PDA

View Full Version : Audio volume-pot's op een Les Paul?



kwispelhond
24 april 2014, 13:48
Ik vind de huidige volume pot's op mijn Les Paul's veel te langzaam volume afbouwen om mooi met de clean-up van mijn Germanium Fuzz te werken. Nou zit ik te denken om eens op mijn Special met P-90's te expirimenteren met van die volume-pot's zoals op mijn Fender die wel gelijk volume afbouwen.

Heeft iemand dit al gedaan en werkt het ook of is de output gewoon te hoog bij de Gibson Elementen?
Tweede vraag is: veranderd het geluid ook en/of moet ik een andere waarde kiezen voor dit doel?

Orpheo
24 april 2014, 14:07
Wat je wilt is zeker goed te doen. De power van de pickups zijn dan niet van enorm groot belang, de taper (lees: mate waarin de pots verlopen) is dan meer relevant.

Ik zou gaan voor een set CTS pots, 500k logaritmisch voor je volume en CTS 500k lineair voor je tone pots. Koop een setje goeie condensatoren (niet die goedkopere ceramische bagger maar echt goeie paper in oil caps: drastisch verschil in tone!), uurtje solderen en BAM je bent klaar.

Bourns maakt ook goeie pots, maar ik vind CTS wat stabieler, gek genoeg. Je hebt heel veel CTS varianten, maar in principe is het altijd goed. Het is sowieso al een enorme upgrade ten opzichte van wat je hebt. Dit is echt een tientjeskwestie. Nooit bezuinigen op pots, switch en jack. Eigenlijk, het enige waar je (als bouwer,imho) op mag bezuinigen is lakwerk en inleg (en de mate van flame of quilt op je top) maar niet iedereen is dat met mij eens.

kwispelhond
25 april 2014, 02:00
Ahhh ja, logaritmisch, ik kon er niet opkomen, ik ben dan ook bepaald niet technisch aangelegen. Bedankt voor het antwoord, ik ga denk ik beginnen met de 2 volume potjes van de Special, als het me bevalt verander ik het bij alle 3 de Gibsons want eigenlijk vind ik die gelijk werkende volume-knoppen veel fijner om mee te werken. Die toon-potjes laat ik in eerste instantie nog maar even zitten maar zo'n condensator zal ik ook eens naar kijken.

Orpheo
25 april 2014, 11:15
Waarom? Doe jezelf een lol en doe gewoon alles in 1 keer, en in 1 keer gewoon goed. Kost echt de wereld niet.

kwispelhond
25 april 2014, 14:37
Waarom? Omdat ik lui ben en eigenlijk een verschikkelijk pesthekel aan klussen heb. Als ik er financieel iets beter voor zou staan had ik de gitaar er voor weggebracht maar dat is me nu te duur. Ik ben bovendien erg slecht in solderen, ga het denk ik voor de zekerheid toch maar eens vragen aan een goede vriend die het wel goed kan.

Tijdje geleden nieuwe potjes in een Jazzbass gezet, had ik ook weer een zooitje van gemaakt, heeft hij ook weer voor me moeten oplossen :chicken: .

Gearjunkie
25 april 2014, 15:10
Blijf er dan gewoon van af zou ik zeggen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
25 april 2014, 15:41
Misschien hebbie gelijk maar dat is niet de VOC mentaliteit he waarmee ons kleine landje...

afijn. Orpheo heeft het over meer toon met die condensators maar dat heeft natuurlijk alleen maar zin als je met je toonpotten dicht speelt. Ik vind een goeie treble bleed mee zin hebben maar het is persoonlijk zeg ik erbij.

kwispelhond
25 april 2014, 15:52
Nou nee, Orpheo is bezig met de toon verbeteren. Da's niet mijn eerste keuze maar natuurlijk wel altijd meegenomen. Ikzelf ben bezig met de functionaliteit en da's iets wat echt nodig is, in mijn huidige setup werken de liniaire volumepot's gewoon niet dus het is of veranderen of niet gebruiken en da's zonde.

Treblebleed? Ik kan natuurlijk ook even zoeken maar vertel? wat verbeterd dat. Ik gebruik de toonknoppen overigens wel maar niet erg vaak, toch is het voor die ene keer wel belangrijk voor het geluid maar die werken nu ook wel ruimschoots naar mijn verwachting.

Pepe
25 april 2014, 15:59
Wat ik zeg, een condensator doet niets voor je toon als je altijd met je toonknop open speelt.

