PDA

View Full Version : Aristides review



telecastermaster
25 april 2014, 15:49
Voor wie het gemist heeft: er staat een ronkende review in Premier Guitar van deze maand.
http://digital.premierguitar.com/premierguitar/201405_1#pg123

Leuk om te lezen over een Nederlands product.

Eko
25 april 2014, 16:26
Weer een nieuwe poging om gitaristen iets aan te smeren wat ze niet hebben willen. Al kosten ze maar 300.- , dan nog spelen ze liever op een oude , houten , herkenbare gitaren. Ja , gitaristen zijn net fossielen , dinosaurussen en achterlijke enz....... ,maar het is niet anders.
Het is al vaker op topics verteld , met de mond willen we wel , maar in de praktijk niet.

Pepe
25 april 2014, 16:30
Die referentie naar Steinberger deed het hem he? :D

telecastermaster
25 april 2014, 16:38
Die referentie naar Steinberger deed het hem he? :D

Ja, dat doet het altijd wel goed. :)

Maar ik juig innovaties altijd toe.
Always push the limits.....
Ik denk dat Hendrix nu op zo'n Aristides of een Steinberger zou spelen.

Tabula Rasa
25 april 2014, 16:39
Nog liever een body van een oud Ikea beuken tafelblad, dan een stuk plastic.

Kakihara
25 april 2014, 16:49
Nog een Aristides-review (http://licklibrary.ceros.com/iguitarmag/neal-schon-guitar-interactive-magazine/issue19/page/86)

telecastermaster
25 april 2014, 16:53
Ik vind die ouwe Catalists er toch toffer uitzien. (Meer Steinberger-achtig ;) ).

http://www.edroman.com/guitars/images/CAT_greenquilt.jpg

telerocker
25 april 2014, 21:12
Niet mijn ding, maar ik ben dan ook geen trendsetter. :gitarist:

YannickH
25 april 2014, 21:34
mooie gitaren maar zooooo duur!

frekie
26 april 2014, 20:13
Laatst nog zo'n Catalyst langs zien komen met dat model, wil geen hond hebben, 90% afschrijving tov nieuwprijs.

Luke-wannabe
26 april 2014, 21:24
Timo speelt er ook op en die klinkt als een klok heur!

Duhsjaak
26 april 2014, 23:31
Ik heb drie keer op het punt gestaan om te reageren, maar heb dat niet gedaan. Tamelijk goed qua ehm..... zelfbeheersing toch?

Ik sta open voor iedere innovatie, en ik vermoed dat Hendrix alweer tien stappen verder wasgeweest. Maar we hebben al een lopend reclame bord voor die club. Is één zo'n persoon niet genoeg?

Ik heb het aan Hendrix voorgelegd, maar het is opvallend hoe slecht articulerend hij nog overkomt.

Van mij mag iedereen vinden wat ie wil. Maar ik ben tot het inzicht gekomen, dat één slecht verzorgde reclamezuil wel genoeg is.

Fred Kaps (vergelijk tovenaar kok uit Kampen) was ook vingervlug. Maar was dan een muzikale gitarist???
Ach, wat kan het mij ook schelen, laat je lekker voor die kar spannen. Voor de kar van mensen die altijd posten en reacties willen maar nooit ergens anders aandacht voor hebben.

Aristides? Voor dat geld kun je ook een echte gitaar laten bouwen! Maar, beslis vooral zelf.

Vriendelijke groet, Gus


Ben ik aan het eind van Koningsdag geërgerd? You bet your sweet ass I am.

Tupelo
26 april 2014, 23:51
Ghehe, vooral dat.
Sjees, 3.950,00 dollar ?
Doe me dan maar zo een 3d printer Fender, of el cheapo plexiglas stratje met een goede hals erop.
Kollere.
Vooruitgang prima, maar 3.950,00 dollar ?
Dan maar wat minder vooruitgang.

RS-Rik
27 april 2014, 10:48
erg mooi, alleen die induikjes wat minder.

marter544
27 april 2014, 11:02
Supervette gitaren, vind de 070 ook érg mooi om te zien. Helaas laat mijn bankrekening dit soort gitaren niet toe.

harrie-beton
27 april 2014, 11:25
Als ik voor een gitaar van kunststof zou gaan, neem ik er 1 van hennep.

witterwit
27 april 2014, 11:27
echte mannen spelen op een gitaar van hout en ijzer.

beruk
27 april 2014, 11:56
Mocht ik 3900 USD te spenderen hebben zou het idd niet voor deze gitaar zijn.
Wellicht leuk om er ook nog es een filmpje van te zien?

http://www.youtube.com/watch?v=AQiGhVW37Xg
Toch zou ik er best eens een uurtje op willen klooien, dat wel.:sssh:

barno
27 april 2014, 12:29
Zullen wel goede gitaren zijn maar qua uitstraling zegt het mij niks. Ja die twee vleugeltjes, goed gevonden want instant herkenbaar terwijl het voor de rest een generisch model is.
Ja, worden wel goed gespamd op het forum hier :)

