PDA

View Full Version : eigen bas bouwen



sportlaan
25 april 2014, 20:38
Hallo ik speel Basgitaar en zou graag mijn eigen gitaar eens proberen te bouwen
Ik ben niet zeker waar alle delen te vinden hoe het zelf te bouwen ,
wel vind ik meer als genoeg paginas over hoe haar te bouwen.

heeft iemand enig idee wat ik allemaal nodig heb en waar ik het kan vinden
ik was van plan er een 4 snarige van te maken uit 1 stuk met eikhout.
advies is ook welkom :)

:zz:alvast bedankt :strat:
-sportlaan

Tabula Rasa
25 april 2014, 20:43
De grotere webshops (Guitarsupplies, Tonefactory, Vox Humana) kunnen je wel ieder onderdeel leveren. Wat je nodig hebt...... Pak eens pen en papier en begin te schrijven van strapbutton aan de body, tot de bovenkant van de kop.

sportlaan
25 april 2014, 20:49
Wat heb ik allemaal nodig en aar zou ik er hout voor kunnen vinden?

Rizz
25 april 2014, 20:57
Wat heb ik allemaal nodig en aar zou ik er hout voor kunnen vinden?

Je hebt een bas, niet? Wat zit daar op of aan? En de rest van het antwoord staat in Tabula Rasa z'n post. Internet!

Maar ga eerst 's veel topics hier doorlezen, dan krijg je een aardig idee wat je nodig hebt en wat je ervoor moet doen...

sportlaan
25 april 2014, 21:00
Ik vroeg me vooral af waar ik hout kan kopen en ja ik heb een bas maar ik weet niet wat er allemaal onder het hout zit (aangezien wat je net zei vermoed ik niets)

Rizz
25 april 2014, 21:03
www.guitarsupplies.nl

www.tonefactory.nl

www.voxhumana.nl


Ik vroeg me vooral af waar ik hout kan kopen en ja ik heb een bas maar ik weet niet wat er allemaal onder het hout zit (aangezien wat je net zei vermoed ik niets)

Schroef je bas 's uit elkaar.. Voorzichtig en noteer alles.. Kijk eerst 's hoe zo'n ding in elkaar zit. Ik wil je echt niet ontmoedigen, maar ik hoop ook dat je snapt dat we hier niet alles gaan voorkauwen. Het is niet het moeilijkste wat er is, maar vereist wel kennis en enige kunde.. Het begint met het eerste..

sportlaan
25 april 2014, 21:11
Ik heb wat te veel schrik om mijn bas uit elkaar te schroeven want als ik iets fout doe dan heb ik geen reserve en het lijkt mij enorm vervelend als het mislukt.

ik begrijp dat jullie niet alles willen voorkouwen maar een beetje uitleg zou toch echt welkom zijn aangezien ik helemaal nieuw ben in het bouwen van bassen.

Gearjunkie
25 april 2014, 21:28
Hmmm..... beetje tegenstrijdig; willen bouwen maar niet durven sleutelen. Begin eens met een boek te lezen over fender bassen. Zie je ook de originele tekeningen waarvoor patent is verkregen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

sportlaan
25 april 2014, 21:31
Ik heb geen schrik om te sleutelen als er geen te groot risico aan verbonden is maar om mij eenrste en enige bas mogelijk te verliezen...
ik heb nog altijn nergens gevonden waar ik wat hout kan kopen ik was van plan om van een hele plank tot een bas te gaan maar aangezien het gevoel dat ik doorkrijg ben ik misschien wat te week voor voor als ik iets mis doe :s

Cocobolo
25 april 2014, 21:33
bouwtekeningen / constructietekeningen : internet

Onderdelen : guitarsupplies

Hout : Masave in Zwolle bijvoorbeeld.

Daarna heb je de keuze :
1) ga je voor een 'kit' ?
2) of ben je zelf in staat om alles te maken.

