PDA

View Full Version : welk volume-/expressiepedaal



jasses
25 april 2014, 14:47
Ik had hier oorspronkelijk een lang verhaal getypt, maar hou het misschien best wat denser. Ik heb een volume-/expressiepedaal nodig, en weet niet welke geschikt is. Ik heb al behoorlijk wat gezocht op het web, maar vind vaak niet alle informatie die ik nodig heb en behoorlijk tegenstrijdige verhalen.

Wat het moet kunnen in volgorde van belangrijkheid voor mij:
- Als expressiepedaal dienen voor een moogerfooger, met de actie goed verdeeld over heel de sweep (ik lees dat dat al eens een probleem is met volume-expressiecombopedalen)
- Als volumepedaal voor gitaar
- Als expressiepedaal voor andere effecten van diverse merken: eventide, boss en line6 in het bijzonder
- Als expressiepedaal voor synthesizers
- Extra output voor tuner (zit er blijkbaar toch vaak genoeg op)

Idealiter zou ik het pedaal in functie willen kunnen switchen. Waarmee ik bedoel: als ik het als expressiepedaal gebruik zou ik willen dat er geen volume effect is, en liefst ook vise versa. Maar die optie ben ik nog niet tegengekomen. Alternatief is dan het pedaal in een bypass loop te plaatsen, maar eerlijk gezegd heb ik niet veel zin die ook nog aan te schaffen, en daar ook nog eens plaats voor vrij te maken op het bord.

Tips zijn welkom!
(al een geluk dat ik het hele verhaal heb weggeknipt, het is zo al lang genoeg)

telerocker
25 april 2014, 21:18
Volgens mij hebben Dunlop en Rocktron een volume- en expressiepedaal in één. Of je die snel kan switchen, met heel and toe, weet ik niet.

FruscianteFan
28 april 2014, 19:19
Dat switchen is niet zo moeilijk zelf te maken. Ik heb althans onlangs het instelbare minimumvolume op mijn Boss FV-50H schakelbaar gemaakt, is erg eenvoudig.

Daarnaast kun je van een volumepedaal een expressiepedaal maken door een Y-cable te gebruiken. Dat wil zeggen, je gebruikt de in- en output van het pedaal, de jacks die je daarin steekt komen samen in een stereoplug die je in het te gebruiken effect plugt.

Ik weet niet welk pedaal je dan het beste kunt gebruiken, maar volgens mij heeft bijvoorbeeld Kees, een gitarist van Navarone, Ernie Ball volumepedalen als expressie voor o.a. zijn EHX The Hog.

Het schakelbaar maken van die functies zal ook niet zo heel moeilijk zijn, maar hoe meer functies hoe ingewikkelder de schakeling wordt.

apekop
28 april 2014, 21:33
Boss FV500 kan dat allemaal. Fijn ding.
Switchen kan ie niet, maar er zijn maar weinig expressie pedalen die dat wel kunnen. Ik ken er geen.

LordRiffenstein
29 april 2014, 09:43
Check even hier: http://missionengineering.com/

jasses
29 april 2014, 14:38
Bedankt voor de suggesties!


Boss FV500 kan dat allemaal. Fijn ding.
Switchen kan ie niet, maar er zijn maar weinig expressie pedalen die dat wel kunnen. Ik ken er geen.

Ik was inderdaad in eerste instantie aan het kijken naar de FV500h, maar las gemengde dingen online wat betreft het gebruik in combinatie met moogerfoogers. De pot-specificaties zijn niet te vinden op de boss-site en de enige waarde die ik online vond leek niet optimaal (maar de bron leek me ook niet extreem betrouwbaar).

Wat betreft mission engineering. Ik had er al eens een kijkje genomen. Interessante dingen, maar een combinatie volume-expressie vond ik er eigenlijk niet.