PDA

View Full Version : Humbuckers vervangen



Ynnck1
22 april 2014, 20:43
Hay!

Ik heb op dit moment een Epiphone SG G-400, maar nu ik toch al even met de gitaar bezig ben begin ik toch wel te merken dat de standaard humbuckers toch niet zo geweldig zijn!
Is het de moeite om een setje JB/Jazz in deze gitaar te steken, of is dit weggegooid geld? Als iemand die al gedaan heeft zijn sound samples en video's altijd welkom! :D

Yannick

Gearjunkie
22 april 2014, 20:53
Kan je uiteindelijk alleen zelf bepalen of je dat de moeite vind. Ik denk van wel mits de gitaar lekker speelt en goed afstelbaar is. Bewaar oude elementen, bij verkoop zet je ze terug. Seymour Duncans houden best waarde en passen ook in een volgende gitaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hotpepper01
22 april 2014, 20:57
En wat voor versterker gebruik je voor je G-400?

ErikH
22 april 2014, 21:29
Dat zullen de zelfde humbuckers zijn die ik laatst van iemand over heb genomen uit een epi les paul. Ze schijnen nogal modderig en donker te klinken in de epi setup.

Een setje goede potmeters en dergelijke schijnt al wat verschil te maken volgens sommige puristen. Een beetje spelen met de waarden van je potmeters e.d. zou ook nog wel eens verschil kunnen maken. Bij mij klinken ze in mijn zelfbouw prima. Lekker open en zo. De houtsoort zal overigens ook wel bijdragen aan de klankkleur en daar doe je weinig aan :-)

nusti
23 april 2014, 09:30
De jb/jazz is volgens mij de meest gebruikte combi. Wordt als hotrod set verkocht. Op youtube is daar genoeg over te vinden.
Vervang ook meteen de pots en de caps, of sterker, begin daar eerst eens mee voordat je nieuwe pickups erin zet.
En zoals hotpepper zegt: wat voor versterker speel je. Is namelijk ook belangrijk voor je geluid.

Elric
23 april 2014, 20:44
Ja of JB/59

Ynnck1
24 april 2014, 09:37
En wat voor versterker gebruik je voor je G-400?
Ik gebruik een roland cube 40XL

Ynnck1
24 april 2014, 09:37
De jb/jazz is volgens mij de meest gebruikte combi. Wordt als hotrod set verkocht. Op youtube is daar genoeg over te vinden.
Vervang ook meteen de pots en de caps, of sterker, begin daar eerst eens mee voordat je nieuwe pickups erin zet.
En zoals hotpepper zegt: wat voor versterker speel je. Is namelijk ook belangrijk voor je geluid.
Ik gebruik een roland cube 40XL. Ik wist niet dat de pots ook zoveel verschil maken? Maar dit is fijn om te weten.

bad65
24 april 2014, 14:25
ja dat maakt verschil...

nusti
24 april 2014, 14:30
pots doen niet zoveel met je geluid als je dezelfde waarde pakt als dat erin zaten tenminste dat is mijn ervaring. Zodra je de waardes gaat veranderen geburt er heel veel met je klank. even kort door de bocht: hoe lager de waarde hoe minder schel, hoe hoger hoe scheller.
De invloed van de pots is vooral hoe goed het weerstandsverloop is en hoe stabiel ze zijn.

De caps wel, maar als je daar naar gaat zoeken zal je merken dat daar enorm veel verschil van mening over is.
Mijn persoonlijk ervaring is dat goede paper in oil caps echt wel het geluid postief kan beïnvloeden.
Maar een goede versterker is echt een wereld van verschil. Laatst nog gemerkt. Ik speel normaal over een fender blues deluxe met een creamback speaker. In de repetitie ruimte (van ons zelf) had ik even een fender princeton chorus tranistor gezet omdat ik te lui was om te zeulen. Kreeg mijn geluid gewoon niet zoals ik het gewend ben.