Tristan
27 april 2014, 12:40
Afgaand op het supermarginale cleane stukje dat 'ie speelt lijkt het mij echt zo'n pling ploing gitaar.
Het heeft inderdaad wel attack, maar de overall sound is mij veel te neuzig, het heeft volgens mij waarschijnlijk niet de juiste boventonen.
En die prijs, tja, voor iets dat juist makkelijk te maken en vrijwel volledig gestandaardiseerd is lijkt een kwart tot een derde van die prijs me een stuk realistischer (maximaal zo rond de 1000 euro).
Sorry, maar ze maken mij niet wijs dat dit een serieuze gebouwde gitaar is waar echt de liefde en het vakmanschap van een luthier bij komt kijken (ik weet dat ze wel luthiers in dienst hebben maar die doen volgens mij liever heel iets anders).
Ach ja, goed, misschien is het leuk voor de higain jongens en bepaalde tap jongens die van pling ploing houden, dat is eigenlijk het enige positieve dat ik erover kan zeggen.

arjanb01
27 april 2014, 13:03
+1 die gitaren zijn het composiet materiaal gemaakt en met de juiste machines en matrijzen zijn deze dingen in massa te produceren. Maar de fabrikanten durven dit nog niet aan want het slaat nog niet dermate aan dat dit interessant is. Vandaar de hoge prijs.
Ik ben het met Tristan eens dat de prijs een fractie zou kunnen zijn.
Zelf zou ik ook niet voor zo'n gitaar kiezen, ik moet een plank volgens traditie in m'n poten hebben. Noem me conservatief, sue me.

Brum
27 april 2014, 13:22
Pascal heeft z'n ubermooie vestje in de kookwas gehad denk ik.

D3nnis
27 april 2014, 13:31
Moeilijk beoordelen vanaf een filmpje. Ben wel heel benieuwd hoe zo'n gitaar in real life zou bevallen.
Dat massaproductie geschikt zal wel meevallen, zullen zeer veel uren in afwerking zitten, dus geloof niet dat het daarom een veel goedkopere gitaar kan zijn dan een traditionele houten, in een niet lage lonen land.

Ik vraag me af of de mensen die vinden dat een dergelijke gitaar niet meer dan 1000 euro mag kosten, ook dezelfde mensen zijn die "tegen" custom shop gitaren zijn?
Ik vind de redenatie op zich niet gek, maar bij bv Gibson of Fender hoeft het toch ook niet veel te kosten om een stuk hout in een cnc machine te gooien?

stijnkenens
27 april 2014, 14:58
Wel raar dat iedereen hier zit af te geven op een handgemaakte gitaar van eigen bodem.
Ja, er kruipt nog serieus wat handenarbeid in die body. Dus die prijs is +/- wel goed te praten.
Vraag maar aan Javaca, die heeft er nog gewerkt !

Ze hangt ook in een muziekwinkel in Antwerpen, en heb ze wel eens vast gehad, maar mij zegt het niets, toch niet qua uiterlijk.

Volgende keer eens inpluggen, misschien dat het geluid wel goed is ?



s.

beruk
27 april 2014, 17:10
Ik vraag me af of de mensen die vinden dat een dergelijke gitaar niet meer dan 1000 euro mag kosten, ook dezelfde mensen zijn die "tegen" custom shop gitaren zijn?


Ben ik ook niet, inderdaad die CS Fenders en Gibsons ijn verschrikkelijk overprijsd.
Zelfs dit pracht instrument:
http://s.productreview.com.au/products/images/gibson-citation_4d08320b1f09e.jpg
$21.000 is bizar..

D3nnis
27 april 2014, 18:24
Ja, inderdaad, ergens ligt er een grens, waarbij de prijs sowieso niks meer met de kwaliteit te maken heeft (maar met uiterlijk en smaak), maar er is volgens mij ook geen strikte grens te noemen.
Speelde laatst op een Cort van €700,- waarbij ik me al afvroeg waarom die slechter zou zijn dan mijn EBMM's van een behoorlijk stuk duurder. Eigenlijk is dat ook al smaak, denk ik.

Eko
28 april 2014, 15:34
We draaien gewoon om de brei heen, we willen alleen dat wat we kennen. Voor rest niks.......... Zo lang we hier heel enthousiast kunnen worden van een flame top of birdseye neck , moet je niet aankomen met veredeld plastic als oplossing.
Zo lang het niet uit hout is gezaagd , hoeft het mij niet gevraagd....... of zoiets.

Pepe
28 april 2014, 15:57
Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met een conservatieve blik. Gitaristen omarmen juist erg snel innovatieve dingen, de voorbeelden zijn legio. Maar het moet een oplossing zijn voor een probleem. Een gitaar met een kunststof body is noch innovatief, nog een oplossing voor iets. Een goedkope prijs kan hem dan nog over de streep trekken maar duurder wordt vrij kansloos.

