PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Godin artisan TC ('91)



Outrage
25 april 2014, 21:42
Sinds een dag heb ik een 'nieuwe' gitaar in huis. Het moet zo'n 8 jaar geleden zijn dat ik nog eens een instrument heb aangeschaft. Nieuw is een understatement, deze gitaar dateert uit '91, flink oud, maar nog steeds jonger dan ik. Maar ze is vrijwel als nieuw, op hier een daar een schrammetje na. Het is een instrument met een hoek af. De oorspronkelijke elementen van Godin, die hotrails, zijn eruit gehaald, en er is plaats voor humbuckers in de body uitgefreesd. De tweede eigenaar was geen fan van humbuckers en heeft de oorspronkelijke elementen teruggeplaatst en plaatjes op maat ervoor gemaakt. Het fijne aan de deal was dat ik ook de humbuckers erbij heb gekregen. Een Rio Grande BBQ en een onbekende, wellicht een goedkoop ding. De gitaar is verder voorzien van een 3-standenschakelaar en een push-pull pot. Ik heb voor het eerst een gitaar met single-coils in huis, dus dit vergemakkelijkt de overstap. De stemmechanieken zijn een soort klemmechanieken, nog nooit gezien. De gitaar speelt erg vlot, morgen eens horen hoe die klinkt op mijn versterker. Alvast enkele foto's, al ben ik helemaal niet goed in fotograferen.

https://lh6.googleusercontent.com/-o5ZMMHkYe7s/U1q11FwLWUI/AAAAAAAAA0Q/joCxZ3TEQhg/s640/SAM_1334.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-p5pueyuUh5Y/U1q11CXA3FI/AAAAAAAAA0M/YDTCM7PMo1A/s640/SAM_1336.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-iafd60yLI-w/U1q1276hPTI/AAAAAAAAA0Y/V65fy1m9Nbg/s640/SAM_1337.JPG

Eko
25 april 2014, 22:29
Ziet er niet slecht uit Outrage! Flinke buizenbak er achter en gaan!

telerocker
25 april 2014, 23:59
De SC en TC zijn mooi gemaakte Godins. Toch een beetje jammer van die plaatjes, maar zal er niet minder om klinken.

ACSlater
26 april 2014, 09:55
Je zegt dat het jouw eerste gitaar is met single coils. Dit zijn ook gewoon humbuckers maar dan in single coil formaat. Wel een cool ding trouwens. Zijn die stemmechanieken niet gewoon locking tuners?

terrasbeest
26 april 2014, 12:02
Die tuners lijken wel Fender Vintage tuners. Foto is niet zo best.

FruscianteFan
26 april 2014, 13:22
nice. zijn dat 25 frets?

Brum
26 april 2014, 13:34
Nice, mooi gitaartje!:ok:

Btw, mocht de Rio Grande een brughumbucker zijn en je wilt er eventueel van af, ik weet nog wel iemand.:crazyhappy:

Ynnck1
26 april 2014, 15:22
Prachtige gitaar! :)
Zou toch zeker eens willen horen hoe hij klinkt!

Duhsjaak
26 april 2014, 15:39
Nice!!!
Die uitgefreesde lijn langs de rand van de body is iets, dat Mosrite gitaren ook hadden.
Ik vind m dat een heel eigen karakter geven.

De kwaliteit van deze dingen is prima, maar - zoals in een ander draadje heb lopen posten - het merk lijdt aan ernstige under exposure. Dat is jammer, want zulke gitaren verdienen een beter lot.

Die plaatjes is net als lichtmetaal onder je auto; als je er zelf in rijdt zie je er niks van. Anders maak je mooie plaatjes van een lichte houtsoort, die je mat lakt. Zal nog heel stijlvol staan.