Als je voor een kit gaat, dan even googelen, er zijn diverse leveranciers in NL

Als je hem helemaal zelf gaat maken, dan heb je eigenlijk wel een bovenfrees nodig (en een beetje ervaring met hoe je met zo'n ding veilig kunt werken). Je zou ook kunnen kiezen om een hals te kopen (want voor het maken van een hals heb je nog wat meer gereedschap nodig) en de body zelf te maken.

sportlaan
25 april 2014, 21:38
Dank je hiermee kom ik een pak verder :)
ik ga alle dingen die je me hebt geleerd eens nakijken en dan nog eens nadenken of ik wel capabel ben om het te proberen zodat ik niet gewoon mijn geld gooi op een plank ;)

Rizz
25 april 2014, 21:50
Ik heb wat te veel schrik om mijn bas uit elkaar te schroeven want als ik iets fout doe dan heb ik geen reserve en het lijkt mij enorm vervelend als het mislukt.

ik begrijp dat jullie niet alles willen voorkouwen maar een beetje uitleg zou toch echt welkom zijn aangezien ik helemaal nieuw ben in het bouwen van bassen.

En daarom zeg ik ook: Ga 's wat topics doorlezen. Er worden niet zoveel bassen gebouwd hier, maar wel veel gitaren en dat is echt niet veel anders als een bas. Dat is echt wat je moet doen, anders wordt het helemaal niets...

Of koop een brandhoutbasje voor een paar tientjes en trek die 's uit elkaar. Bij de aldi of de bart smit ofzo.

sportlaan
25 april 2014, 21:57
ik heb wat zitten ronkijken op de gegeven pagina's en ik begrijp dat ik iets te klunzig ben om het te proberen...
Ik zou waarschijnlijk een arm verliezen aan een splinter voordat ik zelfs de blok aangeraakt heb :p
in ieder geval allemaal bedankt

Rizz
25 april 2014, 22:01
ik heb wat zitten ronkijken op de gegeven pagina's en ik begrijp dat ik iets te klunzig ben om het te proberen...
Ik zou waarschijnlijk een arm verliezen aan een splinter voordat ik zelfs de blok aangeraakt heb :p
in ieder geval allemaal bedankt


Nu al opgeven? Geloof me, ik ben erg onhandig, maar bouw ook allerlei dingen.. Tafels, machines, kastjes, een gitaar die half af is.. :) Met ieder ding wat je maakt, krijg je een beetje meer ervaring..

Een kit is een mooi begin.. En ook leuk om te doen.. De moeilijkste dingen zijn al gedaan. Assembleren, finishen en solderen zijn dan zaken die overblijven..

bad65
25 april 2014, 22:04
Ik heb ook 2 linkse handen maar dat weerhoudt me er niet van om toch een gitaar te bouwen, althans te pogen....

muziekschuur
25 april 2014, 22:25
http://guitarkitbuilder.com/jazz-style-bass-guitar-kit-ash-body/

http://www.guitarkitbuilder.com/img/jazz_bass_kit_590.jpg

sportlaan
26 april 2014, 11:59
Nu al opgeven? Geloof me, ik ben erg onhandig, maar bouw ook allerlei dingen.. Tafels, machines, kastjes, een gitaar die half af is.. :) Met ieder ding wat je maakt, krijg je een beetje meer ervaring..

Een kit is een mooi begin.. En ook leuk om te doen.. De moeilijkste dingen zijn al gedaan. Assembleren, finishen en solderen zijn dan zaken die overblijven..

Ik wil het wel eens proberen maar ik heb ook geen soldeerpin of hoe het noemt
weet iemand hoe lang het ongeveer duurt om een kit in elkaar te zetten?

Rizz
26 april 2014, 12:28
Afhankelijk van waar je woont, is er vast wel iemand hier die je wil helpen met solderen. Ik niet, het is waarschijnlijker dat ik je gitaar in de fik steek dan dat ik wat goed doe.. :D Onder elektrische gitaren staat een kaartje met forumleden die zich aanbieden om te helpen met klein werk. En daar zitten er ook bij die je echt wel wat willen leren wb soldeerwerk...

Wb de tijd, doe lekker rustig aan, denk goed na en streef naar een goed eindproduct.. Je hebt geen haast toch?