Orpheo
28 april 2014, 16:34
het is wel een oplossing voor een zeer concreet probleem. Stabiliteit. Een houten gitaar is nooit zo stabiel als deze gitaren. Qua tone niet en qua stemming niet. Beetje vocht in de lucht en BAM je gitaar is weer ontstemd. Deze planken hebben daar nooit last van. Iedere gitaar uit het rek klinkt gelijk zijn broeder of zuster.

Ik heb ze uitvoerig getest en met flink wat distortion klinken ze te gek. Beter dan menig gitaar van hout.

telecastermaster
28 april 2014, 16:39
Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met een conservatieve blik. Gitaristen omarmen juist erg snel innovatieve dingen, de voorbeelden zijn legio.

Idd. Steinberger, Synthaxe, Catalist, Parker, Gibson Firebird X, Casio Midi gitaren, Teufel Birdfish, Chapman Stick, allemaal doorslaande successen, idd.
Ik denk dat de Misa Kitara Digital Stringless (http://www.2dayblog.com/2010/12/16/fancy-a-stringless-guitar/) ook al zo'n kaskraker gaat worden.



Maar het moet een oplossing zijn voor een probleem. Een gitaar met een kunststof body is noch innovatief, nog een oplossing voor iets.

Consistente bouwkwaliteit?
Opraken kwalitatief goed hout?
Niet meer importeren van illegaal hout? (http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3297593/2012/08/07/Gitaarbouwer-Gibson-krijgt-enorme-boete-om-illegaal-hout.dhtml)

Pepe
28 april 2014, 16:43
Aan beter klinken doen we niet, dat is zo subjectief.
Het is waar, stabiliteit zal beter zijn. De reden waarom Steve Miller Modulus en Rainsong gitaren op tour mee neemt, gitaren komen soms van 20 graden backstage op 35 graden buitenpodium terecht en dan blijf je normaliter stemmen.
Maar goed, dat is een kleine markt, Steve Miller. Ik mocht willen dat we dat probleem hadden in Nederland, podia met 35 graden.

Kim Wilson
28 april 2014, 16:48
echte mannen spelen op een gitaar van hout en ijzer.
Echte gitaristen (Timo Somers) spelen blijkbaar op iets wat ze goed bevalt.

Pepe
28 april 2014, 16:51
Idd. Steinberger, Synthaxe, Catalist, Parker, Gibson Firebird X, Casio Midi gitaar, allemaal doorslaande successen, idd.
Ik denk dat de Misa Kitara Digital Stringless (http://www.2dayblog.com/2010/12/16/fancy-a-stringless-guitar/) ook zo'n kaskraker gaat worden.


Het is nooit zeker of een flop is ingegeven door verkeerde timing of slecht design. Ik kan met hetzelfde gemak een rijtje merken opnoemen die geen innovatie waren en ook een flop zijn geweest.
Maar kijk liever naar de eclatante successen van Floyd, rack, midi, digital en simulatie in de muziekwereld terwijl bij een fietsenmaker de bandenlichters van vader op zoon overgaan.

muffstuff
28 april 2014, 16:55
Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met een conservatieve blik. Gitaristen omarmen juist erg snel innovatieve dingen, de voorbeelden zijn legio. Maar het moet een oplossing zijn voor een probleem. Een gitaar met een kunststof body is noch innovatief, nog een oplossing voor iets. Een goedkope prijs kan hem dan nog over de streep trekken maar duurder wordt vrij kansloos.
Zoiets dacht ik ook, enige oplossing voor die kunststof body is dat het niet onderhevig is aan klimaat qua stabiliteit. maar is dat je 4000 dollar waar?

muffstuff
28 april 2014, 16:56
Consistente bouwkwaliteit?
Opraken kwalitatief goed hout?
Niet meer importeren van illegaal hout? (http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3297593/2012/08/07/Gitaarbouwer-Gibson-krijgt-enorme-boete-om-illegaal-hout.dhtml)
opraken hout? fuck groeien er geen bomen meer?

muffstuff
28 april 2014, 16:57
Maar zon gitaar zal toch pas echt interessant worden als het kan concurreren met normaal geprijsde gitaren?

telecastermaster
28 april 2014, 17:04
opraken hout? fuck groeien er geen bomen meer?

Lezen is ook een vak. Er staat kwalitatief goed hout.
En inderdaad, dat is aan het opraken:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/playing-for-time-wood-shortages-threaten-worlds-best-guitars-2329707.html

http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage

(http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage) "The true wood guitar is disappearing quickly. We need to act now because it just won't be around in 10 years," said Henry Juszkiewicz, the chief executive of Gibson

(http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage)

Pepe
28 april 2014, 17:07
Bij schaarste gaat de prijs omhoog, dat is niet iets wat plotseling gebeurt, die trend is allang aan de gang bij sommige houtsoorten. Dan wijk je uit naar andere houtsoorten tot het moment dat kunststof beter klinkt en goedkoper is. Maar wat ik zei, een 4000 euro gitaar is nu nog lang geen oplossing, daar kan je nog een aardig schaars stukkie boom voor omhakken. Ik hoop niet dat DAT het verkoopitem zal zijn voor die gitaar.

muffstuff
28 april 2014, 17:27
Lezen is ook een vak. Er staat kwalitatief goed hout.
En inderdaad, dat is aan het opraken:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/playing-for-time-wood-shortages-threaten-worlds-best-guitars-2329707.html

http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage

(http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage) "The true wood guitar is disappearing quickly. We need to act now because it just won't be around in 10 years," said Henry Juszkiewicz, the chief executive of Gibson

(http://www.allaxess.com/guitar-blog/guitar-news/gibson-ceo-expresses-fears-over-wood-shortage)
Het zijn geen schaarse mineralen, simpelweg herplanten van de bomen is geen optie?