Veel geluk met die lekkere plank!
Vriendelijke groet, Gus

Outrage
26 april 2014, 16:33
Ik heb de gitaar vandaag versterkt getest! Heerlijk geluid. Effectief de sound waar ik naar zocht. Vooral clean gespeeld. Heel even ook de drive van mijn versterker aangezet, en dat klonk ook goed, maar het zal nog wat tweaken worden om die goed ingesteld te krijgen. In de eerste plaats heb ik deze gitaar aangeschaft voor clean en clean met een randje, dus dat zit wel goed. Ook complimenten gehad van andere leden van de band. Het zijn inderdaad eigenlijk humbuckers, maar ze klinken heel helder en gedefinieerd, ze hebben niet dat wollige van mijn humbuckergitaren. En met die push-pull pot vormen de een mooie overstap van de humbuckers. @Ynnck1: opnames zullen niet voor snel zijn, ik heb geen opnameapparatuur, maar als ik het ooit doe, zal ik het online zetten. @Frusciantefan: 22 frets, blijkt toch. @ACSlater en terrasbeest: de stemmechanieken zijn inderdaad locking tuners. Ik wel best nog een foto van de tuners maken, ook de achterzijde. De foto is idd niet zo best, de afwerking is goud en dat komt niet over op de foto. Er komt een betere aan! @Brum: die Rio Grande BBQ is een halselement. En ik was niet van plan om 'm snel weg te doen. Ik kan best nog een humbucker gebruiken. Of in deze tele, of in mijn epi LP. @Duhsjaak: ik was inderdaad dat topic aan het volgen en had al van verschillende mensen de kwaliteit van Godin bevestigd gezien. Het is ook een verrassend goede gitaar. Neck speelt heel soepel, er is geen zichtbare fretwear en de klank zit ontzettend goed. Qua bespeelbaarheid moet ze het wel nog afleggen tegen mijn Jackson Soloïst. En ja, die plaatjes. Ik vind het wel charmant, toont wat de geschiedenis van de gitaar. En het geeft mij de flexibiliteit om mijn sound naar genoegen aan te passen. Misschien dat ik op termijn kijk of ik er achteraan geen telecasterbrug kan opplaatsen.

Pepe
26 april 2014, 16:46
Nice!!!
Die uitgefreesde lijn langs de rand van de body is iets, dat Mosrite gitaren ook hadden.


Dat is de "German Carve", uit Duitsland naar de USA gebracht door 1 van de vele Duitsers die USA gitaren mede gevormd hebben. In dit geval Rossmeisl die eerst het introduceerde bij Rickenbacker waar Mosley, die ontslagen werd bij Rickenbacker omdat ie gitaren in zijn eigen tijd zat te fabrieken, het op zijn Mosrites losliet. Rossmeisl heeft ook nog een tijd voor Fender gewerkt en daar op die gitaren zit die carve ook natuurlijk. Bij de Godin zal het wel een knipoogje naar de Rick want Wenzel leeft allang niet meer.

Rond deze tijd hakte ZvP er dan in.

Duhsjaak
26 april 2014, 17:25
Dat is de "German Carve", uit Duitsland naar de USA gebracht door 1 van de vele Duitsers die USA gitaren mede gevormd hebben. In dit geval Rossmeisl die eerst het introduceerde bij Rickenbacker waar Mosley, die ontslagen werd bij Rickenbacker omdat ie gitaren in zijn eigen tijd zat te fabrieken, het op zijn Mosrites losliet. Rossmeisl heeft ook nog een tijd voor Fender gewerkt en daar op die gitaren zit die carve ook natuurlijk. Bij de Godin zal het wel een knipoogje naar de Rick want Wenzel leeft allang niet meer.

Rond deze tijd hakte ZvP er dan in.

Ah.... Mooi. Tot zover in details wist ik dat proces niet. Ik heb een Eastwood gitaar die van een Duits model is afgeleid. En die heeft die 'carve' ook.

En wat apart dat je ZvP noemt. Gisteren had ik het nog over hem.
Hij is nog niet vergeten. Hebben zijn naasten geen moer aan, maar ikzelf vind het een pracht idee.

Dank voor de aanvulling.
Vriendelijke groet, Gus

Outrage
26 april 2014, 23:03
Leuke info, bedankt daarvoor! Twee extra foto's van de achterzijde van de kop met de stemmechanieken.https://lh6.googleusercontent.com/-4fiWEoYm21U/U1wd8FA5fcI/AAAAAAAAA00/d6R-AAm3ZgY/s640/SAM_1347.JPGhttps://lh5.googleusercontent.com/-v8VPIZZhWCQ/U1wd7zidh7I/AAAAAAAAA0w/SZbfgx3WKrw/s640/SAM_1356.JPG

Duhsjaak
27 april 2014, 06:22
Ja, er was al geopperd dat het om locking tuners zou gaan. De aanname blijkt te kloppen.

Het systeem gaat uit van de gedachte, dat juist de windingen rond de tuners er de oorzaak van zijn dat snaar (of de gitaar als geheel) ontstemt bij benden of flink hangen aan je whammer jammer jankzwengel. Niet als je het à la Gibsby een beetje laat zweven die toon, maar als je de snaren ernstig plat legt. Dat probleem elimineer je met die tuners.

Speciaal ding hoor die gitaar. Ik hoop dat je een keer de tijd en moeite neemt een stuk geluid of een demo te posten. Heel apart.

Vriendelijke groet, Gus