Met een treble bleed heb je controle over de mate waarin je toon wel of niet verandert als je je volume dicht draait. Dus of het doffer, treblier of gelijk blijft aan vol open.

Je zou dus een treble bleed zo kunnen kiezen dat ie hetzelfde effect geeft als een toonknop maar de meesten willen geen verandering van klank.

kwispelhond
25 april 2014, 16:18
Ah zo, dan is het denk ik niet voor mij, ik wil de clean-up kunnen gebruiken en wil dus liever geen verandering bij terugdraaien van het volume dus ik houd het maar op de gewone toonregeling.

Pepe
25 april 2014, 16:27
Juist als je GEEN verandering wil gebruik je een treble bleed.

Het staat er wel maar misschien moet ik wat eenduidiger zijn.

Tabula Rasa
25 april 2014, 16:31
Juist als je GEEN verandering wil gebruik je een treble bleed.

Het staat er wel maar misschien moet ik wat eenduidiger zijn.

Jip en Janneke taal:
Gewone volumeregeling: volume zachter, hoog neemt af en klank wordt donkerder.
Volumeregeling met bleedercap: volume zachter, verhoudingen hoog tov de rest blijft constant.

E-J
25 april 2014, 19:08
Koop eens twee CTS TVT potmeters (je kunt ze hier (http://www.crazyparts.de/electronics/cts-tvt-custom-pots/index.php) vinden) en gebruik de zogenoemde '50s wiring (http://cdo.seymourduncan.com/blog/wp-content/uploads/wiring50s.jpg). Dan heb je mijn inziens geen treble bleed nodig en de volume toename/afname is een stuk geleidelijker :)

Pepe
25 april 2014, 19:11
Of nog simpeler, de onbenutte lug van de toonpot grounden.

In geval van een Fender dan, een LP heeft geen onbenutte lugs

jaccowon
25 april 2014, 22:49
Niet? Ik knip de meest rechtse er altijd af

kwispelhond
30 mei 2014, 13:46
Bij Gibson zit er ook geen 3e lug, wordt er ook afgeknipt?

Hoe dan ook, dit is het voorlopig geworden:

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/DSCN0136_zpsf7f5c5ee.jpg

Ik ben bij Vox Humana binnengelopen voor onderdelen, ik heb me laten overhalen om 250k pot's te gebruiken voor zowel volume als toon (die nagemeten allemaal hoger dan 250k zijn, de hoogste is nagemeten 297k). Dat is het deel waar ik nog niet zeker van ben, origineel had ik dus 300k volume en 500k toon er in zitten en dat verbaasde me al, ik dacht dat Gibson altijd 500k gebruikte. Het verschil is verder niet heel erg groot maar het is net of er wat felheid en rauwheid uit het geluid weg is, het klinkt nu wat liever en warmer, ik zou bijna zeggen..., het lijkt wel een Fender.... Of ik dit zo laat weet ik nog niet, eerst maar eens mee gaan spelen en kijken hoe het in de praktijk uitpakt.

Het idee van de treble-bleed heb ik ook uitgevoerd, wilde de "Duncan" methode gebruiken maar wederom op advies van Vox Humana een 0.001 cap. gebruikt en een 100k weestand. Dit werkt gewoon goed, de toon blijft inderdaad prachtig helder bij het terugdraaien, dit werkt dus gewoon goed en lekker.

Als laatste Orange-drops naar de toonregeling. Veel te veel voor betaald (het blijven natuurlijk kleine bedragen maar kom op: 3x de prijs die je op het internet betaald!!) maar ze werken inderdaad totaal anders dan de standaard toonregeling. Het hoog rolt echt af en de rest wordt zeker het eerste stuk niet tot nauwelijks minder helder. Ik heb hier gek genoeg wat wissellende gedachten bij, het doet me wat HiFi aan en ik mis het donkere in zekere zin. Voor dat ik weer wat ga doen of alsnog veranderen eerst maar eens lekker gaan spelen en kijken hoe de wijzigingen in de praktijk klinken.

Nog rampen weten te veroorzaken tijdens het klussen? Nou ja..., rampen......, ik heb een klein hoekje uit de onderrand van één van de toonknoppen gebroken en een minimaal zwartgeblakerd plekje op de onderrand van de achterkant gebakken maar dat zie je niet echt tegen het zwarte afdeklpaatje aan. Hier en daar nog wat isolatie laten smelten maar al met al zit er duidelijk verbetering in mijn klus-pogingen.