_12000
1 mei 2014, 12:19
Vreemd, nu je me er op wijst zijn er inderdaad verschillende details anders als op de link die jij hebt gepost.