Ebony is schaars omdat men 9 van de 10 opgehakte bomen wegtyft omdat die niet zwart genoeg zijn.

Ja er zal best wel een schaarste zijn de komende jaren, maar na verloop van tijd zullen de boompjes wel weer groeien hoor. Is geen rocktescience, we weten ook allemaal dat de olie ooit op zal raken.

Maar in geval van Gibson, is de goedkope illegaal gehakte hout erg schaars geworden, dat klopt wel ja.

Overigens ook wel mooi voor Gibson, want hierdoor zouden ze eindelijk met andere bouwmaterialen kunnen aanzetten, onder het mome, het alternatief is voorlopig niet beschikbaar, dus je moet wel een ander type hout accepteren. Kan nog wel eens goedkoper worden voor Gibson.

Plant
28 april 2014, 17:36
Consistente bouwkwaliteit?

Maak daar maar consistente materiaalkwaliteit van. Bij houten gitaren hou je altijd grote verschillen, geen 2 gitaren klinken gelijk. Kans op torderen en andere vormen van werken zal ook een stuk kleiner of zelfs '0' zijn.

Orpheo
28 april 2014, 17:45
Er is nog voldoende HOUT, maar het wordt niet de tijd gegund om goed te drogen e.d. Het moet rustig kunnen groeien en niet opgefokt worden tot grote diktes en hoogtes. Bij elektrische gitaren valt het wel mee, maar voor een goeie akoest wil je echt geen grote nerven hebben in je spruce! Houtsoorten als mahonie en palissander zijn lastiger, maar ebben? Voldoende. echt. De markt moet alleen 'gekleurd' ebben accepteren. Klinkt simpeler dan dat het is, natuurlijk. Voor mahonie heb je voldoende vervangers. Gibson is al decennia bezig met Fillipijns mahonie (lees: iroko, merbau, meranti), maar het kan ook met andere houtsoorten heel goed, zoals peer, kastanje en kers. Die houtsoorten klinken ook superb. Maple is nog wel goed voor handen, net als essen, elzen en vele andere houtsoorten. Het moet de kunst worden andere houtsoorten te gebruiken zodat er een egaal verloop is, en niet een soort volledig leegtrekken. De kapdruk moet gewoon verspreid worden over meerdere houtsoorten.

Plant
28 april 2014, 17:54
Er is nog voldoende HOUT, maar het wordt niet de tijd gegund om goed te drogen e.d. Het moet rustig kunnen groeien en niet opgefokt worden tot grote diktes en hoogtes.

'Plofgitaren' ;)

Pepe
28 april 2014, 18:05
we weten ook allemaal dat de olie ooit op zal raken..

Nee, het raakt niet op (http://peakoil.com/geology/abiotic-oil-and-gas-a-theory-that-refuses-to-vanish), het wordt steeds bijgemaakt. Een van aardigheden van internet is dat dit soort in stand gehouden mythe's doorgeprikt worden.

Het zal steeds duurder worden om het omhoog te halen, dan zullen er velden opengesteld worden die nu nog gesloten zijn en rond die tijd stoppen we allemaal een atoompje in onze tank of weten we uitgestoten gas te hergebruiken.

barno
28 april 2014, 18:37
ik vind dat zogenaamde gebrek aan consistentie juist het interessante bij gitaren. Imperfectie is sexy. Daarmee kunnen omgaan seperates the boys from the men :)

Duhsjaak
28 april 2014, 19:58
De laatste opmerking is zeker waar.
Ik heb afscheid genomen van een een heel goede/vrijwel perfecte gitaar. Daar hoef je niet voor te werken of zo.

Ik stond me gewoon te vervelen. Soms hou je van een gitaar, juist door de onhebbelijkheden. Dat zo'n gitaar interessant is is een gegeven. Het interessante is, dat wij het interessant vinden. Zie ook de Audi van een vriendje. Je gaat gewoon met twee vingers rijden om dat ie je in de waan laat dat je het kunt doen. Geen moer aan, en nog gevaarlijk ook.

Ik weet het: perfecte gitaren zijn gevaarlijk. Moest verboden worden.