Mijn advies: Koop die hot/rod set, liefst tweedehands. Vervang de pots en caps. Ga lekker spelen. Bevallen de elementen: Prima! bevallen ze niet knal ze op internet en koop andere om te testen.
Kost niet heel erg veel, is leuk om te doen en wie weet vind je zo het ideale geluid voor jou....Spaar ondertussen voor een goede versterker.

Ynnck1
24 april 2014, 19:14
pots doen niet zoveel met je geluid als je dezelfde waarde pakt als dat erin zaten tenminste dat is mijn ervaring. Zodra je de waardes gaat veranderen geburt er heel veel met je klank. even kort door de bocht: hoe lager de waarde hoe minder schel, hoe hoger hoe scheller.
De invloed van de pots is vooral hoe goed het weerstandsverloop is en hoe stabiel ze zijn.

De caps wel, maar als je daar naar gaat zoeken zal je merken dat daar enorm veel verschil van mening over is.
Mijn persoonlijk ervaring is dat goede paper in oil caps echt wel het geluid postief kan beïnvloeden.
Maar een goede versterker is echt een wereld van verschil. Laatst nog gemerkt. Ik speel normaal over een fender blues deluxe met een creamback speaker. In de repetitie ruimte (van ons zelf) had ik even een fender princeton chorus tranistor gezet omdat ik te lui was om te zeulen. Kreeg mijn geluid gewoon niet zoals ik het gewend ben.

Mijn advies: Koop die hot/rod set, liefst tweedehands. Vervang de pots en caps. Ga lekker spelen. Bevallen de elementen: Prima! bevallen ze niet knal ze op internet en koop andere om te testen.
Kost niet heel erg veel, is leuk om te doen en wie weet vind je zo het ideale geluid voor jou....Spaar ondertussen voor een goede versterker.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, nu begrijp ik dus ook wel meer wat die onderdelen met het geluid kunnen doen! Ik zal zeker eerst tweedehands eens kijken, maar heb tot nu toe nog niet veel gevonden. Voorlopig is de versterker nog goed in mijn mening, aangezien ik nog wat naar mijn geluid aan het zoeken ben. En anders kijk ik eens naar een 5w lampen versterker voor thuis!

nusti
24 april 2014, 19:47
Van die 5 watt dingen heb je echt heel leuke voor weinig. Kijk even bij het moderne versterkerdeel voor inspiratie

woldhek
24 april 2014, 20:22
Een tussentest zou nog kunnen zijn om de originele humbuckers rechtstreeks op je versterker aan te sluiten, dus de potmeters en condensatoren er even tussenuit. Als er dan meer hoog in zit, dan dempt de combinatie potmeter/cap te veel en zou je daar iets aan kunnen veranderen. Je weet dan ook zeker, dat het niet in de humbuckers zit.
Nou kom ik net kijken in deze wereld, speel nu 1,5 jaar Gitaar, maar vroeger het geluid gedaan van een band en als hobby had ik electronica.
Ik heb toen nog een keer bij de gitarist van die band (op een reserve gitaar) 6 telefoon-opnemers (kon je vroeger een telefoongesprek mee opnemen en kosten weinig) gemonteerd als element.
3 over de linker kanaal en 3 over de rechter kanaal en dan om-en-om. Gaf een leuk effect als hij op en neer over de verschillende snaren ging........
http://www.phone-master.nl/Recorders/Telefoonopnamespoel.jpg

Elric
24 april 2014, 20:31
Misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.seymourduncan.com/tonefiend/guitar/customize-your-caps/

Voor potmeters voor humbuckers zou ik 500K nemen. Da's een mooie waarde om mee te spelen.

Ynnck1
26 april 2014, 13:10
Misschien heb je hier nog iets aan:

http://www.seymourduncan.com/tonefiend/guitar/customize-your-caps/

Voor potmeters voor humbuckers zou ik 500K nemen. Da's een mooie waarde om mee te spelen.

Zeer interessant artikel, bedankt!