PDA

View Full Version : Meningen gevraagd Gibson LPJ 2013 vs. Washburn PXL10Q



SanguiniusNL
22 april 2014, 23:11
Zoals ik een poosje geleden meldde in mijn voorstel-topic ben ik mij als beginnend gitarist aan het orienteren voor een nieuwe electrische gitaar.

ik heb in verschillende winkels een aantal gitaren geprobeerd en daarvan bevallen bovengenoemden het beste, maar ik kan tot dusver geen keuze maken :(

Gibson Pro;
-het is een Gibson :lovelove:
-voelt lekker solide
-goedkoper dan de Washburn

Gibson Con;
-alleen humbuckers
-zwaarder dan de Washburn
-klinkt ietsjes doffer dan de Washburn

Washburn Pro;
-Seymour Duncan humbuckers/ single coils
-lekkere heldere toon
-speelt lekker licht

Washburn Con;
-Duurder dan de Gibson
-voelt tikkeltje fragiel
-het is geen Gibson

ik vind het erg lastig om hiertussen te kiezen want ik kick enorm op Gibson LP`s maar de Parallaxe heeft een zeer goede indruk gemaakt.
Ook wil ik graag de meest veelzijdige gitaar aangezien ik alle muziekstijlen leuk vind...

Geef vooral je ongezouten mening en ideeen, wellicht helpt het mij bij het kiezen! :)

Hotpepper01
23 april 2014, 00:17
Zo te lezen denk ik dat je beter nog kunt wachten met het kopen van een nieuwe, dure gitaar totdat je werkelijk weet wat je wilt. Koop eerst een gebruikte goede gitaar. Zo eentje van 200- 400 euro. Die kun je tzt weer makkelijk verkopen zonder al te veel verlies. Daarmee kun je voorlopig goed uit de voeten en hou je de rest nog even achter de hand totdat je er aan toe bent om je eerste dure gitaar t kopen of een goede versterker.

Rooker
23 april 2014, 09:06
Ik zou mijn hart volgen en lekker voor de Gibson gaan. Tuurlijk zo'n Washburn is ook prachtig maar ik zou zeggen voor er bij. Er zijn duizenden redenen om voor andere merken te kiezen dan een Fender of Gibson. Veelal zijn die redenen dat een ander goedkoper is en ook beter. Ratio zou dus zeggen, "laat de Gibsons en Fenders links liggen" maarja zo werkt het vaak niet bij muziekverslaafden. Dus blijft het bezitten van een echte Les Paul altijd knagen.
Wat Hotpepper zegt is natuurlijk eigenlijk het meest logisch. Alleen door ervaring leer je welk type gitaar, hals, sound etc je het beste ligt. Een hoop goedkope varianten proberen en dan uiteindelijk van je favoriet de dure versie kopen. Maar begin je op je 35ste met spelen en dat proces van je spel ontwikkelen en er zo achter komen wat de mogelijkheden zijn duurt jaren. En om dan op je 50ste je eerste les paul te kopen (met alle respect) zou wel jammer zijn als je het geld hebt liggen.
Mijn advies luid: Je kunt beter gitaar leren spelen op een peper dure topgitaar dan op een stuk brandhoud.

nusti
23 april 2014, 09:24
Als ik het zo zie is de gibson de gitaar waar je verliefd op kan worden. Daar zou ik dan voor kiezen. Als beginnend gitarist is het natuurlijk belangrijk om een instrument te hebben dat goed is, maar net zo belangrijk is de love-factor. Het niet kunnen laten staan van het instrument, het willen vasthouden, knuffelen, vertroetelen, uit eten nemen, bioscoopje pakken, even lekker met je vingers eroverheen gaan......bijna jammer dat de input zo klein is....

En wie weet is het de liefde van je leven....of ga je voor de polygitarie en neem je er een washburn bij....gewoon omdat het kan...

Harry
23 april 2014, 09:43
mijns inziens bestaat 'zo veelzijdig mogelijk' niet bij een gitaar. Het is jouw gitaar of niet. Als ik een gitaar in mijn handen neem dan voel ik al snel dat het 'mijn gitaar' is. Niet dat er zoveel koop en ehb, maar ik heb in de ruim 30 jaar dat ik gitaar speel ooit maar 1 gitaar verkocht. Dus ga op je gevoel af, probeer er zoveel mogelijk uit, en kijk niet naar de prijs of het merk. Doe dat pas als je iets voelt.

Triggy
23 april 2014, 21:53
Vergeet gewoon de merken en kies een gitaar die je lekkerst vind spelen/klinken.
Dat kan net zo goed een goede tweedehands zijn.
Gewoon veel uitproberen. Succes met je zoektocht!

YannickH
23 april 2014, 21:58
zeker uitproberen want de kwaliteit van nieuwe gibsons is soms om van te janken (kan er over meespreken)
ze zouden beter LESS paul erop zetten ipv les paul...

joh@ndederde
23 april 2014, 22:55
Wij als gitaristen vinden looks, vaak, erg belangrijk (sorry, even generaliseren), maar je zou eigenlijk moeten blindtesten. Ik zelf zou zeggen de Gibson, maar het geluid is in principe belangrijker. Ik zie dat je de naam Gibson belangrijk lijkt te vinden, maar als nou de Washburn beter klinkt en speelt... tja, dan moet je toch afvragen: wil ik een gitaar voor de looks of voor de sound?...

Harry
24 april 2014, 11:15
ik kies dan voor allebei, met een lelijke gitaar sta je voor lul, en dat levert ook niet veel op.

Casual Ruud
24 april 2014, 16:49
Als je naar zo'n instap/budget Gibson neigt, zou ik ook eens naar andere modellen / series kijken van Gibson rond die prijsklasse, voor zover je dat nog niet gedaan hebt. De afgelopen jaren zijn er aardig wat verschillende series gemaakt volgens mij. Studio, Tribute 50', 60' en 70' ook van verschillende jaren 2012, 2013 etc. Allemaal rond die prijs, maar ze verschillen nogal als ik me goed herinner. Helemaal massief, gekamerd, verschillende pickups en met of zonder auto-tuner.

Een tijdje terug heb ik er een aantal uitgeprobeerd. Niet echt mijn ding, of beter echt niet mijn ding, maar wellicht voor jou helemaal toppie.

Veel succes met je zoektocht.

SanguiniusNL
24 april 2014, 21:30
Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Ik ben het vooral eens met Rooker en Nusti. ik heb liever een iets duurdere gitaar waar ik helemaal verliefd op ben/ kan worden.
en Gibson, tja, het is een 'legendarisch' merk en dat is dan ook weer deel van de Magie. om het zo maar te zeggen ;)

Op het moment heb ik wel 2 Squier Strats en een BC Rich Warlock aan de muur hangen dus oefenen kan in ieder geval wel, maar fijn vind ik ze allerminst.

Ik kijk het nog even een poosje aan en probeer her en der nog wat gitaren, wie weet wat ik ergens in een hoekje nog tegen kom :)