En dat het NL waar is? Dat is Philips ook. Ja, welke smiley hoort hier nu weer bij? Philips smiley?
Afijn, in de jacht naar winstmaximalisatie verkoopt Philips alles en gaan vervolgens terug naar Eindhoven. Moest Aristides ook maar eens doen. Gratis advies.
Vriendelijke groet, Gus

witterwit
29 april 2014, 00:57
ik vind het prima dat ze een gitaar maken van glasvezel, carbon en met een soort "gel vulling " ; maar dat temperatuur geen invloed heeft op glasvezel is niet helemaal waar. ik vraag me ook af hoe zo'n hals aanvoelt na 10 jaar intensief spelen. je zet er maar niet zo een nieuwe hals op.nog een laatste opmerking: hoeveel "mojo" heeft zo'n gitaar?

D3nnis
29 april 2014, 07:03
Dat is toch eigenlijk ook het risico voor elke neckthrough gitaar.

Ik heb wel vertrouwen in kunststof op zich, heb een parker fly deluxe uit 1994, nog steeds in prima staat, dus ben niet bang voor andere materialen dan (alleen) hout.

Mitch
29 april 2014, 07:59
'Stabiliteit' vind ik ook zo'n flauwe. Mijn De Gier is mee geweest door de vrieskou en daarna een met hete lampen gevuld podium op geweest, buiten gestaan met 5 graden, het strand op met 30 graden... nog nooit problemen gehad. Maar goed, da's dan ook een stuk uitstekend gedroogd hout en een behoorlijk stijf in elkaar gezette gitaar. Ook nog met een goed afsluitende lak (lak die de gitaar laat 'ademen' bwahahaha, ook zo'n goeie). Maar goed, die gitaar kostte ook geen 1000E, maar dat je voor zulke prestaties kunststof nodig hebt: pfrt. En hij klinkt ook clean gewoon nog als een klok, heeft geen gain nodig om leu mee te kunnen fiedelefiedelen.

O en die Testarossa looks kunnen sinds de 90s niet meer hoor, of is dat inmiddels weer retro :D

Eko
1 mei 2014, 10:58
Eigenlijk had Leo Fender het dus gewoon bij het rechte end. Simpel , goedkoop te bouwen en met onderdelen die je zo uitwisselt. Een kunststof gitaar wordt lastiger om daar tal van zaken aan te verbouwen. Kijk maar eens hoeveel ,,upgrades,, er worden gedaan aan instrumenten. Gitaristen klooien nu eenmaal graag aan hun instrument en dan moet het allemaal redelijk geprijsd zijn , lees goedkoop.
Als Martin gitaren met een ritchlite toets ( oftewel formica ) al minder gewaardeerd worden , dan is een hele plastic gitaar redelijk kansloos behalve bij een paar ( excuser les mots ) freaks.

FruscianteFan
1 mei 2014, 11:08
Tsjah, gitaristen zijn nou eenmaal een eigenaardig conservatief volkje.

Pepe
1 mei 2014, 12:09
Vanuit een designer standpunt is het geen issue om iets moois te maken waardoor je populair wordt, je wil simpelweg iets maken wat voor de gebruiker optimaal functioneert. Leo Fender was een business meneer die wel degelijk populariteit zocht voor zijn product en het liefst met optimale winst. Het zijn twee verschillende uitgangspunten die niet haaks op elkaar hoeven te staan maar producten opleveren die lastig met dezelfde esthetisch maatstaf te beoordelen zijn . Hetzelfde geldt min of meer voor de creaties van Ned Steinberger, Bond en consorten.

Hendriks
1 mei 2014, 12:37
Volgens de test in de Gitarist is de 070 zijn prijs dubbel en dwars waard.
Nou lees ik in de Gitarist niet vaak kritische tests , dus voor wat het waard is.
Ik vind wel dat je pas een mening over een product kunt hebben als je het ook daadwerkelijk geprobeerd hebt en volgens mij zijn dat er nog niet veel hier.

Kim Wilson
1 mei 2014, 13:53
Zoals ik en anderen al hebben gezegd, Timo Somers heeft een paar Aristides gitaren. En die jongen speelt er toch een aardig stukje muziek mee.

JVGM-music
1 mei 2014, 17:13
Maar die zou op een bezemsteel met snaren ook nog wel aardig klinken denk ik.

Maar goed,mijn mening: mooie gitaren maar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee el te duur.
O, ze zullen het wel kosten qua produktie en zo maar in dit segment moet je niet gewoon goed zijn om met de fenders en Gibsons mee te doen maar veel beter.

Brum
1 mei 2014, 17:16
Dat lijkt me dan weer niet heel moeilijk.

Plant
1 mei 2014, 17:35
Volgens de test in de Gitarist is de 070 zijn prijs dubbel en dwars waard.
Nou lees ik in de Gitarist niet vaak kritische tests , dus voor wat het waard is.
Ik vind wel dat je pas een mening over een product kunt hebben als je het ook daadwerkelijk geprobeerd hebt en volgens mij zijn dat er nog niet veel hier.

In de praktijk is het met tijdschriften zo dat als er ook voor het produkt in word geadverteerd (dus inkomsten), recensies altijd positief uit zullen vallen. Je bijt immers niet de hand die je voedt.

