PDA

View Full Version : Speaker kabel 6 mtr naar cabinet



danee
22 april 2014, 15:34
Hoi,

Het komt wel eens voor dat mijn speaker wat verder bij mijn versterker vandaan staat. Ik wil daarvoor een goede kabel solderen.

Is een kabel met 2x2,5 voldoende of een dikkere kabel gebruiken?

Gr,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
22 april 2014, 17:16
Is een kabel met 2x2,5 voldoende of een dikkere kabel gebruiken?

Zolang je onder de 2kW blijft wel al zullen de HiFi freaks het hiermee niet een zijn.

Met een dergelijke kabel moet je wel letten op de kracht welke op je jackpluggen komt te staan.

danee
22 april 2014, 20:02
@cluseau, dat betekend jack pluggen die geschikt zijn voor dikke kabels? (ik zag jack pluggen voor kabeldiktes van een cm)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
22 april 2014, 20:13
@cluseau, dat betekend jack pluggen die geschikt zijn voor dikke kabels? (ik zag jack pluggen voor kabeldiktes van een cm)

Dat bedoel ik idd. Sommige jackpluggen zijn zo tuttig dat het binnen de korts mogelijke tijd defect raakt en zoniet sluiting maakt. DODELIJK voor transistoramps !!! Een slijtageslag voor een buizeneindtrap. Een onderbreking is dan weer dodelijk voor een buizenamp.

Dan is er nog het jackchassisdeel. Bij sommige amps ook niet om over naar huis te schrijven. Natuurlijk allemaal te vervangen maar ik tip je alleen voor die situatie's waar zwak materiaal gebruikt is/wordt ter voorkoming van gevolgschade want die kan enorm zijn.

Een stukje trekontlasting kan natuurlijk ook bescherming geven. Een beugeltje bovenaan je cabinet en amp kan dan voorkomen dat de kabel "hangt".

Succes.

kassie
22 april 2014, 20:19
Een ordinaire drie aderige stroomkabel waarbij je 2 aders op de plus soldeert (verminderde weerstand) zou prima moeten werken. Je kunt ook fancy doen en bij de mediamarkt een rol HIFI speakerkabel kopen voor een tientje (niet te dik s.v.p.) Maar die hebben vaak een zachtere mantel dan een gewoon huis/tuin/keuken snoer. Dikke neutrik speakerpluggen en je bent het heertje.

Plant
22 april 2014, 21:08
Een ordinaire drie aderige stroomkabel waarbij je 2 aders op de plus soldeert (verminderde weerstand) zou prima moeten werken.

Wat is het nut daarvan als de min-draad enkel blijft?

nico verduin
22 april 2014, 21:56
iets minder vermogen verlies.....

danee
22 april 2014, 23:41
Dap heeft een twee aderige kabel van 2x4mm. Kabel is 10 mm dik. Neutrik heeft jack pluggen die geschikt zijn voor kabels van 10mm dik. Het was even zoeken maar het is gelukt. Nu hopen dat het een beetje fatsoenlijk te solderen is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

kassie
23 april 2014, 00:13
Nu hopen dat het een beetje fatsoenlijk te solderen is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Stook hem goed op die soldeerbout. Verwarm en vertin de plugdelen en het draad voordat je de las maakt.

Frits van Mourik
23 april 2014, 00:42
... En dan heb je dadelijk die superkabel gebakken.
Die gaat dan in van die wrakke 6.3 mm chassisdeeltjes.
Hmmm...
Wil je ècht safe & op zeker, dan stap je over op SpeakON- connectors & chassisdelen!

Just my 2 cents.

danee
23 april 2014, 09:05
Zat ik ook al aan te denken. Ik kan vrij simpel speakon inbouwen op mijn cabinet. Maar de eindtrap (engl 830/50) word lastiger. Die chassis zitten allemaal op een printplaat. Dus die zal dan jack uit naar een 19" paneel gaan met een speakon chassis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
23 april 2014, 10:27
Ik dacht dat je naast de net entree van je engl een mooi plekje over had om direct een speakon chassisdeel te boren. De jack's kun je dan gewoon origineel laten door hem parallel aan de jack's aan te sluiten. De jack's zullen het trouwens snel begeven onder de last van een hangende kabel.

Dit is toch het chassis met een fan midden achter? Zwak punt van deze dingen :(.

Rick trodat
23 april 2014, 13:26
Volgens mij kon je ergens online berekenen hoe dik de aders moesten zijn bij een bepaald vermogen. Hoe dan ook, 2,5 mm lijkt mij genoeg. Je kan ook van die doorzichtige 4mm speakerkabel kopen ( weet je helemaal zeker dat je safe zit) echter een gemiddelde neutrik gaat hier niet overheen.

Dan moet je kijken naar een neutrik jumbo model plug.

Plant
23 april 2014, 17:39
iets minder vermogen verlies.....

Snap ik :) maar als je toch minder verlies wilt, neem dan gewoon een iets dikkere 2 aderige kabel.


... En dan heb je dadelijk die superkabel gebakken.
Die gaat dan in van die wrakke 6.3 mm chassisdeeltjes.
Hmmm...
Wil je ècht safe & op zeker, dan stap je over op SpeakON- connectors & chassisdelen!

Just my 2 cents.

Precies. Ik heb toch al nooit begrepen waarom speakerleads middels jack gaan. Ook voor de leek lekker te verwarren met de gitaarinput die ook met jack is (kun je leuk versterkers 'doorkoppelen' :p ).
Net als vroeger toen overal banaanpluggen aan zaten die ook zo handig in het stopkontakt passen :blast: