PDA

View Full Version : London city spitfire mk2 upgrade



tom1984
23 april 2014, 10:37
Hallo,

Ik speel vaak op mijn mexicaanse strat maar mijn allereerste gitaar de london city speelt ook echt wel lekker.

Deze heeft jumbo frets en een hele dunne hals met een donker, ik denk niet echt rozen fretbord.

Zij er hiem mensen die ervarig hebben met het upgraden van de elementen van deze gitaar? Ik vind ze nogal vlak klinken en aangezien de gitaar wel goe speelt wil ik deze misschien wel vervangen.

Ik weet alleen niet goed welke elementen!
De pot's zijn bij het laatste onderhoud al vevangen omdat ze begonnen te kraken. De gitaar is inmiddels nu 12 jaar oud :-)

Wat ik zoek is het vette strat blues buizengeluid! Alla srv, mayer, hendrix, -> check everyday i have the blues van j. Mayer.



Sent from my iPhone using Tapatalk

TW-Pieter
23 april 2014, 13:55
Je kunt ook eerst eens proberen wat te experimenteren met de hoogte van de elementen, kan soms ook nog behoorlijk wat verschil maken.

arnoldtims
23 april 2014, 14:02
Kan je daar iets meer over vertellen? zijn er bv wetten die er voor opgaan of pakt het op elke gitaar weer anders uit?
Ik ben ook wat aan het klooien met de hoogte van de elementen en kan bijna het verschil niet meer horen.
Bij mij gaat het om dat de attack nogal vel is en mijn gedachte was om dan de elementen wat lager te zetten maar had het idee dat hij dan alleen maar feller word.

tom1984
23 april 2014, 14:17
Er zijn richtlijnen op se site van fender maar daar staat niet bij welke hoogte welk geluid geeft :-)!




Sent from my iPhone using Tapatalk

TW-Pieter
23 april 2014, 14:53
Kan je daar iets meer over vertellen? zijn er bv wetten die er voor opgaan of pakt het op elke gitaar weer anders uit?
Ik ben ook wat aan het klooien met de hoogte van de elementen en kan bijna het verschil niet meer horen.
Bij mij gaat het om dat de attack nogal vel is en mijn gedachte was om dan de elementen wat lager te zetten maar had het idee dat hij dan alleen maar feller word.

Heb zelf ook maar wat aangekloot, heb geen idee wat 'gangbaar' is. In mijn strat met Texas Specials wilde ik in ieder geval m'n brug-element wat minder scherp hebben, dus heb deze iets naar beneden gedraaid. Gaf een subtiel verschil, voldoende voor mij in ieder geval

tommus42
23 april 2014, 15:00
London City elementen zijn budget elementen, hoe kan het ook anders bij dergelijke nieuwprijzen.
Zeker de moeite te investeren in nieuwen.
Dé stratsound vind ik, is het middenelement. Daar kun je een dure stoppen, afhankelijk van je voorkeur.

tom1984
23 april 2014, 15:11
Een dure ........ Ja geen probleem maar welke dan? Elementen kan je niet testen voor je ze koopt he!


Sent from my iPhone using Tapatalk

tommus42
23 april 2014, 17:47
Las eens een artikel in de Gitarist. Was een strat-elementen shoot-out. Kan je niet helpen aan een nummer of jaartal.
Frahlins, herinner ik me, klinken goed in een donkere/muffe strat, dwz dat ze erg helder zijn denk ik. Verder weet ik er niets van af.
Laat je voorlichten in een muziekzaak:ok:.

kirito
23 april 2014, 19:51
misschien dat je wat met seymour duncans kunt. persoonlijk lijkt hun hot stack me wel wat, al ken ik te weinig van single coils om te weten of het echt een goede is

Plant
23 april 2014, 20:55
Kan je daar iets meer over vertellen? zijn er bv wetten die er voor opgaan of pakt het op elke gitaar weer anders uit?

Nou... wetten. Daarvan hebben we er al genoeg in NL ;)

Behalve met de output doet de afstand van elementen t.o.v. de snaren ook iets met de klank. Maar er is nog meer: stringpull.

Als snaren te dicht op een element zitten kunnen de snaren door de elementen letterlijk aangetrokken worden, met in het meest extreme geval vals klinken en aanlopen tot gevolg. Echt een 'wet' voor de minimale afstand is er niet, want dat is ook afhankelijk van de sterkte van de magneet.

Als vuistregel wordt doorgaans minimaal 2 ŕ 2,5 mm afstand gehouden en dat is met de snaren ingedrukt op de hoogste fret. Dichter op de snaren moet je met de pooltjes niet gaan.

Als je dit in acht neemt, is het verder vrij naar smaak wat je met de elementhoogte doet.

Duhsjaak
23 april 2014, 21:44
Laat ik mijn strikt persoonlijke, 100% onbetrouwbare riedel maar weer eens geven.
Ga nou eens na, wat je precies zoekt in die nieuwe elementen. Want budget of niet, die LC's zijn niet half bad. Dat zijn voor het geld prima dingen. Ik weet dat het beter kan, dat mag wel duidelijk zijn.

Probeer zo goed mogelijk te formuleren wat je zoekt en neem dan contact op met
- Oigun, GN genie, en doe het vooral voordat die lullo's met hun glazen huis weer van start gaan daarna heeft ie het te druk
- at The Creamery, waar ze volgens jouw recept maken, wikkelen, was potten, kneden, you name it (levertijd 14 dagen tot 21 dagen)

Oigun kun je gewoon (wat heet gewoon voor een loupezuivere genie) een PM zenden. Dus een persoonlijke boodschap. Dus eigenlijk alleen maar effe uitvinden wat je wil. En het hem melden. Ik heb pups (géén jonge honden - althans niet de pick ups) gehoord, je zou je rechterhand ervoor opofferen. En JIJ weet hoe belangrijk je rechter hand is hč?

Maar verkoop nooit je LC, want dan moet je een echte kopen, die vijf keer zoveel kost en vier keer zo weinig value for money biedt. Ik moet de eerste nog spreken die lol heeft van zijn verkochte LC.
Alleen maar (vergeef me de uitdrukking en hij is dan ook absoluut niet politiek bedoeld) huil huil verhalen.

Bijna hetzelfde maar toch niet hetzelfde.
Right?
Off. you go!
Vriendelijke groet, Gus

Tuurlijk zijn die SD dingen niet slecht. Helemaal goed zelfs. Eikenhout hoor die elementen.
Passat, als in VW Passat, heel leuk, netjes, fijn, prima, helemaal niet slecht, enz enz enz enz.

Maar zie je veel van die dingen op de weg?
Heeft het ook iets persoonlijks te bieden, afgezien van netjes, gründlich. Ik persoonlijk vind het erg gaap. Tenzij je net zo veel uitgeeft alleen aan de pups als ik uitgeef aan een hele gieter.
Als je dat wilt? Soit. Maar dan koop je toch gewoon gelijk een gieter die heel veel kost?

tom1984
23 april 2014, 22:45
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik weet dat het grotendeels eigen smaak is maar het probleem is dus dat er op die verpakking niet staat "klinkt als SRV - lenny 2:23 phrase live recording at montreux" :-D

Gus, bedankt voor de tip, ik ga zeker de genoemde persoon contacteren! De LC wegdoen? NOOIT. Hij speelt erg goed enkel de klank kan iets beter en dan moet hij niet onderdoen voor mijn mexicaanse strat! Het is mijn eerste gitaar die gaat niet weg.
Ik heb ze trouwens helemaal toppie laten afstellen bij een goeie luthier 2 uur hier vandaan.

Hij heeft ook een speciale (lees dunne) hals die de winkelier nog niet eerder gezien had. Die werd gemaakt in de fabriek waar nu ook halzen gemaakt worden voor fender (ben de naam vergeten. G&L??).

Ik heb een versterker en gitaar boven op de kamer en een versterker en gitaar beneden in de woonkamer, ik speel dus op beiden. Ik zie dus niet in waarom een setje goeie pickups dan een waste of money zouden zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
24 april 2014, 01:04
Tonerider heeft aardige pickups voor niet te veel geld. Ik gebruik zelf Bare Knuckles die in een hogere prijsklasse liggen. The Mother's Milk en Pat Pend Veneerboard 63's hebben wel de Hendrix en Mayer-sound.

muziekschuur
24 april 2014, 09:55
Setje Fender pickups is misschien een saaie keuze.... Maar meestal bang on the money....!!

tom1984
24 april 2014, 14:12
Ik denk aan een setje fat 50's of bare knuckle mothers milk.

Iemand een shootout van de 2 ooit gedaan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
25 april 2014, 01:17
Ik denk aan een setje fat 50's of bare knuckle mothers milk.

Iemand een shootout van de 2 ooit gedaan?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Allebei goede elementen, alleen je vergelijkt appels met peren. De Fat 50's zij gevoiced naar de jaren vijftig strats met maple neck en de Mother's Milk hebben de begin jaren zestig strat sound en zijn geschikter voor een strat met een rosewood fretboard. Het BKP-equivalent van de Fat 50's zijn Apaches. Ze klinken dikker en ronder en ook wat cleaner dan de Mother's Milk. Het ligt eraan welke sound je zoekt.

tom1984
25 april 2014, 11:50
Ik denk toch dat ik eens naar mijn favoriete winkel moet en de verschillende custom shop gitaren eens ga proberen.

Soms denk ik om een goeie set te kopen voor mijn mexicaanse strat en die pickups dan in mijn lc te steken. Maijn fender heeft dan weer een maple neck en de lc rosewood.

Ik geraak er niet echt wijs uit, ik kan niet identificeren of srv nu dik of rond klinkt :-(.

Kan iemand voor mij de srv en mayer toon identificeren?



Sent from my iPhone using Tapatalk

telerocker
25 april 2014, 21:05
De SRV-sound hangt van meer factoren af. Minimaal 011-setje op je strat, Fender-amps op een behoorlijk volume, Tubescreamer ervoor en mojo in je vingers. Mayer gebruikt versterkers van Two Rock, Dumble, Ceriatone en Fender. Zijn elementen (Fender Big Dippers) klinken nogal scooped.