Hendriks
1 mei 2014, 17:48
In de praktijk is het met tijdschriften zo dat als er ook voor het produkt in word geadverteerd (dus inkomsten), recensies altijd positief uit zullen vallen. Je bijt immers niet de hand die je voedt.
Dat bedoel ik.

TimoSomers
1 mei 2014, 18:12
Ik zag mijn naam een aantal keer langskomen hier, dus hierbij een bijdrage van mijn kant:

Ik speel tegenwoordig (al bijna 2 jaar geloof ik nu) exclusief op Aristides gitaren.
Dit houdt in dat ik publiekelijk alleen op Aristides gitaren speel.
Dit houdt ook in, dat ik in de studio als ik zou willen andere gitaren kan gebruiken.
Ik heb Customshop Les Pauls en Fenders, Fender uit '63 en nog een bult andere topgitaren. (Met ook nog eens enorm veel gevoelswaarde).

Ik raak ze echter nagenoeg nooit meer aan.

De Aristides 010, het eerste model van ze, is een strat on fire. Iets dikker, iets veelzijdiger maar met dezelfde spank en feel. Tegelijkertijd een snellere nek en betere nek reach.
De Aristides 020, het 2e model, is de beste gitaar die ik ooit heb aangeraakt. Heeft qua karakter veel weg van mij CS Les Paul 1958RI. Echter is hij als je hem clean gebruikt een stuk 'glaziger'. Met de split erbij is het net een hele goeie strat. (Ik heb laatst een funk singletje ingespeeld met een typisch nile rodgers slagje en sound. Ik pakte in de studio niet een van m'n strats, maar m'n 020 met coilsplit). De sound van deze gitaar is net zo dik als een les paul, heeft de bite en cleane glazigheid van een strat (en eigenlijk nog veel anders. Het is niet echt te vergelijken) en is ultra dynamisch. Reageert enorm op de tone en volumeknoppen. Spelen met een 1 kanaals amp is geen probleem. Veruit mijn lievelingsgitaar!
De Aristides 070, het 3e model en tevens 7 snarig; naar mijn ervaring de strakste en vetste 7 string die er is. De toon blijft ultra strak en dik. Qua tuning is ie enorm stabiel, iets wat 7 snarig heel belangrijk is. Op een stem apparaat blijft de noot strak staan, waar mijn 7 string Les Paul alle kanten op zwiepert. De bespeelbaarheid is enorm goed, maar je hebt wel (lekker) wat in je hand. Je kan hem in een oven leggen en daarna in Siberie spelen, tuning blijft strak. Qua sound is ie erg eigenwijs. Erg dik, maar ook erg transparant (grote akkoorden zijn super duidelijk).
En dan over de gehele linie zijn de gitaren qua tuning enorm stabiel, weersveranderingen hebben geen invloed en de sustain is op alle gitaren subliem. Beter (/meer) dan bij al mijn andere gitaren. Super roadproof ook!

Dit is geen reclame bericht, want ik heb er zelf niets aan als jullie spontaan allemaal Aristides gaan spelen. Ook krijg ik niet betaald of whatever ;). Gewoon een beetje inzicht in waarom ik op Aristides speel.
Ja, ze zijn duur. Ja, je krijgt er veel voor terug.

PS: Ze zijn juist heel erg betrokken bij het bouwen trouwens. Ze zijn handgebouwder dan veel andere bouwers die ik ken ;). Ze maken de gitaar tenslotte van de grond af zelf.

Tristan
1 mei 2014, 18:50
Tja, ik weet het niet, van wat ik van je filmpjes heb gezien vind ik je op de Aristides echt een stuk minder klinken dan op je Strat of Les Paul.

Misschien komt mijn mening nog het meest overeen met wat barno eerder al veel beter verwoordde, de imperfectie van de gitaar waarop je als gitarist speelt brengt juist een beetje magie boven, mits de imperfectie van die specifieke gitaar bij je past natuurlijk.

Best wel grappig, men wil een perfecte gitaar en perfect spelen maar als je dat doet kom je waarschijnlijk dichter in de buurt van iets als dit, en of dat nou zo wenselijk is weet ik niet:
https://www.youtube.com/watch?v=VkUq4sO4LQM

EDIT:
Dit is overigens gewoon maar mijn mening en wat mijn gevoel mij zegt hoor, ik bedoel er absoluut niets vervelends mee, in geval dat het wel zo opgevat zou kunnen worden.

Sinner1980
1 mei 2014, 19:07
Jammer genoeg is er niemand van het forum langs gekomen toen ik ruim een jaar terug een topic plaatste voor de open dag bij Aristides.

Dit had een leuke kans geweest om de gitaren te proberen en een kijkje in de keuken te nemen. Ook het bier smaakte goed trouwens

Naar mijn mening zijn de gitaren fors aan de prijs, dat wel. Ze worden echter met veel aandacht geproduceerd. Qua looks... Tja, dat moet maar net je ding zijn.
Ik ben persoonlijk ook meer van de wat klassiekere looks.

Cool dat je nog steeds bij Aristides zit Timo!

D3nnis
2 mei 2014, 07:33
Tuning blijft strak bij een overstap van ijskoud naar bloedheet?
En het uitrekken en krimpen van de snaren zelf dan? Lijkt me zo goed als onmogelijk om dat te kunnen compenseren?
Als wel, dan heb je wel iets unieks, en dan is er toch een oplossing voor een probleem.

Zag gisteren in de gitarist van deze maand een afbeelding van deze gitaar. Vind ze niet lelijk, maar die gigantische afdekplaat aan de achterkant....dat oogt in mijn ogen wel goedkoop.
Toch interessant om eens te testen..

muffstuff
2 mei 2014, 11:18
Tuning blijft strak bij een overstap van ijskoud naar bloedheet?
En het uitrekken en krimpen van de snaren zelf dan? Lijkt me zo goed als onmogelijk om dat te kunnen compenseren?
Als wel, dan heb je wel iets unieks, en dan is er toch een oplossing voor een probleem.

Zag gisteren in de gitarist van deze maand een afbeelding van deze gitaar. Vind ze niet lelijk, maar die gigantische afdekplaat aan de achterkant....dat oogt in mijn ogen wel goedkoop.
Toch interessant om eens te testen..
als je dit gebruikt als brug, dan gaat je gitaar inderdaad nooit out of tune

http://www.evertune.com/

Tupelo
2 mei 2014, 14:10
Evertune en die zelfstemmechanieken lijken me eigenlijk wel wat.
Als het om vooruitgang gaat, voel ik er meer voor daar wat extra geld op toe te leggen dan op materiaal voor een body.

Ik lees van Timo dat die Aristides ongekend sustain opleveren.
Op sommige gitaren wil je dat.
Van mijn Mustang vind ik het bijvoorbeeld weer bijzonder pleasant dat 'ie dat niet heeft.
Soms wil ik heel weinig sustain.

YannickH
2 mei 2014, 23:45
ik vind aristides heel knap maar ik vond je 24 carat op je bo-el veel beter klinken qua sound timo

joh@ndederde
4 mei 2014, 12:32
Jammer genoeg is er niemand van het forum langs gekomen toen ik ruim een jaar terug een topic plaatste voor de open dag bij Aristides.

Dit had een leuke kans geweest om de gitaren te proberen en een kijkje in de keuken te nemen. Ook het bier smaakte goed trouwens

Naar mijn mening zijn de gitaren fors aan de prijs, dat wel. Ze worden echter met veel aandacht geproduceerd. Qua looks... Tja, dat moet maar net je ding zijn.
Ik ben persoonlijk ook meer van de wat klassiekere looks.

Cool dat je nog steeds bij Aristides zit Timo!

Ik ben er geweest en wat was een zeer interessante dag. Als je ziet hoeveel tijd en moeite erin wordt gestoken om de gitaren te maken, is het voor jezelf wat makkelijker te begrijpen dat de gitaren 2000/3000 euro kosten. De gitaren konden ook nog even bespeeld worden. Persoonlijk vond ik de 010 wat lomp, maar de 020 is wel echt een top instrument, het speelde fijn en het klonk ook goed. Qua resonantie etc. is het vergelijkbaar met hout, maar zoals eerder gezegd, de gitaar heeft wel een bepaalde "perfectie", het leeft minder dan een gitaar die "werkt" (het hout enzo). Overall hebben deze gitaren wel grote voordelen, maar een (nog) te hoge prijs om echt door te breken.

TimoSomers
6 mei 2014, 12:05
Naast dat ik de sound van de nieuwe 24 carat vele malen beter vindt, kun je het niet vergelijken omdat naast de gitaren de hele recording setup compleet anders is. (als ook de rest van de instrumenten, drums, etc).

Over de prijs: tis maar net wat je veel noemt. Ik durf een gig met een 'normale' gitaar niet aan zonder back up gitaar. Met een Aristides durf ik dat wel, sterker nog, ik heb de helft van m'n afgelopen tour m'n back up gitaar niet eens uitgepakt (en dat was in hele grote zalen, waar je echt niet voor lul wil staan :p). Ik kan met 1 Aristides doen waar ik anders 2 of 3 gitaren voor nodig heb. (En dan heb ik het niet over gitaren van 1000 euro).

joh@ndederde
7 mei 2014, 18:30
Naast dat ik de sound van de nieuwe 24 carat vele malen beter vindt, kun je het niet vergelijken omdat naast de gitaren de hele recording setup compleet anders is. (als ook de rest van de instrumenten, drums, etc).

Over de prijs: tis maar net wat je veel noemt. Ik durf een gig met een 'normale' gitaar niet aan zonder back up gitaar. Met een Aristides durf ik dat wel, sterker nog, ik heb de helft van m'n afgelopen tour m'n back up gitaar niet eens uitgepakt (en dat was in hele grote zalen, waar je echt niet voor lul wil staan :p). Ik kan met 1 Aristides doen waar ik anders 2 of 3 gitaren voor nodig heb. (En dan heb ik het niet over gitaren van 1000 euro).

3000 vind ik veel, aangezien gitaar spelen niet mijn beroep is, is mijn max toch wel 1200 ongeveer. Maarja, als ik zou touren, zou ik ook een betrouwbare werkpaard willen hebben, ongeacht de prijs.

peter_heijnen
8 mei 2014, 10:22
Ik durf een gig met een 'normale' gitaar niet aan zonder back up gitaar. Met een Aristides durf ik dat wel, sterker nog, ik heb de helft van m'n afgelopen tour m'n back up gitaar niet eens uitgepakt (en dat was in hele grote zalen, waar je echt niet voor lul wil staan :p).
Beetje raar Timo, dat je met de aristides je backup ingepakt laat en dat met een andere gitaar niet aandurft. Ik zou die andere gitaar dan eens laten nakijken. ;)

Ik heb honderden voorstellingen gedaan in alle grote theaters in nederland en heb nog nooit een backup mee gehad. Ook nooit nodig gehad.

TimoSomers
8 mei 2014, 14:39
Beetje raar Timo, dat je met de aristides je backup ingepakt laat en dat met een andere gitaar niet aandurft. Ik zou die andere gitaar dan eens laten nakijken. ;)

Ik heb honderden voorstellingen gedaan in alle grote theaters in nederland en heb nog nooit een backup mee gehad. Ook nooit nodig gehad.

Ik breek op alle andere gitaren vrij regelmatig snaren ;). Ik ben een hele harde hitter en bender, etc. Op veel andere gitaren vliegen op een gegeven moment ook knoppen en switches door de zaal heen.

Max W. De Vries
8 mei 2014, 15:49
Gewoon even een mening van mijn kant, want ik denk dat een beetje balans in deze discussie wel prettig is:

Smaak is een persoonlijk iets en ik vind de designs van Aristides te gek. Het 'made in NL'-idee achter de gitaren maar vooral ook het materiaal vind ik fantastisch. And if it works, it works. Liever een McClaren uit 2014 waar je zonder shit 200.000 km mee kunt rijden dan een Ferrari uit 1965 die het vooral goed doet in de garage.

De sound die Timo op die nieuwe versie van 24 Carat er uit krijgt vind ik te gek, maar dat is natuurlijk maar deels de gitaar. Ik kan niet wachten een keer een 010 of 070 over mijn eigen amp te horen en als het wat is dan komt er zeker een Aristides in Huize de Vries.

My two cents.

peter_heijnen
9 mei 2014, 11:13
Ik breek op alle andere gitaren vrij regelmatig snaren ;). Ik ben een hele harde hitter en bender, etc. Op veel andere gitaren vliegen op een gegeven moment ook knoppen en switches door de zaal heen.
Tja, ik speelde vroeger ook agressief en heb heel wat snaren gebroken, record is nog steeds 6 stuks vóór het middaguur. Maar dat lag naast agressie altijd ook aan de hardware. Dus als dat op de aristides voor je klopt zou je het op je andere gitaren net zo goed kloppend kunnen maken.

arjanb01
9 mei 2014, 11:26
Misschien dikkere snaren gebruiken? Of ram je die ook zo kapot?

FruscianteFan
9 mei 2014, 11:36
Ik zie het probleem niet zo, volgens mij is Timo helemaal tevreden met die Aristides waar hij nooit snaren op breekt ;)

peter_heijnen
9 mei 2014, 11:46
Er is ook geen probleem. Wel is er een mogelijkheid van de geboorte van de misvatting, nb in een review topic, dat aristides gitaren expliciete snaren redders zijn.

Tunes
9 mei 2014, 12:15
Ik moet zeggen, ik heb al jaren een catalyst tigris bas (concept is volgens mij gekocht door aristides) en dat is echt een super bas.
Maar ik men juist dat temperatuur wel redelijk wat invloed had op dit materiaal (al heb ik dat zelf nooit gemerkt).

Overigens 1 keer contact gehad met aristides met een vraag m.b.t. het gebruikte materiaal en ik kreeg keurig en heel snel antwoord.

TimoSomers
9 mei 2014, 15:45
Het zijn niet alleen de snaren die blijven zitten, ook knoppen, switches en belangrijker de actie, halspen, aanlopen, etcetcetc. Ze zijn gewoon enorm stabiel. Ik zeg niet dat houten gitaren dat niet kunnen hebben, maar tussen mijn 30 gitaren zit geen stabielere dan een Aristides.

peter_heijnen
11 mei 2014, 16:47
Wat een slagveld Timo, hoewel ik het toch raar blijf vinden. Een niet stabiele halspen ken ik ook wel, maar dan als grote uitzondering op een enkel gitaartje ooit...

Maar hoe dan ook, te gek voor jou dat aristides je wensen prima weet te beantwoorden.

Orpheo
11 mei 2014, 18:16
Ik dacht altijd een stabiele hals te hebben, totdat ik een 9 delige hals probeerde: dat was nog stabieler. Ik kan me alleen voorstellen hoe stabiel Aristides' halzen zijn. En ik denk dat Timo daarop doelt.